8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Budowa zalewu w Młynnem nie została zaniechana

Opublikowano 16.11.2009 18:21:58 Zaktualizowano 05.09.2018 12:20:53 top

Budowa zbiornika w Młynnem w latach 2010-2013 za kwotę 500 mln zł znalazła się w opublikowanym w ostatnich dniach przez MSWiA „Programie ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”. To przeczy słowom samorządowców, którzy o zalewie już mówili, że trzeba zapomnieć.

Na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w ostatnich dniach pojawił się „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły” wraz ze szczegółowym jego opisem, oraz załącznikami  www.mswia.gov.pl/portal/pl/75/7077/Program_ochrony_przed_powodzia_w_dorzeczu_gornej_Wisly.html

Program określa strategię modernizacji systemu ochrony przed powodzią dorzecza Wisły z granic województw śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego uwzględniając potrzeby: zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz sporządzenia prewencyjnych planów ograniczenia zagrożenia powodziowego poprzez zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym połączonym z ochroną naturalnej retencji i środowiska przyrodniczego.

Zawiera on listę uzasadnionych potrzebami, kompleksowych projektów ochronnych, przewidzianych do realizacji w obecnym i przyszłym okresie programowania rozwoju kraju.

W załączniku nr 3 – strona nr 12 www.mswia.gov.pl/download.php można odnaleźć zaskakujące informacje na temat zbiornika w Młynnem. Według założeń powinien on powstać w latach 2010-2013 za kwotę 500 mln zł.

Dane te przeczą słowom lokalnych samorządowców, którzy od roku informują, że plany budowy zalewu upadły.

Opis programu datowany jest na luty 2008 roku. Zapytaliśmy MSWiA, czy zawarte w nim dane są na pewno aktualne, szczególnie te dotyczące zbiornika w Młynnem.

- Po otrzymaniu uwag od innych resortów, Biuro do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzi dalsze prace związane z wdrażaniem projektu – napisała w odpowiedzi Wioletta Paprocka, rzecznik prasowy MSWiA. - Jednocześnie w 2008 podjęto roku decyzję o wykonaniu „Prognoz oceny oddziaływania na środowisko”. Prognoza zostanie wykonana poprzez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie do końca bieżącego roku. Po wykonaniu „Prognoz oceny oddziaływania na środowisko”, Program zostanie ponownie skierowany do konsultacji międzyresortowych, a następnie skierowany pod obrady Rady Ministrów. Podczas tych konsultacji zostaną zweryfikowane zadania oraz ich koszty. W chwili obecnej Biuro do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nie dysponuje informacjami na temat zaniechania budowy zbiornika w Młynnem – kończy Wioletta Paprocka.

fot. 2 i 3 przedstawiają wizualizację zbiornika z "Koncepcji programowo-przestrzennej" opracowanej dla RZGW w 2003 roku przez Hydroprojekt Kraków. Więcej o koncepcji na www.hydroprojekt.pl/prace,studialne,4.html (link dzięki Kamilowi)

Zobacz również:

Komentarze (24)

Daro
2009-11-16 18:38:27
0 0

i znów mamy robienie z mieszkańców idiotów , zastanawiające jest to że z remontem mostu jest tyle problemów a tu nagle ten nieszczęsny zalew za 500 mln. i co ciekawe władze gminy o niczym jak zwykle nie wiedzą a przecież każdy to wie że sami o to zabiegają na czele z Panem posłem D !!!!

