5°   dziś 10°   jutro
Niedziela, 24 listopada Flora, Emma, Emilia, Chryzogon, Jan, Aleksander, Roman

„Zachowanie starosty najbardziej mnie skrzywdziło”

Opublikowano 14.11.2009 17:40:26 Zaktualizowano 05.09.2018 12:20:56

Krajowy Duszpasterz Romów ks. Stanisław Opocki ostro krytykuje działania limanowskich władz samorządowych. Ich zachowanie w sprawie problemu romskiego określa jako: „znamiona propagandy antyludzkiej”. Ks. Opocki skargę na starostę limanowskiego zamierza napisać do Biskupa Tarnowskiego.

Wywiad z ks. Stanisławem Opockim, Krajowym Duszpasterzem Romów.

 

Wójt Władysław Pazdan w Kronice powiedział, że sprawa świetlicy w Koszarach umarła śmiercią naturalną na zebraniu wiejskim. Czy ksiądz się zgadza z takim stwierdzeniem?

- Wójt Limanowej od początku był niechętny budowie świetlicy. Nawet księdza proboszcza parafii Łososina Górna przekonywał, że jest to zły pomysł. Nastawienie wójta do tego przedsięwzięcia jest zdumiewająco negatywne. Nie można w stylu Piłata rozkładać ręce i odsuwać się od problemu. Nigdy nie było z jego strony dobrej woli, nie dokonał nic, aby przekonać mieszkańców do wyrażania zgody na legalizację romskich domów czy budowę świetlicy. Już w tym roku było przeznaczone z programu rządowego 130 tys. zł. na budowę, ale ze względu na opieszałość i złą wolę wójta kwota ta przepadła w całości. Mam wrażenie, że gdyby chodziło o inną grupę społeczną, to wójt podjąłby mediację. Teraz tak beztrosko mówi, że świetlica umarła śmiercią naturalną. Ja się z tym nie zgadzam i na pewno się nie poddam.

Na jakim zatem etapie jest sprawa budowy świetlicy w Koszarach.

- Musimy to wszystko spokojnie przemyśleć. Potrzebna jest mediacja z mieszkańcami i gminą. Mamy duży materiał do analizy. Możemy liczyć na pomoc ważnych osobistości w naszym kraju. Świetlica to szansa na opiekę, wychowanie, edukację i rozwój intelektualny głównie dzieci. Nie jest prawdą, że w Koszarach powstałaby świetlica tylko dla Romów. Będzie to ośrodek integracyjny finansowany przez program rządowy.

Czy ostatnia bójka z udziałem rodziny romskiej w Limanowej może utrudnić starania o świetlicę w Koszarach?

- Nie można przez problemy z jedną rodziną tworzyć wrogość wobec wszystkich Romów. Takie zachowanie pogłębia korzenie rasizmu. W razie przewinień trzeba karać, ale tam gdzie jest szansa to powinniśmy pomagać. Nie blokować na siłę czegoś,  co może przynieść korzyści. Powinniśmy położyć duży nacisk na profilaktykę negatywnych zachowań i resocjalizację ludzi schodzących na złą drogę. A mam wrażenie, że władze samorządowe o tym zapominają. Podnoszą głos dopiero wtedy, gdy trzeba kogoś ukarać. Wejście w kolizję z prawem jednej rodziny romskiej wykorzystują jako argument do walki z całą grupą etniczną.

Również burmistrz Limanowej Marek Czeczótka wypowiedział ostatnio negatywnie o Romach. Twierdził m.in., że ksiądz ręczy za Romów zatrzymanych przez policję za różne przewinienia.

- Wydaje mi się, że władze samorządowe mają mi za złe, że zajmuję się problemami Romów. A co by było gdyby się nie zajmował? Poręczanie za ludzi jest przecież czymś normalnym i dotyczy każdego człowieka. Czasami zachowanie limanowskich władz samorządowych ma znamiona propagandy antyludzkiej. Nie rozumiem jak burmistrz Marek Czeczótka może tak uogólniać twierdząc, że Romowie w Limanowej są rozpuszczeni. Wszyscy jesteśmy wspólnotą. W każdej grupie społecznej pojawiają się negatywne zachowania.

Spotkał się ksiądz również z krytyką ze strony starosty limanowskiego, Jana Puchały.

- Muszę przyznać, że zachowanie starosty najbardziej mnie skrzywdziło. Do tej pory jego zainteresowanie sprawą Romów było znikome. Nigdy ich nie odwiedził, nie zainteresował się w jakich warunkach żyją. Nagle, gdy zdarzył się incydent z udziałem rodziny romskiej robił wielką wrzawę. Ja nie usprawiedliwiam patologii, ale przecież niemal każdego dnia słyszymy o jeszcze większych rozbojach z udziałem różnych narodowości. Mam wątpliwości, czy te karygodne wydarzenia były adekwatne do zamieszania jakie zrobiono wokół tej sprawy. Poza tym starosta oskarża mnie na antenie telewizji, że problem polsko – romski zaczął się wraz z moim przybyciem na parafię. To niezbyt dobrze o nim świadczy. Z ogromnym bólem jako kapłan i żalem jako człowiek poinformuje księdza biskupa Ordynariusza o tych przykrych wydarzeniach. Bp. Wiktor Skworc wielką troską pochyla się nad problemami Romów. Jestem na parafii w Łososinie Górnej od 26 lat. Przez ten czas wiele zmieniło się na lepsze. Z ubolewaniem muszę stwierdzić, że od początku władze samorządowe chciały mieć święty spokój i spychała problemy romskie na margines. Tymczasem powinny się zaangażować, aby tą społeczność dźwignąć na wyższy stopień cywilizacji.

Jednak mieszkańcy Limanowej podają również przykłady złego zachowania Romów. Wielu z nich twierdzi, że ta grupa etniczna sprawia im wiele problemów.

- Nie Romowie kradną tylko złodzieje. Nie Romowie robią krzywdę tylko przestępcy. Niestety zdarzają się oni w każdej grupie społecznej.

Na spotkaniu wiejskim w Koszarach, gdzie mieszkańcy powiedzieli nie dla świetlicy i legalizacji nielegalnych zabudowań romskich, spotkał się ksiądz z dużą krytykę ze strony parafian.

- To było dla mnie bardzo przykre doświadczenie. Nie mam zamiaru oczywiście się nad sobą użalać. Jednak czułem się fatalnie, gdy większa część mieszkańców Koszar podczas moich wypowiedzi buczała i przerywała mi. W niektórych komentarz widać było dużą zawiść. Zostałem znieważony. A. nie jest w tradycji polskiej znieważać katolickiego księdza. Warto podkreślić, że Romowie zachowali się wówczas z klasą. Byli kulturalni i nikomu nie przerywali. Oni dążą do dialogu i porozumienia. Jako wyraz dobrej woli zaproponowali likwidację punktu sprzedaży alkoholu w Koszarach. Jest też oczywiście spora część parafian, którzy stoją po mojej stronie. Rozumieją problemy społeczne i mogę liczyć na ich wsparcie.

