8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Lokalni producenci rolni w sporze z wójtem

Opublikowano 24.04.2019 05:15:00 Zaktualizowano 25.04.2019 11:33:40 pan

Laskowa/Ujanowice. Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach skierowało skargę na działalność wójta gminy Laskowa. Przedmiotem sporu jest działka, którą podmiot dzierżawi od gminy. Stowarzyszenie chciało tam wybudować halę załadunkową, samorząd zaś zamierza zlokalizować na tym gruncie ujęcia, które zasilą wodociąg zaopatrujący w wodę mieszkańców trzech wsi.

Podczas wczorajszej sesji Rada Gminy Laskowa rozpatrywała skargę na działalność wójta, jaką za pośrednictwem wojewody pod koniec marca złożyło Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach. Podmiot popularyzuje m.in. suskę sechlońską jako produkt regionalny.

Przedmiotem sporu jest wypowiedzenie umowy dzierżawy działki w Ujanowicach, zawartej między samorządem a stowarzyszeniem.

Gdy skarga wpłynęła do urzędu, jej procedowaniem zajęła się Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Laskowa, która następnie zwróciła się do wójta by odniósł się do podniesionych przez stowarzyszenie zarzutów.

Zobacz również:

Piotr Stach w pisemnej odpowiedzi zaznaczył, że w jego ocenie wypowiedzenie zostało dokonane skutecznie, w oparciu o zapisy umowy, w związku z zamierzeniami gminy wykonania na działce ujęć wody. Na dzierżawionym terenie ujawniono bowiem znaczące zasoby wody pitnej pozwalającej na zlokalizowanie tam ujęcia dla zasilania wodociągu zaopatrującego w wodę mieszkańców wsi Ujanowice, Kobyłczyna i Sechna. Według władz samorządu, interes całej gminy wymagał, aby teren ten odzyskać. Gmina podkreśliła przy tym, że w sprawie dalszego trwania tej umowy wypowiadały się negatywnie zarówno zebranie wiejskie wsi Ujanowice (we wrześniu ubiegłego roku i marcu tego roku), jak i Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zagospodarowania Przestrzennego Rady Gminy Laskowa.

W głosowaniu skargę uznano za bezzasadną - 10 radnych opowiedziało się za, a 4 wstrzymały się od głosu.

Była to już druga skarga w tej sprawie – pierwszą złożyła w marcu osoba, będąca jedynie członkiem stowarzyszenia, nie mająca prawa do reprezentowania tego podmiotu. Na wczorajszej sesji Rada Gminy Laskowa zajęła takie samo stanowisko wobec ponownej skargi tej osoby.

Na ile decyzja władz gminy przeszkodzi w działalności stowarzyszenia? Prezes zarządu – Kazimierz Joniec, w rozmowie z nami przyznał, że stowarzyszenie planowało na działce w Ujanowicach wybudować halę załadunkową, a przedsięwzięcie było już uzgodnione z poprzednim wójtem. Podczas rozmów z obecnym wójtem Piotrem Stachem działacze stowarzyszenia pytali, czy budowę ujęć wody da się pogodzić z ich inwestycją, która miała powstać na innej części nieruchomości. 

- U nas jest teren górzysty, trudno znaleźć działkę przy głównej drodze, na którą może wjechać TIR. Są co prawda inne działki w okolicy, ale wszystkie sprzedawane są jako budowlane, a my z racji prowadzonej działalności potrzebujemy działki rolnej. Prosiłem wójta, by gmina wskazała taką działką, ale moje zapytanie nie zostało nawet ujęte w protokole zebrania wiejskiego - mówi Kazimierz Joniec. - Nasza organizacja działa, chce się rozwijać, ale jest jak jest, przy takiej przychylności władz - dodaje. 

Jak się dowiedzieliśmy, zarząd stowarzyszenie podjął decyzję, że jeżeli Rada Gminy odrzuci skargę i władze nie zmienią stanowiska, sprawa zostanie skierowana do sądu. 

Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach powstało w 2000 roku, a jego głównym celem jest podnoszenie poziomu życia rolników oraz poprawa warunków produkcji i zbytu artykułów, a także promowanie produktów regionalnych. Podmiot zrzesza 26 członków. Kilku producentów posiada unijne certyfikaty suski sechlońskiej jako produktu tradycyjnego i regionalnego.

