8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Gmina chce zbudować nową szkołę i zainwestować w przedszkola

Opublikowano 06.02.2021 05:31:00 Zaktualizowano 07.02.2021 08:37:26 pan

Samorząd gminy Limanowa pracuje nad projektami kilku dużych inwestycji w infrastrukturę oświatową – planowana jest m.in. rozbudowa szkoły w Siekierczynie II, kompleks sportowy i przedszkole w Starej Wsi II oraz nowy budynek szkoły w Wysokiem.

W rozmowie z nami wójt gminy Limanowa zapewnia, że samorząd mimo rosnących kosztów funkcjonowania gminnej oświaty nie zamierza likwidować żadnej z prowadzonych szkół. - Dofinansowanie działalności szkół sporo nas kosztuje. Ponad środki z subwencji dopłacamy do oświaty około 18 mln zł rocznie – wskazuje Jan Skrzekut. 

Skąd więc plany inwestycji w bazę dydaktyczną? Według wójta, to jeden z warunków rozwoju gminy. Stąd też w fazie projektu jest rozbudowa szkoły w Siekierczynie II, gdzie ma zostać zbudowana sala gimnastyczna, przewiązka oraz nowe pomieszczenia dla przedszkola i kuchnii. 

Samorząd zamierza też zbudować nowy kompleks sportowy wraz z samodzielnym budynkiem przedszkola w Starej Wsi II. W tym celu pod koniec ubiegłego roku gmina nabyła grunt o łącznej powierzchni około 1,66 ha, który znajduje się obok istniejącej szkoły. 

Zobacz również:

Innym planowanym przedsięwzięciem jest budowa nowego budynku szkoły w miejscowości Wysokie. Sprawa już na etapie projektowania budzi pewne kontrowersje – wiadomo, że realizacja przedsięwzięcia pochłonie przynajmniej kilka milionów złotych. Tymczasem miejscowość liczy mniej niż 800 mieszkańców. Do istniejącej szkoły w roku szkolnym 2019/2020 uczęszczało 68 uczniów szkoły podstawowej w 7 oddziałach, spośród których największy liczył 13, a najmniejszy zaledwie 6 osób, zaś w jedynym oddziale przedszkolnym było 20 dzieci. W dodatku, w stosunkowo niewielkiej odległości od placówki znajduje się nowsza i znacznie większa szkoła w Kaninie. 

- Od wielu lat mówi się, że szkoła w Wysokiem nie spełnia żadnych warunków, ale nic się z tym nie robi. Remont nie ma sensu, ale przecież nie możemy tam pozostawić uczniów. Jednocześnie, lokalna społeczność nie wyobraża sobie nie mieć szkoły we własnej miejscowości i ja to rozumiem. Ten pomysł to nie fanaberia, tylko odpowiedź na potrzeby mieszkańców – przekonuje Jan Skrzekut. 

Obiekt nie będzie duży – wójt mówi, że ma być dopasowany do zapotrzebowania. Według Jana Skrzekuta, wskaźniki demograficzne także przemawiają za budową nowej szkoły. - Wykonaliśmy analizę i symulację, w każdym kolejnym roku wychodzi progres pod względem liczby urodzin. Wiemy też, że część rodziców posyła swoje dzieci do ościennych miejscowości, być może z uwagi na lepszą bazę dydaktyczną. 

Władze gminy zaznaczają, że realizacja tych zdań potrwa kilka lat i będzie się odbywała w ramach pojawiających się możliwości pozyskania dofinansowania. Będą kosztowne, ale samorząd część środków zamierza pozyskać m.in. z Ministerstwa Sportu. 

