6°   dziś 3°   jutro
Niedziela, 22 grudnia Zenon, Honorata, Franciszka, Bożena, Dragomir

Dziadom Śmiguśnym pogoda nie przeszkodziła - jest bardzo wesoło (foto i video)

Opublikowano  Zaktualizowano 

Dobra. Dziś nad ranem około czterdziestu Dziadów Śmiguśnych przybyło do Dobrej. Psocą w centrum miejscowości.

Dziady Śmiguśne nie zawiodły, pomimo niesprzyjającej pogody (padający deszcz ze śniegiem) przybyło ich aż około czterdziestu. Tradycyjnie Śmiguśnioki swoje słomiane stroje kończyli dzisiejszej nocy w garażach i szopach.

Nad ranem przyszli do centrum miejscowości gdzie psocą i witają ludzi idących do kościoła. - Dzięki Śmiguśniakom jest tu bardzo wesoło, jak również i kulturalnie, w związku z pogodą oblewane wodą są tylko samochody - mówiłnam jeden z obserwatorów wydarzenia.

Oczywiście cała ulica pokryta jest słomą, a oprócz beczki z wodą jest i druga, w której jest ognisko, by się ogrzać. Nie brakuje także wozu drbiniastego czy... muszli klozetowej.

Od rana trwa także konkurs na Śmiguśnioka Roku.

- Celem tegorocznego konkursu jest propagowanie tradycji i folkloru związanego ze Świętami Wielkanocnymi, pogłębianie wiedzy na temat symboliki znaczenia Śmiguśniaków w obrzędowości ludowej - informują organizatorzy. - Konkurs stwarza także okazję do zaprezentowania tradycyjnego zwyczaju śmiguśnego oraz wymiany wiedzy na temat zanikających sposobów własnoręcznego wykonywania strojów śmiguśnych z materiałów tradycyjnych.

Warunkiem uczestnictwa jest zaprezentowanie się grupy od 2 do 7 osób komisji konkursowej. Na razie zgłosiły się do niego 4 grupy, a część dopiero zamierza w nim uczestniczyć.

Komisja która została powołana do oceny zwraca szczególną uwagę na sposób zaprezentowania widowiska, tradycyjne stroje (materiał, wykonanie), akcesoria oraz wydawane odgłosy.

Co wiemy o tradycji „Dziadów Śmiguśnych…”

Jak podaje Jan Stanisław Bystroń (etnolog i socjolog ur. 1882 - zm. 1964) oraz Leopold Węgrzynowicz w „Orlim Locie” w latach 20 XX wieku, legenda o Dziadach Śmiguśnych ma ścisły związek z najazdem Tatarów w 1259 roku na klasztor w Szczyrzycu. Tatarzy po tym wydarzeniu gnali jeńców na południe i gdzieś w okolicach Porąbki dokonali ich selekcji. Tych, którzy nie mogli już iść - powieszali, a tych którzy byli w lepszym stanie puścili wolno uprzednio obcinając im języki aby nic nie mogli opowiedzieć. Jeńcy przyodziali się w słomę aby było im cieplej. Następnie rozpierzchli się po okolicznych wsiach, gdzie dobrzy ludzie udzielili im schronienie. Akcja rozgrywała się w okolicach Wielkanocy.

Na pamiątkę tych wydarzeń miejsce sądu do dziś zwane jest przez miejscowych „Wisielnicami” natomiast począwszy od dawnych czasów po wsi w „lany poniedziałek” chodzą kawalerowie przyodziani w słomiane stroje. Chodząc po wsi nic nie mówią, wydają tylko charakterystyczne dla osoby z uciętym językiem dźwięki (pojękiwanie, turkotanie, jukanie) polewając wszystkich wodą.

