8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Odmowa w sprawie spopielarni zwłok

Opublikowano 08.05.2012 07:06:50 Zaktualizowano 05.09.2018 11:01:35 top

Limanowa. Starostwo Powiatowe odmówiło zatwierdzenia projektu budowlanego spopielarni zwłok, którą przedsiębiorca w Limanowej chce stworzyć na działkach w okolicy cmentarza komunalnego w Limanowej.

W połowie marca informowaliśmy o zamiarze przedsiębiorcy budującego zakład pogrzebowy przy cmentarzu komunalnym w Limanowej, który zwrócił się do Powiatu z wnioskiem o zmianę decyzji na przekształcenie jednego z budynków na spopielarnie zwłok. O sprawie pisaliśmy w artykule „Powstanie spopielarnia zwłok?

Postępowanie w tej sprawie prowadził Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Limanowej.

Wczoraj sąsiadujący z budową właściciele działek otrzymali decyzję, w której Starostwo odmówiło zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania decyzji zmieniającej.

W trakcie postępowania Miasto Limanowa poinformowało, że przedsiębiorca, który od Miasta dzierżawi działkę nie posiada prawa do jej dysponowania na cele budowlane. Natomiast współwłaściciele działek sąsiadujących z inwestycją wnieśli sprzeciw, gdyż według nich m.in. "planowana inwestycja narusza nasze prawa jako właścicieli gruntów sąsiadujących. Zmiana pozwolenia spowodowałaby obniżenie wartości naszych działek i bezpośrednio wpłynęłaby na możliwość jej zagospodarowania.”

Oprócz tego, w wyniku analizy wniosku oraz projektu budowlanego, stwierdzono uchybienia i nieścisłości. Inwestor przedłożył nowy projekt budowlany, ale w wyniku ponownej analizy wniosku oraz przedłożonego projektu stwierdzono, iż inwestor nienależycie uzupełnił swój wniosek. Zdaniem Wydziału Budownictwa złożone przez inwestora dokumenty oraz projekt budowlany w dalszym ciągu nie spełniały wymogów określonych w przepisach ustawy Prawo budowlane i innych.

- W przedmiotowej sprawie Organ zatem wezwał postanowieniem do uzupełnienia nieprawidłowości w przedłożonym projekcie, czego jednak wnioskodawca należycie, tj. wyczerpująco nie uczynił – czytamy w decyzji. - Zatem w sytuacji gdy inwestor nie spełnił obowiązków należy wydać decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania decyzji zmieniającej.
W uzasadnieniu poinformowano, że decyzja nie stoi na przeszkodzie do ponownego wystąpienia przez inwestora z wnioskiem o zmianę warunków pozwolenia na budowę, po usunięciu wykazanych nieprawidłowości.

Zgodnie z prawem inwestor ma teraz 14 dni na odwołanie od decyzji do Wojewody.
 

Komentarze (31)

jacex28
2012-05-08 08:38:20
0 0
Uważam, że to dobra decyzja Pana Starosty, ponieważ dziwnie by wyglądało miasto kojarzące się ze spopielaniem zwłok a zarazem tekstem 'Ostoja natury i zdrowia'.
A dla niektórych pewnie jeszcze z Oświęcimiem.
Odpowiedz
gueene
2012-05-08 08:52:34
0 0
Oby tak dalej to nie długo i starostwo zaniknie bo nie będzie miało na swoim terenie żadnych większych inwestycji, wszystko poucieka z lim.zostanie ostoja natury ale będzie fajnie...ale dla mieszczuchów.
Odpowiedz
taran
2012-05-08 08:58:46
0 0
Ktoś chyba nie dostał łapówki dlatego taka decyzja
Odpowiedz
Doradca
2012-05-08 09:26:11
0 0
@ taran a niby kto miał dostać?.

'- W przedmiotowej sprawie Organ zatem wezwał postanowieniem do uzupełnienia nieprawidłowości w przedłożonym projekcie, czego jednak wnioskodawca należycie, tj. wyczerpująco nie uczynił – czytamy w decyzji. - Zatem w sytuacji gdy inwestor nie spełnił obowiązków należy wydać decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania decyzji zmieniającej'

Czy jest ktoś temu winien?