Komentarze (32)

urzedas
2021-02-06 08:47:11
6 12
Uważam ,że plany Pana wójta gminy Limanowa idą w właściwą stronę . Należy inwestować w przyszłe pokolenia . Również należy inwestować w małe miejscowości a niewątpliwie takim jest np;budowa budynku szkoły. Niech przyjrzą się inni włodarze gmin ,którzy np ; mają zamiary likwidacji niektórych szkół.
Odpowiedz
goofy
2021-02-06 09:04:41
5 3
@urzedas- a skąd weźmiesz dzieci do nauki w tych szkołach? Chyba,że planujesz płodzić te dzieci osobiście. Kimś przecież trzeba obsadzić ławki w tych szkołach.
Odpowiedz
gracz122
2021-02-06 09:40:03
4 4
W Siekierczynie wydali 3 mln na halę na której ciężko w cokolwiek zagrać, Hala że skosami i na piętrze kogoś powinni chyba powiesic
Odpowiedz
oik
2021-02-06 11:16:34
4 7
Kolejny genialny pomysł na zmarnotrawieni pieniędzy. Sprawdzałem jak w rankingach zdawalności egzaminów 8-klasisty wypadają szkoły z okolicy. Wysokie oczywiście z najniższym wynikiem ok 44 pkt. Sz. pod. nr I w Limanowej ponad 60. Najlepsze szkoły w Nowym Sączu ponad 80pkt. Jak się rozwijają dzieci w szkole z tymi samymi rówieśnikami, nauczycielami przez 8 lat. To jest krzywda dla dziecka. Koszt ulokowania tych dzieci na Kaninie jest żaden nawet gdyby busiki po każde dziecko jeździły indywidualnie. Atrakcyjność tej wsi zwiększy się na pewno gdy rodzice będą mieć świadomości że ich dzieci mogą się kształcić w przyzwoitych warunkach.
Odpowiedz
szaradaa
2021-02-06 12:42:55
0 4
Plany budowy szkoły w Wysokiem to już były tylko mieszkańcy nie mogli dojść do porozumienia i wodzili się za łby co do lokalizacji budynku nowej szkoly.
Może Wójt okaże się skutecznym mediatorem .
Odpowiedz
bakalarz
2021-02-06 12:47:50
3 2
Jeżeli ktoś ma ochotę na przestudiowanie wyników egzaminu ósmoklasistów, ale takich prawdziwych a nie wymyślonych przez jakiegoś oik to zapraszam na stronę oke.krakow. pl http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/6111.04_szkoly_EO_2020_MAL.pdf
str. 24
Proszę zwrócić uwagę na skalę staninową szkół w gminie Limanowa jakoś tam na szarym końcu Wysokiego nie widzę.
Odpowiedz
LimNova
2021-02-06 13:39:03
4 8
Budowa nowej szkoły w Wysokiem to chybiony pomysł. Tam jest garstka uczniów! Dlaczego niemożna by utworzyć wspólnej, jednej placówki dla Kaniny i Wysokiego? Przedszkola, szkoły i świetlicy w jednym miejscu z zapewnieniem dowozu/odwozu dzieci do takiego miejsca tzw. "gminnym schoolbusem". Rozumiem, że tutaj aspiracje mieszkańców sołectwa biorą górę nad zdrowym rozsądkiem. Panie Wójcie, warunkiem rozwoju gminy nie jest ładowanie milionów w późniejsze pustostany, a bezpośrednie wspieranie mieszkańców poprzez np. dotacje na OZE, wymianę kopciuchów, przydomowe oczyszczalnie. Póki co wszyscy dusimy się w smogu i zalewają nas gó*na, toniemy w śmieciach... Przykre, ale mało tej realnej pomocy ze strony samorządu...
Odpowiedz
fredy39
2021-02-06 13:50:01
0 2
@goofy ty się nie bój, w mojej gminie ostatnia szkoła podstawowa dostanie salę gimnastyczną i nie wiem czy nie jest mniejsza od tej w Wysokiem. Edukacja młodzieży trzeba utrzymać bo inaczej cofniemy się w rozwoju intelektualnym.
Odpowiedz
szaradaa
2021-02-06 14:24:13
0 5
Duma i uprzedzenie na pewno nie wygra ze zdrowym rozsadkiem i Wysokie nigdy nie zgodzi się na to, aby uczniowie byli dowożeni na Kaninę do szkoły a ile byłoby lamentu, że dzieci z Wysokiego są dyskryminowane i niesprawiedliwie traktowane - byłaby powtórka z rozrywki.
Na szpital na Narodowym albo izolatorium w Krynicy ktore ani razu nie było wykorzystane poszły ciężkie miliony lekką ręką wydane -niewiele to ma wspólnego z gospodarnością.
Odpowiedz
arbiter
2021-02-06 14:48:50
0 4
Na Kaninie jest jeszcze mniej dzieci i prognozy długoletnie są podobno mniej optymistyczne niż na Wysokim Szkoła też już jest wiekowa nic nie stoi na przeszkodzie aby nowa placówka na Wysokim przejęła dzieci z Kaniny.
Odpowiedz
spoon
2021-02-06 15:35:50
0 2
Korzystając z okazji skieruję pytanie do pana Wójta: a co ze szkołą w Młynnem? To co tam jest nazywane salą gimnastyczną to ciut większy przedpokój...
Odpowiedz
Grzes83457
2021-02-06 16:55:45
3 5
Uważam że lepiej by było wybudować szkołe gminna na terenie miasta l

