8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Sprawa niedoszłego podziału gminy Kamienica w Trybunale Konstytucyjnym

Opublikowano 30.03.2017 02:46:14 Zaktualizowano 04.09.2018 16:37:06 pan

Trybunał Konstytucyjny zbada rozporządzenie Rady Ministrów, uchylające decyzję z 2015 roku o utworzeniu dwóch gmin, w tym gminy Szczawa po podziale gminy Kamienica.

Przed tygodniem parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej złożyli wniosek o Trybunału Konstytucyjnego, chcąc by zbadano czy rozporządzenie Rady Ministrów uchylające utworzenie gmin Szczawa i Grabówka było zgodne z Konstytucją i ustawą o samorządzie gminnym.
- W swoim staraniu o to, by gmina Grabówka zaistniała i miała szansę funkcjonować, nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa - powiedział podczas konferencji prasowej szef podlaskich struktur PO Robert Tyszkiewicz.
Posłowie PO uważają, że rozporządzenie zostało podjęte z naruszeniem procedur. Jak informował Andrzej Halicki, ówczesny minister administracji i cyfryzacji w rządzie premier Ewy Kopacz, to dlatego że nie przeprowadzono konsultacji społecznych wśród mieszkańców.
Przypomnijmy, że inicjatorzy utworzenia nowego samorządu na Limanowszczyźnie pierwsze działania w tym kierunku podjęli w 2007 roku. Ich ostatnim etapem miała być decyzja podjęta przez poprzedni rząd w lipcu 2015 roku. Gmina Szczawa miała powstać z dniem 1 stycznia 2016 roku w wyniku podziału dotychczasowego terytorium gminy Kamienica. Nowa gmina swoim zasięgiem miała objąć także obszar wykraczający poza obręb sołectwa Szczawa, w szczególności około 63% terenów Zasadnego i części Kamienicy.
Przez kilka miesięcy wyznaczony przez byłą premier Ewę Kopacz pełnomocnik, którym został gminny radny Janusz Opyd, prowadził przygotowania, które miały umożliwić funkcjonowanie nowej gminy po 1 stycznia 2016 roku. Na ten cel z budżetu państwa przeznaczono ponad 600 tys. zł. Część pieniędzy wydano m.in. na adaptację budynku ośrodka zdrowia na urząd gminy.
Zobacz również:

Komentarze (24)