Odpowiedz
kpiarz
2009-11-16 19:03:03
0 0
No i widzicie wyszło wszystko na jaw. Czepialiście się co poniektórych, że na pochód nie poszli, a oni zespołowo, w autku, poprzez satelitę NASA, na telekonferencji pewnie załatwiali te budowę zbiornika...:D:D
Odpowiedz
spoon
2009-11-16 19:42:39
0 0
Żyjemy w państwie idiotów ... jak nic... :(
Odpowiedz
twardy3xx
2009-11-16 19:45:57
0 0
Nie chciałbym tworzyć tutaj teorii spisku, ale przekonany jestem o celowości wprowadzenia społeczeństwa w błąd i podanie błędnej informacji co do zaniechania tej inwestycji. Jeżeli faktycznie dojdzie do realizacji, wówczas okaże sie komu najlepiej posłużyła błędna informacja. A może już teraz wiadomo jakie poczyniono ruchy w zakresie działania inwestycji? Czas pokaże....
Odpowiedz
piotrekwwww
2009-11-16 20:17:48
0 0
Kolejna kpina, albo jakiś konkretny spisek...
Odpowiedz
znany
2009-11-16 20:25:18
0 0
Najbardziej prawdopodobną wersją jest bałagan w resorcie i rządzie. Otrzymali zadanie opracowania czegoś dla ludzi przed wyborami, powyciągali stare opracowania z szuflad, odkurzyli i umieścili w internecie, bez jakiejkolwiek analizy. Nie czytałem tego, bo szkoda czasu, ale z tego co piszecie, to kupy się to nie trzyma. Wprowadzili do programu i 'przeznaczyli' 500 mln zł. na coś, co dopiero jest analizowane w sensie wykonalności i wpływu na środowisko. Absurd. Przecież już była opinia negatywna, a dotyczyła szybkiego zamulenia w czasie powodzi? Obwodnica też miała być, modernizacja drogi 28 od Zatora do Medyki i 123 obietnice Tuska i wielkie G!!!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-16 20:43:26
0 0
BZDURA znamy już dawno te ekspertyzy i wyszlo , że ilość odparowanej wody w ciągu roku bedzie większa niż przyplyw wody do ewentualnego zbiornika - czyli KICHA :-) Poniżej zapory zanikla by rzeka zupelnie , ekolodzy nigdy się nie zgodzą!!! Wiem co jest grane komuś spada poparcie u wyborców i próbuje kolejny raz budować je kosztem Mlynnego - niedoczekanie - mówilem to otwarcie na zebraniu w Mlynnem :-) Mam pomysl - jeśli komuś spada poparcie to niech po prostu SPADA. A jeśli chce zalew to na emeryturze niech sobie w Pisarzowej zbuduje - będzie mial blisko....
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-16 20:50:15
0 0
znany - DK 28 jest remontowana. Obecnie remonty trwają w Okolicach Suchej Beskidzkiej, Świnnej Poręby i okolic. Mam nadzieję że niedługo będzie remontowany i odcinek powiatu limanowskiego;) A jeżeli chodzi o zbiornik w Młynnem to jedna wielka BUJDA! Tak jak piszecie... zbliżają się wybory...
Odpowiedz
BK13
2009-11-16 21:15:55
0 0
Wg informacji NIK z 2004r RZGW w Krakowie na zalew Młynne (którego nie ma) wydało 573 tys. do dzisiaj kwota ta pewno wyrażnie wzrosła. Takie otwarte inwestycje są super bo dopóki nie ma ostatecznej decyzji konieczne są aktualizacje ekspertyz, badań itp. a to kosztuje.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-16 23:09:20
0 0
Szanowni mieszkańcy okolic miasta Limanowa, Zbiornik wodny jest nieunikniona inwestycja dla potrzeb miasta i okolic, nie może on służyć jako ośrodek rekreacyjny w przyszłości, ale tylko jako zbiornik zasobów wody pitnej dla mieszkańców Limanowej, nie tylko centrum miasta, ale także dla wielu okolicznych miejscowości przynależnych do miasta. Musicie Sie Państwo zgodzić z tym ze w najbliższych 40-tu latach miasto Limanowa osiągnie swoje całkowite możliwości zamieszkania pod względem liczebności mieszkańców,zaś zasoby wody pitnej i jej przerobu wynoszą na dzień dzisiejszy moim zdaniem na zasiedlenie około 70 000 tysięcy ludności, co już przekracza możliwości przerobu wody pitnej (czystej) Otóż w chwili osiągnięcia maksymalnego zamieszkania na terenie miasta i naszej całej doliny Limanowej i Łososiny, możemy Sie spodziewać się wielkiej katastrofy ekologicznej, nawet przy najbardziej wydajnych oczyszczalniach ścieków, które powinny być moim zdaniem zlokalizowane poniżej zapory w Młynnym brak wody pitnej nie byłby problemem zaś epidemiologiczne