Limanowa lub gdzieś nie daleko miasta i zebrac wszystkie dzieci z lipowego sowlin ora czesc Starej Wsi które Burmistrz nie chce przyjac do miejskich szkół. A w tych wioskach wogule nie ma szkoły tak jak Sowliny czy Lipowe
A budowanie nowej szkoły na Wysokim uważam za bezsensowne dla garstki dzieci.
Odpowiedz
Grzes83457
2021-02-06 17:08:57
2 5
Szarada a co powiesz jak dzieci z Lipowego są pomiatane przez kilka lat .To burmistrz ich nie chce przyjąć do swoich szkół a wójt kazał dzieci z Lipowego wozić po 10 km na starą wies a dzici ze Sowlin do Młynnego czyli to jest okej .Wybudować szkołę gdzieś pomiędzy Lipowym a Sowlinami i tam posłać dzieci przynajmniej będą mieć bliżej a nie na tym zadupiu Starej Wsi 10 km.I skoncza sie szantaże burmistrza Biedy.A dzieci z Wysokiego wozic na Kanine bedą mniejsze koszty.
Odpowiedz
ekologia
2021-02-06 18:22:49
1 0
Jakieś pozostałości ???W związku z potrzebami szkolnictwa, wynikającymi z wchodzenia w wiek szkolny wyżu demograficznego lat 50. XX w., masowo budowano w Polsce w latach 60. budynki oświatowe, głównie szkoły podstawowe. W sytuacji ogromnego przeludnienia izb lekcyjnych (w 1961 r. na 1 izbę lekcyjną przypadało prawie 74 uczniów) wybudowanie nowych placówek oświatowych stało się koniecznością.
Nazwę szkół „tysiąclecia” powiązano z obchodzonymi oficjalnie uroczystościami 1000-lecia Państwa Polskiego, przypadającymi na rok 1966. Hasło budowy „tysiąca szkół na Tysiąclecie Państwa Polskiego” rzucił Władysław Gomułka, 24 września 1958 r.,..Orlik 2012, Moje Boisko – Orlik 2012 – program rządowo-samorządowy, mający na celu wybudowanie boisk w każdej gminie do 2012 roku. Hasło przewodnie programu: Zdrowe i uśmiechnięte dzieci – Najważniejsze!!! W każdym województwie planowano budować rocznie średnio około 20 obiektów. W skali kraju daje to 320 obiektów, co w ciągu pięciu lat (2008–2012) miało dać łącznie minimum 1600 obiektów.
Odpowiedz
szaradaa
2021-02-06 18:44:34
2 2
Grzes83457 Połączyć miasto i gminę Limanowa na powrót w jedno ciało nie dość, , że koszty będą mniejsze bo urzędników mniej to skończy się oznaczanie terytorium tak " jak to robią pieski'
i dzieci przestaną być ofiarami matematycznych wyliczanek za ile i gdzie je kto przyjmie.
A swoją drogą Kościół bardzo broni tych nienarodzonych i dobrze, ale niech też pomoże tym narodzonym i zdrowym, którymi tak pomiatają i na pewno chętnie przyłączy się, aby problem rozwiązać, bo budować kolejne molochy, których nie będzie za co utrzymać to nie jest żadne rozwiązanie.
Nie tak dawno na potęgę budowali gimnazja.
Odpowiedz
janek65
2021-02-06 19:10:14
1 2