No tak, sam sobie inwestor.

Jak mógł uzupełnić nieprawidłowości w przedstawionym projekcie jak nie posiada prawa do dysponowania wydzierżawioną działką na cele budowlane?.
Odpowiedz
znany
2012-05-08 09:51:31
0 0
Oczywiście, nie odważę się oceniać, ani wniosku inwestora, ani decyzji Starostwa, bo tutaj ze zrozumiałych względów wszystko musi być 'dopięte na ostatni guzik'. Nie mniej fakt dzierżawienia terenu nie musi być przeszkodą. Natomiast uważam, że taka inwestycja na terenie tej części województwa jest bardzo pożądana, a jak będzie w Limanowej i właśnie koło cmentarzy, to bardzo dobrze i stawanie w poprzek takiej inicjatywie jest ze wszech miar szkodliwe. Uważam, że zarówno UM jak i Starostwo powinny inwestorowi pomóc.
Odpowiedz
znany
2012-05-08 10:03:49
0 0
A dla przeciwników, to Drodzy Państwo, ani cmentarze, ani trumny ze zmarłymi, ani urny z prochami nie są i nie powinny być, ani wstydliwe, ani gorszące, a wręcz przeciwnie, to miejsca i przedmioty najwyższego szacunku i sugestie, że należy lokalizować gdzieś poza Miastem jest po prostu głupotą. A argument, że spopielarnia będzie w sprzeczności z ostoją jest absurdalny i nielogiczny.
Odpowiedz
kingkong
2012-05-08 10:25:52
0 0
spopielarnia jak najbardziej powinna powstać, takie są potrzeby i nie wiem czemu ma niby obniżyć wartość działek...
Odpowiedz
vip
2012-05-08 11:01:08
0 0
kingkong
nie wiesz bo mało wiesz
Odpowiedz
gregor
2012-05-08 11:02:32
0 0
centrum miasta to wręcz idealne miejsce na spopielarnię i smolarnię. proponuję do kompletu punkt utylizacji azbestu.
Odpowiedz
Gargamel
2012-05-08 11:15:46
0 0
Słuszna decyzja.
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2012-05-08 12:01:41
0 0
@znany zgadzam się w 100%
Odpowiedz
jendreczek
2012-05-08 12:41:38
0 0
Tak tak sąsiedztwo cmentarza podnośi wartość działek.Ciekawe kto z oponętów widział kiedyś spopielarnie ? Starsi ludzie pamiętają jak w trakcie elektryfikacji ciemnota w nocy słupy wykopywała a dziś wyobraża ktoś sobie życie bez prądu.
Odpowiedz
juditha
2012-05-08 13:56:26
0 0
dla mnie to dziwnie wygląda:
'nie posiada prawa do dysponowania wydzierżawioną działką na cele budowlane' a przecież pozwolenie na budowę inwestor dostał sprawa się teraz toczy o zmianę pozwolenia na budowę chyba że ja coś źle interpretuję??

