5°   dziś 10°   jutro
Niedziela, 24 listopada Flora, Emma, Emilia, Chryzogon, Jan, Aleksander, Roman

Burmistrz o turystyce i bazie noclegowej. Czy powróci tradycja pokojów gościnnych?

Opublikowano 03.07.2019 06:56:00 Zaktualizowano 04.07.2019 07:14:02 pan

Limanowa. Baza noclegowa na terenie Limanowej jest niewystarczająca – przyznają zgodnie radni i burmistrz. Rozwiązaniem może być przywrócenie tradycji udostępniania pokoi gościnnych w prywatnych domach mieszkańców. Samorząd planuje program, który mógłby do tego doprowadzić.

Podczas ostatniej sesji radni i burmistrz dyskutowali o rozwoju turystyki w mieście Limanowa – mówiono o potencjalne i działaniach, które wydają się konieczne, by ten potencjał należycie wykorzystać. Jak mówili, niewielka odległość od stolicy Małopolski jest w tej kwestii dodatkowym atutem. Wymieniali jednak przy tym niezadowalający stan infrastruktury turystycznej, brak ścieżek rowerowych czy niewystarczającą bazę noclegową na terenie miasta.

Do uwag radnych odniósł się burmistrz Władysław Bieda. – Przyjęliśmy taki kierunek, żeby Limanowa była miastem dobrego życia. Więc przede wszystkim chcemy, żeby było przyjazne dla jego mieszkańców. Nie podejmujemy w pierwszej kolejności takich dzialań, które mają tutaj ściągnąć ludzi, tylko chcemy żeby mieszkańcom żyło się dobrze. Jeżeli nasze miasto będzie pod tym względem dobrze przygotowane, będziemy mieli infrastrukturę do zagospodarowania czasu wolnego, dla kultury i sportu, to inne osoby z różnych miejsc przyjadą to zobaczyć. Dlatego wydaje mi się, że w takiej właśnie kolejności należy działać. I dlatego budujemy place zabaw, siłownie zewnętrzne, miejsca dla dzieci jak miasteczko ruchu drogowego, a także skatepark, boiska, modernizujemy gruntownie stadion – wyliczał burmistrz, zapewniając że samorząd nie zaniedbuje jednak kwestii związanych z turystyką, o czym ma świadczyć m.in. zrealizowany program dotyczący wzgórza Jabłoniec, ważnego historycznie miejsca, gdzie powstał parking i wiata, a także gdzie odbywają się różnego rodzaju wydarzenia.

Władysław Bieda zwrócił też uwagę na fakt, iż niewystarczająca baza noclegowa na terenie miasta wynika również z tego, że z czasem zniknęła tradycja udostępniania pokoi gościnnych w prywatnych domach mieszkańców Limanowej.

Zobacz również:

– Na terenie miasta Limanowa i okolic zniknęło coś, co przed laty prowadziło Przedsiębiorstwo Turystyczne Śnieżnica w formie pokoi gościnnych. Jest sporo domów, w których jest wolne miejsce na urządzenie takich pokoi, niemniej tradycja udostępniania domów zaginęła, inaczej w okolicach Zakopanego czy Krynicy – powiedział burmistrz.

Kontynuując wypowiedź, stwierdził iż zdaje sobie sprawę z tego, że by móc wynająć pokoje, trzeba je sprzątać, a także przygotowywać śniadanie dla gości. – Odbierane to jest teraz u nas w taki sposób, że właściciel budynku pełni rolę służebną dla tych, którzy przyjechali. To jest pewną przeszkodą w tym, że bazy turystycznej jest mało – ocenił.

W kierunku rozwoju bazy noclegowej w prywatnych gospodarstwach domowych na terenie Limanowej władze miasta zamierzają podjąć konkretne działania. – Będziemy próbowali doprowadzić do tego, by w nowej perspektywie środków unijnych zrealizować program, w którym liderem będzie miasto, ale korzystać będą z niego ci, którzy w ramach wolnych miejsc w swoich domach będą chcieli udostępniać miejsce noclegowe. LDK mógłby prowadzić rezerwację tych pokoi – zdradził Bieda.

