8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Będzie likwidacja szkoły?

Opublikowano 05.02.2014 09:09:08 Zaktualizowano 05.09.2018 08:21:25 pan

Gmina Kamienica ma problemy z finansowaniem oświaty. Brakuje pieniędzy na małe szkoły, takie jak Szkoła Podstawowa nr 2 w Szczawie, do której uczęszcza nieco ponad 30 uczniów. Władze gminy nie wykluczają likwidacji placówki lub jej przekształcenia. Decyzja może zapaść w przyszłym roku.

Władze gminy Kamienica mają trudności z finansowaniem działalności placówek oświatowych. Jak powiedział nam wójt Władysław Sadowski, gmina jak dotąd utrzymuje małe szkoły, choć brakuje na to pieniędzy.

- Są trudności z finansowaniem oświaty - nie ukrywa Władysław Sadowski. - Na posiedzeniach Komisji Budżetowej największa dyskusja zawsze dotyczy szkół. Utrzymujemy małe szkoły, do których uczęszcza bardzo mało dzieci. Chcąc przeznaczyć więcej środków na inwestycje, szczególnie drogowe bo takie potrzeby są zgłaszane na komisjach, musielibyśmy zlikwidować bądź przekształcić taką szkołę, przekazując ją stowarzyszeniu, jak to robi wiele gmin - dodaje wójt.

Władze gminy, choć niechętnie, decyzję w tej sprawie będą musiały podjąć. Być może nastąpi to już w przyszłym roku.

- Tendencja nie jest najlepsza, dlatego w najbliższym czasie może dojść do takich drastycznych decyzji, gdyż kolejne zadania dochodzą, a nie ma na to środków finansowych - tłumaczy wójt Sadowski. - Najbardziej zagrożona jest Szkoła Podstawowa nr 2 w Szczawie. Tam jest zaledwie trzydziestu kilku uczniów i od lat toczy się dyskusja, co z tą szkołą zrobić.

Zmiany wcale nie muszą oznaczać likwidacji niewielkiej placówki. Jak mówi wójt, szkoła może zostać przekazana stowarzyszeniu lub przekształcona w filię większej placówki - Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Szczawie.

- W tym momencie jeszcze nie ma takiej decyzji, z tego względu że gmina nie jest przymuszona. Nie jesteśmy zadłużeni, więc dokładamy do funkcjonowania szkół. ale w najbliższej przyszłości będziemy musieli ją podjąć. Przyszły rok może przynieść w tym temacie jakieś zmiany - zapowiada Władysław Sadowski.

Jak dodaje wójt, część rodziców posyła już swoje dzieci do większej szkoły. Ma to związek m.in. z tym, że w klasach liczących 4 lub 5 uczniów nie da się prowadzić zajęć w grupach, a to może mieć wpływ na edukację dziecka.

- Myślę, że to nie jest dobre dla dzieci. Wielu rodziców to rozumie - mówi Władysław Sadowski.

Do tematu powrócimy.

(Na zdjęciu uczniowie SP nr 2 w Szczawie podczas szkolnej uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości)

Komentarze (14)