Wielu polskich mieszkańców uważa, że Romowie mają zbyt wielką pomoc społeczną, a nawet większe prawa.

- To są mity i stereotypy. Wszyscy wytykają im, że mają większą pomoc społeczną. Owszem jest program rządowy, który daje szersze możliwości na uzyskanie wsparcia finansowego. Romowie znajdują się jednak w ogromnym dołku społecznym i trzeba robić wszystko aby odbili się od dna. Wówczas program przestanie działać i sami sobie dadzą radę. Na razie ich sytuacja społeczna jest fatalna. Warto podkreślić, że głównie w południowej Polsce mają tak wiele problemów. W wielu rejonach Polski poziom życiowy Romów jest znacznie wyższy. Tam udało się osiągnąć sukces takimi metodami jakie próbujemy wprowadzić w Małopolsce. W naszym rejonie Romowie mają kłopoty z przyjęciem do pracy. Traktowani są jak coś gorszego. Oni to odczuwają i czasem też reagują nerwowo.

Czy ks. Opockiego spotkały negatywne zachowania ze strony Romów?

- Zdarzały się jakieś słowne zaczepki. Czasem mocno ich upominam. Raz w Mielcu zostałem lekko poszarpany przez jednego pijanego Roma. Jednak takie pojedyncze incydenty nie mogły zburzyć mojego pozytywnego postrzegania całej społeczności etnicznej. Wszelki niedogodności przyjmuje jako krzyż mojej posługi kapłańskiej.

Czyli według księdza problem tkwi w mentalności polskich mieszkańców?

- Jaka jest nienawiść części mieszkańców wobec Romów widać m.in. na limanowskich forach internetowych. Niektóre komentarze są ewidentnym rasizmem. Najsmutniejsze, że piszą to ludzie uważający się za Katolików. Te wypowiedzi są przykładem, że problem leży w dużej mierze po stornie polskich mieszkańców. Trzeba pracować nad zmianą ich mentalności. Oczywiście nie chcę uogólniać i podkreślam, że spora część mieszkańców jest przychylnie nastawiona do postulatów jakie wysuwam.

Będzie ksiądz jeszcze szukał porozumienia z władzami samorządowymi?

- Uczę Romów domagania się pomocy od samorządów wszystkich szczebli i widzę taką możliwość włączania się w aktywne życie obywatelskie pod każdym względem. Zobowiązuje mnie do tego moje sumienie, kapłaństwo i zwyczajna wrażliwość na ludzką niedole. Potrzebuję wsparcia również władz samorządowych, które do tej pory skrywają awersję do Romów. Musimy zbudować wspólny front działania.

Komentarze (71)