Z tradycji wynika, że „Dziad Śmiguśny” miał przy sobie w zależności od upodobań różne akcesoria:
- krzywy kij, który nieraz był większy niż sam dziad,
- sikawka z miękkiego drzewa (z grubszego konara czarnego bzu lub wierzby itp.)
- koszyk pleciony z pręci lub ze słomy wyścielany sieczką lub sianem,
- kropidło - zwitek słomy,
- trąbka z rogu najczęściej wołowego.

Osoba przebrana za Śmiguśniaka nie musiała mieć jednocześnie wszystkich akcesoriów, wystarczyło aby w danej grupie pojawiły się niektóre z nich ale zawsze nieśli koszyk na jajka.

Ubiór był wykonany tradycyjnie ze słomy, czasem po prostu okręcali się słomianymi powrósłami. Pod spód zakładano kożuch kudłami na wierzch lub „kufajkę” albo prawdziwy wełniany sweter oraz cajgowe (drelichowe) portki. Buty zazwyczaj zakryte były słomą, ale niekoniecznie, ponieważ czasem nogi powyżej butów owijali powrósłami.

Czapkę wykonywano w kształcie stożka zakańczając trzema lub czterema warkoczami (raczej były puszczone luźno z wierzchołka czapki lub jeśli krótsze sterczały na boki). Czasami ozdabiano różnokolorowymi wstążkami z bibuły gładkiej lub gufrowanej.

Na twarz zakładano maskę zrobioną najczęściej z baraniej skóry z wyciętymi otworami na oczy i usta, później także robiono maski z tkaniny. W przypadku braku maski można było smarować twarz sadzą.

Trzeba wspomnieć, że Dziady Śmiguśne chodziły w grupach, które składały się z dwóch lub więcej osób. Niektóre z nich w swoim towarzystwie miały tzw. „Babkę”, za którą był przebrany mężczyzna. Jej strój składał się ze słomianego kubraka oraz spódnicy z proste, długiej zazwyczaj żytniej słomy związanej w pasie. Zakładano buty na obcasie a maskę wykonywano z lnianej pończochy. Występowały również „Babki” w kwiaciastych spódnicach i bluzkach, z chustką na głowie. Babka zazwyczaj wożona była na taczkach lub wózku drabiniastym (żeby z niego nie spadła). Miała z sobą kukłę robioną ze szmat i karpiela owiniętego szmatą (głowa) imitująca dziecko.

(Na podstawie informacji GOK w Dobrej)

Komentarze (49)