34607szczawa
2017-03-30 06:33:58
0 0
O ile trybunał coś orzeknie bo jak tu się przyznać do naruszenia czy złamania prawa. A w trybinale rzadzi PiS.
Odpowiedz
DRKidler
2017-03-30 08:06:54
3 2
Sędzia w TK w/g Konstytucji ma być osoba z osiągnięciami, co za osiągnięcia ma p. mgr Przyłębska? I jaka jest chorowita bidulka! Babsztyl, który wyłudza zwolnienie lekarskie, symuluje niedyspozycję łamie prawo, jest oszustem, przestępcą nie sędzią!. Ja już w ogóle nie rozumie co się w naszym kraju dzieje jak można zatwierdzić na najwyższy urząd sędziowski w kraju osobę, której nie tak dawno koledzy z branży odmówili przyjęcia powtórnego do grona sędziów przecież to jest obraza powagi TK chyba, że o to chodzi w razie czego powie się ludowi, że sędzia był niekompetentny będzie wszystko w porządku. Nie przybyła na I głosowanie czyli opuściła miejsce pracy. Jaka jest kara dla zwykłego pracownika?. Taka miernota jest prezesem Trybunału Konstytucyjnego? Spierniczaj do Berlina cerować mężowi skarpetki. Nie chce mi się komentować tej głupoty która w Polsce ciagle trwa, tylko szkoda ze wszystko zniszczyli i Mam poważne wątpliwości żeby to można było cofnąć. A na zakończenie jakie to ma znaczenie???? Jarek zadecydował o tym i basta ON rozdaje klocki do zabawy ON rozstawia pionki. Puki ON tu rządzi a ONI znają swoje miejsce w szeregu:) gra będzie toczyć się dalej. PIS=ludzie honoru? Taki mamy teraz standard w POLSCE. BRAWO DLA SUWERENA.
Odpowiedz
MAJA12
2017-03-30 08:22:51
1 8
Poronione pomysły z tworzeniem nowych gmin, kto bedzie pracował na tych urzedasów.
Odpowiedz
TuronGorski
2017-03-30 10:17:43
1 9
gmina w szczawie jest potrzebna jak 5 -ta noga u stołu.......
Odpowiedz
blabla02
2017-03-30 10:59:05
1 0
Klechdy i bajania...
Odpowiedz
konto usunięte
2017-03-30 10:59:39
1 7
Gmina Szczawa nie ma szans powstania bo się nie utrzyma .Było referendum w tej sprawie i 99% ludzi z Zasadnego nie chce przynależeć do Szczawy taka jest prawda .Sama Szczawa składała by się ze Szczawy .Ktoś tu na łeb upadł (patrz interes stołki ) z tym pomysłem . Jedyny plus tego jest taki że na szczawie nienawidzą teraz PISkliwych i ,,ludzkiego pana ' Mularczyka .
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 11:36:35
1 0
Zasadne przeprowadziło analizy i gmina się nie utrzyma haha.
Problem w tym że gminne stolki by się nie utrzymały.
Odpowiedz
TuronGorski
2017-03-30 11:59:03
1 1
ja zaś też chcę się oderwać od miasta i utorzyć Republike Górską ,ogłosze się krulem i będem mieć dochody ze sprzedaży kamieni do kiszenia kapusty........
Odpowiedz
konto usunięte
2017-03-30 12:06:22
1 3
,,34607szczawa 2017-03-30 11:36:35


Moderuj
Zasadne przeprowadziło analizy i gmina się nie utrzyma haha.
Problem w tym że gminne stolki by się nie utrzymały. '

Zgadzam się z tobą że stołki ludzi ze szczawy (między innymi Janusz Opyd ,Kaliciński i jeszcze paru ) by się nie utrzymały nie wspominając o szkole i straży pożarnej itp .Jedyne czego żal to utopionych 600 tyś zł w tej ich zabawie . Można tą kasę było przeznaczyć na strefę ochronną kurortu 'A' lub geotermalne ogrzewania domów by Szczawa mogła stać się uzdrowiskiem .W tym jest kasa bo ludzie mieli by na miejscu pracę i to często na własnym (hotelarstwo) .Niestety niektóre cwaniaki ze szczawy mówiące że dbają o jej dobro robią coś odwrotnego .
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 12:09:36
1 0
Zobaczymy co PiS z tym problemem prawnym zrobi. Historycy na pewno będą mieli o czym pisać.
Odpowiedz
blabla02
2017-03-30 12:33:16
1 1
Wniosek przez TK nie zostanie rozpatrzony wcześniej jak za pół roku, tak sądzę. Szkoda że posłowie nie myślą o samorządach... Znowu się nasi lokalni władający zacznął pewnie zastanawiać czy Trybunał uchyli czy nie czy na Szczawę dawać czy nie... I będzie powtórka ze straconego dla gminy 2015 r... Mam nadzieje że jeśli nasi lokalni działacze czytają te komentarze to nie będą się sugerowali postępowaniem w TK i beda działać wspólnie dla dobra gminy.
Odpowiedz
sympatyk
2017-03-30 12:33:17
2 1
Odezwali się' znawcy' z uporem maniaka o' stołkach' i wywody pseudoekonomiczne.
Popatrzcie wreszcie kto traci na podziale Gminy ! -To to towarzystwo doprowadziło Szczawę do ruiny ( widząc tylko swoje 'korzyści') A od czasu zablokowania inicjatywy ' społecznej' Coś ' pseudowłodarze'zrobili dla tej miejscowości ?
Prawda jest jedna -ostatnio dla Szczawy zrobiono cokolwiek podczas kadencji w Radzie Gminy Kamienica - póżniejszych inicjatorów powstania Gminy Szczawa ! i tego wymazać się nie da.
Odpowiedz
Poludnie
2017-03-30 13:16:50
3 1
Ja proponuję (bez urazy ) w tych blokowiskach straszących tyle lat,umieścić wszystkich Romów z okolicznych miejscowości,mieszkań kupa to się pomieszczą i będą w jednym miejscu,,,Uzdrowisko murowane
Odpowiedz
konto usunięte
2017-03-30 15:18:26
1 1
,,sympatyk 2017-03-30 12:33:17
Wyślij PW

