8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Musiał odejść, bo miał 'tylko złamaną rękę'

Opublikowano 23.04.2014 06:41:02 Zaktualizowano 05.09.2018 08:13:14 top

Urzędnicy z Olesna nie zgodzili się na finansowanie pobytu 33-letniego bezdomnego w nowosądeckim przytułku, bo miał „tylko” złamaną rękę.

Tamtejszy Ośrodek Pomocy Społecznej najprawdopodobniej wiedział także, iż mężczyzna zamierza podjąć pracę na Limanowszczyźnie, a mimo to zdecydowano się na podjęcie decyzji, która uniemożliwiła młodemu człowiekowi powrót do normalnego życia.

Powracamy do tematu 33-letniego bezdomnego mężczyzny, który w marcu pojawił się w Limanowej, szukając schronienia w piwnicach i na klatkach schodowych bloków.

Jak już informowaliśmy, zgodnie z prośbą limanowskiego MOPS-u, mieszkańcy ul. Piłsudskiego zawieźli mężczyznę do Schroniska im. Brata Alberta w Nowym Sączu, gdzie miał dojść do siebie. Rekonwalescencja złamanej prawej ręki miała umożliwić 33-latkowi podjęcie pracy, którą zaproponowała mu jedna z firm z terenu powiatu limanowskiego.

Do schroniska mężczyzna trafił 27 marca. Jak mówi nam kierownik MOPS w Limanowej, podczas rozmowy telefonicznej z pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnie padły deklaracje o sfinansowaniu pobytu 33-latka w nowosądeckim przytułku.

- Mamy notatki z rozmów telefonicznych i od początku były takie ustalenia, że tamtejszy ośrodek bez problemu będzie refundował pobyt mężczyzny w schronisku - potwierdza Aleksandra Malinowska.

W tym samym czasie pracownicy limanowskiego MOPS-u podjęli działania w celu przyznania bezdomnemu ubezpieczenia. Konieczna była do tego dokumentacja ze szpitala, która wpłynęła 1 kwietnia. Dwa dni później wydano decyzję o przyznaniu ubezpieczenia, które będzie ważne do 10 czerwca tego roku.

- Teraz ten mężczyzna otrzyma pomoc medyczną wszędzie, gdzie tylko się po nią zgłosi - mówi Aleksandra Malinowska, zapewniając że pracownicy limanowskiego MOPS-u zrobili wszystko co było możliwe, by pomóc mężczyźnie.

Tymczasem bezdomny 33-latek został skierowany na rozmowę w MOPS-ie w Nowym Sączu. Tam, po kontakcie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Oleśnie, otrzymał informację że samorząd nie zamierza finansować jego pobytu w przytułku.

- Dostałem informację z Limanowej, że finansowanie dalszego pobytu mężczyzny jest uzgodnione z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Oleśnie. Potwierdziliśmy to. Następnie ten pan udał się do MOPS w Nowym Sączu, skąd wrócił z informacją, że ośrodek w Oleśnie wycofał się ze swojej decyzji. Schronisko opuścił 2 kwietnia rano - mówi zastępca dyrektora schroniska, Leszek Lizoń.

33-latek spędził tam niespełna tydzień, w tym czasie mógł odpocząć, umyć się i przebrać. Bez pieniędzy od samorządu Olesna jego dalszy pobyt był niemożliwy.

- Trzeba mieć świadomość że nasz ośrodek w stu procentach utrzymuje się z odpłatności, które ponoszą mieszkańcy tego domu. A to są najbiedniejsi ludzie w naszym regionie. My jesteśmy tu po to, by tymi marnymi pieniążkami zarządzać - tłumaczy Leszek Lizoń. - Schronisko nie jest finansowane ani z budżetu państwa, ani pieniędzy województwa i samorządów, nie otrzymujemy też środków z organizacji katolickich czy charytatywnych. Wszystko czym dysponujemy, to skromne datki prywatnych osób oraz niewielkie renty i emerytury naszych mieszkańców. Chcę podkreślić, że to właśnie oni pozwolili temu mężczyźnie spędzić tu kilka dni - dodaje zastępca dyrektora Schroniska im. Brata Alberta w Nowym Sączu.

