3°   dziś 2°   jutro
Poniedziałek, 23 grudnia Wiktoria, Wiktor, Sławomir, Małgorzata, Jan, Dagna

Bezpańskie i wygłodzone psy atakują zwierzęta

Opublikowano  Zaktualizowano 

Niedźwiedź. Ewidencja psów, a później ich opodatkowanie – to sposób na walkę z bezpańskimi psami, które zagryzają zwierzęta na terenie gminy Niedźwiedź.

W czwartek wójt gminy Niedźwiedź Janusz Potaczek zorganizował spotkanie z Powiatowym Lekarzem Weterynarii – Jerzym Jońcem, Komendantem KP w Mszanie Dolnej – Markiem Szczepańskim oraz przedstawicielem koła łowieckiego i rolnikami z terenu gminy Niedźwiedź.

- Watahy bezpańskich i dziczejących psów coraz częściej atakują zwierzynę, już nie tylko dziką, lecz także tą, która jest w zagrodach: owce, barany, kozy – mówił Janusz Potaczek, wójt gminy Niedźwiedź. – Sprawa jest dość poważna i nie tylko na szczeblu gminnym.

- Prosiłbym, by protokół z tego spotkania został wysłany do starostwa powiatowego, gdyż na konwentach wójtów i burmistrzów, a także spotkaniach sztabu zarządzania kryzysowego już kilkukrotnie poruszałem ten temat – mówił Jerzy Joniec. – W tej chwili to olbrzymi kłopot. Według obecnego prawa za te psy odpowiada wójt, który nie ma sił i środków na takie zadania. Często odbija się piłeczkę i odsyła na weterynarię, straż, policję, lecznicę zwierząt. Jako powiatowy lekarz weterynarii podejmuje interwencję w momencie, gdy jest pogryzienie i podejrzenie wystąpienia choroby zakaźnej. Sugerowałem by spotkać się ze wszystkimi burmistrzami i wójtami, by rozwiązać ten problem jak w Nowym Sączu. Tam jest rakarz, który psa może złapać, przetrzymać i przetransportować.

Mieszkańcy gminy dodali, że koło takich psów boją się przechodzić dzieci, gdy np. wracają ze szkoły. Podobna sytuacja jest także na terenie gminy Limanowa, gdzie np. w Starej Wsi (okolice ośrodka Pod Ostrą) od ponad tygodnia chodzi bezpański duży pies. - Interweniowaliśmy u sołtysa, na policji i nic - mówiła nam jedna z mieszkanek Starej Wsi.

Zobacz również:

Jak poinformował Powiatowy Lekarz Weterynarii w tym roku doszło na terenie powiatu już do 73 pogryzień przez psy.

Gminy mają problemy, gdyż schroniska dla psów są przepełnione i na miejsce dla czworonoga trzeba czekać, a gdy już tam trafi to jest to duży koszt dla samorządu. – Obecnie pies w schronisku kosztuje nas około 3 tys. zł rocznie, a teraz mamy ich już 16 – mówił wójt. – Za te pieniądze moglibyśmy dzieciom kupić wyprawki do szkół.

Wójt dodał, że na terenie jego gminy często psy pozostawiają mieszkańcy Krakowa, którzy przyjeżdżają wypoczywać. – W pewnym momencie psy stają się im niepotrzebne i zostawiają przy drodze – mówił wójt.  – Później taki pies robi się głodny, spotyka z innymi psami  i w końcu atakują.

Lekarz sugerował, by gmina kupiła dwa, trzy boksy, gdzie na czas potrzebny do przyjęcia do schroniska pies mógłby zostać przetrzymany przez kilka dni.