anna13
2015-04-06 12:06:47
2 4
Bylo super! Zarowno Dziady Smigusnie, jak i wystep wspanialych przedszkolakow i gaweda przedstawiona pieknym jezykiem i z werwa. Gratulacje dla Pani Dyrektor GOK za zdobycie środków finansowych z ministerstwa i organizacje!
Odpowiedz
AdamKnight
2015-04-06 17:53:53
2 2
Z tymi śmiguśniokami horror dobry by nakręcił! Grupa studentów wyrusza na Łopień. Już od samego początku wydaje się, że ktoś obserwuje ich zza drzew. Z czasem nie mamy już wątpliwości, jakieś dziwne słomiane stwory najwyraźniej nie mają dobrych intencji. Ale nasi studenci jeszcze o tym nie wiedzą, idą i żartują sobie w najlepsze. Nagle trzask! Konsternacja. Ach, to tylko mała wiewiórka. Uśmiechnięci i radośni dotarli do polany szczytowej, gdzie rozbili namioty. Wciąż jeszcze cali i zdrowi. Ach jacy zdrowi i nieświadomi! Zapada zmrok...
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-06 23:37:07
6 2
co to ma byc poganskie zwyczaje a do kosciola trzeba isc mlodzi nie tylko na swienconke bo krutko ale na wszelakie nabozenstwa triady pochwalnej jakies smigusne mnie to np wogule nie smieszy wstyd i hanba do kosciola!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-06 23:37:41
5 3
Pogańskie święto a wy to jeszcze promujecie wstyd!!!!!! Piękna bazylika, kult Matki Boskiej Limanowskiej a tu takie rzeczy!!! I uczą młodzież na dodatek, teraz dzieci są chorowite później dostają zapalenia płuc i innych rzeczy wstyd
Odpowiedz
cotidiemorimur
2015-04-06 23:57:47
6 2
wybralibyscie sie do kosciola zamiast szkalowac dobre imie naszej miejscowosci antychrysty, pewnie na lekcje religi nie uczeszczacie ani nie odmawiacie paciorka przed snem, ktos powinien sie za was wziasc
Odpowiedz
mayor
2015-04-07 00:36:05
7 4
Panowie było zajebiście trzymajcie ta tradycje jak najdłużej oby z roku na rok było was jak najwięcej świetna impreza i stroje. Pozdrawiam
Odpowiedz
pabloo
2015-04-07 10:47:50
5 4
Kompletni debile bez kultury... Siadac po samochodach i wpychac słome i to maja byc 'SMIGUSIOKI'??? Porażka...
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 11:01:07
4 2
zgadzam sie pablo powinni isc do kosciola pomodlic sie rzucic pieniazka na tace a nie robic z siebie oszolomow i poganow
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 11:18:05
5 0
wszystko fajnie, tylko ten konkurs w grupach to jakaś pomyłka
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 11:23:06
3 4
Właśnie nie wszystko fajnie, a pomyłką to są 'SMIGUSNIOKI' oblewający samochody
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 11:25:51
3 4
poganskie obrzedy tyle powiem, ze tez proboszcz naszej bazylikii pieknej pozwala na takie herezje, zalamalem rece naprawde
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 12:40:07
1 4
@Walenty88,@katolik69,@cotidiemorimur ,@pabloo , kim wy w ogóle jesteście ?? Mieszkańcy Dobrej? Kto wam płaci za pisanie takich głupot? Dziady Śmigusne były zawsze , i raczej będą , co jest pomyłką w oblaniu samochodu?Daniu słomki? Jak wiadomo to psikusy, i zawsze będą. Jak się nie podoba to nie trzeba iść do kościoła w naszej miejscowości , możecie jechać do innego kościoła , Bóg wszędzie jest taki sam , zapewniam was.
Odpowiedz
zyduu
2015-04-07 12:41:44
2 3
2 pajace się zebrały jeden duży jeden mały @pabloo, @katolik69, @ Walenty88
Się nie podoba to nie oglądaj a jak chcecie chodzić do kościoła to sobie dzieci zrób i im 2 wpajajcie głupoty
Jezus Chrystek Panem Marka tralalalalka... A jak chcesz dawać na tace to dawaj dalej chory człowieku ...
Odpowiedz
hahasztag
2015-04-07 12:50:18
2 4
Człowiek naprawde serce włoży w to żeby strój sie prezentował, stać ok. 12h na takiej pogodzie też nie jest łatwo. Nikt nie mówi o nagrodach bo nie wielu po to idzie, ale chociaż bez takiego hejtu bo nic nikomu sie nie stało, a jak czyta sie takie komentarze to człowiek sie zastanawia czy za rok warto w ogóle z domu wychodzić. A zamiast sie cieszyć z tego że o takiej tradycjii w tak małej miejscowości jest tak głośno to trzeba sie wyżyć w internecie na chłopakach :(