Wczoraj udało nam się skontaktować z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Oleśnie. Chcieliśmy usłyszeć uzasadnienie decyzji, która uniemożliwiła bezdomnemu powrót do normalnego życia. Okazało się, że urzędnicy nie zgodzili się na finansowanie pobytu bezdomnego 33-latka, bo miał „tylko” złamaną rękę. W rozmowie z nami pracownica z OPS stwierdziła również, że mężczyzna ma stałe zameldowanie i może wrócić pod ten adres. Mimo upływu czasu, nie pojawił się jednak w rodzinnej miejscowości, a na pytanie gdzie obecnie się znajduje, nikt nie potrafi odpowiedzieć.

Urzędnicy z OPS w Oleśnie swoją decyzję tłumaczyli również tym, że nie znają sytuacji mężczyzny, bo ten nigdy o pomoc nie prosił. Konieczny byłby zatem wywiad środowiskowy, mimo że wykonano taki zarówno w MOPS-ie w Limanowej, jak i później w Nowym Sączu.

Co więcej, uzyskaliśmy także informację, że pracownicy Schroniska im. Brata Alberta pomogli 33-latkowi przygotować odpowiedni wniosek o finansowanie dalszego pobytu w przytułku, w którym przedstawiono nie tylko aktualną sytuację, ale również plany bezdomnego na najbliższą przyszłość, w tym możliwość podjęcia pracy na Limanowszczyźnie.

- Współpraca z Olesnem nie wypaliła. Być może miało to związek z postawą MOPS w Nowym Sączu, który dość niechętnie pośredniczy w takich sytuacjach i wspiera osoby bezdomne spoza regionu - podejrzewa w rozmowie z nami pracownik przytułku. - Jest takie założenie, by tych „obcych” kierować we własne strony. Istnieją bowiem opinie, że my bezdomnych „importujemy” na teren naszego miasta - zdradza.

Do tematu powrócimy.






Zobacz również:

Komentarze (29)

kermicior
2014-04-23 07:33:08
0 0
Ludzie co wy macie klapki na oczach? Robicie sensacje z powodu jednego faceta, któremu się robić nie chce. Ojcowie rodzin wyjeżdżają z limanowej do Wrocławia czy Opola szukając lepszych zarobków, czy w ogóle jakiejkolwiek pracy, a tu masz, on mieszkając tam, przyjechał do nas się dorabiać. Śmiech. On jest po prostu 'wolnym ptakiem' i tuła się po Polsce dla własnej przyjemności. Złożył deklarację o zmianie dotychczasowego życia i podjęciu pracy? - a co miał odpowiedzieć, że mu się robić nie chce? On już z własnego doświadczenia wie, że jeśli by tak powiedział to zaraz by go od nas wykopali. Zajmijcie się lepiej problemami naszych ubogich rodzin, które żyją w skrajnej biedzie, a nikt im nie pomaga, tylko własnymi siłami jakoś dziergają to życie, aby dociągnąć do wypłaty.
Odpowiedz
marlehill
2014-04-23 07:36:19
0 0
przecież bezdomnemu zostawiono do wyboru jeszcze kilka opcji;zapić się na śmierć,powiesić na gałęzi czy zdechnąć w leśnej gęstwinie...

pozdrawiam urzędników i tych co im płacą...
Odpowiedz
konto usunięte
2014-04-23 09:02:43
0 0
MOPS-y pomagaja głównie tym co nie potrzeba.
Dośc jest kombinatorów co tylko patrza aby darmoche wyciągnąc.A potrzebujacy sie wstydzi tam iśc.Panie z MOPS patrza aby dzionek zaliczyc.
Odpowiedz
kermicior
2014-04-23 09:07:56
0 0
@lg1 święta racja
Odpowiedz
Doradca
2014-04-23 09:46:53
0 0
Cyganom na zasiłki wystarczy?.
Odpowiedz
Doradca
2014-04-23 10:27:01
0 0
Stowarzyszenie Brata Alberta w Nowym Sączu 'Dzisiaj pracujemy razem na godne i uczciwe życie, na rzecz budowania bardziej sprawiedliwego społeczeństwa oraz pomocy tym którzy doświadczają ubóstwa i wykluczenia'

Niewątpliwie tak. Zwłaszcza w tym konkretnym przypadku.