Powodzenie pomysłu zależeć będzie jednak w głównej mierze od zaangażowania samych mieszkańców. – To jest sprawą przyszłą, którą będzie można podjąć. Pytanie tylko, czy ludzie będą chcieli do tego przystąpić? – zastanawiał się głośno burmistrz, przypominając o niewielkim zainteresowaniu np. programem wymiany kotłów. Uczestnictwo umożliwiało w niektórych przypadkach zdobycie niemal 100% finansowania na zakup kotła i remont instalacji centralnego ogrzewania. Ostatecznie, z uczestnictwa w programie skorzystało zaledwie 96 właścicieli budynków z tereny miasta. Tymczasem, program się skończył i następnego naboru nie ma.

– Rozumiem, że są oczekiwania wobec samorządu i powinny one być, bo jest wiele do zrobienia. Natomiast są też takie dziedziny, w których sam samorząd nie jest w stanie niektórych rzeczy zmienić, jeśli współpraca z mieszkańcami jest słaba. Niekiedy należałoby oczekiwać, że zaangażowanie mieszkańców będzie większe – zakończył burmistrz Władysław Bieda.

Komentarze (26)

slakut2455
2019-07-03 07:09:46
2 3
Najpierw niech powie kiedy zacznie się rewitalizacja rynku i parku!!!
Odpowiedz
gorc
2019-07-03 07:52:53
3 3
Ojojoj!
To gdzie będą mieszkały te tłumy turystów chcących wyjechać kolejką na krzyż i wystartować paralotnią z lotniska?
Odpowiedz
Limka28
2019-07-03 09:55:47
2 11
Turystyka w Limanowej? Przecież od dawna wizytówką miasta są korki, smog, zdzieranie z ludzi za parkingi, cyganie stojący ponad prawem i stare ryczace motory i samochody których policja udaje że nie widzi. Diagnosci chyba też ale to do czasu aż się im ktoś przyjrzy. Syf w parku i na ścieżce zdrowia a po 17tej miasto "wymiera"... Dlaczego? Bo miejscowi wiedzą że NIC tu ciekawego nie ma i lepiej w domu posiedzieć. Dobra rada dla tych którzy rozważają wynajem pokoi, zdzierajcie z turystów ile się da, drugi raz i tak nie przyjadą.
Odpowiedz
Oserwator
2019-07-03 10:02:18
1 3
Wielokrotnie apelowalem do wlodarzy tego pieknego lecz podupadajacego miasteczka. Panowie, popatrzcie jak to robia inni i w jakim kierunku idzie swiat. Tego nie mozna zobaczyc w Jodlowniku czy innej Starej czy Nowej Wsi. Apelowalem, by przy budowie chodnikow wytyczac sciezki rowerowe. Co Limanowa oferuje potenjalnemu turyscie. W zimie zatrute powietrze. W lecie zakorkowane ulice, zarosniete i niebezpieczne pobocza drog oraz oprocz knajp, brak innych mozliwosci spedzenia wolnego czasu.
Odpowiedz
JAN
2019-07-03 10:09:52
1 8
Jeżeli ktoś ma dostęp do folderów z początku lat 70-tych / czyli wczesny Gierek/to przeczyta dokładnie takie same teksty jakie dziś słyszymy o limanowskiej turystyce i jej rozwoju na następne lata. minęło ponad 40 lat a "trynd" pozostał i tzw. obiecanki,. Należy poprzeć wpis Limk28 i przypomnieć obecnym władza,że podstawa turystyki to czystość, spokój i przystępność cenowa, a nie pazerność nawet na parkingach.
Odpowiedz
34607szczawa
2019-07-03 10:13:42
2 3
Wszyscy tak zatroskani o turystykę a uwalili Uzdrowisko w Szczawie.
Odpowiedz
qazplm
2019-07-03 12:11:54
2 5
Limanowa to zapadła dziura, bez wizji rozwoju. Po co ktoś miałby inwestować w pokoje czy agroturystykę, skoro i tak nikt nie chce tu przyjrzeć, oprócz osób wizytujacych rodzinę. Ciekawe czy któryś z zarządzających turystyką wybrały limanową jako cel swojej podróży. Wątpię.
Brak infrastruktury drogowej, turystycznej, rozrywkowej. .... brak wizji. oto na jakim jesteśmy etapie
Odpowiedz
34607szczawa
2019-07-03 13:31:22
3 2
qazplm Szczawa ma wizję ale lokalny PiS ją niszczy a Warszawa jest obojetna.
Odpowiedz
drewniany
2019-07-03 16:18:24
2 2
Słomiane zapaly burmistrza i radnych niby coś się dzieje, o czymś się mówi, potem się wycofuje, zmienia termin realizacji, odstępuje, Limanowa nigdy nie dogoni ościennych gmin w których turystyka jest rozwinięta, Limanowa będzie miastem przelotowym, turysta się zatrzyma jedynie na loda i pojedzie dalej