Moderuj
Odezwali się' znawcy' z uporem maniaka o' stołkach' i wywody pseudoekonomiczne.
Popatrzcie wreszcie kto traci na podziale Gminy ! -To to towarzystwo doprowadziło Szczawę do ruiny ( widząc tylko swoje 'korzyści') A od czasu zablokowania inicjatywy ' społecznej' Coś ' pseudowłodarze'zrobili dla tej miejscowości ?
Prawda jest jedna -ostatnio dla Szczawy zrobiono cokolwiek podczas kadencji w Radzie Gminy Kamienica - póżniejszych inicjatorów powstania Gminy Szczawa ! i tego wymazać się nie da. '


Widocznie tego nie czytałeś https://limanowa.in/wydarzenia,34833.html
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 16:50:48
1 0
Akko jak zawsze...


'Ile z tych inwestycji zostanie zrealizowanych? Jak co roku medialnie szumne zapowiedzi a później klapa' (mój komentarz)

Poza tym wójt musiał wykazac że 'dba' o Szczawę.
Co zrobił wójt przez 18 lat oprócz obietnic?
Chodniki i drogi które się już sypią?
Zobacz jak wyglada teraz ośrodek dzięki walce o oddzielenie od Kamienicy - czy te pieniądze na pewno wyrzucone w błoto?
Pijalnia też dzieki walce zwolennikow podziału, imprezy też dzięki stowarzyszeniu. Można wymieniać po kolei. Dzieki podziałowi budżet wyglada lepiej bo się przestraszyli że dojna krowa odejdzie.Ile z tych inwestycji zostanie zrealizowanych?
Odpowiedz
sympatyk
2017-03-30 17:33:34
2 1
Akko - mieszkańcy Szczawy takie obietnice jak na sesji o której wspominasz słyszą przynajmniej od 17- tu lat ( w tym zapisane w budżecie i nigdy nie realizowane).
zadaj sobie trochę trudu sprawdż zapisy budzetowe tylko z ostatnich 10-ciu lat - szczególnie te dot. Szczawy , a wtedy zabieraj głos na w/w temat.
Z małych kłamstewek powstają te większe a niezadowolenie narasta!
Odpowiedz
konto usunięte
2017-03-30 17:37:47
1 2
34607szczawa wy jak zwykle w Polsce macie odwieczny problem że nic się nie da .Takie debilne myślenie to tylko w polandi . Tereny w centrum na park gmina mogła by zakupić płacąc za nie obligacjami komunalnymi tylko ludzie mający działki tam musieli by chcieć by spłacić ich w ratach .Kolejna to sprawa inwestorów .Ludzie mogli wchodzić w spółki wnosząc do nich działkę a inwestor buduje na nich .Podział zysków ustalić . Gmina powinna tylko sprawdzić tych inwestorów by ludzi miejscowych nie oszukali . Mielibyście uzdrowisko ,kasę i pracę .Niestety składacie się z samych tępaków co nie umieją zorganizować głupiego zebrania by ustalić takie rzeczy czy są możliwe .Odnośnie obligacji tu masz artykuł https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/rynki-finansowe/samorzady-coraz-czesciej-zastepuja-kredyt-obligacjami/
Odpowiedz
berecik
2017-03-30 17:42:41
1 1
Jak już TK orzeknie o niezgodności z prawem rozporządzenie Rady Ministrów, uchylające decyzję z 2015 roku o utworzeniu dwóch gmin, w tym gminy Szczawa po podziale gminy Kamienica.
Należy niezwłocznie podjąć starania o utworzeniu dalszych gmin w Łuszczkach i Zasadnym.
Dzielić najmniejszą gminę w powiecie?