- Psy porzucone przez właścicieli to raczej niewielki procent, problemem są dodatkowe psy gospodarskie, bo po co komuś w gospodarstwie 5, czy 6, a nawet 7 psów – mówił Marek Szczepański, komendant KP Mszana Dolna. - Rozumiem myśliwych, ale w zwykłym gospodarstwie na co komuś tyle psów. Uważam, że poza pierwszym psem, każdy następny powinien zostać opodatkowany. Za te pieniądze gmina mogłaby zminimalizować koszty utrzymania psów w schroniskach. Psy też powinny być ewidencjonowane i posiadać I psy powinny mieć chipy, które ułatwią jego identyfikację.

- Spróbujemy wprowadzić ewidencję psów na terenie gminy, bo faktycznie takiej nie ma, a to będzie konieczne do wprowadzenia chipów i opodatkowania psów – mówił na zakończenie spotkania wójt. - Oprócz tego wykonamy  dwa boksy na terenie gminy.

Komentarze (23)

Mr4
2011-09-12 12:07:41
0 0
Panie komendancie. Psy w gospodarstwie są potrzebne aby bronić zwierząt przed... bezpańskimi psami - szczególnie jeśli jest to gospodarstwo owczarskie.
Odpowiedz
kasik
2011-09-12 12:16:14
0 0
Bo każdy powiat powinien mieć schronisko,a nie prosić się w innych powiatach i czekać aż się może zwolni miejsce;/
Odpowiedz
vienio
2011-09-12 13:52:43
0 0
Na to najlepsza będzie wiatrówka! Jest to lek na rozwiązanie problemu. Na allegro w całkiem przystępnej cenie są.
Odpowiedz
Esterka
2011-09-12 13:55:25
0 0
A co jeżeli ktoś ma kilka psów, bo założył hodowlę zarejestrowaną w związku kynologicznym? i swoje psy ma pod kontrolą, dlaczego ma płacić za czyjąś niefrasobliwość?
Odpowiedz
kpiarz
2011-09-12 15:07:23
0 0
Najlepszy sposób rozwiązania problemu - wysłać na prace interwencyjne Mieczysława D. wraz z rodziną i krewnymi. Wyposażyć w sprzęt, oni psy ubiją, smalcu (tzw. 'psiny') sobie natopią, lodówki mięskiem zapchają i przy okazji odpracują część zaległego czynszu:) Same korzyści;)
Odpowiedz
MARKOS
2011-09-12 15:19:41
0 0
szukacie po gminach a w samym mieście wszystkie place zabaw i skwery są obes....e przez psy w obecności ich właścicieli którzy zapomnieli że gó...o po własnym psie się zbiera , ciekawe co robi straż miejska ? a zapomniałem łapie za złe parkowanie na Jana Pawła...żenada
Odpowiedz
ptanoc
2011-09-12 16:37:59
0 0
usypiać
koniec tematu
Odpowiedz
konto usunięte
2011-09-12 17:21:54
0 0
ptanoc
Co to za rozwiązanie 'uśpić' ? Bezdomne psy są jak bezdomni ludzie. A czy ludzi się usypia? ;>
kpiarz
Smacznego...
Popieram kasik, schronisko jest w Nowym Targu, a w Limanowej są tylko takie małe przytułki...Sama myślałam o założeniu schroniska,ale niestety nie wiem czy udałoby mi się zapewnić zwierzakom godne życie. ;)
Odpowiedz
Klaps
2011-09-12 17:58:04
0 0
Tasia - jestem z Tobą :) też jestem za schroniskiem.
A co do tematu - jaka władza, takie psy....
Odpowiedz
konto usunięte
2011-09-12 20:53:01
0 0
tych psuw jest jak PSUW ale zgadzam sie uśpić to nie dobry pomysł:{{{{{{
Odpowiedz
untenberg
2011-09-12 22:40:42
0 0
Panie Komendancie Mszany Dolnej; ja mam 3 psy, nikogo nie gryzą nie podgryzają, nie atakują. W Laskopolu lub u Szubryta, poza niedrogimi kośćmi z mięsem lub ratkami dają często gnaty gratis! Tyle tylko że trzeba je psom podgotować i porąbać, ale to hcyba każdy potrafi. Mój dom /moje gospodarstwo, moje psy, koty, konie itp/ - moja twierdza. Tak mówi powiedzenie. Jak Pan chce uśpić, czy opodatkować moje psy to niech Pan opodatkuje też samochody, bo często stoi po 5 przy jednym domu! Słyszał Pan o projekcie 'chrońmy klimat? Ja chcę oddychać świeżym powietrzem i cieszyć się z moich psów!
Odpowiedz
konto usunięte
2011-09-12 23:06:17
0 0
