8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Mają długi, ale dopłacą 1,9 mln zł do inwestycji powiatu. Chcą by w centrum powstało duże rondo

Opublikowano 28.09.2016 09:40:03 Zaktualizowano 04.09.2018 18:30:22 pan

Jodłownik. Gmina Jodłownik, choć sama ma problemy z zadłużeniem, zamierza dopłacić prawie 2 mln zł do inwestycji powiatu. Samorządy chcą, by na skrzyżowaniu w centrum Jodłownika powstało rondo o średnicy 36 metrów, wybudowane zostaną także chodniki i miejsca parkingowe.

Powiat limanowski zamierza przystąpić do realizacji inwestycji drogowej w partnerstwie z gminą Jodłownik. W zamierzeniach samorządów jest gruntowna przebudowa drogi powiatowej Kępanów – Tymbark w miejscowościach Jodłownik i Wilkowisko.
Powiat wspólnie z gminą zamierza ubiegać się o środki finansowe w ramach wieloletniego programu pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. Realizacja zadania planowana jest w przyszłym roku.
- Będzie to gruntowna przebudowa odcinka drogi powiatowej Kępanów-Tymbark wraz z przebudową skrzyżowania dwóch dróg powiatowych: Kępanów-Tymbark i Jodłownik-Szczyrzyc. W centrum Jodłownika powstanie rondo o średnicy 36 metrów, powstaną także chodniki, zatoki i place postojowe by zapewnić mieszkańcom miejsca parkingowe - zapowiada Marek Urbański, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Limanowej.
Inwestycja już na etapie planowania budzi spore kontrowersje, bo wkład gminy ma wynosić 29% całości kosztów zadania obejmujących robót związanych z budową chodników, placów postojowych i zatok autobusowych oraz w całkowitej przebudowie skrzyżowania w centrum Jodłownika na rondo, z wyłączeniem odcinkowej przebudowy nawierzchni jezdni w Jodłowniku, oraz ponad 58% w całkowitych kosztach wykonania oświetlenia ulicznego wzdłuż realizowanego chodnika. Szacuje się, że łącznie będzie to kwota przeszło 1,9 mln zł, choć ostateczny koszt znany będzie dopiero po przetargu.
Zdziwienie, nawet wśród radnych powiatowych, budzi także średnica ronda. Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu, w czasie której podejmowano uchwałę w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Jodłownik, wskazywali że przy stosunkowo niewielkim natężeniu ruchu konieczność przebudowy na tak duże, a przez to znacznie droższe rondo, wydaje się wątpliwa.
- Sprawa przebudowy tego skrzyżowania była przedmiotem wielu rozmów, rozważano wiele różnych wersji. Różne były zdania na ten temat, natomiast przede wszystkim są duże oczekiwania ze strony samorządu gminy Jodłownik, by rondo miało właśnie taką średnicę. My też mieliśmy swoje uwagi, spostrzeżenia. Była spora różnica zdań - przyznał Marek Urbański.
By rondo w centrum Jodłownika mogło być wybudowane, zachodzi konieczność pozyskania przyległych do skrzyżowania gruntów. Gmina podjęła już stosowną uchwałę i nieodpłatnie przekazała powiatowi swój teren, a w najbliższym czasie odbędą się negocjacje z osobą fizyczną która jest właścicielem zabudowanego terenu. Grunt został wyceniony przez PZD na kwotę 179 tys. zł.
Wójt Paweł Stawarz tłumaczy, że przebudowa skrzyżowania jest konieczna, gdyż obecnie nie jest ono bezpieczne. Z kolei za budową tak dużego ronda ma przemawiać specyfika gminy.
- To teren sadowniczy, są tutaj hurtownie, a także zakłady produkujące m.in. garaże, a przez to obserwujemy duży ruch samochodów ciężarowych - wyjaśnia wójt. - Jeżeli cokolwiek budujemy, to jest stała zasada: nie może być gorzej, nie może być tak samo, musi być dużo lepiej. Dlatego długo o to walczyłem, prosiłem, a powiat na to przystał, by rondo miało jak największą średnicę - dodaje.