Odpowiedz
sympatyk
2017-03-30 17:57:13
1 1
Akko - skoro nie należysz do 'tempaków' - to będziesz wspaniałym Wójtem przyszłej gminy Szczawa
a Twoja recepta na pomyślność Gminy i jej mieszkańców skazana jest na SUKCES -Zapraszamy do współpracy !
Odpowiedz
konto usunięte
2017-03-30 18:29:38
1 1
Szczawie nie potrzeba nowej gminy tylko odpowiednich zapisów które zagwarantują odpowiednie finansowanie .Ja pochodzę z kamienicy więc nie byłbym ,,dobrym ' wójtem dla szczawy .Notabene głupotą jest rozmieniać się na drobne jak razem można zdziałać więcej tylko trzeba chcieć i umieć zawierać odpowiednie kompromisy . Zresztą obecnie mieszkam poza polską i prędko się do niej nie wybieram bo głodowa emerytura mnie nie interesuje .
Odpowiedz
sympatyk
2017-03-30 18:49:25
0 1
Akko - nie zakładaj z gory ,że nie byłabyś dobrym Wójtem dla Szczawy -My nie mamy uprzedzeń , nie jesteśmy wrogo nastawieni do kogokolwiek znamy bardzo dużo ludzi w Kamienicy , którzy rozumieją nasze problemy. widza zakłamanie i nepotyzm i brak dobrej woli ze strony ' włodarzy' tej gminy - przez co działają na szkodę mieszkańców całej Gminy nie tylko Szczawy.
Tu masz rację potencjał jest taki ,że mogłaby to być ' gwiazda ' na tle Powiatu i nie tylko , ale do tego trzeba odpowiednich ludzi , a przede wszystkim uczciwych i otwartych na problemy mieszkańców.,
Życzę Ci ' sowitej' emerytury wypracowanej na obczyżnie , bo nasza Gmina Ci jej nie zapewni.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 19:23:53
0 0
Nie sądzę żeby przywrócili rozporządzenie ale jak dalej będą brnąć że wsystko było ok to wyjdzie za kilka- kilkanaście lat. Kłamstwo ma krótkie nogi i osoby znające temat od strony prawnej dobrze wiedzą że będzie śmierdziało. Zwłaszcza że to ludzie obecnie rządzący w powiecie i gminie byli najbardziej przeciwko.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 21:38:32
0 0
Poludnie 2017-03-30 13:16:50
Wyślij PW

Moderuj
Ja proponuję (bez urazy ) w tych blokowiskach straszących tyle lat,umieścić wszystkich Romów z okolicznych miejscowości,mieszkań kupa to się pomieszczą i będą w jednym miejscu,,,Uzdrowisko murowane


Poludnie w tej wypowiedzi pokazuje dobitnie jakie jest podejście kamienicy do Szczawy. Swoją drogą zastanawiam się czy wojt by się ucieszył gdyby do gm.kamienicy ich sprowadzono.
Na pewno by byli częstymi gośćmi urzędu.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-03-30 22:28:28
0 0
Co do bloku w Szczawie to nie jedyny taki obiekt w posiadaniu tego właściciela ale jedyny ktorego nie może uruchomić. Podziękować można głównie władzy gm kamienica.
Watyd panie wójcie ile marnuje się miejsc pracy.
Nawet linię średniego napięcia i transformator właścixiel postawił a co zrobiła gmina aby pomóc?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Sprawa niedoszłego podziału gminy Kamienica w Trybunale Konstytucyjnym"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]