spoon
2009-11-14 18:09:40
0 0
Pisałem już wiele razy na ten temat. Ksiądz zazwyczaj przesadza w ww. materii. Znam osobiście kilka rodzin romskich, które wyrwały się z marazmu, dzięki uczciwej pracy i dobrym stosunkom z otoczeniem. Niestety wiele rodzin romskich nie pracuje tylko żeruje na innych. Ponadto, osobiście odbieralem z Koszar skradzione mi przedmioty. Kiedy chodziłem do szkoły, niejednokrotnie widziałem jak młodzi Romowie poczynali sobie z dziećmi (wymuszenia to był chleb powszedni), wiedząc że nic się im nie stanie bo 5 kroków stał STARY i przyglądał się sytuacji. Teraz przechodząc ul. Kopernika nadal widzę, że mieszkający w pobliżu Romowie straszą przechodzącą tam młodzież. Zatem bardzo proszę księdza Opockiego, żeby najpierw zorientował się dokładnie jak to wygląda w Limanowej i okolicach, następnie zdjął klapki z oczu i wtedy tworzył dytyramby na cześć Romów. Podkreślam, że w wypowiedzi nie kieruję się kolorem skóry, ale tylko i wyłącznie wynikami moich obserwacji.
Odpowiedz
jagoda
2009-11-14 18:12:41
0 0
Proszę księdza! Prawda jest taka, że i starosta i burmistrz i wójt i parafianie z Łososiny i wszyscy inni którzy księdza krytykują MAJĄ RACJĘ! Jak przeczytałam ten artykuł to po raz kolejny przekonałam się o tym, że oni wszyscy mają rację! Nie powinie ich ksiądz uczyć domagania się pomocy od samorządów wszystkich szczebli tylko powinien ich ksiądz uczyć, że do wszystkiego trzeba dojść swoją ciężką pracą.
Odpowiedz
znany
2009-11-14 18:20:28
0 0
Oczywiście, że ks. Opocki ma rację. Nie rozwiąże się problemu integracji społeczności Cyganów, pozostawiając ich samym sobie. Są to biedni ludzie i korzystają z pomocy społecznej w ramach istniejącego prawa. Ale to jest zdecydowanie za mało, bierna postawa tutaj nic nie da, trzeba aktywnie zająć się tematem. Być może do pomocy ks. Opockiemu trzeba stworzyć specjalną komórkę, utworzoną wspólnie przez Miasto, Gminę i Starostwo w której znaleźliby się psycholog, pedagog, policjant....., którzy tworzyliby i realizowali przy pomocy innych służb, program integracyjny, oparty o doświadczenia innych rejonów w Polsce i za granicą. Nie da się rozwiązać problemu, tupaniem, izolacją, wykluczeniem i głupimi, nie przemyslanymi wypowiedziami, czy próbą eksmisji donikąd- no bo kto przyjmie???
Odpowiedz
bolo
2009-11-14 18:26:11
0 0
Może z każda kwestią się zgodzę z ks. Opockim. Jednak poruszył istotną sprawę. Władze samorządowe nie interesują się sprawą Romów, a na pewno nie mają pomysłu jak ją rozwiązać. Jak coś się dzieje to wtedy krytykują i ładnie się szczerzą do kamer. Oczekuję od nich pomysłu, jak rozwiązać problem z Romami.
Odpowiedz
spoon
2009-11-14 18:49:00
0 0
'Władze samorządowe nie interesują się sprawą Romów, a na pewno nie mają pomysłu jak ją rozwiązać. Jak coś się dzieje to wtedy krytykują i ładnie się szczerzą do kamer. ' <br> Bolo ma niestety rację. Powinni się tym zająć.
Odpowiedz
tomi
2009-11-14 19:23:34
0 0
Nikt cię ksieżulku na co dzień nie widuje w Limanowej jak za taka robote się wziołes to zajmij sie trzodą na co dzień ,zrobisz pielgrzymke raz do roku pokazowo ochrzcisz na siłę kilku i co dalej. Sytacja w ,której znalazła się Limanowa to jest tylko twoja zasługa wiec my obywatele tego miasta napiszemy na ciebie skargę do najwyższych władz Kościelnych na świecie bo religia ,która wyznaje to nie show telewizyjny i w zwiazku z nim kasa. Powinieneś wiedziec,że sa wieksze siły od mediów
Odpowiedz
tomi
2009-11-14 19:36:30
0 0
Proponuję przenieśc sie pod Warszawę 26 lat to bardzo długo i myślę, że to wszystkim wyjdzie na dobre. Warszawski Okręg Telewizyjny nie jest skory do zajmowania się marginesem obcym , mamy swoje klopoty ,które trzeba załatwic ,widziałeś naprawde biedne Polskie dzieci ?
Odpowiedz
gregor
2009-11-14 19:46:24
0 0
czarny nigdy nie zrezygnuje z obrony tzw. romów, ma z tego dużą kasę.
Odpowiedz
gocha
2009-11-14 19:47:31
0 0
Zgadzam się w całej rozciągłości z ks. Opockim,sprawa sama się nie rozwiąże - eksmisja nic nie da,problem będzie istniał nadal tylko lokalizacja się zmieni - a chyba nie o to chodzi.Włodarze miasta,gminy i powiatu powinni wspólnie zakasać rękawy i powolutku 'z chlebusiem' próbować...jeżeli będzie dobra wola, a nie 'żółć' to małymi kroczkami można osiągnąć wiele dobrego:) Ludziska więcej tolerancji,życzliwości:)
Odpowiedz
iks
2009-11-14 19:48:33
0 0
'Romowie znajdują się jednak w ogromnym dołku społecznym i trzeba robić wszystko aby odbili się od dna.' hmm.. no cóż jeśli ktoś się uważa za biednego zarabiając 200 - 300 zł na dzień.. ;]
Odpowiedz
iks
2009-11-14 19:49:19
0 0
Trzeba zacząć działać i nie szukać teraz winnego!!
Odpowiedz
zibi
2009-11-14 20:21:39
0 0
W 100% zgadzam się z ks.Opockim i dzięki mu za to co robi dla Romów są takimi samymi ludżmi jak my ,wśród nas też często zdarzają się wykolejeńcy i nikt z tego afery nie robi.
Odpowiedz
cela11
2009-11-14 20:23:36
0 0
nie szukac winnego tylko GUTKA!
Odpowiedz
cela11
2009-11-14 20:26:01
0 0
ALE W NASZYM SPOLECZENSTWIE JEST KILKA PROCENT A NIE STO.
Odpowiedz
cela11
2009-11-14 20:47:26
0 0
KLECHA I CYGAN NA JEDNYM WOZKU JADA OBYDWAJ TO PASOZYCI INACZEJ BYS KSIEZULKU SPIEWAL JAK BY CI KOSZE I SIEKIERKA LATALY NAD GLOWAMI ,DZIECI TEZ CI NIKT NIE OKRADA BO ICH TEORETYCZNIE NIE MASZ I W DODATKU SA CYGANIE UTRZYMYWANI Z NASZYCH PODATKOW BO TY PODATKOW NIE PLACISZ.NIE DEKLARUJ W MEDIACH ZE TO JEST PROBLEM Z JEDNA RODZINA BO LIMANOWIANIE WIEDZO ZE 80% TO CHULIGANIE I ZLODZIEJE JEZELI NICH ZACHOWANIE UWAZASZ ZA KATOLICKIE TO TRZEBA SIE ZASTANOWIC NAD ZMIANA WYZNANIA ALBO ZDJAC HABIT.
Odpowiedz
zibi
2009-11-14 20:59:18
0 0
Cela 11 czy to nr. twojego pokoju?
Odpowiedz
bolo
2009-11-14 21:16:15
0 0
jaki pomysł krytykujący opockiego mają na rozwiązanie problemu? Proszę o realne propozycje.
Odpowiedz
Joa
2009-11-14 21:28:17
0 0
Ehhh żeby oceniać sytuacje trzeba ją najpierw poznać i tyle...
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-14 21:56:08
0 0
Powiem szczerze, że nie jestem zaskoczony wypowiedzią Ks. Opockiego. Znam jego osobę i wiem jak bardzo dąży do dialogu między Polakami a Romami. Szkoda tylko, że wielokrotnie ręczył za osoby, które i tak dopuszczały się łamania porządku prawnego. Za jednego Roma ręczył trzykrotnie, a ten i tak robił swoje. Szkoda, że ksiądz który jest Krajowym Duszpasterzem Romów tak sie ośmiesza broniąc Romów. Szanuje jego determinacje, ale zanim udzielił tego wywiadu powinien rozważyć wszystkie za i przeciw. Jak na osobę która powinna być obiekatywna, w jego wypowiedzi mozna dostrzec jedynie subiektywne stwierdzenia. Szanuje księdza Opockiego i jego starania, ale powinien w końcu przestać się oszukiwać. Wszak ludowe przysłowie głosi, iz starego drzewa sie nie przesadza. Tak też Roma, który jest nauczony życia w swawoli tez nie ograniczy i nie zmusi do przestrzegania porządku prawnego.