Odpowiedz
zyduu
2015-04-07 12:57:17
1 3
Szkoda się rozpisywać bo wypowiadają sie na nasz temat negatywnie takie pajace jakich i co roku nie brakuje jedzie autem i się nie zaczyma bo bóg bo światynia kościół dymaa...
Dziekujemy Pania za cieply bigoskik i herbatke ;)
Odpowiedz
zyduu
2015-04-07 13:24:46
1 1
zatrzyma* poprawka
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 14:54:35
1 1
Jeśli wy sobie możecie pozwolić na rysy na lakierze i wgniecenia na masce to oczywiście, że wszystko jest dobrze.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 14:59:33
2 2
a nie przejmujcież się głupimi komentarzami głupich ludzi tylko dalej róbcie swoje
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 15:14:14
1 2
imbecyle z wiadrami a sloma z butow wychodzi opetani przez masonskie media prosto z ameryki
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 15:48:56
0 2
@katolik69 nam słoma z butów wystaje raz w roku a nie jak niektórym oralny fiksancie.@walenty88 pokaz te rysy,wgniecenia pogadamy
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 15:59:04
0 0
A zamaluje mi pan to wtedy?
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 16:04:20
0 0
*a do tego to oprócz słomy w butach macie jeszcze siano w głowie, i to nie tylko jeden dzień w roku.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 16:07:30
1 0
Pogan po twoim nicku juz widac ze z Toba nie wsyzstko jest dobrze, powiedz mi dziecko kiedy ty zrobiles cos dobrego? na przyklad dales na tace albo na seminarium w tarnowie? latasz z ta sloma ludzia niszczycie auta no to jest skandal jak proboszcz na tkaie cos pozwala?! pomodl sie ukleknij bo widze ze szatana toba steruje....
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 16:08:19
0 0
@walenty88 oczywiście , nieraz juz skladalismy się jak któryś przesądził , czemu pan wgl wypowiada się na temat ludzi których nie zna ? Jeśli jest pan rocznik 88 to oleju w głowie za grosz proszę pozdrowic mamę i niech zwiększy kieszonkowe :)
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 16:12:04
0 0
jeszcze raz za rok zobacze jakiegos smigusnego imbecyla a dodam pedal gazu i porozjezdzam, slowo daje!
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 16:12:20
0 0
@walenty88 oczywiście , nieraz juz skladalismy się jak któryś przesadził , czemu pan wgl wypowiada się na temat ludzi których nie zna ? Jeśli jest pan rocznik 88 to oleju w głowie za grosz proszę pozdrowic mamę i niech zwiększy kieszonkowe :)
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 16:17:43
0 0
No tak, a co sądzić po zachowaniu takich ludzi, którzy 'przesadzą'? Co? Nie wiem, mam bić brawo? Za to, że lejecie kogoś wodą, przy okazji (może nieumyślnie, rysując komuś samochód, nie twierdzę, że to specjalnie), już sobie odpuszczę te szkody, niby nie wiele, parę rysek i wgniecenie na masce ale jednak to widać, nie będę się na was naciskał finansowo aczkolwiek uważam, że takie tradycje nie są za dobre, a do tego pogańskie. Dla mnie to nic przyjemnego słuchać wrzasku i stać gdy ktoś się zatrzymuje, a człowiek musi jechać dalej. A jeszcze co do Pańskich wypowiedzi, źle Pan stawia przecinki, a używanie skrótów podczas dyskusji nie jest zbyt grzeczne. Co do mnie to mogę sobie pisać komentarze odnośnie całego wydarzenia, a że mi się to nie podoba to niestety, nie każdemu musi, nie dla każdego to przyjemne.
Odpowiedz
PrawyCzlowiek
2015-04-07 16:47:38
0 1
katolik69 : (...)' powiedz mi dziecko kiedy ty zrobiles cos dobrego? na przyklad dales na tace albo na seminarium w tarnowie? latasz z ta sloma ludzia niszczycie auta no to jest skandal jak proboszcz na tkaie cos pozwala?! pomodl sie ukleknij bo widze ze szatana toba steruje'