Skąd samorząd, który ma spore problemy z zadłużeniem, weźmie pieniądze na ten cel? Paweł Stawarz uspokaja mówiąc, że środki od dawna są zabezpieczone w budżecie gminy. - Liczymy, że z zewnątrz uda się pozyskać 3 mln zł, a być może po przetargu cena pozwoli, by gmina i powiat dołożyły po 1,5 mln zł - mówi.
(Fot.: UG Jodłownik)
Zobacz również:

Komentarze (20)

rockfm
2016-09-28 11:22:09
0 1
wg mnie nie ma potrzeby wydawać 10mln zł ..............................
aby było bezpieczniej w tym miejscu, choć zgadzam się rondo jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem
wystarczy wydać max 100tys zł na właściwe oznakowanie dróg świecący z baterii słonecznych znak stop i progi zwalniające - niefajne dla użytkowników ale też skuteczne

za pozostałe pieniążki wyremontować chodniki i położyć nowe aby było bezpieczniej dzieciom do szkoły chodzić i zbudować halę sportową przynajmniej taką jak jest w Piekiełku, chyba 2mln zł... kosztowała

wiecie że w Jodłowniku nie ma hali sportowej?
Odpowiedz
trybunal
2016-09-28 12:12:44
0 0
W całej Gminie Jodłownik jest tylko 1 hala .budowana przez wójta Myszę a kończona przez obecnego wójta.Jako jedyna gmina n ie ma ani metra chodnika w centrach wsi przy drogach powiatowych:Mstów,Szyk.Janowice, Pogorzany.W Górze Jana-najpiękniejszej i najbogatszej wiosce jest parę metrów chodnika przed kościołem,który budował radny Papież.
A Góra ŚWIĘTEGO JANA obchodziła chyba 500-lecie istnienia! W średniowieczu miała prawa miejskie.
DRogo rockfm-a co jest w Jodłowniku? biedai długi,długi,długi .
Brak pracy, brak zakładów pracy,Gmina tylko administruje długami i znajomościami,
Żadnych perspektyw dla młodzieży,zero rozwoju.
Odpowiedz
BRZEGI
2016-09-28 13:40:36
0 0
...bardzo dobrze że w końcu myśli się o centrum Jodłownika....na wzór Szczyrzyca która to miejscowość jest już pięknie urządzona / zasługa szczyrzycan....wielu m.in.p Krupiński, p Czepiel oraz Opaci cysterscy.../...a teraz czas na Jodłownik , chodniki , rondo i koniecznie hala gimnastyczna , koniecznie....
ps. nie zazdrościć a wspierać ...albo podziwiać jak to uczyniłem , rozwój Szczyrzyca
Odpowiedz
trybunal
2016-09-28 13:45:00
0 1
Przepraszam za błąd,po konsultacji z mieszkańcami gminy ,zmieniam stwierdzenie.W gminie Jodłownik jest tylko 1 nie hala sportowa,tylko sala sportowa w SZczyrzycu,bez części widowiskowej,.
Natomiast w gminie Jodłownik są wspaniali ,pracowici ludzie,którzy chcieli by jeździć rondem do pracy,ale jej nie mają.
Rondo to inwestycja Puchały i Stawarza po kampanię wyborczą.CXZysta wizualizacja,potrzebna mieszkańcom na samym końcu wszystkich niezbędnych dla mieszkańców inwestycji,których nie ma.
A winny być:
1. obszary przeznaczone pod inwestycje w celu uruchomienia miejsc pracy,
2. kanalizacja-obecnie gmina Jodłownik posiada jeden z najniższych wskaźników 'slanalizowania'
3 .Woda-miała być kilka lat temu z Krzyworzeki k/Dobczyc obecnie gmina posiada jeden z najniższych wskaźników w tej dyscyplinie
4. drogi gminne-makabra-brak geodezyjnych obmiarów-katastrofa z ich regulacjami .
5.SZkoły-proszę państwa znajomi mówią,że w ubiegłą niedzielę szkoła w Jodłowniku organizowała piknik a pieniądze mają być przeznaczone,,,,,,,REMONT SZKOŁY-to jakieś nieporozumienie
Gmina chce wybulić na nieswoją inwestycję ok 2 milionów,a remont szkoły-zadanie własne gminy,mabyć robiony z naciąganego-BOŻE POŻAL SIĘ -PIKNIKU?