Odpowiedz
carlos256
2009-11-14 22:41:25
0 0
Jedną z cech każdego konfliktu jest to, że każda ze stron ma własne racje. Po części staram się tłumaczyć gorliwą postawę ks. Opockiego w bronieniu Romów, ale momentami racjonalne przesłanki stają się dla mnie nie zrozumiałe. Romowie to specyficzna narodowość, która rządzi się własnymi prawami. Wśród tejże społeczności, większe znaczenie mają cechy zachowawcze przekazywane z pokolenia na pokolenie, niż prawo ustanowione w celu bronienia porządku w naszym kraju, którego są mieszkańcami. Ks. Opocki, jak mniemam dobrowolnie, stał się „adwokatem” i obrońcą w jednym ciele. Zapewne od samego początku starał się zdobyć ich zaufanie, by móc zbliżyć się, sprawdzić co takiego dręczy tą społeczność. Ale ksiądz to Polak, nie Rom. I co z tego? W kulturze romskiej liczą się tylko Romowie. Rom nie okradnie Roma, Rom nie naubliża Romowi. To ich wielowiekowa tradycja, którą trudno jest zmienić. Ale warto spróbować, warto pokazać, że można żyć inaczej.
Odpowiedz
obserwator
2009-11-14 22:48:49
0 0
Do wszystkich krytykujących księdza . Poznajcie historię narodowości Romskiej . Jest to lud koczowniczy pochodzący z Indii. Ludy koczownicze w naturze mają brak planowania przyszłości bo wszystko jest tymczasowe . Dlatego trudno jest często wyeliminować to co jest w genach . Potrzeba tu dużo czasu by powoli pomóc im odnaleść się w nowej rzeczywistości. Warto zobaczyć to co ten lud ma dobrego ,a zachwyca napewno muzykalnością . Wydobycie piękna kultury romskiej będzie dla limanowej wspaniałą wizytówką jedną z wielu atrakcji turystycznych . Szkoda że władze limanowskie o tym zapominają . Zmiana mentalności Romów wymaga czasu i cierpliwości i tu gratulacje dla inicjatyw księdza Opockiego . Takie placówki jak świetlica w Koszarach będą dobrze służyły w zmianie stylu zycia Romów i tym sposobem jest szansa na ich usamodzielnienie , by nie korzystali z opieki społecznej a zarazem uchroni to też przed patologią . Należało by jeszcze jedna sprawę przypomnieć . Skąd wzięli się Romowie w Koszarach .Błędem było ich koszarowanie w takiej ilości w latach 70 wieku XX . Zrobiono to w brew ich woli . Szkoda że wówczas Wójt Pazdan nie protestował .
Odpowiedz
Ketman
2009-11-14 22:54:20
0 0
Starosta chciał zbić na romskiej sprawie kapitał polityczny i padł ofiarą własnego marketingu.
Odpowiedz
limonovion
2009-11-14 23:08:54
0 0
Ketman nic dodać nic ująć.....
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-14 23:28:24
0 0
Mieszkam w Limanowej od niedawna i póki co z Romami nie miałem przykrych doświadczeń choć mieszkam w dość dużej bliskości osady w Koszarach. Jednak ze strony Romów spotkały mnie nie jeden raz przykrości kiedy mieszkałem w Nowym Sączu i w Tarnowie... wymuszenia pieniędzy itd... kiedyś udało mi się złapać małego Roma ,który próbował ukraść mi portfel puściłem go po słownym upomnieniu a potem na oczach ludzi zostałem pobity przez jego ojca w sklepie... Romowie to ciasna i zamknięta społeczność, która nie jest otwarta i chętna do integracji. Zgodzę się z obserwatorem że Romowie mają potencjał artystyczny i ogromną muzykalność ale nie mówimy tu o Romach Limanowskich gdyż mieszkający tu Romowie należą do najniższej kasty Romskiej Bergitka Roma (Romowie Górscy) i są przez innych Romów Polskich traktowani jak wyrzutki Romskiej społeczności. Skoro sami Romowie nie identyfikują się z Romami z Gór jak my mamy z nimi się integrować? Rozumiem potrzebę integracji i wspólnego zgodnego życia w sąsiedztwie do tego powinniśmy dążyć bo jesteśmy Katolikami i taka jest nasza powinność. Jednak wydaje mi się że to Romowie powinni dążyć do tego żeby żyć w zgodzie z Limanowskim społeczeństwem i sami między sobą powinni się dyscyplinować i tu ogromne pole do popisu dla księdza Opockiego którego szanuję jednak muszę przyznać że nie widuję go w osiedlu Romskim na Koszarach. Jedno jest pewne bez wspólnego wysiłku z obu stron sprawy nigdy nie uda się rozwiązać, i bardzo ważna rzecz która nie spodobała mi się w wypowiedzi księdza Opockiego postawa 'że należy się Romom' i 'Uczę Romów żeby domagali się'... i jak Romowie mają się podnieść integrować?? kiedy nie uczy się ich pracy od podstaw... rozwijania inicjatyw... po prostu wymagajcie należy wam się...
Odpowiedz
elwi225
2009-11-15 00:55:39
0 0
Wielu z Was twierdzi , że w grę wchodzą rasistowskie zapędy, mieszkańcy miasta i okolic szykanują Romów i tak dalej ale nikt nie zauważył że jak Polak coś zrobi to zaraz ma wyrok ??zaraz go dosięgnie 'Ręka Sprawiedliwości'?a u Romów??zaraz wyskoczy cała ich mafia w obronie razem z księdzem na czele i co? i nic im nie zrobią a takie młode gnojki chodzą sobie po ulicach śmiejąc się nam wszystkim w twarz...żałosne to jest i niestety prawdziwe...
Odpowiedz
Crash
2009-11-15 02:17:13
0 0
Panu Opockiemu pomyliła się chyba zależność służbowa..!!! Myśl człowieku co mówisz!!!
Odpowiedz
magbu
2009-11-15 08:31:00
0 0
OK, wiele rzeczy mnie również denerwuje u Cyganów, ale pytam się co dalej? Nasze władze nie mają żadnego pomysłu. Potrafią tylko narzekać. Wielka narada i wyszło im... że trzeba eksmitować rodzinę Cyganów! Po 1: plan nierealny, bo nigdzie ich nie przyjmą. Wszędzie jest problem z mieszkaniami socjalnymi i żadne miasto nie weźmie na siebie problem, a pod most ich nie wyrzucą, bo dopiero wtedy byłyby oskarżenia o rasizm. Po 2: Oprócz tej rodziny mamy jeszcze wiele innych Cyganów, którzy robią problemy. I co przyjadą ciężarówkami i będą ich po kolei eksmitować? To byłaby sensacja na cały świat. Niestety nasze władze zachowują się w tej sprawie wyjątkowo nieporadnie.
Odpowiedz
klaczu
2009-11-15 10:13:31
0 0
Absolutnie nie zgadzam się na jakąkolwiek pomoc materialną dla romów z Limanowej i okolic. Wystarczy, że żerują na naszych podatkach, a co dają od siebie???
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 11:25:10
0 0
Krajowy Doszpasterzu Romów, od wielu lat zajmuje sie ks. sprawami romów, ręczy ks. za nich itd. i co widzi ks. poprawe????? Bo ja widze, że jeszcze bardziej probują rządzić. Stali sie tacy pewni siebie i myślą, że im wszystko wolno, bo i tak nie spotka ich za to kara!!! A co do wypowiedzi księdza na temat komentarzy, że to nie po katolicku jest pisanie takich wypowiedzi to niech mi ksiądz powie czy okradanie, włamania, napady z nożami czy siekierą i wiele wiele innych jest katolickie??!! Widział gdzies ksiądz komentarz w stylu, że romowie w Limanowej są dobrzy, że nie kradną itd.?? (Wiadomo nie o wszystkie rodziny mi chodzi )Bo ja widze same negatywne komentarze. I dobrze się ludzie wypowiadają, że ksiadz broni romów, ręczy za nich, a oni robią dalej to samo. Może od razu mamy oddawac im swoje telefony, pieniądze i inne rzeczy, żeby nas nie pobili lub żeby siekiera nie dostać?? Niech się ksiądz zastanowi za kogo ręczy i w kogo obronie staje. Czemu ksiadz nie stanie w obronie tych co zostali pobici ostatnio?? I zamiast powiedziec romom, że takie zachowanie jest złe i zasługuje na kare to ks. chce im jeszcze pieniądze dawać!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 11:32:33