Z całym szacunkiem ale dość dziwny ma Pan stosunek do bycia dobrym człowiekiem, do kwestii wiary. Moim zdaniem aby zrobić coś dobrego nie wystarczy, a raczej nie powinno się opierać na datku na kościół czy seminarium. Wydaje mi się, że Śmiguśnioki, czyli zwykli, młodzi, dobrzy ludzie, spełniają coroczną tradycje. Tak to jest tradycja, nie żadne pogańskie święto. Ale to co najważniejsze: sprawiają, że ludzie cieszą się, uśmiechają, wspólnie dobrze się bawią. Są więc moim zdaniem dobrymi ludzmi, którzy właśnie zrobili coś dobrego,zadbali o innych ;) Zastanawia mnie też dlaczego uważa Pan, że 'steruje nimi szatan'. To jest poważna sprawa, a mówienie czegoś takiego o naszych kolegach którzy poprostu ubrali na siebie strój i polewali samochody wodą, jest mocno nie na miejscu. Nie wystarczy uklęknąć i pomodlić się, trzeba być wyrozumiałym dla siebie nawzajem.
Pozdrawiam ;)
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 16:49:20
0 0
Widać po ludziach że jednak to się podoba .To że ktoś się spoźni do kościoła 5,10 minut to nie jest tragedia . Tradycja ta nie jest pogańska tylko bardziej narodowa , związana z historia tych okolic , dlatego głupie gadanie o antychrystach jest głupie. I wykładnikiem dobrych uczynków nie jest pieniądz na tacy , ale ciemnota jednak nie rozumie i zgodzi się ze mną każdy nawet wspomniany ksiądz proboszcz . Błędy interpunkcyjne ,nie jestem polonista , a inżynierem i nie używam przeciwników zbyt często . A jak pan chce nas rozjechac proszę bardzo , tylko nie można mówić cokolwiek o dekalogu ' nie zabijaj 'brzmi znajomo?
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 16:51:59
0 0
@Prawyczlowiek Trafił pan w sedno sprawy. Dodam jeszcze o moim nicku , jak każdy może się domyślić mój nick jest dostosowany do wcześniejszych wypowiedzi i ma charakter ironiczny, ale co ja tam wiem
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 16:56:15
0 0
No więc dobrze, proszę Pana, zatem idąc Pańskim tokiem myślenia, ja mógłbym zorganizować sobie pokaz akrobatyczny ja jednym z pasów drogi obok rynku (powiedzmy taki chwilowy), a kiedy to spodobałoby się więcej niż 15 osobą, a ulica była by zakorkowana to uważa Pan, że wszelakie bluzgi i niekorzystne komentarze odnośnie tego wydarzenia byłyby nieuzasadnione? Bo ludziom się podobało, uśmiechali się? A droga była zakorkowana?
Gratuluje inżyniera i pozdrawiam.
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 17:11:58
0 1
Wyjasnijmy sobie jedno , napisane jest nawet w tym artykule ,że tradycja ta jest inspirowana wydarzeniami sprzed setek lat , i co rok dziady się pojawiały , i nawet jak nie było samochodów tez były , wiec jak dla mnie temat zakończony i nie ma pan racji. Może się to panu nie podobać ale to jest tak jakby pan narzekał że w weekend majowy są święta bo ktoś sobie tak wymyślił i chciałby pan iść do pracy . pozdrawiam serdecznie , zapraszamy za rok , będzie jeszcze fajniej :) a pan ,w trosce o samochód , zdrowie i wiarę może pójdzie do kościoła na nogach :) wilk syty i owca cała
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 17:18:28
1 0
No i właśnie widać, nie umie Pan nawet odpowiedzieć na mój kontrargument, tak pójść na nogach i zostać oblanym, a do rodziny też mam na nogach chodzić?
Odpowiedz
ciostko
2015-04-07 17:42:11
0 2
Panowie to jest na prawdę śmieszne... Jak komuś to nie pasuje to proszę Dobrą w tym dniu omijać szerokim łukiem lub w ogóle nie wychylać się z domu. Historia jest? Jest. Tradycja jest? Jest. To teraz chłopaki chcą tą tradycję podtrzymać. Księża nie mają nic przeciwko, nie gonią nikogo z wodą święconą to w czym problem? Władzom też się podoba. A i niech Panowie nie wyzywają od antychrystów. Co Panów to obchodzi w co kto wierzy albo jak di wiary podchodzi. No to już jest chore. Niech Panowie na siebie popatrzą i się najlepiej zamkną.
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 17:47:17
0 1
Odpowiedzialem na pański argument z cudowaniem na drodze , nie my sobie tak wymyslilismy , to jest element naszej lokalnej kultury i koniec . Nikt w tym roku nie został oblany, było zimno nie ma sensu, wyjątek to troszkę kogoś ochlapano z grona bliskich znajomych . Do rodziny może pan jechać czym chce, jak pan nie chce stać w korku to można ominąć i dojechać do kościoła szybciej . Nie wiem gdzie pan mieszka i czy pan jest z dobrej ale naprawdę 10 minutowy spacer nie jest szkodliwy dla nikogo a malo jest ludzi którzy mieszkają dalej od kościoła , mowie o okolicy stacji benzynowej ,krzyrzowej ,morgów etc gdzie jest dalej i auto jest wręcz konieczne .
Odpowiedz
kinia434
2015-04-07 17:52:48
1 2
O i tak wygląda polemika a nawet raczej niektórych ostra wymiana zdań między ludzmi katolikami jeden dzień po Świętach.. no cóż...
PRZYKAZANIE KOŚCIELNE
4...spowiadania się przynajmniej raz w roku
5...przyjmowania Komunii Świętej przynajmniej raz w roku, w dniu Wielkanocy..
Więc od dzisiaj można się obrażać, wyzywać itp i tak do następnych Świąt Wielkiej Nocy...