zagrożenie może być największą klęską Naszych nieprzemyślanych czasów za nie najdalej jak 30-40 lat. Nie sadze ze dożyję tej chwili, bo już mam 57 lat i nie pisze tego po to by kogokolwiek zastraszyć, takie SA moje wyliczenia, nad którymi młode inteligentne i niekoniecznie wykształcone istoty ludzkie winny Sie zastanowić, nie liczę tu na wybitnie wykształconych, nie liczę tez na tych, którzy dzierżą władzę, oni zazwyczaj z racji pełnienia funkcji czy tez z racji osiągnięcia tytułu uważają Sie za istoty nieomylne. Doświadczenie moje wskazuje na to ze każda istota ludzka ma swoisty sposób spostrzegania okoliczności otaczającego go świata, jeżeli przeczytałeś ten tekst to musisz wiedzieć ze twoja inteligencja osiągnęła już ponad normę przeciętności, i możesz przewidywać przyszłość i ja planować nie dla mnie, bo mnie już nie będzie, zaś Ty możesz jeszcze cos zrobić dla swoich dzieci czy wnuków. Tadeusz . R
Odpowiedz
dionelwa
2009-11-16 23:14:21
0 0
Panie Tadziu ma pan racje w 100% Zbiornik nie dla nas ale potomnych - pomyślcie co wasze dzieci będą pić ??
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-17 01:28:59
0 0
Co nasi potomni będą pic? Jest to całkowicie odrębnym tematem uzależnionym od tzw. Struktury; gruntów, zalesienia, zaniedbań naszych przeszłych czasów i o dziwo tematu rzadko poruszanego a dotyczącego naszej kultury osobistej, nie poruszę tu tematu załatwiania potrzeb fizjologicznych w czasie jakiejkolwiek wycieczki w nasze piękne okolice, bo jest to naturalna i zgodna rzecz współdziałająca, problem pojawia się wtedy, kiedy twoje czy inne dziecko uważa ze może rzucić gdziekolwiek opakowanie z pepsi czy torbę foliowa, w która zapakowane miało kanapki na wędrówkę po naszych górach, tu właśnie zaczyna sie problem. Folia, plastik, opony, akumulatory, puszki, azbest itd. Wszystko to można zauważyć w potokach naszych okolic tego nie zrzuciły sosny, jodły, buki to pozostawił człowiek, człowiekowi, mamy często niemądrych rządzących przez nas wybieranych, co nie znaczy ze jesteśmy niemądrym narodem i to my musimy czasem sami posprzątać nie koniecznie dla siebie, bo każdy z nas tak jak ja czy Ty, również żyjemy dla innej osoby. Jaka woda będzie za dwadzieścia lat? O tym mówi tablica Mendelejewa, która już dziś jest naszym atrybutem turystycznym w naszych potokach i o dziwo nikt tego nie zauważa ze ilość turystów od lat 60-tych zmniejszyła sie liczebnie o 90 % a kiedyś to było turystycznie piękne półtora tysięczne miasteczko o czystych potokach nieskażonych DDT itp. A dziś? Czy to tylko wina polityków? Czy my jako naród nie mamy własnej niezależnej kultury? Dbającej o czystość nie tylko fizyczna, ale i moralna? Dbając o nasze wspólne dobra możemy pozostawić, co nieco z piękna przeszłości naszej natury a i historia nie należy zbytnio gardzić.
Odpowiedz
ewa
2009-11-17 07:09:18
0 0
To, że drogowcy nie znają tych planów to jest żenujące, ale to, że Pan Wójt Limanowej wprowadza mieszkańców Młynnego w błąd to jest kompletnie niezrozumiałe. Na spotkaniu w Młynnym na pytanie jednego z mieszkańców Pan Wójt publicznie potwierdził, że zbiornika w Młynnym nie będzie a ja przypuszczam, że miał zgoła inne informacje wszak o budowę tego zbiornika zabiegał Pan Poseł Dutka a Panowie są z jednej Partii i powinni wiedzieć jedno. A czy nie jest tak, że trzeba odłożyć budowę tego zbiornika w czasie, bo wybory tuż tuż a temat jest kontrowersyjny? Wtedy remont obecnego mostu byłby uzasadnieniem- wyłożono pieniądze na remont mostu to nikt go nie będzie rozbierał. Dziwię się tylko Pani Urszuli, że bierze to na siebie zabiegając jednoosobowo o szybki remont tego mostu. Jak wynika z przedstawionych dokumentów budowa zalewu nie jest definitywnie wstrzymana i po uzyskaniu akceptacji może zostać zrealizowana? I co wtedy trzeba się będzie tłumaczyć z wyrzuconych w błoto pieniędzy? Chyba, że jest tak, że trzeba ten most wyremontować żeby wytrzymał budowę zalewu, bo przy takiej budowie wiele tysięcy ton materiału trzeba dowieść na plac budowy. A to byłaby już pomoc koleżeńska. Dwie pieczenie na jednym ogniu.