0 0
99% procent społeczności limanowskiej nie chce romów, boi sie ich, było kiedys okradzione przez nich lub pobite i co my mamy jeszcze im pomagac?? żeby jeszcze bardziej nam na głowe weszli!!!! W tym roku jedna rodzina romów ' D' miałą 11 postępowań karnych i widzi gdzies ksiądz winnych lub ukaranych?? A po ostatniej bójce jedna z rodziny D twierdzi, że to oni zostali pobicie i pyta sie gdzie ci ludzie mają sumienie. A ja sie pytam dokoąd jeszcze cygany bedą stały ponad prawem i dokąd ludzie będą się ich bać??? Nie trzeba bronić romów i pomagać im tylko ich karać, bo naprawde za dużo sobie pozwalają.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 12:03:27
0 0
WIDZEZE TU SAME MADRE SPRAWY PORUSZACIE ,MACIE RACJE KSIĄDZ OPOCKI TYLKO ICH BRONI A NIE WIDZI ILE ZŁA ROMOWIE NAM WYZĄDZAJĄ A NIECH SE IDZIE NA SKARGE GDZIE CHCE BO TERAZ WSZYSCY WIDZIMY CO TO ZA KSIĘZULEK...
Odpowiedz
limonovion
2009-11-15 12:19:24
0 0
przestańcie siać nienawiść bo Matka Boska Limanowska spłonie......ze wstydu. Analogiczna sytuacja jest jeżeli przebywający w angli bądż irlandi polacy są sprawcami rozboju wtedy media zachodnie podobną opinię wystawiają polakom jako całości.....zachowajcie trochę rozsądku i posługujcie się rozumem ....bo instynktem posługuje się zwierzyna i dlatego jest czasem tak agresywna....
Odpowiedz
limonovion
2009-11-15 12:25:49
0 0
olga nie wygląda mi to na Twój Anioł Pański zwiastował pannie Maryji......pomimo że wybiła 12-ta.....
Odpowiedz
znany
2009-11-15 12:58:21
0 0
Do tych co zioną jadem do ks. Opockiego i Cyganów, może jednak zaproponujecie coś konkretnego i konstruktywnego, bo nienawiścią żadnych problemów rozwiązać się nie da. Rodziny te w Limanowej i Gminie jak są tak będą i trzeba przecież żyć obok siebie. Postawą swoją rozniecacie nienawiść, która będzie owocować w młodym pokoleniu. MÓJ WNUCZEK CHODZI DO SZKOŁY Z KOLEGĄ CYGANEM, SIEDZĄ W JEDNEJ ŁAWCE I BARDZO SIĘ PRZYJAŹNIĄ, A JA NIE ŻYCZĘ SOBIE, BY JAKAŚ RASISTOWSKA HOŁOTA SPOWODOWAŁA, BY CI DWAJ CHŁOPCY W PRZYSZŁOŚCI ZOSTALI PRZEZ WAS PORÓŻNIENI!!!!
Odpowiedz
bolo
2009-11-15 13:10:36
0 0
Kuźwa nie wiedziałem że w Limanowej panuje taki Ciemnogród. Nie lubię Cyganów. Parę razy mnie zaczepiali i okradli. Ale mam trochę oleju w głowie, i wiem że nie możemy ich unicestwić. ZROZUMCIE ŻE ONI TUTAJ ZOSTANĄ. Trzeba coś wymyślić a nie lamentować. Warto podkreślić że mnie więcej takie myślenie u nas jest o Romach, jak w Niemczech o Polakach.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 13:26:20
0 0
WIDZĘ ŻE KSIĄDZ DOSTAŁ DUZO KASY OD ROMÓW SKORO ICH TAK BRONI!! A czy tenze ksiądz zainteresuje się losem biednych dzieci, które do klasy muszą chodzić z romami ktorzy im dokuczają biją, a nauczyciele na to pozwalają?? Albo Polskimi dziecmi, które żyją w ubóstwie bo rodzice z opieki społecznej dostają nędzne grosze, A cyganie mają kasy jak lodu?? Czy ten ksiądz wogóle wie że jesli romowie dostaną węgiel na zime to go sprzedają i udają że spalili, no bo co dostaną nowy??!! a SAMI KASĘ ZBIJAJĄ!! Czy ktoś tak broni polskich rodzin pytam? I jest odpowiedź NIE!! iLE JEST KRZYWDY ZE STRONY ROMOW?? Ale jeśli oni teraz nie poniosą kary to będzie jeszcze gorzej bo powiedzą że im wszystko wolno. Niech się do pracy wezmą bo nic nie robią tylko siedzą po domach i dzieci robią a potem mieszkają po 10 osób w brudzie i syfie i wychowują młodych przestepców. Podsumując ksiądz boi się od nich dostać wpierdol, bo jak by im się sprzeciwił to tak by się stało!
Odpowiedz
noti
2009-11-15 13:29:16
0 0
po prostu w limanowej sami rasisci ja nie bronie ale to sa normalni ludzie
Odpowiedz
Monster1
2009-11-15 13:31:19
0 0
Księzulku jak byś z nimi troche pomieszkał to bys zmienił zdanie o nich a nie bronił tych czarnuchów.Starosta miał swiętą racje.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 13:31:20
0 0
Rasiści?? To jak już ktoś prawde powie to rasiści??
Odpowiedz
marcel
2009-11-15 13:48:23
0 0
Ja widze rozwiazanie. Lać ich i okradać jak oni nas!!Tylko niech pozniej policja nie oskarża nas, bo skoro oni mogą mieć tyle na sumieniu i nie ponosic za to kary to my tez mozemy. Powinna powstac w Limanowej taka grupa interwencyjna. Z 10-15 osob uzbrojonych i zamaskowanych ktorzy bede robic wjazdy jak tylko bedzie jakies zgłoszenie. Nie beda pytac nikogo tylko lać ich, zamykac aż do rozprawy i niech sądy wymierzaja im kare. Bo z tego co wiem sprawcy ostatniego czynu ukrywają się i dalej pozostaja bezkarni a przypomne, że pare lat temu też kilka osob z tej rodziny skutecznie ukrywali sie przed policją!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-15 14:15:33
0 0
Pan swoje i pleban swoje a chłop cierpi !!
Odpowiedz
zibi
2009-11-15 14:18:29
0 0
Oto polski katolicyzm -wstyd-obszedł do kosciółka pogadał z kumplami coś zżarł i chodu po bliznim -dobić go -faryzeusze tak postępowali.
Odpowiedz
taran
2009-11-15 15:31:04
0 0
Jak im tak źle w Polsce to niech sie wyprowadzą!
Odpowiedz
pheno
2009-11-15 15:34:37
0 0
Otóż to zibi! Widząc zakłamanie, pazerność i obłudę polskich katolików cieszę się niezmiernie, że nie należę do ich grona.
Odpowiedz
klaczu
2009-11-15 16:21:20
0 0
http://www.romowie.com/modules.php?name=News&file=article&sid=179< /a> TO MOŻE BYĆ CIEKAWE ROZWIĄZANIE PRZECZYTAJCIE !!!!!!
Odpowiedz
bocian
2009-11-15 16:37:28
0 0
6 tomi popieram cie ,muwił P,Kogut jak zrobił pielgrzymke 15 wrzwśnia dzieci latały koło kościoła a starsza młodziesz poszła pić do baru podczas Mszy Świetej gdzie ta nauka po 26 latach romuw poszła NA 0
Odpowiedz
MISIEK
2009-11-15 17:01:43
0 0
http://demotywatory.pl/418949/Najlepszy-Rosol
Odpowiedz
MISIEK
2009-11-15 17:16:59
0 0
http://demotywatory.pl/418949/Najlepszy-Rosol
Odpowiedz
Efraim
2009-11-15 17:21:52
0 0
Romowie zachowali sie z klasa nie przerywali nikomu....bo moze nie wiedzieli co mowic, poszli tam tylko dlatego ze im kazano a nie wiedzieli co maj robic, mowic, jak sie zachowac byli tam bo przeciez o nicj rozmawiano to wypadaloby przyjsc oni nie maj wcale duzej pomocy spolecznej nie....ale dach im remontuje, blok remontuja za darmo oczywiscie wiec skoro tak to sie nauczyli ze wszystko beda miec za darmo ksziadz do nich pojedzie kilka razy i powie zeby sie wzieli do roboty no bo to jego zadanie ale to nic nie daje bo przeciez po co pracowac skoro mozna krasc i czekac na pomoc ze strony panstwa
Odpowiedz
FERDEK
2009-11-15 20:49:43
0 0
Sprawa rodziny D to pole do popisu dla policji i prokuratora bo my zwykli ludzie tu nic nie poradzimy.
Odpowiedz
szuwar77
2009-11-15 21:14:13
0 0

