8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Finał programu - wykonano 522 instalacje solarne

Opublikowano 19.10.2016 06:42:09 Zaktualizowano 04.09.2018 18:25:44 pan

Mszana Dolna. Aż 522 instalacje solarne z planowanych 242 udało się wykonać w ramach programu „Odnawialne źródła energii w Mszanie Dolnej oraz gminach partnerskich”, który był współfinansowany przez Szwajcarię.

Zakończył się program pn. „Odnawialne źródła energii w Mszanie Dolnej oraz gminach partnerskich” współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarsko-polskiego programu współpracy z nowymi krajami Unii Europejskiej. Poza miastem Mszana Dolna, w projekcie uczestniczyły również samorządy gmin: Mszana Dolna, Niedźwiedź, Raba Wyżna, Kamienica i Dobra.
Realizacja projektu rozpoczęła się w drugim kwartale 2013 roku i z planowanych 242 instalacji w budynkach mieszkalnych ostatecznie wykonano 522 instalacje.
Oznacza to, że ¼ budynków mieszkalnych w Mszanie Dolnej korzysta z przygotowania ciepłej wody z energii słonecznej. Według obliczeń i symulacji uzyskano efekt ekologiczny w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla o 970 ton na rok, co spowodowało oszczędność zużycia węgla o 480 ton rocznie.
- Obecnie przygotowujemy się do składania wniosku na pozyskanie środków finansowych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego dotyczącego ograniczenia niskiej emisji. Trwają prace nad przygotowaniem Programu Gospodarki Niskoemisyjnej na terenie miasta Mszany Dolnej - informuje mszański magistrat. - Jest to kolejny po solarach i azbeście program działań ekologicznych w naszym mieście - dodają urzędnicy.
(Źródło/fot.: UM Mszana Dolna)
Zobacz również:

Komentarze (26)

gorc
2016-10-19 07:14:06
0 0
Wyprodukowanie 1kWh energii z węgla to emisja 1kg CO2.
W tych liczbach jest błąd lub prawo zachowania masy jest inne w Mszanie.
Odpowiedz
Duud
2016-10-19 09:18:56
2 2
Efekt ekologiczny to czysta demagogia z innego powodu. Po pierwsze ktoś obliczył ile zamontowane instalacje są w stanie pozyskać energii i jaką ilość węgla trzeba by spalić dla tego samego efektu. Gdyby policzyć na ile z pozyskanej energii faktycznie było by zapotrzebowanie gdyby woda była grzana węglem to wynik byłby pewnie wielokrotnie niższy. I po drugie - instalacje były wykonywane w taki sposób że całkowicie rezygnowano z istniejącego ogrzewania gazem a ogrzewanie wody w zimie zapewnia podpięcie instalacji do ogrzewania z kotłowni węglowych. Gdyby teraz ktoś zadał sobie trud policzenia w ilu zrealizowanych inwestycjach woda zamiast gazem ogrzewana jest węglem to może się okazać że efekt ekologiczny nie wystąpił wcale.
Odpowiedz
banschee
2016-10-19 10:04:20
5 0
522 rodziny dały się naciągnąć na ten beznadziejny wynalazek. W naszej szerokości geograficznej solary nie mają najmniejszego sensu. Działają przyzwoicie tylko wtedy kiedy jest bezchmurna pogoda i słońce operuje naprawdę długo. Pytanie - ile mamy w roku bezchmurnych dni?? W zimie dzień jest krótki. Słońce wychodzi i zaraz chowa się za górą. Tym samym w okresie największego zapotrzebowania na gorącą wodę mamy jej najmniej:) I tak trzeba dogrzać ją gazem, prądem lub węglem. Podejrzewam, że koszt wykonania i eksploatacji solarów jest porównywalny z kosztem ogrzewania wody prądem przez kilkanaście lat:)
Odpowiedz
OJTEK
2016-10-19 10:12:54
0 2
Beznadziejnie to ty piszesz . Takich jak Ty jest niestety więcej .
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 10:14:08
2 0
@Duud Masz racje w tym co napisałeś. Zrobiliśmy takie kalkulacje , wynik był taki, że gaz jest najbardziej opłacalny z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia. Idea instalacji solarnych niejednokrotnie została skrytykowana, to program nabijania kasy wielkim konsorcjom amerykańskim. Nawiasem mówiąc Amerykanie wycofują się z tej formy I wpychają je krajom europejskim. W niektórych krajach europejskich instalowano je 'za darmo' korzystając z dofinansowania rządowego. Okazało się, że wiele rodzin z niego skorzystało. Pułapka była w umowie z firmami instalującymi solary na dachach domów. W umowach było napisane: solary i dach są własnością firmy :) Problem w tym, że zdecydowana większość ludzi nie czytała dokładnie umów.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 10:57:13
2 0
Poniżej link pod tytułem: zielona energia-unijny przekręt- Max Kolonko
https://www.youtube.com/watch?v=XBRPTo-4cFU
Odpowiedz
diecut
2016-10-19 14:28:50
0 3
@banshee
Nie zgodzę się z tobą.
Rodzice zainstalowali panele z w/w programu dwa lata temu, i przez cały okres wiosenno - jesienny nie musieli palić w centralnym aby podgrzać wodę użytkową.
Odpowiedz
radca
2016-10-19 14:52:38
0 2
Gdyby gaz był tańszy, zwłaszca przesył i opłaty stałe, to wszystko by było prostsze. Węglem nikt by praktycznie ogrzewał mieszkań i wody. Wygoda i ekologia 100%.
Odpowiedz
niski
2016-10-19 16:20:21
0 2
jednym słowem ci co zainstalowali solary są:
- frajerami, bo nic z tego nie mają
- szkodnikami ekologicznymi bo powinni palić węglem
- i w końcu - wg grazynahayes - amerykańskimi agentami.