Winni sa mieszkańcy bo to oni wyrzucają te psy a później są nagle zdziwieni że głodne psy zaczynają polować,tacy są wiejscy katolicy w tej gminie - hipokryci!!!
Odpowiedz
robinhood
2011-09-12 23:27:00
0 0
problem z wałęsającymi się psami jest ogromny zarówno tymi porzuconymi jak i tymi które mają swoich właścicieli którzy jednak nie przywiązują do nich należytej uwagi.Gdyby policzyć ile te psy przyniosły w ostatnich latach strat materialnych to myślę że koszty które wiążą się z ich utrzymaniem w schronisku byłyby daleko w tyle.Jednak najgorsze jest cierpienie zwierząt które te psy /rasowe czy kundle/ zaatakują . Niestety psy w odróżnieniu od wilków nie zabijają swoich ofiar , przeważnie zdychają w mękach i bólu poniesionych ran powstałych przez pogryzienie albo zjadanych na żywca. Sam hoduję psy ale widziałem już wiele ofiar tych które nauczyły się polować zarówno na zwierzynę dziką jak i coraz częściej na domową, widok takiej ofiary jest straszny. Dlatego uważam że jeżeli ktoś ma ochotę hodować sobie pieska to okey ale jeżeli trzyma sobie go na luzie a ten z czasem przyłącza się do jakiejś polującej watahy to powinien tęgo za to zapłacić. Znając życie kiedy ktoś odstrzeli takiego wałęsającego się pieska to właściciel zrobi z tego zabójstwo, ale jeżeli dowie się że jego piesek jest poszukiwany w związku z pogryzieniem bydła to sam po cichu go zlikwiduje bojąc się odpowiedzialności. W pierwszym i w drugim przypadku pies jest na przegranej pozycji, więc niech mi ktoś powie czy zarejestrowanie i złożenie czipa każdemu psu nie jest złotym środkiem. Po pierwsze ułatwi to ustalenie właściciela plątającego się pieska bez potrzeby łapania go zaś pieska zabezpieczy przed porzuceniem czy zabiciem.
Ps. Untenberg czy znasz jakiś samochód o którego nie zapłacono podatku ? Jeżeli tak to sprawa raczej dla Urzędu skarbowego a nie dla Komendanta Komisariatu.Więc pana pieski zyskają tylko na wartości co mam nadzieję jeszcze bardziej będzie cieszyć.
Odpowiedz
robinhood
2011-09-12 23:39:10
0 0
Wyrazy uznania dla Pana Wójta J.Potaczka że dostrzegł ten problem i chce coś z nim zrobić Mam nadzieję że jego zamiary przyczynią się do polepszeniem bezpieczeństwa w tym zakresie, bo problem jest ogromny i trudno udawać dalej że nie istnieje. Szkoda tylko że podpisana ostatnio w sejmie ustawa zamiast polepszyć ten stan raczej go pogarsza, obciążając i tak okrojone budżety samorządów niepotrzebnymi kosztami.Może ktoś kto ją tworzył pokaże jak złapać krążącego po górach czy lasach burka, chętnie ufunduję mu nagrodę.
Odpowiedz
ptanoc
2011-09-13 09:49:50
0 0
Tasia@ Bezdomne/bezpańskie psy NIE są jak bezdomni ludzie, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest usypianie zdziczałych i agresywnych psów.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-09-14 08:09:05
0 0
Większym problemem są w pół dzikie jednak nie bezpańskie psy. PRZYKŁAD? Limanowa (Łososina Górna) Okolice ronda busów i przystanku PKP. Tam idąc kilka metrów w zdłuż torów w stronę koszar, mieszka pewna Pani. Jest ona chyba delikatnie chora bo jakoś dziwnie się zachowuje i raczej kontakt z nią jest ciężki. Ma około 7-8 psów. Psy te pomimo ze ma ogrodzenie koło domu, biegają po okolicy bo wychodzą dziurami w siatce. Atakują każdego kto drogą przechodzi. Wiosną doszło do pogryzienia dziecka. Każdy chodzi albo z kijem lub odgania od siebie psy kamieniami z torów kolejowych. Na dodatek kobiecie słowa nie da się powiedzieć bo jeszcze nakrzyczy na człowieka.
Odpowiedz
crusader
2011-09-14 09:22:15
0 0
uspic, a psy do schroniska
Odpowiedz
ptanoc
2011-09-14 10:16:45
0 0