Poprę tu kilku z przedmówców - to nie my musimy szukać dialogu tylko oni! To oni są u nas i im powinno zależeć na dobrych stosunkach z Polakami! Obrońcy romów podchodzą nie od tej strony do problemu. Ksiądz Opocki ma podejście do tematu wyjątkowo tendencyjne... Pytał ktoś jak można by załatwic problem - oto mój pomysł: WSZYSCY Romowie powyżej 16 roku życia (wyłączając uczących się z frekwencją min. 80% oraz matki dzieci w wieku do lat np. 3 oraz osoby w wieku emerytalnym) bez względu na płeć - codziennie, 5 dni w tygodniu przez 8 godzin pracują na rzecz miasta/gminy. Powinny to być oczywiście nie prace w kamieniołomie (chociaż chętnym nie powinno sie zabraniać) ale np. utrzmanie zieleni, prace porządkowe, pomoc w Domu Starców, DPSie, parafii czy jakieś inne zajęcia w stylu wolontariuszy. Co w zamian? Oczywiście te wszystkie zasiłki, które pobierają nie robiąc nic...I tu widzę pole popisu dla ks. Opockiego - 26 lat przyzwyczajał ksiądz ich do 'domagania się' i 'że się nam należy' to teraz przejdźmy do normalnych zasad panujących w społeczeństwie - pieniądz za pracę - tak jak to robi większość Polaków. Ta pozostała część Polaków, która się miga od pracy nie może liczyć na hojne zasiłki jak Romowie... I ja jako Polak będę odnosił się z dużym szacunkiem dla Romów w ten sposób odwdzięczających się za skierowaną do nich pomoc w postaci zasiłków pieniężnych czy innych datków. Myślę, że wtedy NIKT z naszej społeczności nie będzie im wrogiem. Jeżeli zaś chodzi o przestępczość - każdy więzień narodowości romskiej powinien być utrzymywany w więzieniu z pieniędzy przeznaczonych na pomoc rodzinom romskim a nie z naszych podatków. Proszę księdza - do dzieła i następnych 26 lat pracy z wymierną korzyścią dla lokalnej społeczności życzę, bo te minione spowodowały więcej złego niż dobrego...