Zdaje mi się, że większość tych komentarzy to ci się do tego programu solarnego nie dostali. U mnie na wsi ci co solary robili je w całości na własny koszt a i tak nie mogą się ich nachwalić. Bo jak ktoś ma rodzinę, czy niewielkie gospodarstwo wie ile ciepłej wody się codziennie zużywa takze w okresie wiosenno letnim. A dzięki solarom od marca do października praktycznie nie grzeją wody
Odpowiedz
HenrykV
2016-10-19 16:28:45
0 3
Pani Grażyno - jak zawsze ma Pani rację. Biedni ludzie nie wiedzą, ze ich dachy są teraz własnością Amerykanów, którzy wcisnęli im solary jak paciorki Murzynom. Nawet gorzej, ci nieuświadomieni biedacy prawdopodobnie nie wiedzą, że każdy taki kolektor to w rzeczywistości tajna stacja nadawczo - odbiorcza, dzięki której Amerykanie mają możliwość sterowania ich mózgami tak aby kupowali więcej produktów amerykańskich koncernów międzynarodowych. Najnowsze informacje są podobno takie, że na tych dachach, które stały sie własnością tych amerykańców mają teraz lądować te black hawki, co je Macierewicz chce kupić.
Lobby amerykańskie to jeszcze nic. Najgorszy jest tajny brytyjsko - amerykański program podboju krajów katolickich. Otóż, podobno porywają Polaków, przeszczepiają im mózgi w WB, a potem odsyłają do Polski, aby za ich pomocą podbić prawdziwie polski internet.
Tak działają te globalistyczne s.......syny.
Odpowiedz
podlesiok
2016-10-19 17:03:09
0 1
Widzę że na temat kolektorów najwięcej mają do powiedzenia ci co znają temat z obserwacji dachu sąsiada i tak naprawdę zazdrość ich zjada ze tacy nieudolni lub frajerzy.Pierwszy kolektor zmontowałem 25lat temu z węza ogrodowego i starego bojlera 150l,koszt ok.200zł.działał przyzwoicie ponad piec lat po czym został wymieniony na używane panele z niemiec i nowe bojlery,koszt ok 2tyś,działa idealnie a nawet lepiej niż orginalne instalacje bo jest grawitacyjna i niegrożne jej wyłączenia prądu,Jak widać da się,Trzeba tylko ruszyć głową i rękoma oczywiście,ale większość ma prawdopodobnie założoną blokadę na te czynności.Reasumując ,ciepłą wodę mam praktycznie od kwietnia do pażdziernika a mieszkam na północnym zboczu na wysokości 550m.np.m.Innym faktem jest że jak za coś się biorą urzędasy,to musi kosztować 3-razy(kupiłem 5lat temu szwagrowi kompletną instalację z dostawą do domu za 5200PLN)
Odpowiedz
podlesiok
2016-10-19 17:08:08
0 3
Pani grazynahayes ,a na czym się pani nie zna,że zapytam,odrobina pokory by się zdała w tej katolickiej głowie.
Odpowiedz
StMi
2016-10-19 20:58:06
0 0
W naszej szerokości geograficznej średnie nasłonecznienie roczne to 1100kWh/m2. Instalując solar 1,4*1,8m2 w skali roku można pozyskać 2770kWh energii. Tyle teoretycznie, a w praktyce całkowita sprawność niech będzie 60% co daje 1650kWh.
Wystarczy policzyć, że za tyle energii pobranej z gniazdka zapłacilibyśmy 1080zł. Idąc dalej tyle energii (1650kWh) pozwoli na podgrzanie prawie 24m3 wody o 60C. Jest to nie inaczej tylko po 240l ciepłej wody przez 100dni.