'Posiadamy pozwolenie na organizację zbiórki publicznej nr 24/2012 PS.I.622.39.2012 wydane przez Marszałka Województwa Małopolskiego w dniu 17 grudnia 2012r, ważne w terminie 01 styczeń 2013 do 31 grudnia 2014r'

I takie zbiórki są organizowane

Stowarzyszenie Brata Alberta jest Organizacją Pożytku Publicznego.
Odpowiedz
Aerwin
2014-04-23 10:52:36
0 0
Bezrobocie w regionie sięga 20% a społeczeństwo się skrzykuje, żeby pomagać jednemu, jedynemu bezdomnemu :D No ale tak to jest, jak do wsi cyrk przyjdzie.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-04-23 11:21:55
0 0
Oj ludzie gdybyście wiedzieli kto naprawdę korzysta z MOPSÓW to by was krew zalewała...ktoś wyżej miał rację,ze z MOPSU korzystają nie ci co sa biedni ale kombinatorzy..znam osobiście wiele rodzin,które korzystaja z opieki społecznej bo na czarno pracuje jeden z małżonków i wyjeżdza na pare miesiecy do Niemiec czy Austrii i za dwa miesiące zarobi więcej niz w Polsce przez rok legalnie..dochodów nie wykazują więc kasa z mopsu sie należy i chetnie po nia wyciagają ręke..to samo jest z samotnymi matkami..(nie wszystkimi rzecz jasna bo wiekszości sie należy kasa z mopsu bo nie każdy rozumie co znaczy byc samotna matką i jak jest im cięzko),które specjalnie nie biorą ślubów by korzystac z darmowej kasy.
Odpowiedz
zabawny
2014-04-23 11:25:15
0 0
@kermicior 'Śmiech. On jest po prostu 'wolnym ptakiem' i tuła się po Polsce dla własnej przyjemności'
Nie zazdrość temu człowiekowi, sam spróbuj tułaczki bez grosza w kieszeni, o głodzie i chłodzie, oraz by jakieś dranie potrzaskali Ci tylko jedną rękę.:)))

Bardziej należą się pieniądze z MOPS-u tym, co zaraz po otrzymaniu przeznaczają całość na piwsko, jabole i wódę. :)))
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 11:33:46
0 0
@zabawny..ale pomyśl @kermicior ma poniekąd rację..ludzie mający rodziny na utrzymaniu wyjeżdzają za praca do innych odległych miast,za granicę i szukają zarobku na utrzymanie dzieci rodziny,myślisz że łatwo im w rozłonce z malutkimi dzieciakami z żoną czy i odwrotnie napewno nie,lakiernik przecież to dobry zawód i fach,bo pracy jest dużo ino trzeba chcieć pracować,a nie patrzeć na pomoc od innych.
Odpowiedz
Doradca
2014-04-23 11:42:13
0 0
@ kinia434 'Urzędnicy z OPS w Oleśnie swoją decyzję tłumaczyli również tym, że nie znają sytuacji mężczyzny, bo ten nigdy o pomoc nie prosił'