a prywatnie to moim zdaniem spopielarnia powinna powstać. niech ta nasza Limanowa się rozwija! niech coś nowego powstaje! a nie stagnacja i zaściankowość...
nie bądźmy ksenofobicznym społeczeństwem...
Odpowiedz
Janek64
2012-05-08 14:01:22
0 0
@ juditha moim prywatnym zdaniem tez powinna powstac i pewnie wczesniej czy pozniej powstanie odwlekanie wczasie nic nie da . Jedynie to ze luzdie powoli sie przyzwyczaja do tego co nowe . Pewnie ktos wykorzysta to i naprzyklad powstanie w Myslenicach . Pozdr...
Odpowiedz
zuzi
2012-05-08 14:28:55
0 0
A co ze smolarnia w SOWLINACH ,tez staral sie o pozwolenie .
Odpowiedz
lenon
2012-05-08 15:49:38
0 0
juditha...masz racje...
panie redaktorze coś tu chyba pan nie do końca prawde napisał...tak to jest jak sie czyta tekst bez zrozumienia
Odpowiedz
top
2012-05-08 16:42:45
0 0
Przytoczę z decyzji całość cytatu miasta: 'Inwestor nie posiada odnośnie działki i (tu nr) tytułu prawnego do jej dysponowania na cele budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z umową dzierżawy z dnia 14 czerwca 2011 zawartą pomiędzy xx a Miastem Limanowa, część działki ew xx została wydzierżawiona na polepszenie zagospodarowania działki siedliskowej nr xx, co nie oznacza, że można ją zagospodarować w sposób dowolny, a to w związku z paragrafem 11 umowy stanowiącym, że wszelkie zmiany sposobu użytkowania terenu winny być uzgodnione z wydzierżawiającym na piśmie'. Myślę, że to już wyjaśnia wątpliwości.
Odpowiedz
Doradca
2012-05-08 17:34:01
0 0
Przeczytałem w prasie lokalnej wypowiedż następującej treści:

'Jan Pałka potwierdza, że problemem jest długi na około 60 metrów fragment skarpy opadającej od strony cmentarza, którą dzierżawi od miasta'

Jak niby Pan Inwestor ma tę skarpę długą na 60 metrów zagospodarować i po co ją dzierżawił, jak to tylko 60 metrowa skarpa?. Pytam bo tego nie rozumiem?.
Odpowiedz
Doradca
2012-05-08 17:36:43
0 0
'Sąsiedzi spopielarni zdobyli m.in. informację, że budowla ma powstać również na gruntach dzierżawionych od Urzędu Miasta w Limanowej (m.in. miejsca parkingowe i mur oporowy). Zawiadomili o tym starostwo powiatowe'

Na skarpie???.
Odpowiedz
GPP
2012-05-08 17:43:15
0 0
Doradco sprawdź przepisy prawa budowlanego - odległości wymagane od sąsiednich działek przy lokalizacji obiektów budowlanych, a może zrozumiesz po co dzierżawić działkę?
Odpowiedz
lenon
2012-05-08 18:52:30
0 0
skarpa jest po to żeby cmentarz wam sie na głowe nie zawalił bo jak nie wiadomo wszystkim miasto nadsypało na działke inwestora ponad 1,5 m w jego granice....łyso ....
Odpowiedz
lenon
2012-05-08 18:54:04
0 0
panie redaktorze teraz to są jakies fakty...no prosze prosze da się...
Odpowiedz
Doradca
2012-05-08 19:23:10
0 0
@ lenon to w takim razie Miasto powinno wynająć ciężki sprzęt i ten nasyp wywieźć, to jest niezgodne z istniejącym prawem jak Miasto mogło cokolwiek robić na nie swojej własności.

Czy Miasto miało zgodę inwestora na wejście na nie swoją własność?.

A może to Inwestor nadsypał?. Pytam bo widzę, że jesteś zorientowany w temacie.

Mam inny pomysł przecież jest Rada Miasta Limanowa niech podejmie uchwałę i odda bezpłatnie inwestorowi tę działkę.

Jak Uchwały nikt nie zaskarży inwestor będzie miał działkę na własność. Za to Rada Miasta będzie miała bezpłatne miejsce w spopielarni.