WIELKANOC, najważniejsze i najstarsze święto chrześcijaństwa, obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa ...
Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów. Po wielkim poście ludzie z niecierpliwością czekali na odmianę... O wielu wielkanocnych obyczajach pamiętamy także dzisiaj. Dzięki nim świąteczne dni są bardziej radosne.Jest to tradycja , a tradycję trzeba podtrzymywać jak i święcenie pokarmów, pisanki, śmigus-dyngu czy spotkanie z rodziną...
Dobrze, że są tacy ludzie młodzież którzy potrafią tę tradycje podtrzymywać pomimo brzydkiej pogody , że przygotowują te stroje , kręcą warkocze ze słomy itp a bo jeszcze trochę to z tradycji zostanie tylko chlanie wódy i to nie tylko w Święta ale również w ścisły post np Wielki Piątek czy Wielka Sobota...
Szacun dla wszystkich 'Dziadów Śmiguśnych ' oraz tych co całe popołudnie sprzątali ulice chodniki i parking....
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 18:18:20
2 1
co pani mowi szacun dla dziadow smigusnych?! lataja z wiadrami zaczepiaja ludzi z ta sloma zamiast isc do pieknej bazyliki zmowic pacierz piekny kult Matki Boskiej Limanowskiej to jest tradycja piekna a nie latanie jak przepraszam za okreslenie bezmogzi z wiadrami, a pieniadze z rekwizytow lepiej przeznaczyc na tace dla kaplanow robiac dobry uczynek....
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 18:32:52
0 1
Przepraszam bardzo ' Matki boskiej limanowskiej'?????? Niech się pan nie wypowiada jak nie jakiego wezwania jest kościół w dobrej . Pozdrawiam ,nadrobić zaległości i wierzyć w boga a nie uwarzac się za wierzącego . Bezmozgiem nie ma pan prawa nikogo nazywać bo smigusne dziady więcej wiedza niż pan ,co wnioskuje po wypowiedziach
Odpowiedz
kinia434
2015-04-07 19:00:35
0 1
@katolik69... 'lataja z wiadrami zaczepiaja ludzi' i właśnie o to w tym chodzi ..ma być wesoło wolałbyś żeby latali z piwem czy wódką? najpierw trzeba poznać znaczenie śmigus-dyngus i tradycje z nim związane a potem się wypowiadać zle czy dobrze o tym zwyczaju...