(Fot.: suskasechlonska.pl)

Komentarze (22)

konto usunięte
2019-04-24 08:03:10
1 3
Może stowarzyszenie wskazało by inną lokalizację ujęcia wody i problem by się rozwiązał?
Odpowiedz
misiekkazek
2019-04-24 09:58:28
8 4
wszystko wygląda na sprytną taktykę, gmina bez przedsiębiorców, oparta o zasiłki socjalne nie będzie wymagała od wójta niczego, byle gorzej nie było. tak się wspiera przedsiębiorczość. a no właśnie, firma wójta jeszcze funkcjonuje na kogoś innego czy jak jej sytuacja wygląda?
Odpowiedz
scholastyka
2019-04-24 11:03:43
2 9
Mieszkańcy jednej wioski siłą wpychają się do drugiej wioski, najlepiej za darmo. Mogę Wam poszukać działki rolnej w pobliżu jeżeli nie możecie znaleźć. Nic trudnego.
Odpowiedz
piotrek22
2019-04-24 11:15:42
1 9
Ci sami przedsiębiorcy, po "kapitulacji" (nie daj Boże!) wójta, przyjdą do gminy z pretensjami, że w Sechnej Kobyłczynie i Ujanowicach..... nie ma wody! Teren nalezy do gminy. Umowa na pewno ma zapisy jak ją rozwiązać, podpisane przez obie strony. O co więc larum? Co jest ważniejsze? Interes grupy producentów, czy kilkuset mieszkańców trzech sołectw?
Odpowiedz
niski
2019-04-24 11:32:50
1 9
a ile płacili gminie płaciło to Stowarzyszenie za dzierżawę tej działki? b o nie chce mi się wierzyć, żeby na terenie całej gminy Laskowa nikt nie chciał zarobić na dzierżawie działki rolnej
Odpowiedz
Yaris
2019-04-24 11:46:26
1 2
Producenci "Suski sechlonskiej" ?
Czy ktoś to cudo widział w sklepie? Czy ktoś wie gdzie takie coś można kupić?
Odpowiedz
kolendnik
2019-04-24 14:22:09
0 6
Wzięli w dzierżawę plac tylko po to żeby Gmina go nie sprzedała , a teraz jak się czasy trochę zmieniły to sami się chcieli na nim uwłaszczyć.
Jedna Pani z Sechnej powiedziała Swięte Słowa ,, Dawiej dziad nie miał pieniędzy , ale miał honor.
Teraz dziady mają pieniądze , ale nie mają honoru".
Odpowiedz
sts
2019-04-24 14:48:50
0 9
W UJANOWICACH nie jeden rolnik wam wydzierżawi grunt rolny, ale za to się płaci "biznesmeni", można też kupic, napewno macie dużo pieniążków jeśli chcecie budować hale
Odpowiedz
sechlok
2019-04-24 16:18:23
6 2
Wójt zamiast dać mieszkańcom kompletną informację co do sprawy chowa głowę w piasek. Mogą być jednocześnie hala i ujęcie czy nie? Wygląda to na jakąś rozgrywkę, której motywacji nie znamy.
Odpowiedz
Jaworina
2019-04-24 16:33:06
1 7
po pierwsze - to nie są żadni producenci rolni tylko sadownicy
po drugie - głównym celem stowarzyszenia jest nabijanie swojej kabzy ( jak zresztą na całym świecie )
I pytanie - ile trzeba zabulić żeby zostać czlonkiem tej elyyyyty by kożystać ze znaku firmowego ?
Odpowiedz
Jaworina
2019-04-24 16:36:34
1 0
" Ż " w słowie korzystam celowe - pasuje do tej elyyyyty
Odpowiedz
marcel96
2019-04-24 16:48:10
1 6
Artykuł napisany jest w taki sposób że powinno być tez napisane że jest sponsorowany przez suske. Ktoś kto to pisał powinien wcześniej zrobić jakiś wywiad środowiskowy bo w tym momencie to wyglada to jak jaworowicz i romowie w limanowej, czyli obrona jednej strony niekoniecznie tej właściwej
Odpowiedz
realist
2019-04-24 17:35:46
1 10
A ja postaram się przybliżyć tę sytuację jako ktoś patrzący na to z boku - producenci zrzeszają się w stowarzyszenie aby mieć większą siłę przebicia. Nie jest to działalność charytatywna a członkostwo sporo kosztuje. Stowarzyszenie dostaje od Gminy Laskowa w dzierżawę działkę za symboliczną złotówkę na np. okres 20 lat. Przez 15 lat nic się nie dzieje, żadnych inwestycji czy planów. Nagle gorączka inwestycyjna bo za chwilę koniec okresu umowy a można by przecież dalej tak używać za 1zł... Ja się pytam: czy stowarzyszenie producentów, rolników, którzy żyją ze sprzedaży i promocji "śliwek" jest lepsze od innych? Czy np. gołębiarze czy inni hobbyści robiący coś zupełnie bezinteresownie nie powinni mieć również dostępu do zasobów gruntowych gminy za przysłowiową złotówkę? To stowarzyszenie i jego członkowie są normalnymi rolnikami-prywaciarzami robiącymi kasę na "śliwkach" i wg mnie powinni płacić stawki rynkowe za dzierżawione obiekty jak każdy inny prywaciarz. Za złotówkę to mogą sobie chłopaki kopać w piłkę, gołębiarze puszczać ptaszki czy koła gospodyń wiejskich organizować pokazy ;) Powoływanie się na "popularyzację" jest dużym nadużyciem - z tego są po prostu pieniądze...
Odpowiedz
elyyta
2019-04-24 18:28:58
8 0
wójt dysponował działką na wodę przy domu weselnym .Postanowił bezprzetargowo sprzedać działkę sąsiadowi z Krosnej a ujęcie wody dla mieszkańców Ujanowic umieścił 100 metrów od oczyszczalni ścieków.Jak widać Ujanowicom wogóle nie przeszkadza smak tej wody.