Właściwie Panie Redaktorze, dlaczego Pan nie zapytał Radę Miasta Limanowa o zdanie, mielibyśmy jasność czy Ci co ich wybraliśmy mają jakikolwiek pomysł na rozwiązanie problemu?.
Odpowiedz
jendreczek
2012-05-08 20:35:30
0 0
@Doradco czas znależć Ci nowwe hobbi chyba będe musiał zabrać Cię na ryby :-)
Odpowiedz
pslim
2012-05-08 21:00:30
0 0
Dokladnie chodzi o brak pozwolenia na budowe muru oporowego na skarpie od cmentarza,tylko szkoda,ze wladze miasta cofneli pozwolenie na dzierzawe(to chyba nie zgodne z prawem)ale nie ma jak narobic zamiesza tak jak pan redaktor i juz w tytule napisac brak pozwolenia na budowe(moze redaktor ma jakas umowe z wladzami miasta ;).I skonczy sie na tym,ze znow ktos podlapie pomysl i zamiast w Limanowej to inne miasta sie beda rozwijac.Pozdrawiam i jestem za budowa..
Odpowiedz
gregor
2012-05-08 21:44:13
0 0
'ktos podlapie pomysl i zamiast w Limanowej to inne miasta sie beda rozwijac' - jasne! nasuwa się proste pytanie: czy nikt do tej pory w Małopolsce nie wpadł na pomysł wybudowania spopielarni, czy po prostu nikt rozsądny nie wyraził zgody na budowę takiego obiektu w centrum miasta?
Odpowiedz
jacex28
2012-05-08 21:51:24
0 0
@gueene: Nie martw się, może powstania fabryka prezerwatyw i Limanowa będzie się rozwijać i co niemniej ważne - nie będzie się to sprzeczać z 'ostoją natury'.
Odpowiedz
Doradca
2012-05-08 22:58:44
0 0
@ jendreczek znam takich co za tym zajęciem przepadają, ja się jakoś z wędką nie widzę, aczkolwiek powiadają, nigdy nie mów nigdy, może kiedyś, kto może to przewidzieć.

@ pslim już kompletnie nic nie rozumiem 'tylko szkoda,ze wladze miasta cofneli pozwolenie na dzierzawe(to chyba nie zgodne z prawem'
Jak to „cofneli”?.
Pan Redaktor pisze że:
'Zgodnie z umową dzierżawy z dnia 14 czerwca 2011 zawartą pomiędzy xx a Miastem Limanowa, część działki ew xx została wydzierżawiona na polepszenie zagospodarowania działki siedliskowej nr xx, co nie oznacza, że można ją zagospodarować w sposób dowolny, a to w związku z paragrafem 11 umowy stanowiącym, że wszelkie zmiany sposobu użytkowania terenu winny być uzgodnione z wydzierżawiającym na piśmie'.

To jest ta umowa czy jej nie ma?.

@ pslim coś mnie się wydaje, że mijasz się z prawdą.

„Dokladnie chodzi o brak pozwolenia na budowe muru oporowego na skarpie od cmentarza”

A ten taki kawałek murku co jest na skarpie to nie jest mur?. To zapewne Miasto wybudowało. Po co pozwolenie na coś co już częściowo istnieje, zgłosić remont będzie łatwiej:)

A tak poważnie to się dziwię, po co Panu Inwestorowi była ta skarpa?. Tylko po to by mur Miastu wybudować?.

I jeszcze jedno @ pslim powiem tylko Tobie w wielkiej tajemnicy to wszystko wina Limanowej.in :)
Odpowiedz
GPP
2012-05-09 08:54:42
0 0
Doradco sprawdź jak wygląda możliwość dojazdu bez dzierżawy działki, wówczas znajdziesz wiele odpowiedzi na twoje pytania.
Odpowiedz
znany
2012-05-09 08:59:15
0 0
Tak sobie siedzę, czytam i myślę:) Jednak układy, układziki, kołtuństwo i małomiasteczkowa zawiść kwitnie w pełni. Obiecywano nam działania wspierające przedsiębiorczość, działania na rzecz ograniczenia bezrobocia w Mieście, a pozostała zaściankowość, zacofanie i głupota. Ciekawe jak długo jeszcze wyborcy dadzą się rolować, ciekawe?!
Odpowiedz
juditha
2012-05-09 09:08:19
0 0
ludziska w innych krajach w centrum dużych miast istnieją spalarnie śmieci i in. tego typu obiekty i nie dość że spełniają swoją funkcję nie naruszając żadnych norm to jeszcze są atrakcją i ozdobą a tu ludziom przeszkadza na uboczu naszego miasteczka...
przecież taka inwestycja jest poparta odpowiednią technologią...
najbliższy przykład spalarnia śmieci w Wiedniu...
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Odmowa w sprawie spopielarni zwłok"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]