Odpowiedz
dionelwa
2009-11-17 07:43:50
0 0
Ewa u nas to tak zawsze odwrotnie - najpierw droga później rury i inne przekopy i s powrotem droga znaczy polepiona coś podobnego do drogi. Mam nadzieje iż ludzie z Młynnego zobaczą tą ważną rzecz jaką jest zbiornik. I jak co do czego przyjdzie to ze smutkiem ale ojcowiznę porzuci. Jakby nie patrzyć kilka tragedii się rozegra, ktoś będzie musiał patrzyć na rozbiórkę swoich domów,zalanie swoich działek.Protestów nie będzie końca.
Odpowiedz
4thoma
2009-11-17 07:57:34
0 0
zbiornik powinien powstać niewątpliwie, ale ile to potrwa to inna kwestia przecież już trwa chyba z 40 lat:), hehe a tu na tych zdjęciach i po tych wszystkich załącznikach wszystko wydaje sie takie realne:) hehe jakby jutro mieli zaczynac:):):) super
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-17 08:57:31
0 0
Hej Limanowianie! Szukajcie sobie wody na Golcowie jak Słopniczanie na Mogielicy. A nie patrzcie w brudną rzeczną wodę podtruwaną ściekami.
Odpowiedz
znany
2009-11-17 10:06:11
0 0
Zbiornik będzie mógł być, tylko wtedy gdy bilans wody w Łososince na to pozwoli. Woda pitna dla rozwoju Limanowej jest konieczne, ale przecież można się podłączyć do zbiornika w Dobczycach, prawda. Z tym zamuleniem to się należy zgodzić i utrzymanie takiego zbiornika może się okazać bardzo drogie, a rura z Dobczyc to niezbyt droga inwestycja.
Odpowiedz
JAN
2009-11-17 12:16:33
0 0
A to ciekawe ? czyżby najbardziej zapracowany poseł ziemi limanowskiej z PSLu nic na ten temat nie wiedział ???
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-17 18:14:16
0 0
Bo ten poseł to nadaje sie tylko na ten korek od wanny[w tym przypadku od tego zbiornika]Niezmienia to faktu ze moze i to byłby niezły pomysł z tym zbiornikiem gdyby był wykonalny,a nie tylko mydleniem oczu ludziom,A co do tego korka to chodzi mi o to ze choc sie wybił na salony to i tak nic nie zrobił dla nas nic sensownego.
Odpowiedz
warka
2009-11-18 09:31:42
0 0
znany - nie wiesz o czym piszesz, wejdź w link podany w artykule a dowiesz się, że jest gotowa koncepcja techniczna zalewu - a skoro jest opracowana to znaczy, że jest możliwa realizacja inwestycji - pod względem technicznym! Druga srawa to kasa - czeka sobie cierpliwie w Banku Światowym i UE /fundusz spójności/ z tego co zasłyszałem wynika, że jedynym przeciwnikiem budowy zbiornika w młynnem był Pan Dyr, RZGW - Litewka - wg niego nic się nie dało - ale dało się na podkarpaciu skąd pochodził!!
Odpowiedz
znany
2009-11-18 12:33:28
0 0
Tyle, że od koncepcji do analizy i oceny wykonalności i oceny oddziaływania na środowisko droga bardzo daleka. Tzw. mała obwodnica Limanowej miała już nie tylko koncepcję, ale prawie gotową dokumentację techniczną i KOPI odrzuciła, po analizie celowości inwestycji.
Odpowiedz
warka
2009-11-18 14:09:42
0 0
znany - nie masz racji - jeśli jest koncepcja techniczna to znaczy że inwestycja jest wykonalna, co innego prognoza oddziaływania na środowisko - ale jeśli w koncepcji są (a są ) opinie geologiczne, to nie powinno być problemów z prognozą - jeśli w tym roku Rada ministrów wpisze ten program do WPI - to jest szansa, że prace nad realizacją inwestycji ruszą w 2011, co do małej obwodnicy - chwała tym co odrzucili pomysły Pana Rapciaka, bo byly bez sensu - ponieważ nie rozwiązywały problemu na całej długości ul. Piłsudskiego
Odpowiedz
BK13
2009-11-18 21:39:32
0 0