Odpowiedz
AntyCzarny
2009-11-15 22:37:29
0 0
Ksiedzu Opocki walnij sie mocno w głowe i popatrz na Limanową realnie.Romowie to NIEROBY WANDALE I BRUDASY a władze limanowej niech sie do roboty wezna i podwójnie karaja a nie przyjeżdzaja po godzinie po zdarzeniu co to za policja ??? Najwygodniej wypisać mandat i mieć dobre wyniki w pracy ...
Odpowiedz
Jagna
2009-11-16 09:33:33
0 0
Przede wszystkim to zgadzam się z tymi, którzy uważają, że to Cyganie powinni się lepiej postarać, żeby zasłużyć na pozytywne opinie ze strony Polaków, bo to chyba oczywista sprawa,że mniejszość powinna się przystosować do ogółu, czyli większości a nie na odwrót. A co za tym idzie to oni powinni zacząć się stosować do naszego prawa, a nie stanowić swojego. A ci którzy się wyłamują powinni ponosić takie same konsekwencje jak Polacy którzy łamią prawo, bo w tej kwestii jest ogromna niesprawiedliwość, Cygan siekierą pobije i nic mu za to nie zrobią, a do tego jeszcze się stawia policji, a Polak pasów w samochodzie nie zapnie i ze spuszczoną głową mandat przyjmuje. Dlatego wymagajmy od nich tak jak od nas się wymaga: nich zaczną normalnie chodzić do szkoły i niech tam będą traktowani jak nasze dzieci, czyli za dobre wynagradzać, a za złe karać. A dorośli niech się wezmą do pracy i sami na siebie zarabiają, a zasiłki zmniejszyć im do wysokości zasiłków dla nas, albo korzystniej: nasze zasiłki podnieść do wysokości ich zasiłków. Jeśli będziemy równo traktowani przez prawo i urzędy to wtedy można będzie oceniać kto jest lepszy a kto gorszy.
Odpowiedz
placyda
2009-11-16 10:43:44
0 0
zwracam się z uprzejmą prośbą do limanowskich władz'bardzo proszę o usunięcie rodziny romów(rodziny'D')z ulicy fabrycznej i witosa,a za ks. opockiego jest mi wstyd,cytuję:'Mam wątpliwości, czy te karygodne wydarzenia były adekwatne do zamieszania jakie zrobiono wokół tej sprawy.'ciekawe jak by ks.opocki dostał wtedy z tej siekiery i kosza na śmieci,co by wtedy nam powiedział wielki duchpastrz romów....
Odpowiedz
placyda
2009-11-16 11:03:56
0 0
muszę przyznać że nie widzę tu zbyt wielu pozytywnych komentarzy w spawie romskiej i się wcale nie dziwię,za długo ul.fabryczna była ciemiężona przez rodzinę 'D',już od dawna każdy chciałby wziąć sprawy w swoje ręce,ale boimy się o swoje rodziny....
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-16 13:53:08
0 0
a w ogóle to małe Romy chodzą do szkoły ? uczą się zawodu, rzemiosła ?
Odpowiedz
Efraim
2009-11-16 13:58:18
0 0
widze ze wiekszosc wypowiadajacych sie mialo 'przyjemnosc' zapoznania sie ze sprawa romow i co najwazniejsze maja zadanie takie jak ja lub podobne czyli ze My Polacy jestesmy poniewierani i zniewazani w naszym wlasnym panstwie
Odpowiedz
Asmodeusz
2009-11-16 21:14:13
0 0
Już dawno nie czytałem takich bredni. Ale nie martwi mnie to jeszcze jeden baran do kolekcji w kotle...
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-16 23:29:10
0 0
Ja znam tylko jednego pracowitego Roma taki wysoki pomaga w dołku na targu lub zbiera złom, nie jest groźny i nie kradnie.. reszta to nieroby.. Może jakby mu wójt ufundował jakąś nagrode za pracowitość to reszta nierobów może by go naśladowała, że po przez pracowitość i szanowanie innych można coś osiągnąć.. a nie dawać węgiel na zime za byczenie sie..
Odpowiedz
Gargamel
2009-11-17 00:04:20
0 0