TO nie porozumienie co się tam dzieje w tej gminie.
4
Odpowiedz
trybunal
2016-09-28 13:48:42
0 1
SZanowny Brzegi-na rondzie trzeba rozwój gminy-jej infrastrukturę skończyć a nie zaczynać(o ile jest onaniezbędne).A czy jest niezbędne,niech odpowiedzą mieszkańcy a nie upadający samorządowcy.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 18:39:19
0 1
Jest sprawą oczywistą że dla budżetu Gminy Jodłownik to inwestycja 'ponad stan'. Pytam raczej dlaczego samorząd powiatowy domaga się współudziału w inwestycji którą powinien przeprowadzić za SWOJE pieniądze? To jest proste rozgrywanie Wójtów że inwestycje pójdą tam gdzie będzie współudział a dlaczego? Jeśli już Gmina Jodłownik nadludzkim wysiłkiem zdecydowała się współfinansować to niech powiatowi urzędnicy zajrzą do rozporządzenia ministra transportu jaka powinna być minimalna średnica ronda na takich drogach, po tej lekturze możemy dyskutować i pytać o ronda limanowskie.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 19:21:26
0 2
Po prostu mnie ' zamurowało' po przeczytaniu tego artykułu . Po raz pierwszy mam trudności w 'zebraniu swoich przemyśleń'.Przyznam szczerze, że już od kilku godzin kombinuje jak koń pod górę, aby nadać temu projektowi jakiś logiczne sens, ale wszystko co mi przychodzi do głowy to jest tylko to: czy chodzi tutaj o to, aby rondo było jak największe, w historii jakiejkolwiek polskiej wsi? Czy ma być tak duże, żeby więcej funduszy na po pozyskać? Nawet jeśli taki jest tego cel, to środki własne gminy są przeogromne w stosunku do katastroficznego zadłużenie naszej gminy. Tak po chłopsku kombinując powiem tak: gdybym miała takie zadłużenie we własnym budżecie, to bym kombinowała, główkowała w co zainwestować aby mieć szybki zwrot tych zainwestowanych pieniędzy na pokrycie długu. Dziwi mnie również ta wypowiedź Wójta:
' To teren sadowniczy, są tutaj hurtownie, a także zakłady produkujące m.in. garaże, a przez to obserwujemy duży ruch samochodów ciężarowych - wyjaśnia wójt. - Jeżeli cokolwiek budujemy, to jest stała zasada: nie może być gorzej, nie może być tak samo, musi być dużo lepiej. Dlatego długo o to walczyłem, prosiłem, a powiat na to przystał, by rondo miało jak największą średnicę - dodaje. '
A te zdanie szczególnie mnie zszokowało:
'Jeżeli cokolwiek budujemy, to jest stała zasada: nie może być gorzej, nie może być tak samo, musi być dużo lepiej. '
Jak dla mnie osobiście, toż to typowa megalomania. Wcześniej to był dług gminy na bogato, a teraz bogate, ekskluzywne rondo , z jeszcze większym zadłużeniem, tyle tylko że już nie na bogato , tylko na megalomańsko bogato. Pan Wójt , jak sam stwierdził, już dawno planował , tą inwestycję, zabezpieczył na to pieniądze, a odsetki od kredytów w tym czasie, rosły. No naprawdę SŁÓW MI BRAKUJE.
Proszę mnie źle nie zrozumieć, cieszę się ogromnie , że coś się robi w kierunku poprawy naszej gminy, ale osobiście myślę , że jak już to można by było to samo zrobić tzw, metodą gospodarczą. Sugestia @rockfm, jest całkiem rozsądna, biorąc pod uwagę stan finansowy naszej gminy.
Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 19:43:28
0 0
Osobiście nie mam nic przeciwko , megalomani za własne, prywatne pieniądze, ale gdy jest ona na koszt podatnika , to już mi się to przestaje podobać. Nie oszukujmy się, to my wszyscy mieszkańcy gminy będziemy musieli zapłacić za ten większy o ciągle naliczane odsetki kredyt.
