Od sierpnia 188 tysięcy młodych Małopolan nie zapłaci podatku
Od sierpnia zaczyna obowiązywać nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która gwarantuje zwolnienie z PIT z przychodów z pracy oraz umów zleceń. Ulga obejmie podatników w wieku do 26 lat. W Małopolsce skorzysta na tym nawet 188 tysięcy osób. To nie koniec korzystnych zmian podatkowych. Wszyscy podatnicy rozliczający się według skali podatkowej, niezależnie od wieku, od października br. skorzystają z niższej stawki PIT 17% oraz ponad dwukrotnie wyższych kosztów uzyskania przychodu.
Ulga dla młodych
Zwolnienie z PIT obejmuje przychody młodych podatników z pracy oraz z umów zlecenia do wysokości 85 528 zł w roku. Izba Administracji Skarbowej w Krakowie szacuje, że w Małopolsce z ulgi powinno skorzystać ponad 188 tysięcy osób do 26. roku życia, które w 2018 r. zapłaciło ponad 276 mln zł podatku. W skali kraju z ulgi skorzysta ponad 2 mln osób.
Zwolnienie obowiązuje niezależnie od liczby umów lub liczby płatników. Jeżeli zarobki przekroczą próg, to dopiero nadwyżka (ponad 85 528 zł) będzie opodatkowana według skali podatkowej. W 2019 r. limit zwolnienia wynosi 35 636,67 zł, czyli 5/12 limitu rocznego, ponieważ ulga będzie obowiązywać przez 5 miesięcy, od sierpnia do grudnia.
- W tym roku, aby pracodawca nie odprowadzał zaliczek na podatek dochodowy, wystarczy złożyć mu oświadczenie. Można też nie robić nic i uwzględnić ulgę w rozliczeniu za 2019 - informuje Izba Administracji Skarbowej w Krakowie. - W przyszłym roku płatnicy (pracodawcy) nie pobiorą podatku automatycznie.
- Osoby z minimalnym wynagrodzeniem za pracę (2250 zł) zaoszczędzą rocznie 1592 zł a ze średnim wynagrodzeniem – 4261 zł. Maksymalny zysk roczny z zarobkami na poziomie rocznego limitu wyniesie 6768 zł - wyjaśniają urzędnicy.
Niższy PIT dla wszystkich od października
Ulga dla młodych to niejedyna korzystna zmiana podatkowa w tym roku. Od października wszyscy podatnicy, którzy rozliczają się według skali podatkowej i uzyskują dochody, m.in.:
- ze stosunku pracy,
- z działalności wykonywanej osobiście, w tym z umów zlecenia i o dzieło,
- z działalności gospodarczej osób fizycznych,
- z emerytury i renty,
- z praw majątkowych
zapłacą niższy 17 % podatek. Również od października wzrosną koszty uzyskania przychodów z 1335 zł do 3000 zł dla jednoetatowców i z 1668,72 zł do 3600 zł dla jednoetatowców dojeżdżających do pracy poza miejscem zamieszkania. Dla osób na kilku etatach koszty wzrosną odpowiednio z 2002,05 zł do 4500 zł i z 2502,56 zł do 5400 zł.
W wyniku obniżenia stawki podatku oraz zwiększenia kosztów, osoby z minimalnym wynagrodzeniem za pracę zaoszczędzą rocznie - 472 zł a ze średnim wynagrodzeniem - 732 zł.
Może Cię zaciekawić
Fala fałszywych alarmów i żartów po tragedii. Ponad 10 tysięcy skontrolowanych szkół, 10 osób zatrzymanych
O kontrolach i zatrzymaniach Policja poinformowała na platformie X. We wpisie zwróciła uwagę, że tragiczne zdarzenia z ostatnich dni wy...
Czytaj więcejPolicjanci będą kontrolowali tereny wokół szkół i wchodzili do placówek
Po atakach w szkołach i informacji o tym, że jeden z napastników miał na sobie kask z kamerką do transmisji nagrania, pojawiły się informa...
Czytaj więcejHalny przekracza 100 km/h; TPN odradza wyjścia w góry
Halny przyniósł również wyraźne ocieplenie. Rano w Zakopanem temperatura wynosiła 16 stopni Celsjusza. Według TPN warunki do uprawiania turyst...
Czytaj więcejBakteriolog: nie ma powodu do obaw, że dżuma dotrze do Polski
W związku z doniesieniami medialnymi na temat niepotwierdzonego przypadku dżumy płucnej na terenie Federacji Rosyjskiej PAP zapytała prof. Aleksan...
Czytaj więcejSport
Słońce, emocje i triumf Mariusza Doktora
Po ostatnich zmaganiach w niemal zimowej aurze, niedzielny turniej był prawdziwą nagrodą dla lokalnych graczy. 10 zawodników stanęło do walki o ...
Czytaj więcejMichał Probierz zrezygnował z funkcji selekcjonera piłkarskiej reprezentacji Polski
"Doszedłem do wniosku, że w obecnej sytuacji najlepszą decyzją dla dobra drużyny narodowej będzie moja rezygnacja ze stanowiska selekcjonera" - ...
Czytaj więcejSukces Limanowskiej Grupy Rowerowej na L’Étape Poland by Tour de France 2025
Mateusz Dyrek na podium – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Największy sukces podczas tegorocznej edycji odniósł Mateusz Dyrek, któ...
Czytaj więcejKlaudia Zwolińska z brązowym medalem Mistrzostw Świata!
Pochodząca z Kłodnego (gmina Limanowa) Klaudia Zwolińska zdobyła przed chwilą brązowy w Mistrzostwach Świata w kajakarstwie górskim (K1) ...
Czytaj więcejPozostałe
IMGW ostrzega przed gęstą mgłą
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I stopnia przed gęstą mgłą dla południowej części woj. lubelskiego, mazowieckiego...
Czytaj więcejSyreny, alerty na telefon i dostępność schronów – systemy ostrzegania kryzysowego w Europie i Azji
W Polsce syreny są uruchamiane w przypadku wystąpienia zagrożeń, w celu ostrzeżenia ludności o atakach wojskowych, klęskach żywiołowych oraz ...
Czytaj więcejRuch z Zakopianki będzie skierowany przez Mszanę Dolną
W nocy z 7 na 8 września od godz. 22 do 6 zamknięty będzie przejazd w kierunku Nowego Targu, a od godz. 1.30 do 2 w kierunku Krakowa. Z kolei w noc...
Czytaj więcejWZ-ki na nowy wniosek można już dostać tylko w gminie z planem ogólnym
Zgodnie z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, wydanie decyzji o warunkach zabudowy na wni...
Czytaj więcej-
Fala fałszywych alarmów i żartów po tragedii. Ponad 10 tysięcy skontrolowanych szkół, 10 osób zatrzymanych
-
Policjanci będą kontrolowali tereny wokół szkół i wchodzili do placówek
-
Halny przekracza 100 km/h; TPN odradza wyjścia w góry
- Bakteriolog: nie ma powodu do obaw, że dżuma dotrze do Polski
- Raport: smartfon bywa sposobem na uspokojenie malucha



Komentarze (4)
A więc miesięcznie 195,47 a w roku 2.345,64
Na 1000 pracowników przypada ponad 800 osób niepracujących.
Kiedy wszystko pier***lnie?