Odpowiedz
zibi
2019-04-24 20:45:16
0 6
@realist-w 100% zgadzam się z Tobą.
,,Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach powstało w 2000 roku, a jego głównym celem jest podnoszenie poziomu życia rolników oraz poprawa warunków produkcji i zbytu artykułów, a także promowanie produktów regionalnych. Podmiot zrzesza 26 członków. Kilku producentów posiada unijne certyfikaty suski sechlońskiej jako produktu tradycyjnego i regionalnego.
Z tego co jest mi wiadomo tylko 9 posiada certyfikat suski sechlońskiej ,i tych 9 skutecznie blokuje żeby nikt inny tego certyfikatu nie mógł dostać ,podjęli uchwałę zarządu że każdy kto chciałby się certyfikować musiałby im wpłacić 100 000 zł(sto tyś złotych) ale o tym nie wolno mówić, jeżeli się mylę to niech mnie wielki pan prezes poprawi ..W 100% popieram pana wójta i radę gminy,która w głosowaniu wyraża swoje zdanie, mam nadzieję że nie wycofają się z podjętej decyzji .
Odpowiedz
fredzio
2019-04-24 21:26:45
0 6
Jest wiele gruntów w tym regionie do kupienia. Tylko problemem jest, ze to stowarzyszenie nie chce kupić żadnych gruntów- oni chcą je dostać za darmo!!!
Przeciętny przedsiębiorca chcący rozwijać swój biznes musi za własne pieniądze kupić grunty pod inwestycje. Tak jest w każdej branży.
Jak wiadomo Stowarzyszenie Suska sechlońska to nie projekt dla wszystkich producentów suszonych owoców z tego regionu. Tylko dla tych co udało im się jako pierwsi do tego „projektu” zapisać i dla tych co wpłacą 100 000 tys zł wpisowego ( Wpisowe ma służyć temu, by zniechęcić pozostałych producentów do zapisania się do Stowarzyszenia i by nie dzielić się zyskami ze sprzedaży z innymi)
Targowica w Ujanowicach powinna służyć wszystkim mieszkańcom naszej gminy. A nie tylko tym kilku „Panom „ by powiększać ich kieszenie.

I na koniec morał dla tych kilku „Panów”:

„Kto tylko o sobie myśli, traci z oczu świat”
Odpowiedz
konto usunięte
2019-04-24 23:27:59
2 1
Ogromna strata dla gminy Laskowa, mogli mieć sklep z koszerną śliwowicą. ;-))
Tak trzymać, , interes publiczny ważniejszy od koszernego. ;-))
@Jaworina Nie ma co się szczypać, nazywajmy rzeczy po imieniu, "ż" jak Żyd, a elita to wg, "ichniejszego" to elyta".
Teraz ludzie będą wiedzieć o kim i o czym piszemy. ;-))

https://dzienniklodzki.pl/zydowski-sklep-ze-sliwowica/ar/595777

Odpowiedz
pacho
2019-04-25 01:15:40
0 0
skuteczność dogadywania się jest w naszym kraju legendarna :)
Odpowiedz
cacek
2019-04-25 06:29:14
0 1
Szkoda ze stowarzyszenie sobie umyslalo budować halę jak umowa najmu powoli wygasa, a zysk jaki ma gmina z dzierżawy jest żałosnie śmieszny, Za taką działkę przy drodze. Hala zaladunkowa to nie blaszak że się go w każdej chwili przeniesie,
Odpowiedz
zabawny
2019-04-25 08:37:48
0 1
Tematu nie znam, ale ma mój głupi chłopski rozum, to o tą działkę walczy też inna grupa ludzi i pewnie dlatego Wójt staje się bezsilny w tym trudnym do rozstrzygnięcia sporze.
Jeżeli moja ulubiona teoria spiskowa okazałaby się prawdziwa, to dlaczego w artykule i komentarzach niema żadnej wzmianki o prawdziwej przyczynie sporu. :)

MEDIA - TO TAKIE COŚ, CO MÓWI PRAWDĘ - PRAWDĘ WIDZIANĄ Z JEDNEGO PUNKTU ODNIESIENIA. :)))
Odpowiedz
elf1
2019-04-25 09:21:17
0 0
Umowa jest pisana tak i po to by można było ją rozwiązać.
Odpowiedz
konto usunięte
2019-04-25 10:37:34
0 0
Z komentarzy wynika że grupa działa tak jak duża część w okolicy. Zarejestrowana i uśpiona. W tej sytuacji szczęściem gminy jest to że działka została wydzierżawiona, jest szansa na odzyskanie. Są w okolicy przypadki że grupy kupiły ulgowo działki i po 20 latach próbują sprzedać.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Lokalni producenci rolni w sporze z wójtem"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]