Odpowiedz
TuronGorski
2016-09-28 19:59:24
0 0
oczywiście całej rondomani jest winny niejaki Bieda Władysław.........
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 19:59:47
0 0
Skupiliście się na średnicy ronda a ona nie ma większego związku z kosztem. W ramach tej inwestycji ma być budowane około 3 km chodnika w Jodłowniku i na Wilkowisku.
Pewnie że w ogóle budowa ronda w Jodłowniku jest na wyrost, jednak budowa jakiejś miniatury ronda było by marnotrawstwem.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 20:33:58
0 0
@west Megalomania odnosi się do kwoty jaką gmina ma ponieść plus obciążenie kredytowe. . Uzasadnienie , jakie podaje się do poniesienia tych kosztów, to druga kwestia. ')
Zastanawiam się tylko, kiedy wreszcie będzie zrealizowana budowa stacji uzdatniania wody przy wiejskim wodociągu Janowice-Szczyrzyc. Pan Wójt obiecywał nam spotkanie informacyjne w tej sprawie , kilka miesięcy temu. Taką odpowiedz , również otrzymałam na piśmie w dn.18.07.2016 . Kiedy wreszcie podniesie się stawkę , za używanie wody z naszego wodociągu , lokalnym podmiotom biznesowym. W końcu to oni, używają największe ilości wody z naszego wodociągu. Jakość wody użytkowej , to jest sprawa PRIORYTETOWA. Inną istotną kwestią jest stan gminnych oczyszczalni ścieków.')
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 20:52:19
0 0
@grazynahayes kwota wynika z zakresu robót, jest to przebudowa połowy Jodłownika. Co do SUW to sprawa się przeciąga i być może będę przedstawiony jako ktoś kto to zablokował. RIO nie chce zatwierdzić uchwały o zaciągnięciu kredytu na to zadanie. Ciekawe czy l.in. opisze temat.
Odpowiedz
lobo
2016-09-28 21:07:58
0 0
Co do budowy ronda to trudno być przeciw to chyba oczywiste że taka inwestycja poprawi jakość drogi powiatowej, a osobną kwestią jest to czy gminy powinny się angażować w inwestycje powiatowe zwłaszcza w sytuacji gdy powiat 'szasta' pieniędzmi na inwestycje typu droga uzdrowiskowa i geotermia gdzie powinny być raczej prywatne firmy zaangażowane. A osobnym problemem jest to czy tak zadłużona gmina jak Jodłownik powinna się w tak kosztowne inwestycje angażować w sytuacji gdy ma zaciągnięte kosztowne kredyty pod zastaw nieruchomości 'sprzedanych nie na zawsze' W tym roku upływa trzy letni termin wykupu nieruchomości w Górze Św. Jana a Wójt dał słowo mieszkańcom że gdy nie odkupi tej nieruchomości za 3 lata to poda się do dymisji i kazał zaprotokołować .......niedługo mieszkańcy będą mogli się przekonać jak wiele jest warte słowo wójta Stawarza.......:)
Im większe zadłużenie gminy tym mniej chętnych do kandydowania w następnych wyborach na urząd i to widać wyraźnie w gminie Jodłownik a od ograniczania zadłużenia jest Rada Gminy ale skoro mieszkańcy tak sobie wybierają to tak mieć będą i puki co dług będzie rósł.......a że kiedyś bańka zadłużenia pęknie to pozostanie spłacanie tych dwudziestu paru milionów długu na kilka lat a inne gminy będą się normalnie rozwijać.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 21:16:56
0 0
@lobo zanosi się na to że Góra Świętego Jana odkupiona nie będzie.