Wiadomo, że są anomalia pogodowe, ale tak jak pisali poprzednicy od początku maja do końca września idzie policzyć na palcach dni kiedy trzeba rozpalić na ciepłą wodę.
Odpowiedz
BRZEGI
2016-10-19 20:58:09
0 0
Może każdy sobie policzyć , jaka jest...oszczędność na solarach w stosunku do gazu wynosi od 200 do 300 złotych rocznie....koszt z dotacją solarów ok 10000 złotych , udział własny około 1500 zł..przy w/w oszczędności wyjdę na zero po 7 lub 5 latach ...a dalej ...będą remonty..po prosty przereklamowane...
...może większa jest wygoda a może oszczędności przy zamianie węgla na solary do podgrzewania wody ..lecz tego nie analizowano ... wygoda to fakt ...a oszczędności, a może ktoś analizował...
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 21:07:23
0 0
@HenrykV Opisana sprawa dotyczyła między innymi tzw. Photovoltaic(Solar Electric) panels . Instalowały je prywatne firmy, które dostawały dotacje rządowe m.inn w UK. Nie piszę tutaj o polskich instalacjach. Zastanawia mnie skąd u Pana taka wrogość i brak poszanowania. Piszę o faktach, które miały miejsce nie pisze sciente fiction opowiadań.
Pozdrawiam
Odpowiedz
HenrykV
2016-10-19 21:13:53
0 0
Pani Grazyno, a Pani myśli że ja napisałem o science fiction?
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 21:17:28
0 0
@polesiok Skąd domniewasz, że jestem katolikiem? Nie piszę, że solary się nie opłacają-to po pierwsze. Pisze się tutaj o ogrzewaniu węglowym, zrobiłam odniesienie , że ogrzewanie gazowe jest ekologiczne i tańsze od węglowego- to po drugie. Panele wydają się pożyteczne ale w powiązaniu z ogrzewaniem gazowym a nie węglowym.-to po trzecie. Najlepsze rozwiązanie to kombinacja dwóch tzw. podgrzewania wody i wytwarzania energii elektrycznej jak już. Kalkulacje i wiedzę czerpię w tym temacie od męża , który ma specjalizację w kwestiach systemów grzewczych, miał też swoją firme, tyle.w temacie.
Odpowiedz
TuronGorski
2016-10-19 21:35:27
1 0
eksperci z PiSu oraz nasze piskupy są w trakcie doprowadzania taniej energi z ognia piekielnego do naszych domow....
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 21:49:56
0 0
@TuronGorski Niedawno czytałam Twoje komentarze o domniewanym paleniu odpadów w piecach węglowych, Widzę, że masz ogromną wiedzę w tym temacie. :)
Pozdrawiam
Odpowiedz
StMi
2016-10-19 21:51:40
0 0
Proszę nie mylcie solarnych instalacji do grzania wody z panelami fotowoltaicznymi produkującymi prąd. Produkowanie prądu po to aby nim grzać wodę to czysta głupota przy sprawności paneli 15% potrzeba wyłożyć pół dachu panelami, aby uzyskać tyle energii co z jednego dużego solara.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 22:12:52
0 0
@StMi Oczywiście, że to są 2 różne sytemy!! Są również ich kombinacjeJak sama nazwa wskazuje +.Photovoltaic(Solar Electric)'panels są to panele fotowoltaniczne inaczej słoneczno-elektryczne! Rzecz w tym, że jak używa się typowych solarów słonecznych tylko do grzania wody wtedy mamy oszczędności w okresie nie grzewczym , ale późniejsze przejście na ogrzewanie centralne przy użyciu palenisk węglowych( w okresie grzewczym) ma się nijako do ekologii. nieprawdaż? Taki był sens tych rozważań. Stosuje się też kombinacje tych dwóch w uproszczonej wersji.
Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-19 22:13:49
0 1
Ponadto panele niekoniecznie instaluje się na dachu.
Odpowiedz
34607szczawa
2016-10-19 23:14:37
0 0
To może działki (nie dachy) amerykańskie pytanie czy w części czy całości. Szkoda że jutro nie bedę mógł komentować. Bo co napiszę komentarz to znika. Z tego co wiem to przez potal nie jestem blokowany. Trochę dziwne że od ponad miesiąca mogę pisać raz na jakiś czas.
Pozdrawiam Wszystkich komentujących.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-20 00:05:06
0 0
@34607szczawa To nie chodzi o te alternatywne panele elektryczne. To był tylko jeden z kilku przykładów jak bezsensownie wmawiano ludziom takie rozwiazania na zachodzie. Meritum sprawy jest takie, że my naprawdę używamy bardzo dużo ciepłej wody w okresie nie grzewczym. Ceny za zużyty do tego celu gaz, są tak niskie, że osobiście bez sensu dla nas jest instalowanie paneli. Drugi aspekt sprawy jest taki, że nie wygladają one estetycznie na dachu czy gdziekolwiek indziej. Czynnik ekonomiczny i ekologiczny zwyciężył do podjęcia takiej decyzji. Tyle, uważam temat za zamknięty. To co inni zdecydują to ich sprawa.Też zauważyłam, że rzadko tutaj bywasz,ostatnio, a szkoda :)
Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-10-20 08:42:23
0 0
@HenrykV Uważam, że Twój komentarz jest śmieszny i małostkowy. Przekręciłeś wszystko co było możliwe z mojego komentarza, czyniąc swój komentarz z pogranicza science fiction opowiadania.
Pozdrawiam
Odpowiedz
34607szczawa
2016-10-20 14:39:17
0 0
A co do solarów to tylko w kamienicy montowano jakies dodatkowe stelarze za 300zł? Poza projektem i umową? Ma ktos taką konstrukcję pod solarem? Czy nic takiego nie było? ;)

Ile awarii tych solarów było do tej pory wie ktoś?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Finał programu - wykonano 522 instalacje solarne"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]