konto usunięte
2014-02-05 11:27:58
0 0
W tym roku wybory, więc decyzja w przyszłym roku?
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-05 12:57:39
0 0
Myślę że przekształcenie tej placówki jest dobrym a wszystko wskazuje na to że także i skutecznym rozwiązaniem.
Odpowiedz
sympatyk
2014-02-05 19:11:30
0 0
Już nie mają czego zamykać w Szczawie to wzięli się za szkoły - mistrzowie dewastacji i stagnacji , którzy rozebrali chodnik na największym osiedlu w Szczawie , którzy postulowali wyłączenie świateł ulicznych w ramach Tzw.' oszczędności' od pięciu lat nie mają pieniędzy na ułożenie kostki na chodniku ( w końcu to główna ulica dojazdowa do szkoły!) , matki wózki z małymi dziećmi pchają od lat po tej drodze , bo chodnik nie istnieje. c.d.w drugim komentarzu.
Odpowiedz
sympatyk
2014-02-05 19:20:05
0 0
Przez te i inne działania ' jedynie słusznej władzy' w Gminie Kamienica już trzecia osoba zginęła w wypadku z udziałem pieszych i samochodów na terenie Szczawy.
Ostatnia 02. lutego na drodze GMINNEJ! Gdzie od lat ludzie postulują o wykonanie chodnika , który przecież istniał.
Ci którzy są winni tych zaniedbań ponoszą moralną i nie tylko odpowiedzialność za te przypadki , oraz traumę i tragedię która dotknęła ich rodziny.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-05 21:49:15
0 0
Ty'sympatyk' nie jest sztuką krytykować działania władz gminnych, szkoda że nie macie swojej 'WIELKIEJ' gminy o nazwie Szczawa wtedy byś się dowiedział ile tak naprawdę kosztuje utrzymanie małej szkoły. Umiesz tylko narzekać i krytykować, a może byś tak zasiadł w Radzie Gminy i próbował podzielić pieniądze na wszystkie potrzeby. Bez wsparcia Kamienicy Szczawa dawno by zbankrutowała, żeby utrzymać wszystkich 'chętnych' do władzy w Szczawie musielibyście mieć budżet jak USA a i to byłoby pewno za mało
Odpowiedz
baca13
2014-02-05 22:51:24
0 0
zgadzam sie z tobą ,,sympatyk''to idiota co nic nie wie a gupio pisze takich jak on trzeba lekceważyć i tych śmiesznych załorzycielów gminy szczawa
Odpowiedz
szczawiak13
2014-02-06 02:04:15
0 0
@ciekawski33 Z calym szacunkiem smiem twierdzic ze osoba 'ciekawski33' jest nieco niedoinformowana, gdyz budzet USA mial duzo problemow, ktore doprowadzily do zamkniecia wszelkich agencji rzadowych na dwa tygodnie (1 do 16 Pazdziernik). Jezeli Szczawa miala by taki budzet to napewno potrzebna byla by pomoc Kamienicy.
Chcialbym tez zauwazyc ze nie ma potrzeby zostac Gmina, by dowiedziec sie ile kosztuje utrzymanie malej szkoly, gdyz wszystkie te informacje sa powszechnie dostepne dla osob zainteresowanych.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-06 13:36:27
0 0
Z wielką radością zgadzam się z Tobą 'szczawiak13', jeżeli chodzi o budżet USA to nie bardzo znam się na tym, przypuszczam tylko że we wszystkich tego typu kryzysach i zawirowaniach ktoś po prostu robi skok na kasę, w tym wypadku jest to gigantyczna kasa. Drugą przyczyną jest brak jedności wśród ugrupowań politycznych, chęć pokazania innym że to tylko ja mam rację,beze mnie nic nie zrobicie, ale to już inny temat. Zresztą wystarczy popatrzeć na naszych polityków, na to co dzieje się od Warszawy w dół żeby mieć dość tego typu rozgrywek politycznych za które ostatecznie to my płacimy. A wracając do tematu szkoły w Bukówce ( i nie tylko tej), problem jest naprawdę niemały, trzeba się zastanowić jaki jest sens utrzymywania małej szkoły, czy nie lepiej by było podstawić autokar i raz dziennie przewieźć dzieci do szkoły w Szczawie a potem je odwieźć. Oczywiście jest to sprawa bardzo delikatna bo zaraz podniosą się głosy o dewastacji i stagnacji, zabieraniu pieniędzy jednym a dawaniu innym itp. Należy wznieść się ponad podziały polityczne i spróbować coś zrobić. W czasach gdy pierwszym przewodniczącym rady był J.Kuziel współpraca była dobra i poprawna, później doszły do głosu jakieś osoby którym zależy na zbijaniu własnego kapitału politycznego i pokazywaniu innym że bez nich nic nie może się dziać, oni tylko mają rację.
Odpowiedz
sympatyk
2014-02-06 14:57:17
0 0
Ciekawski przyznaję Ci rację coś z tym trzeba zrobić i wznieść się ponad podziały , no pewno że lepiej dowieżć te dzieciaki ale powiedz to tym , którzy stracą pracę , a co z budynkiem? Już zamknęli w ten sposób zakład w Szczawie -Bukówce i zobacz jak dzisiaj wyglądają budynki te które jeszcze ocalały. W 2004 roku miałem dzieci w szkole o której mowa stąd pamiętam ,że wówczas był pomysł znalezienia złotego środka aby coś z tą szkołą zrobić! Wówczas Ci którzy dzisiaj ją chcą zamykać wykorzystywali tą sytuację aby pokazać w złym świetle ówczesnych decydujących o losach szkoły i podjudzali i rodziców i nauczycieli jaką to krzywdę chcą im zrobić -A to przewrotność PRAWDA ?