hm Ty jednak wiesz że On patrzył na pomoc od innych.
Odpowiedz
Rita25
2014-04-23 11:51:39
0 0
@kinia434 Uważam, że temu człowiekowi powinno się było pomóc. Chociaż z tego względu, że nie był całkiem sprawny fizycznie, bo co można zrobić chorą ręką kto takiego przyjmie do pracy. Nie można Go tak potępić jak 'kermicior' oby sam znalazł się w takiej sytuacji. Ludzie jesteście katolikami jakimi ??? pytam.Gdzie kościół w tym wszystkim. Bo wydaje mi się, że to właśnie ta instytucja powinna się takimi sprawami zajmować.Też się plączę po świecie żeby dorobić bo takie super emerytury mamy za uczciwą pracę.
Odpowiedz
aniaxxx
2014-04-23 11:56:11
0 0
W obecnym czasie pomoc od MOPS-u nie powinna być zależna od dochodów, bo prawdą jest że ci co korzystają z tych darmowych pieniędzy - po prostu ; umieją korzystać. A może by tak Panie tam pracujący ruszyły cztery litery od czasu do czasu w piękną pogodę po wioskach podlegających ich Gminie i ; zobaczyli i usłyszeli prawdę. ; Kto tak naprawdę tej pomocy potrzebuje ale wstydzi się swojej bezradności.
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 11:58:32
0 0
Doradco ..a Ty wszchwiedzący a może ta pomoc mu tam nie przysługiwała i dlatego nie poprosił,wiesz całą prawdę ?czy tylko to co chcesz wiedzieć?bo ja nie wiem jaka prawda była w tym przypadku,ale jest coś na żeczy ,bo skoro ma stały meldunek więc o pracę łatwiej i o pomoc jaką kolwiek też, wiesz gdyby nie patrzył to nie było by tych artykułów bo nie wyraziłby na nie zgody,i jeszcze fotę dał se strzelić..ludzie biedniejsi mający problemy radza sobie w takich sytułacjach szukaja pracy i sa dumni że nie musza żyć na łaskę państwa a i często sami pomagają w różny sposób,ale nie piszą o nich artykułów bo i zapewne by sobie tego nie życzyli.
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 11:59:50
0 0
rzeczy*....
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 12:07:27
0 0
@Rita..pewnie że tak tylko ile lat nie pracuje? a od kiedy ma ręke niesprawną,ludzie na wózkach inwalidzkich pracuja bo chcą i maja taką potrzebę, nie mówie że nie trza pomóc ale to pomóżcie a nie płaczcie nad biednym młodym 33latkiem pisząc tylko komentarze, do kościoła sie odwołujesz ? w jakim Ty czasie żyjesz?
Odpowiedz
Doradca
2014-04-23 12:11:05
0 0
@kinia434 'Gdy zaczęły się problemy, zwrócił się do jedynej bliskiej mu osoby – przybranej siostry, z którą wychowywał się w rodzinie zastępczej. W jej mieszkaniu do dziś jest zameldowany. - Niechętnie wróciłem. Mieszka tam jej rodzina, której ja nie chcę się narzucać. Mam prawo tam mieszkać, ale nie zamierzam się z nikim o to kłócić. Siostra powiedziała „idź sobie”, więc musiałem tak zrobić - mówi 33-latek'

Ech szkoda słów.
Odpowiedz
zabawny
2014-04-23 12:11:58
0 0
@kinia434
Jak on ma pracować z prawą ręką w gipsie? Lakiernik to ciężka fizyczna praca, oraz precyzyjne ruchy niemożliwe do wykonywania z złamaną 'łapą'
Sam jestem zdecydowanie przeciwko pomocy, jaką wiele ludzi wyłudza z Pomocy Społecznej. TU mamy do czynienia z wyjątkową i PRZEJŚCIOWĄ sytuacją. Dla m.in. takich sytuacji istnieją OPS-y
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 12:35:02
0 0
@Doradca ..pomóż mu wez pod swój dach..ręka w gipsie- sześc tygodni i pójdzie do pracy,zapewne odwdzięczy Ci się człowiek jak jest uczciwy i pracowity,daj mu szansę bo z takiego Twojego kłapania nadaremnego to nic..ja mu nie jestem w stanie tak pomóc.. @zabawny ja zapytałam od kiedy nie ma pracy i czy ją stracił przez złamaniem ręki?dlaczego nie ma ubezpieczenia z Urzedu Pracy w swoim miejscu zameldowania? czy to tez nie jest z jego strony zaniedbanie jakieś?
Odpowiedz
owoce2014
2014-04-23 13:29:06
0 0
jedyny bezdomny w limanowej stał się lokalnym celebrytą :)
Odpowiedz
CUDNA
2014-04-23 14:53:52
0 0
@kinia434 - Firma w której mnie kiedyś zatrudniano przestała istnieć ja i cała załoga wylądowała w PUP ja na ponad dwa lata zanim udało mi się ponownie znaleźć stałą pracę - czy była to moja wina?