Romy - niech wezmą się za jakąś sensowną robotę a nie odkradać porządnych obywateli. Bo im nie chce się d*** ruszyć tylko zeby kasa była i żyć ledziutko A Ks. Opocki - to taki laluś

Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-17 08:45:54
0 0
Cyganie, Cygant a nie jakieś pseudo nazwy ROMY może CD-ROMY..po pierwsze jaka integracja??? Nie ma złudzeń nigdzie na świecie nie ma czegoś takiego jak intergracja Cyganów (to jest ich nazwa historyczna a nie jakieś pseudonowomowa) jaśli od ponad 500 lat się nie potrafili zintegrować to to o czym marzy ksiądz dyletant 'integrator'. Po drugie ich pochodzenie ... żadne Indie tylko Bangladesz jak już ..z tamtąd ich wywalono bo już dość mieli pasożytów...i jest to jedyny sposób asymilacji przez wysłanie w drogę. Trzy ...jacy koczownicy?? Ganianie ich przez Europę, Azję itp. itd przez miejscowych wymusiło przemieszczanie a nie koczowanie. Cztery wozy w taborze to jest lud koczowniczy ...chyba pasożytniczy. Nie ma sdzns na dialog bo do tego musza być świadome obie strony a z drugiej strony jest tylko wyciąganie ręki i domaganie się pomocy.. DOŚĆ!!
Odpowiedz
meteorek2
2009-11-17 23:28:31
0 0
Aleśmy się doczekali czasów. Komentatorzy od gromadzenia nienawiści, a władze od podżegania, aby łatwiej było im manipulować społeczeństwem - 'jacy ludzie taki czas'. Nikt nie zagłębia się w myśl nad przyczynami, co jest powodem problemu, byle tylko atakować. Nie zdając sobie sprawy z tego, ze drugi koniec kija uderza w atakującego, który tak naprawdę na to zasługuje. Czytając te komentarze zastanawiam się jak długo ta lokomotywa na limanowszczyźnie pojedzie. Kiedyś przepowiadano takie czasy, że mądre głowy będą błądzić. Widać chaos, nienawiść, chęć zemsty u ludzi niezależnie od wykształcenia. 85% naszego społeczeństwa się kształci, aby uzyskać wyższe wykształcenie, wielu ludzi uzupełnia je w wieku 40 lat, a głupota dalej bierze górę poza paroma wypowiedziami w tej sprawie. Chcę powiedzieć do tych atakujących, jak wielu innych już o to zapytało, dla których jestem pełen uznania, co macie za program na likwidację tego problemu??? Mam pytanie do pana starosty Puchały, bo zachował się jak „cymbał” (z góry przepraszam za użycie tego słowa, ale jest ono adekwatne do jego wystąpienia w TVP). Jedna rodzina przestępcza romska, znana policji, jak również władzom samorządowym dopuszcza się przestępstwa. Zamiast zareagować i ukarać przestępców, którzy za złe czyny są również źle oceniani przez środowisko romskie starosta na życzenie władz gminy limanowa z PSL zwołuje wielki sztab polityków na działanie antykryzysowe, wyolbrzymiając temat. Panie Starosto w Mszanie Górnej zamordowano pana Kubika, są ewidentne dowody pobicia go, a następnie zrzucono go z mostu. CZEMU PAN NIE REAGUJE??? Polacy zamordowali Polaka!!! Wiele sprowokowanych wypadków nie wyjaśnionych, ludzie zginęli. W Strzyżycu 16-letni chłopak dźgnął nożem swojego rówieśnika, który walczy o życie, GDZIE PAN JEST PANIE STAROSTO???? Gdzie twój sztab kryzysowy??? Tam, wiesz, że mogą panowie prokuratorzy, lub inny zaszkodzić pani w zdobywaniu kapitału politycznego, więc milczysz!!! Z rekinami nie ma odwagi walczyć??? Na osobę ks. Stanisława Opockiego, którego tak naprawdę nie znasz wyciągasz rękę „Problem powstał wtedy, odkąd pojawił się ksiądz Opocki” – PERFIDNE I NIEDORZECZNE, ale jaka władza, taki lud.
Odpowiedz
meteorek2
2009-11-17 23:46:35
0 0
Panie starosto, gdybyś chociaż trochę wiedział, ile ks. Opocki wkłada serca w to co robi, TO JEST MISJA, o której ty nie masz żadnego pojęcia, ile ten człowiek musiał wycierpieć, ile musiał mieć pokory i zaciętości, żeby nie przejść obojętnie koło drugiego człowieka, zdając sobie sprawę z tego, co go czeka, jak musi się poświęcić, aby dotrzeć do tego środowiska, jest po prostu prawdziwym Samarytaninem. Dziś kiedy dotarł do środowiska romskiego, które naprawdę mu zaufało i które odróżnia swoje błędy od dobrych czynów, pragnie normalnego życia, tak jak każdy jeden z nas. Pan nie bierze pod uwagę, że ks. Opocki powinien być mediatorem i pomocą w tej sprawie, bo jest ogromną szansą w rozwiązaniu tego trudnego problemu, a PAN ATAKUJE!!! Pytam, czym się pan od nich różni, ja widzę, że niektórzy mogliby pana zawstydzić, gdyby pan chciał ich poznać. Nie wiem kto tak pana podpuścił… Pazdan, Oleksy, Sołtyska???? A pan stał się pajacem w ich ręku. Zgadzam się z komentatorami w kwestii, że powinni zarabiać, nie dostawać pieniędzy za darmo, niech sprzątają miasto, tylko nie rozumiecie jednego, oni chcą to robić, ale władze im na to nie pozwalają!!! Oni złożyli wniosek na spotkaniu w Koszarach o likwidację punktu alkoholowego, bo zrozumieli, że pijaństwo niektórych uzależnionych z ich rodzin wprowadza jeszcze większe problemy. To wielki wyczyn ze strony środowiska romskiego, gdzie jesteś sołtysko, która tak pięknie wzięłaś ciężar organizacji zebrania w Koszarach na siebie, żeby uchronić inicjatora tego zebrania, którym był pan wójt??? GDZIE MASZ SUMIENIE??? Wniosku Romów o likwidację punktu alkoholowego już nie poddałaś pod głosowanie – gdzie demokracja???? Pragnę Państwu powiedzieć o legalizacji budynków, niezrozumienie, gdy nie poczujecie. Ci Romowie nie mają szans na zakup kawałka ziemi, kiedy pobrali kredyty, które do dziś spłacają, wybudowali małe domki, bo w tych chlewikach, które mieli jako mieszkania nie dało się żyć, to najlepiej im to zburzyć… gdybyś ty był w takiej sytuacji, nie buntowałbyś się??? Ale władze wyszły naprzeciw i sieją propagandę, jakie to pieniądze wielkie dostają Romowie… prawda jest taka, że nie mają nic więcej jak Polacy!!! Piszę to, bo może coś z tego zrozumiemy, a może zrozumie starosta, że zrobił z siebie pachołka w rękach Pazdana i przeprosi ks. Opockiego. Może wielu zrozumie, że to nie jest problem ks. Opockiego, ale nas wszystkich. A myśmy wybrali władzę, która musi w mądry i rozsądny sposób ten problem rozwiązać. Środowisko romskie w Koszarach zaczyna się dopiero cywilizować. Mają jeszcze wiele do zrobienia, aby nadrobić straty, o czym mówi ks. Opocki. DAJMY IM SZANSĘ!!!
Odpowiedz
elwi225
2009-11-18 09:58:05
0 0
nie no niektórzy swoimi komentarzami to potrafią rozbawić:/ciekawa jestem ilu z Was tu się tak pozytywnie wypowiadających o czarnych mieszka w Sowlinach??ma ich na codzien??czuje ten ich smród stojąc w jednym sklepie??widzi ten ich syf pod balkonem??pieprzycie o integracji o zrozumieniu ich itp glupoty .Ilu z Was chociaz raz z nimi rozmawiało??Mam ich na codzien i slabo sie robi jak widze wychudzonego Kijankę idącego szerzej niz lezy chodnik kolo przystanku ..pozdro dla tych , ktorzy sa na nich skazani...
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-18 10:44:18
0 0
meteorek2 oraz inne różowo-pseudo-tlerancyjne-opcko-cyganofile piewcy tole-poprawno-politycznych bzdur... pobudka!!! czytając wasz bełkot człowiek zastanawia się skad biorą sie tacy idioci??? Już wódz rewolucji Lenin twierdził że do rzadzenia światem potrzebni są mu 'pozyteczni idioci' a tu widze ich potomków czytając te wasze brednie o 'tolerancyji' proponuję zabrać sobie po jednym dwuch Cyganów (nazwa historyczna tego ludu)do domu na tydzień dwa a później pisać literaturę miłosną o nich.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-18 10:51:56
0 0
poprawka po dwóch albo więcej cyganów
Odpowiedz
gruszka
2009-11-18 16:37:56
0 0
Zalman, widzę, żeś swój chłop (czy tam baba). Księża oczywiście muszą pałac miłością do 'biednych', ale żeby do przestępców? Mamy byc tolerancyjni wobec złodziei, oszustów i demoralizatorów? Mam kochac małego Cyganka, który podlatuje do mnie z pałą i chce 200 zeta na wódę? Mam kochac jego braci, którzy stoja za rogiem i tylko czekają, żeby mi przypieprzyc? Nie, zwariuję zaraz...
Odpowiedz
gruszka
2009-11-18 16:42:44
0 0
Jasnę, trzeba dac szansę wszystkim. Przyprowadźcie mi JEDNEGO limanowskiego Roma, który woli pracowac niż kraśc, który 'zdobyte' pieniądze przeznacza na pożywienie dla rodziny (i mydło), a nie na wódę i inne paskudztwa, który umie powiedziec 'Dzien dobry', a nie 'co sie gapisz? w ryja chcesz?', który umie posprzątac po sobie, a nie tylko syfic (także, a może przede wszystkim na cudzej posesji), który... ehh, palce mnie już bolą..
Odpowiedz
szuwar77
2009-11-19 22:16:15
0 0
meteorek2 ładnie to napisałeś...gdyby ks. Opocki miał anonimowo skomentować zaistniałą sytuację i sam o sobie pisać to prawdopodobnie wyszło by coś bardzo podobnego do Twojego tekstu...
Odpowiedz
goralbmw
2010-04-21 11:06:13
0 0
ILE DOSTALES W TEJ CZARNEJ SUTANNIE..... NIE WIERZE W KSIEZY PONIEWAZ OSZUKUJA NAWET SIEBIE A LAPOWKI BIORA WIEKSZE NIZ RESZTA W RZADZIE......A ROMOWIE ZAWSZE UDAJA SWIETYCH I NIEWINNYCH.... TRZEBA IM PRAWA OBCIAC...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-04-21 11:16:25
0 0
goralbmw a ty ile dostałeś za te głupie komentarze???
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"„Zachowanie starosty najbardziej mnie skrzywdziło”"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]