Odpowiedz
konto usunięte
2019-07-03 17:26:53
0 3
Chciałem tak z ciekawości zapytać w których to ościennych gminach jest rozwinięta turystyka ?
Odpowiedz
pikador
2019-07-03 17:37:08
1 0
Czyżby kolejna „wizja” typu „dołek”
Odpowiedz
saxon
2019-07-03 18:41:23
1 1
Wyobraźcie sobie na równinach Młynnego , czy Piekiełka , zalew wielkości tej "Chorwacji" w Jurkowie . . .
Odpowiedz
Hiena
2019-07-03 19:11:28
1 2
A na zalewie dryfującą kaplicę do której to zewsząd płyną kajakami, rowerkami, w pław i na materacach pielgrzymi. A na spadzistych stokach w Młynnem owocują cudowne grusze, śliwy i jabłonie. U ich stóp pod kątem 45 stopni jest natomiast pole namiotowe w którym przywiązani do śledzi wypoczywają u mordowani pielgrzymi wokół których wala się sterta śmieci po plastrach, kremach na odciski i puszki z rodzimego gatunku ryby pochodzącej z zalewu w Młynnem czyli Paprykarzu Szczecińskiego....
Odpowiedz
saxon
2019-07-03 19:22:14
0 0
@Hiena - No , apokaliptyczna zaiste wersja takiego obiektu . Zawsze wydawało mi się że mam bujną wyobraźnię . Są jednak lepsi : )
Odpowiedz
luxemburg
2019-07-03 20:49:27
0 6
To już jest przesada żeby oskarżać mieszkańców miasta którym się zarządza o to, że nie organizują turystyki w mieście. Burmistrz miasta chyba zapomniał za co bierze pieniądze i kto się składa na jego wypłatę. Ma hotel miejski, to niech pokaże jak to się robi,a nie krytykuje mieszkańców miasta.
Odpowiedz
Wfra
2019-07-03 22:36:49
0 1
Droga na wyciag narciarski/ jedyna atrakcja w miescie/ sciezki rowerowe w miescie i w gorach , mocne wsparcie dla dla imprez masowych / rajd gorski ,wyrypa , kolej nowy Sacz -Chabowka / wedrowki dla mlodziezy , reklama basenu .To program na pierwsze 2 lata dla miasta ,gminy , powiatu. Zrobcie to a turysci przyjada !! Nasz region jest wyjatkowo piekny. Pozdrawiam
Odpowiedz
pacho
2019-07-03 22:55:07
0 0
@Wfra
dokładnine, moge dorzucic jesze pare już istniejacych miejsc :)
jednak obawiam sie , że podstawowe pytanie , którego nikt nie wypowiada głosno to : na cholere nam tu turysci w ogóle....
Odpowiedz
Wfra
2019-07-03 23:02:46
0 0
Pacho- mozemy zyc jak nasi dziadkowie 100 lat temu i nie miec na przednowku co jesc. A Mozemy zyc ja austryjacy czy wlosi w Dolomitach. Nie jestesmy gorsi a nasze gory ladniejsze!
Odpowiedz
Wfra
2019-07-03 23:05:17
0 0
To sa pytania na przyszlosc? Mlodzi nasi chca zyc inaczej i wlodarze regionu powinni w tym pomagac!
Odpowiedz
mdklio
2019-07-04 01:41:04
0 2
Podstawowym pytaniem jest to co jest co może być u na atrakcyjne dla turystów? Atrakcją jest to przede wszystkim to czego u siebie nie mają. Ludzie zazwyczaj jak gdzieś jadą to po to, żeby zobaczyć, czy doświadczyć tego czego na co dzień nie mają. Od tego właśnie jest wolny czas. Do naszych atrakcji turystycznych należą nasze góry i odpowiednie ich zagospodarowanie do celów rekreacyjnych i sportowych, a także unikalne charakterystyczne dla naszego regionu zabytki jak np. cmentarze wojenne z I Wojny Światowej. Natomiast basen limanowski to już służy miejscowym niż turystom (kto nie ma w większym mieście krytego basenu, żeby na niego do Limanowej przyjeżdżać? chyba, że w ramach zorganizowanych turnusów narciarskich czy kolonii dodatkowe zajęcia na basenie - wykorzystanie marginalne). Wiele wymienianych przez poprzedników imprez przyciąga tylko takich turystów, za których pobyt płacą sami organizatorzy lub partnerzy. Dajmy chociażby nawet wspaniałe przejazdy pociągami retro. Naprawdę fajna atrakcja. Kto na tym zarabia? Mieszkańcy Ziemi Limanowskiej na pewno nie. Bo nawet jeśli miejscowe firmy lub wystawcy zostali opłaceni przez lokalne gminy to zostało to zrobione z podatków, które wcześniej Ci sami ludzie wpłacili. Turyści zapłacili tylko za bilety, ale komu? Resztę od mieszkańców dostali za darmo. Gdzie zatem korzyść z takiej turystyki?