Budowa zbiornika to sprawa kontrowersyjna. Władze przedstawiają go jako zbawienie dla okolicy. Ma zapewnić zapas pitnej wody dla Limanowej, ściągnąć turystów, zabezpieczyć przed powodzią, dać miejsca pracy i oczywiście energię elektryczną. Każdy myślący człowiek zdaje sobie sprawę że nie można połączyć tych wszystkich funkcji ale politycy przy okazji każdych wyborów wykorzystują te chwytne hasła. Obecny projekt pochodzi z 2003 roku . W czasopiśmie Gospodarka Wodna nr 5/2004 ukazał się artykuł „Wielozadaniowy zbiornik retencyjny Młynne„ którego autorami są twórcy projektu. Ich opinia co do sensu budowy nie jest jednoznaczna - poniżej kilka cytatów: „Projektowany zbiornik Młynne w cofkowej części zajmuje tereny należące do miasta Limanowa. Przy bardzo płaskiej dolinie wymaga to zastosowania specjalnych środków technicznych by inwestycja, poprzez okresowe, płytkie zalewy nie stała się utrapieniem dla mieszkańców Limanowej i Młynnego. Problemem, z którym należy się liczyć,jest spodziewane, relatywnie szybkie tempo zalądowania. Prognozy wskazują, że bez stosowania środków zaradczych po 100 latach eksploatacji zbiornik może utracić 40% pojemności wyrównawczej, a po 300 latach – nawet 80%.” „Warunki morfologiczne doliny oraz zakres potrzeb przemawiają za budową zbiornika o pojemności użytkowej nie mniejszej od 15 hm3 (...) Po wszechstronnej analizie okazało się, że pozostając w kategoriach myślenia realnego i nie prowokując sprzeciwu społecznego dużej skali, można obecnie rozważać zbiornik o pojemności całkowitej nie większej od ok. 10 hm3. „Główny problem techniczny i finansowy stanowi konieczność przełożenia drogi wojewódzkiej Zielona-Limanowa i drogi powiatowej Ujanowice-Młynne na odcinkach występowania kolizji ze zbiornikiem. (...). Poza drogami przeniesienia wymagają: gazociąg wysokoprężny, sieć gazociągów średnio- prężnych, instalacje energetycznei łączności.” „Niezwykle ważnym, trudnym organizacyjnie kosztownym problemem jest konieczność uporządkowania i zmodyfikowania gospodarki ściekowej zlewni ze szczególnym uwzględnieniem redukcji substancji biogennych. W największym stopniu dotyczy to miasta Limanowa i jego bezpośredniego otoczenia, skąd ścieki - przy obecnym układzie sieci kanalizacyjnej - byłyby dostarczane wprost do zbiornika.” „Zdolność redukcji fal powodziowych przez zbiornik Młynne jest ograniczona.” „Wielką niewiadomą są ewentualne zmiany klimatu i wpływ na poziom dyspozycyjnych zasobów wodnych czy zagrożenie powodziowe.'
Odpowiedz
limanowianin
2009-11-20 20:30:42
0 0
Ciekaw jestem, czy ktoś z Was piłby wodę ze zbiornika, w którym będą wszystkie ścieki limanowszczyzny. Zbiornik w Młynnem jest w ogóle poronionym pomysłem Pana wieloletniego posła. Po pierwsze miałby stosunkowo małą powierzchnię, gdyż ludzie z układu pozałatwiali sobie pozwolenia i tym samym skurczył się teren pod planowany zbiornik. Po drugie byłby stosunkowo płytki, co miałoby wpływ na bardzo szybki rozwój mikroorganizmów i glonów, co powodowałoby wielki smród. Gdy poziom wody w rzece Łososina jest większy, jej prędkość jest duża i to powodowałoby bardzo szybkie zamulanie zbiornika. Jak twierdzą specjaliści w okresie ośmiu- dziesięciu lat zbiornik zostałby całkowicie zamulony. Poza tym z punktu widzenia ekonomicznego ten zbiornik w tym miejscu jest w ogóle niepotrzebny. Mamy wiele miejsc w Małopolsce, gdzie rzeki wylewają regularnie dwa, trzy razy do roku, podtapiając domy i zabudowania gospodarcze. To właśnie tym ludziom trzeba pomóc. Następna sprawa: proszę sobie pomyśleć, ile będzie problemów po zamknięciu mostu w Młynnem. A w przypadku budowy zbiornika wszystkie drogi byłyby odcięte. Co prawda projekt przewiduje budowę nowych połączeń drogowych w kierunku Krakowa, Łososiny Dolnej czy Pasierbca, ale kto, kiedy i za jakie pieniądze by to wykonał? A przecież ludzie żyją dniem dzisiejszym i muszą mieć połączenia drogowe. Władze bawią się ludźmi nie robiąc nic, a tylko zbijają punkty przed wyborami. Dopóki społeczeństwo nie wymieni wójta, burmistrza i tego pana w Sejmie, ta sytuacja będzie dalej trwać i nadal nie będzie zezwoleń na budowy. W Młynnem nie będzie się inwestować i wieś powoli będzie wymierać. Dlatego już dziś zwracam się do Państwa, aby nie przegapić przyszłorocznej szansy w wyborach samorządowych i wreszcie oderwać tych ludzi od tego sutego koryta. Dziękuję.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Budowa zalewu w Młynnem nie została zaniechana"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]