Teraz byś nawoływał ,aby wznosić się ponad podziałami ?
OJ chyba zbyt póżno szanse na uczciwą współpracę już były.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-06 16:19:56
0 0
Nasz pan wójt nigdy nie był zwolennikiem zamykania szkół ponieważ gdyby tak było zrobiłby to już dawno temu. Sądzę ze sytuacja finansowa zmusi Radę Gminy nie ważne kto w następnej kadencji będzie w niej zasiadał to reorganizacji funkcjonowania tej placówki oświatowej. Nie ma też znaczenia kto będzie Wójtem -> a biorąc pod uwagę fakt że jest to tylko organ wykonawczy to ma to tym mniejsze znaczenie.
Jeżeli Pan Wójt nakreśla sytuację jako dramatyczną to najwyraźniej taka jest i nie ma tu mowy o żadnej ściemie. Najważniejsze teraz jest żeby osoby tam uczące i uczące się oraz inni pracownicy w możliwie niewielkim stopniu odczuli ewentualne zmiany, a są one nieuniknione jak sądzę
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-06 19:05:20
0 0
Problem utrzymania szkół 'przy życiu' jest na pewno duży, to problem nie tylko naszej gminy ale chyba całego kraju. Wracając zaś do tej konkretnej szkoły to pracownicy likwidowanej szkoły powinny znaleźć zatrudnienie w tej do której będą przeniesione dzieci. Na pewno nie jest to łatwe,sądzę jednak że przy dobrej woli do załatwienia. Idealnym sposobem załatwienia tej sprawy ( i na pewno innych) byłaby wcześniejsza emerytura dla tych którzy mają już odpowiednie lata pracy. Tym sposobem zwolniły by się miejsca pracy nie tylko dla pracowników likwidowanych placówek lecz także dla młodzieży która rozpaczliwie szuka pracy, byłaby to pewnego rodzaju 'rotacja' czy też dopływ 'świeżej krwi'. Niestety mieszkamy w kraju gdzie większość urzędujących i rządzących to kretyni, którzy narzucają nam pracę już nie do emerytury lecz do śmierci, a w tym czasie nasza młodzież wyjeżdża za granicę lub degeneruje się w kraju w którym nie ma pracy, a w tym czasie kretyni z kręgów rządzących wmawiają nam że nauczyciel w wieku 60 lat może tak samo pracować wydajnie jak ten który ma 25 lat. Chciałbym kiedyś zobaczyć żonę posła lub senatora która mając 65 lat pracuje w sklepie np. spożywczym i z pełną gracją oraz uśmiechem na twarzy i zwinnością obsługuje wybrednych klientów.
Odpowiedz
gooral
2014-02-06 19:27:13
0 0
W szkole Podstawowej nr.2 (Bukówka) jest ponad 50 dzieci. Szkołę to budowali również mieszkańcy w czynie społecznym. Trzeba się dobrze zastanowić które szkoły trzeba będzie zamknąć w Zasadnem - ile jest dzieci? w Zbludzy ile jest dzieci? Autobus dobre rozwiązanie ale czy szkolą w Szczawie jest gotowa na kolejne 50 dzieci? Bo już teraz narzekają że jest ciasno i nie wszystkie sale spełniają wymogi do uczenia sie - chyba ze dzieciaki będą się uczyć na dwie zmiany.Sala gimnastyczna do remontu nie wiem czy w tym stanie technicznym nawierzchni Dyrektor nie powinien je zamknąć. A może przenieść Szkoły Podstawowe do Szczawy a gimnazjum do Bukówki, albo zrobić przedszkole w Bukówce /tylko nie prywatne/. Chyba że to jest taki plan bo budynek jest po wymianie okien i innych remontach to już ktoś pazurki na niego sobie ostrzy.A podziały zawsze są i będą ba każde grabie do siebie grabią, a to ze Kamienica ma 'wieksze' i tam niema co już grabić chyba że (szkoły w Zasadnem, Zbludzy/ to sięga do Bukówki. Ja myślę że sprawę załatwiło by opublikowanie kasztów wszystkich szkół przez UG jak i raport dyrektorów którzy są kompetentni a nie gadanie co się opłaca. Bo że dziś jest mało dzieci nie znaczy ze za 2,3,4 lata nie będzie dużo chyba że wójt ma wizje destrukcji Gminy a nie odbudowy. Jeśli będą kolejne miejsca pracy - tu gmina powinna być przyjazna inwestorom, to i będą dzieci i te wszystkie szkoły będziecie musieli rozbudować, bo potencjał jest w regionie i też w ludziach. Zamkniecie szkoły = kilka miejsc pracy mniej ci ludzie spakują rzeczy zabiorą swoje dzieci by szukać 'chleba' i znów będzie kilka dzieci mniej to jest właśnie Autodestrukcja.
Odpowiedz
kot
2014-02-06 20:18:28
0 0
Za komuny Gomółka wybudował 1000 szkół na Tysiąćlecie.Za kapitalizmu solidarności szkoły te zostają sprzedawane a dzieci muszą dojeżdżać lub dochodzić bardzo daleko.Wszystko do czasu.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-07 15:40:30
0 0
Nie wiem czy z Bukówki na Szczawę jest aż tak daleko... ale jak to w Polsce bywa punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Będzie likwidacja szkoły?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]