ps ...Może zmień to '69' bo na poważnego człowieka z tym nie wyglądasz...
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-07 19:09:14
1 0
o co pani chodzi ze na powaznego nie wygladam? 69 to koncowka mojej daty urodzenia... nie rozumiecie ze oni kultywuja tradycje poganska! nie lepiej 'Kinia434' zeby spedzili ten czas w kosciele na modlitwie? wyspowiadali sie a nie rzucali ludzia slome do auta oni to slome chyba tez w glowie maja, a po za tym slyszalem jak obrazali swietego czlowieka Jana Pawla 2 w zartach
Odpowiedz
PrawyCzlowiek
2015-04-07 19:37:01
0 2
Ta cała wymiana zdań nie ma najmniejszego sensu. Z niektórymi ludźmi się po prostu nie da dojść do porozumienia ;) Zwłaszcza jak wymyślają rzeczy z kosmosu wzięte jak obrażanie albo deptanie Jana Pawła II (y).. nic takiego nie miało miejsca.
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 19:45:21
0 3
Niech pan przestanie, naprawdę , jeżeli dorosły człowiek , w takim wieku wypowiada się w taki śmieszny sposób . Ciągle PAN o tej slomie, proponuje panu obejrzenie relacji z TV 28 tam w 20 minut panu wszystko wytlumacza , pogańskie święto byłoby gdyby dziady czcily jakiś bożków i nie wiadomo co innego . Takie nastawienie ,że to co dziady smigusne robią jest niepotrzebne i obraza kogokolwiek jest idiotyczne .Nie wiem kim PAN jest ale jeśli chce pan się pozbyć tej pięknej tradycji to naprawdę gratuluje ,nie ma to jak zniszczyć dziedzictwo lokalnej społeczności .I pan ma w nicku 'katolik' , i widać że jednak z ta wiara to pan trochę przesadza i nie do końca rozumie . Odnosząc się do pańskich wcześniejszych wypowiedzi to jak ktoś pójdzie zgwałci a potem zabije niewinna kobietę ale po mszy i dal na tacę , wzbogacił seminarium w Tarnowie , wybuduje nowy kościół to jest dobrym człowiekiem i nie można go karać , trochę brutalny przykład ale obrazuje pańskie poglądy. Pozdrawiam
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 19:50:21
0 1
Proszę jeszcze o niewyślanie jakiś swoich teorii o obrazaniu papieża . Nic takiego nie miało miejsca , jak pan taki przekonany, proszę zacytowac , i takie wymyslanie na kogoś niewinnego to najwieksze hamstwo. Kłamstwo to grzech , znowu się dekalog kłania panie 'głębokiej wiary' .
Odpowiedz
zyduu
2015-04-07 20:52:39
0 1
Niech sobie obrażają WOLNY KRAJ!
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 20:58:15
0 1
Przypomne, nikt nie obraził papieża ani takich głupich żartów nie było . oblane zostały samochody , jeśli się myle proszę pokazać ,zdj nagranie , co najmniej jeszcze jednego świadka bo takie oskarżenia są Nir na miejscu i jak widać jakąś mafię założono :) pozdr panowie
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 21:39:41
0 1
Patrzcie ludzie, poganie , wandale są wszędzie! Nawet w szeregach Straży pożarnej !
http://www.rmf24.pl/foto/zdjecie,iId,1735237,iAId,149584#ad-image-3
Odpowiedz
sweetfocia
2015-04-07 21:59:35
0 0
Dziadom śmiguśnym i siudym babom mówimy stanowcze nie.
https://www.youtube.com/watch?v=ykxt8sxeI5A
Odpowiedz
Pogan
2015-04-07 22:11:46
0 0
@sweetfocia trwa walka na najbardziej bezsensowną wypowiedź , obejmujesz prowadzenie !
Odpowiedz
bearchen
2015-04-07 22:31:29
0 1
Jejuuu o co takie halusio?
Woda w wiaderku zamarzla i lodem rzucano?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Dziadom Śmiguśnym pogoda nie przeszkodziła - jest bardzo wesoło (foto i video)"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]