Ciekawa sytuacja. Mamy Limanową i Limanową. Miasto i Gminę. W tej pierwszej Limanowej mieszkaniec jest jak gąbka, z której trzeba wycisnąć ostatnie kropelki, oczywiście dla jego dobra. W tej drugiej Limanowej remont szkoły w małej miejscowości jest nieopłacalny to planuje się budowę nowej szukając za tym argumentów a nie narzekając, że to koszty. I w tej pierwszej Limanowej i w tej drugiej niby całkowicie odmienny sposób działania uzasadnia się odpowiadaniem na potrzeby mieszkańców. Ciekawa to sytuacja, ale jedna z wielu, które sprawiają, że w tej pierwszej Limanowej ludzi ubywa a w tej drugiej przybywa, co pokazały ostatnie dane statystyczne za 2020 (w porównaniu do 2019) opublikowane przez oba samorządy.
Odpowiedz
niski
2021-02-06 19:33:23
0 4
@janek - tylko 25% mieszkańców Gminy Limanowa ma dostęp do kanalizacji, 50% mieszkańców Gminy nie ma dostępu do wodociągu. 600 dzieci z terenu Gminy Limanowa chodzi do szkół miejskich, Gmina Limanowa nie ma cmentarza komunalnego, Gmina Limanowa nie ma ani jednego przedszkola gminnego, ani jednego żłobka (dane za rok 2019 z raportu o stanie Gminy Limanowa)
Odpowiedz
marianm
2021-02-06 20:02:31
0 0
@niski, przypomniałbyś jeszcze po ile jest odbiór za śmieci z miasta a ile z gminy.
Odpowiedz
cwancyk
2021-02-06 20:08:18
2 6
Coś tu nie gra. Żyłem w przekonaniu, że trzeba w ramach racjonalnych oszczędności zlikwidować szkołę na Wysokiem i w Męcinie( tam chyba dwie są). A tu nagle buduje wójt nową? Dla 80 dzieci? A likwiduje jedyną bibliotekę w ramach tych samych tzw. oszczędności? Tam ktoś z Pisu się przeniósł z dziećmi czy co się zmieniło? Absolutnie popieram @grzes83457 nowa szkoła tak, ale w mieście dla tych co Bieda nimi pogrywa. To byłby szach mat a nie szkoła na Wysokiem.
Odpowiedz
kyniu
2021-02-06 20:08:23
0 2
@fredy39-myślisz, że ilością szkół zamiast jakością nauczania,utrzymamy poziom intelektualny uczniów?
Odpowiedz
niski
2021-02-06 20:52:10
0 0
@marianm - wg GUS na jednego mieszkańca Polski przypada statystycznie 330 kg odpadów. Wg danych Gminy Limanowa na 1 mieszkańca Gminy przypada 180 kg. Ciekawe gdzie trafia ta różnica.
Odpowiedz
Wojowniczka
2021-02-06 21:22:19
1 1
Dlaczego nie napiszecie w artykule ile na Kaninie w tych latach uczęszczało dzieci? Bo by się okazało że jeszcze mniej niż w Wysokiem. Na Wysokim szkoła powinna być i koniec kropka. Kanina od lat próbuje przyciągnąć dzieci z Wysokiego bo u nich jest stanowczo za mało uczniów i boją się tego że gdy szkoła na Wysokim zostanie rozbudowana to wtedy oni będą musieli na Wysokie dojeżdżać.
Odpowiedz
oik
2021-02-06 21:22:27
1 0
W odpowiedzi na zarzut bakalarz przesyłam link do źródła:
https://www.miastopociech.pl/aktualnosci/ranking-malopolskich-szkol-podstawowych-2019-nowy.
Wysokie nie 44p a dokładnie 43,53. i +1000 miejsce w rankingu. To się nazywa dyskryminacja! wiejskich dzieci. Nie ważne czy mają nowy budynek, salę gimnastyczną. Ważne żeby miały dobrych nauczycieli, nie cały czas tych samych. Żeby się obyły z innymi dziećmi.
Odpowiedz
misiobobo29
2021-02-06 21:26:06
1 2
Uważam również i myślę że super by było wkoncu zrobić coś dla szkoły na Wysokim! Nowa Szkoła Nowa Przyszłość dla młodego pokolenia.
Odpowiedz
misiobobo29
2021-02-06 21:28:36
