4296
Porady
Formalności związane z budową domu oraz ich koszt
logo 2011-06-29 15:35:22
Witam. Na pewno wielu z Was budowało (buduje)w niedawnym czasie dom w naszym regionie...czy mógłby mi ktoś napisać jakie formalności i w jakiej kolejności oraz gdzie należy załatwić aby dojść do momentu otrzymania pozwolenia na budowę:? Dodam że obecnie posiadam akt notarialny stwierdzający własność działki z przeznaczeniem budowlanym, przez działkę przechodzi napowietrzna linia energetyczna i stoi też słup, miejscowość w tym rejonie na razie nie jest objęta kanalizacją i nie ma dostępu do wodociągów...a może ktoś dodatkowo udzieli mi informacji na temat tego jakich kosztów w związku z powyższym mogę się spodziewać?:? Będą to baardzo cenne informacje dla mnie więc z góry dziękuje
Re: Formalności związane z budową domu oraz ich koszt
sigma
2011-06-29 16:13:46
POZWOLENIE NA BUDOWĘ
•
Jeśli gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP), wówczas w
Wydziale Architektury Urzędu Gminy składamy wniosek o aktualny wypis MPZP. Określa on
wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać pozwolenie na budowę.
•
Jeżeli gmina nie opracowała MPZP, wówczas w Wydziale Architektury składamy wniosek o
wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZiZT).
Formularze wniosków możemy otrzymać w Urzędzie Gminy. Do wniosku o WZiZT należy dołączyć:
•
Kopię mapy zasadniczej w skali 1:500 lub 1:1000 określającej granice terenu objętego wnioskiem
•
Wyrys z mapy ewidencji gruntów pokazującej połoSenie działki oraz działek sąsiadujących. Mapy
uzyskamy u geodety gminnego lub w biurze geodezyjnym obejmującym teren, na którym znajduje
się działka.
•
Sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu.
•
Określenie zapotrzebowania na wodę, energię i sposobu odprowadzania ścieków.
•
Koncepcję architektoniczną budynku, np. kserokopię projektu z katalogu.
•
Wypis z rejestru gruntów dotyczący działki oraz działek sąsiadujących. Dla działki, na której
chcemy budować należy podać pełny wypis
•
W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania
wnioskodawcy.
Urząd Gminy ma miesiąc na wydanie decyzji o ustalenie WZiZT lub decyzji odmownej. Decyzja WZiZT określa warunki, jakie ma spełnić budynek, sposób dostawy mediów, rodzaje przyłączy i inne.
Jeśli działka znajduje się na terenach, dla których MPZP określa jedynie ogólne przeznaczenie gruntu jako rolnego bez zakazu budowy, nalezy wystąpić z wnioskiem o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
Wniosek taki składa się w Wydziale Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego jeszcze przed
wystąpieniem o pozwolenie na budowę.
Do wniosku dołączamy:
•
Dokument własności gruntu
•
Ostateczną decyzję WZiZT lub wypis z MPZP
•
Projekt zagospodarowania działki z zaznaczoną planowaną powierzchnią do wyłączenia
•
Kopię mapy ewidencyjnej
•
Wypis z rejestru gruntów (oryginał)
•
Zaświadczenie z Zarządu Melioracji czy grunt znajduje się pod urządzeniami melioracji wodnej
•
Nakaz płatniczy podatku rolnego (rolnicy) Po zgromadzeniu niezbędnych dokumentów występuje się
do Starostwa Powiatowego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Do wniosku dołączamy:
•
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (oryginał)
•
Cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami i dokumentami wynikającymi z ustaleń MPZP lub WZiZT
•
Decyzję WZiZT (jeSeli jest wymagana)
•
W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.
W terminie 65 dni Starostwo powinno wydać decyzję o zatwierdzeniu projektu i udzieleniu pozwolenia na budowę. Po wydaniu decyzji naleSy poczekać 14 dni na jej uprawomocnienie. Od decyzji odmownej mozna odwoływać się w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji. Pozwolenie na budowę jest ważne dwa lata. Jezeli w tym czasie budowa nie zostanie rozpoczęta lub prace zostaną
przerwane na czas dłuższy niżkolejne dwa lata, trzeba ponownie wystąpić o pozwolenie na budowę.
•
Jeśli gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP), wówczas w
Wydziale Architektury Urzędu Gminy składamy wniosek o aktualny wypis MPZP. Określa on
wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać pozwolenie na budowę.
•
Jeżeli gmina nie opracowała MPZP, wówczas w Wydziale Architektury składamy wniosek o
wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZiZT).
Formularze wniosków możemy otrzymać w Urzędzie Gminy. Do wniosku o WZiZT należy dołączyć:
•
Kopię mapy zasadniczej w skali 1:500 lub 1:1000 określającej granice terenu objętego wnioskiem
•
Wyrys z mapy ewidencji gruntów pokazującej połoSenie działki oraz działek sąsiadujących. Mapy
uzyskamy u geodety gminnego lub w biurze geodezyjnym obejmującym teren, na którym znajduje
się działka.
•
Sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu.
•
Określenie zapotrzebowania na wodę, energię i sposobu odprowadzania ścieków.
•
Koncepcję architektoniczną budynku, np. kserokopię projektu z katalogu.
•
Wypis z rejestru gruntów dotyczący działki oraz działek sąsiadujących. Dla działki, na której
chcemy budować należy podać pełny wypis
•
W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania
wnioskodawcy.
Urząd Gminy ma miesiąc na wydanie decyzji o ustalenie WZiZT lub decyzji odmownej. Decyzja WZiZT określa warunki, jakie ma spełnić budynek, sposób dostawy mediów, rodzaje przyłączy i inne.
Jeśli działka znajduje się na terenach, dla których MPZP określa jedynie ogólne przeznaczenie gruntu jako rolnego bez zakazu budowy, nalezy wystąpić z wnioskiem o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
Wniosek taki składa się w Wydziale Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego jeszcze przed
wystąpieniem o pozwolenie na budowę.
Do wniosku dołączamy:
•
Dokument własności gruntu
•
Ostateczną decyzję WZiZT lub wypis z MPZP
•
Projekt zagospodarowania działki z zaznaczoną planowaną powierzchnią do wyłączenia
•
Kopię mapy ewidencyjnej
•
Wypis z rejestru gruntów (oryginał)
•
Zaświadczenie z Zarządu Melioracji czy grunt znajduje się pod urządzeniami melioracji wodnej
•
Nakaz płatniczy podatku rolnego (rolnicy) Po zgromadzeniu niezbędnych dokumentów występuje się
do Starostwa Powiatowego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Do wniosku dołączamy:
•
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (oryginał)
•
Cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami i dokumentami wynikającymi z ustaleń MPZP lub WZiZT
•
Decyzję WZiZT (jeSeli jest wymagana)
•
W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.
W terminie 65 dni Starostwo powinno wydać decyzję o zatwierdzeniu projektu i udzieleniu pozwolenia na budowę. Po wydaniu decyzji naleSy poczekać 14 dni na jej uprawomocnienie. Od decyzji odmownej mozna odwoływać się w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji. Pozwolenie na budowę jest ważne dwa lata. Jezeli w tym czasie budowa nie zostanie rozpoczęta lub prace zostaną
przerwane na czas dłuższy niżkolejne dwa lata, trzeba ponownie wystąpić o pozwolenie na budowę.
Zaloguj się żeby dodać odpowiedź