Krótkie wyliczenie, bez komentarza.
3000 zł/12 miesięcy = 250zł. mies. za jednego psa.
Stawka żywieniowa w szkole (obiad) dla dziecka z niezamożnej rodziny 6zł.* 20dni = 120zł na mies.
Podsumowanie:
Utrzymanie psa miesięcznie 250zł dla prywatnej firmy
wyżywienie dwójki dzieci 240zł dla ich żołądków

Odpowiedz
robinhood
2011-09-15 09:44:54
0 0
ptanoc i to są argumenty - gratulacje. Chyba że ktoś zamiast dzieci ma psa albo ,,kota'.
Odpowiedz
lala
2011-09-15 16:01:01
0 0
' – Za te pieniądze moglibyśmy dzieciom kupić wyprawki do szkół. '- dlaczego jako podatnik miałabym uczestniczyć w utrzymywaniu dzieci, które mają swoich opiekunów?
Cieszę się jednak, że w końcu został poruszony problem okrutnego traktowania zwierząt. Propozycja ewidencjonowania zwierząt to bardzo dobry pomysł.
Odpowiedz
ptanoc
2011-09-15 21:06:34
0 0
lala@ a ja dlaczego jako podatnik mam utrzymywać zdziczałe psy za 250zł/mies.?
Odpowiedz
lala
2011-09-17 13:29:27
0 0
Chciałabym tylko zwrócić uwagę, że bezdomne psy zawdzięczają swoją obecną sytuację innym nieodpowiedzialnym podatnikom, same przecież nie proszą się o wyrzucenie na ulicę. Właścicielom psów często szkoda kilku groszy na sterylizacje, a jakie są tego konsekwencje?
Poza tym przed sprowadzeniem do domu małego, ślicznego szczeniaczka warto porozmawiać z rodziną. Byłoby też wspaniale, aby przed zakupem pupila przyszły właściciel zorientował się jak malutki piesek będzie się zachowywał i jak będzie wyglądał za kilka miesięcy.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-09-18 14:46:06
0 0
Ptanoc :
Psy NIE są ludźmi, ale są JAK ludzie.
Gdyby psy się szanowało nie było by tych 'ataków'. Jak myślisz dlaczego słonie atakują wioski? - Bo ludzie je zabijają tylko dla kłów! Nie tłumacz się tym, że atakują niewinnych. Jest jak w szkole jeden coś zrobi to cała klasa jest winna!/ Widzę, iż masz starodawne podejście do zwierząt./ Kocham zwierzęta, ale nie na zasadzie 'kocham je jeść', bo ich nie jem. Na zasadzie kocham je więc będę o nie walczyć! Przygarnęła bym je, ale niestety sama mam 4 psy. :)
Dziękuję.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Bezpańskie i wygłodzone psy atakują zwierzęta"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]