Robisz sensację że 33latek nie pracuje dwa miliony polaków też jest bez pracy a według ekspertów jest ponad trzy miliony osób bez pracy wliczając bezrobocie ukryte - Pleciesz głupoty bo ten facet gdyby mieszkał w hotelu a szmal miał z przestępstwa to uchodziłby za szanowanego obywatela.
Ktoś rzekł -
„Cokolwiek uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili”
Odpowiedz
Ratownik
2014-04-23 14:59:10
0 0
Szkoda, nawet jedną ręką mógł pracować rozdając ulotki wyborcze świętokrzyskiego magistra za publiczne pieniądze
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 15:03:56
0 0
CUDNA..ja robię sensację? gdy straciłaś pracę ktoś pisał o tobie artykuły?? wię kto robi największą sensację? takich ludzi jest dużo i jeszcze więcej i nikt o tym artykułów nie pisze ani nikt ich nie broni... ja znalazłam pracę w Krakowie 14 l temu i parę osób stąd ściągłam tam do pracy oczywiście tym którym chciało się dojeżdżać taki kawał drog i pracować i tak jest do dziś.
Odpowiedz
zabawny
2014-04-23 15:19:35
0 0
Ratownik. ręka niepełnosprawna, mogłaby osłabić szansę(znikomą) na zwycięstwo. :)))
Odpowiedz
Rita25
2014-04-23 21:19:07
0 0
@Kinia czemu jesteś taka nerwowa czytam czasem Twoje komentarze i wydaje mi się, że jesteś rozsądną osoba. Może trzeba jednak popatrzyć na tą sprawę również z tej strony, że jest ten bezdomny nieporadnym człowiekiem. Tacy ludzie też są i trzeba im jakoś pomóc. Dobrze, że Tobie Pan Bóg dał rozum jesteś mądra umiesz sobie radzić. Niestety życie jest życiem i nigdy nie wiadomo co nas spotka. Ja nie płaczę nad nim i tak mnie nie ma w kraju więc jak mam pomóc. To było tylko moje spostrzeżenie.
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 22:11:19
0 0
@Rita25..z całym szacunkiem do Twojej osoby. nerwowa ?pewnie i tak ale takie jest życie niestety,ale umiem rozróżnić chęci pomocy a pisanie o niej tylko po to jaki to ja jestem dobry i sztachetny, ja nie napisałam żeby temu Panu nie pomóc ,ale niech ktos to zrobi a nie bazgra tylko ,może by tak -nich ktos wynajmnie Mu pokoik da meldunek czasowy powyżej 3miesięcy Pan zarejstruje się w PUP w Limanowej jako poszukujący pracy będzie miał prawo do leczenia bezpłatnego,po zakończeniu leczenia ktoś obiecał przyjąc owego Pana do pracy i będzie miał na utrzymanie siebie i opłacenie wynajętego pokoju,gdy będzie miał już czasowy meldunek wtedy pierwszy miesiąc na przeżycie i najpotrzebniejsze rzeczy może mu pomóc MOPS lub GOPS,ewentualnie cos ludzie by pomogli chodzby my tu portalowi,trza było sie za to zabrac z głowa a nie pisać artykuły owiniac się nawzajem a facet dalej bez konkretnej pomocy,choć i tak uważam że sobie życie zawalił jaki powód nie wiem ale jest młodym facetem bez 'rodziny na karku' i powinien stanąć na własne nogi ,jak mu tak ludzie nie pomogą to Burmistrz ani Starosta tym bardziej Miasto i Powiat nie mają mieszkań Socjalnych dla Rodzin w bardzo trudnych warunkach mieszkaniowych jak i finansowych, powiedz czy nie tak to powinno się odbyć ??
Odpowiedz
Rita25
2014-04-23 22:54:03
0 0
@kinia434 tak masz rację tak to powinno się to odbyć. Przede wszystkim tam gdzie jest zameldowany powinni się tym zająć. A w Limanowej jeżeli już zaczęli robić koło tego tyle szumu powinni to zakończyć jak należy. Kościół no cóż masz rację nie zajmuje się tym co powinien. Czasy się zmieniły bardzo. Ja myślę czasem starymi kategoriami. Pozdrawiam.
Odpowiedz
kinia434
2014-04-23 23:08:53
0 0
@Rita25..nie trzeba dużo,trzeba wiedzieć jak i oby skutecznie a geniusza do tego nie trza - Kosciół no cóż to już inna historia.Również pozdrawiam:)
Odpowiedz
kermicior
2014-04-24 11:49:21
0 0
@Rita25
Przestań idiotyzmy pisać, nie znasz człowieka, ani ja go nie znam, więc skąd masz pewność że mówi prawdę? Z własnego doświadczenia wiem że w takiej sytuacji człowiek lawiruje i kombinuje, żeby tylko zrobić z siebie ofiare. Nie jeden z nas też był w takiej sytuacji, ale nie wyjechał plątać się po Polsce bez celu, tylko szukał pracy. A w jego regionie jej nie brakuje tak jak w Limanowej. Więc rodzi się pytanie co go tu przyniosło, bo na pewno nie przyjechał tu zwiedzać Bazyliki. Wracaj lepiej na 'zmywak', a nie wypisuj dyrdymałów.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Musiał odejść, bo miał 'tylko złamaną rękę'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]