Odpowiedz
TSilver
2016-09-28 21:20:50
0 0
Na to kasę mają... a doprosić się by w Górze św. Jana wyczyścić krzaki które rysują samochód jest ciężko... o wykoszeniu fos nie wspominając... Te rondo jest potrzebne jak łysemu grzebień... Pozdrawia niezadowolony mieszkaniec gmin Jodłownik
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-28 21:34:42
0 0
Powiem tak, jak mieszkańcy naszej gminy wreszcie się nie opamiętają, przy właściwym wybieraniu kandydatów na wójta i radnych, to egoistycznie mówiąc zwiniemy stąd żagle. Prawdę mówiąc miałam nadzieje, że sprawy zadłużania naszej gminy skończą się. Miałam nadzieje, że będą nowi dobrzy kandydaci do rady gminy. Osobiście znam tutaj naprawdę zaradnych, uczciwych ludzi, którzy mogliby sprawdzić się w tej nowej roli. Mieliśmy też plan, sprowadzenia tutaj ludzi, inwestorów do naszej gminy. W ten sposób chcieliśmy pomóc tym nowo wybranym, no i przy okazji mieszkańcom tej gminy i sobie. Kto jednak zdrowo myślący będzie tutaj kogoś ściągał, na ich zatracenie? Wygląda jednak na to, że ci , którzy ciągle zadłużają gminę mają w tym jakiś dziwny interes, nieudolność . O tym słyszę wiele opowieści od ludzi, tak nawiasem mówiąc mamy również własne obserwacje. Jedna z tych spraw, jutro ujrzy światło dzienne.
Odpowiedz
mamwd
2016-09-29 07:14:06
0 0
W Jodłowniku bez zmian. Wójt - nieudacznik, ale jakoś kilkakrotnie wygrywa wybory. Bezrobocie w skali gigantycznej, z każdej rodziny ktoś wyjeżdża za granicę, pracuje na wpół legalnie (u pseudo-biznesmenów produkujących garaże), a jak przychodzą wybory okazuje się że obecny Wójt jest w zasadzie jedynym kandydatem.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-29 11:22:25
0 0
@BRZEGI Masz rację, stwierdzając, że Szczyrzyc to najbardziej atrakcyjna wieś w naszej gminie. Masz racje pisząc o ogromnym wkładzie Szczyrzycan, lokalnych biznesmenów. Prawdą jest także fakt, że te wszystkie użyteczne przybytki( sklepy, restauracja, pizzeria, lokalne podmioty gospodarcze ,hotek? itp) służą ludziom, ale to lokalni ludzie zostawiają w nich swoje pieniądze. Innymi słowy mówiąc są to podmioty gospodarcze, przynoszące dochody biznesmenowi. Faktem także jest to , że ten główny gracz korzysta z wody na obsługę tychże podmiotów gospodarczych z wiejskiej spółki wodociągowej. Wspomniana spólka zgodnie z zalożeniem statutowym powinna służyć użytkownikom gospodarstw domowych, To walne zgromadzenie tejże spółki może zadecydować kogo I na jakich zasadach dodatkowo przyjąć do spółki( podmioty gospodarcze). Nie można nadużywać gościnności gospodarzy, obciążać sieć już i tak mało wydolną( normalni ludzie nie mogą już wstępować do spółki) -, tak przyzwoicie i jak to się dzieje w innych spółkach tego typu należałoby podnieść stawkę tym podmiotom gospodarczym. Warunki przyjęcia tychże podmiotów, były m..in. takie , że te dodatkowe pieniądze miały być przeznaczone na modernizację sieci. Gdzie te zobowiązania zostały zrealizowane? Przepraszam , ale czy ten biznessmen zapytał walne zgromadzenie o zgodę nas przyłącze do nowej myjni samochodowej. ?Dlaczego nawołuje się ludzi do podniesienia stawki za użycie wody tym malutkim. ? Te historie o których pisze @mamwd to też słyszałam. Pracujesz nadgodziny a potem się okaże , że w papierach masz pół etetu, jakie emerytury będą mieć ci ludzie? Dziękuje bardzo TAKIM BIZNESMENOM.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-29 11:33:35
0 0
Przepraszam wszystkich za określenie 'malutkich'. To określenie używa się do normalnych ludzi,, osoby tzw. fizyczne jak np. ja, nie dotyczy ono podmiotów gospodarczych.
Odpowiedz
cichy1
2017-03-04 17:03:11
0 0
Wraca ja czasy Panow i hamow.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Mają długi, ale dopłacą 1,9 mln zł do inwestycji powiatu. Chcą by w centrum powstało duże rondo"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]