1 2
A i druga sprawa kto wogole uwaza ze dojeżdżanie dzieci na Kanine czy Kanina na Wysokie to jest do re to się grubo myli! Wcale takie dojeżdżanie nie jest fajne, ze swojego przykładu wiem! Kazda wies powinna mieć swoją szkołę!
Odpowiedz
misiobobo29
2021-02-06 21:35:20
1 2
@Grzes83457 taniej to bedzie ale dla Ciebie jak skończysz głupie pisanie! Na szczęście to nie ty o tym decydujesz! Mam nadzieję że Wojt Gminy Limanowa i Reszta Naszej załogi pomogą tym dzieciom otworzyć lepsze jutro!
Odpowiedz
milosz131
2021-02-06 21:39:37
2 3
Nie rozumie co tu maja wyniki do budowy szkoły !!taka szkołę buduje się na lata , myślę ze to jest bardzo dobry pomysł. A szkoła w Kaninie nie jest aż taka wielka żeby pomieścić uczniów z dwóch wiosek .Brawo dla Wójta Jana Skrzekut , iż w końcu jakieś inwestycje są w Wysokiem . Negatywne komentarze wynikają z braku wiedzy o rzeczywistym stanie sytuacji .Myślę ze w nie długim czasie dzieci z uśmiechem na twarzy będą mogli iść do swojej wymarzonej szkoły jak uczniowie z innych szkół Gminy Limanowa !!!
Odpowiedz
joasiek
2021-02-07 00:31:55
1 3
Popieram milosz141. Co wyniki mają do budowy szkoły? Te "liczby" które często Państwo podajecie w swoich komentarzach są tylko liczbami, które zawsze można zmienić. Nie wiecie tego Państwo czy nim budynek powstanie liczba dzieci nie wzrośnie. Czy poziom kształcenia ,który też jest tutaj poruszany się nie zmieni. Ktoś z Państwa wspominał o kształceniu dzieci w przyzwoitych warunkach. Może właśnie tego chcą osoby zabiegające o budowę szkoły. Kształcić swoje dzieci w przyzwoitych warunkach.
Odpowiedz
zuzaneczka52
2021-02-07 13:07:07
0 2
Dlaczego w artykule nie jest napisane ile dzieci urodziło się w ostatnich latach we Wysokiem? To przecież dla nich byłaby nowo powstała szkoła a nie dla tych dzieci które uczęszczają teraz, bo one już ukończą nauczanie podstawowe. A z taką liczba dzieci szczerze wątpię aby szkoła w Kaninie pomieściła wszystkich, bo wcale nie jest dużo większą od szkoły w Wysokiem. I z tego co mi wiadomo to hali sportowej Kanina też nie posiada.
Odpowiedz
agent26
2021-02-07 14:31:32
0 2
tylko się cieszyć że mamy takiego wójta który chce inwestować w małe miejscowości aby wszystkie dzieci miały równe szanse edukacji.Dowoz dzieci do Kaniny już przeżyliśmy i ci co pamiętają to wiedzą że to był niewypał.Duze brawa dla radnego który wkłada wiele wysiłku aby szkoła we wsi Wysokie powstała dla naszych dzieci i przyszłych pokoleń
Odpowiedz
kruszynka
2021-02-07 21:31:39
0 0
Jak najbardziej popieram budowę szkoły!A jeżeli chodzi o to że jest mało uczniów to było by więcej gdyby były lepsze warunki i rodzice nie musiały by posłać dzieci do innych szkół!
Odpowiedz
kruszynka
2021-02-07 21:35:59
0 0
Popieram agent26!
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Gmina chce zbudować nową szkołę i zainwestować w przedszkola"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]