Żeby myśleć o turystach to trzeba najpierw się zastanowić co my możemy zaoferować, bo to mamy lub możemy zorganizować, po co warto przyjechać tylko do nas. Musi to być atrakcyjne na tyle, żeby jakaś nisza ludzi chciała przyjechać aby to zobaczyć i jeszcze chcieć tu zostawić parę złotych ( choćby za nocleg czy bilet, a może obiad w restauracji czy chociażby zakupy w sklepie), bo tylko wtedy miejscowi mają jakąś wymierną korzyść z takiej turystyki.
Odpowiedz
czwarta
2019-07-04 02:55:19
0 4
Od dawna gminy powiatu limanowskiego i samo miasto powinny opracować plan i to długofalowy rozwoju turystycznego regionu, bo to chyba jedyne nasze bogactwo i szansa na rozwój. A tymczasem od .... przepraszam... dupy strony zaczyna się działać. Na razie są idiotyczne wizualizacje, niedorobione zagospodarowania Miejskiej Góry, buzodromy, Centrum Informacji, krzyże na wszelkich możliwych górach, wieże widokowe, których nikt nie konserwuje a nawet takie, których się nie kończy budować. Zacznijmy od...POMYSŁU! Wymyślmy coś, wokół czego będzie się tworzyć infrastrukturę turystyczną i kulturalną, promocję regionu, międzynarodowe imprezy. Wszystkie regiony w okolicy mają przynajmniej jedną sztandarową imprezę i to o zasięgu światowym, chociażby Podegrodzie, Bukowina, Zakopane, Szczyrk, Żywiec, Sącz. A my co? Otwarcie lata na rynku, otwarcie sezonu turystycznego na Paproci, Odkrywanie Beskidu Wyspowego i parę w tym stylu. I co je łączy, bez względu na rangę? Ten sam schemat!: msza, dmucańce, animacje dla dzieci, disco polo. A przecież tyle jest możliwości! Gdzie rowery, rajdy konne, dogtrekking, zorganizowany i atrakcyjny nordic walking, plenery fotograficzne, malarskie itd? A może by tak pomyśleć o jakimś terenie, trasie dla quadów, motocykli crossowych. A może postawić na treningi i zawody psich zaprzęgów? . Dajcie już spokój tym krzyżom, mszom i tandecie...
Odpowiedz
Wfra
2019-07-04 09:44:16
0 3
Mdklio od czegos musimy zaczac.
Czwarta zgadzam sie z toba w 99% ./ 1% to krzyze-niepotrEbnie napisane/ . Wladzom regionu brak pomyslu i strategii długofalowej. Od tego powinni zaczac!!! Pozdrawiam
Odpowiedz
pacho
2019-07-04 12:25:53
0 2
@maklio
basen kryty z saunami i grotą solna oraz masażem jest wg mnie atrakcja uzupełniajaca aktywny wypoczynek. Po dniu na rowerze , szlaku, nartach , biegówkach naprawdę ten relaks na miejscu jest ważny no i dzieci ciągną do wody i zjeżdżalni . Problemem, o czym z reszta piszesz nie wprost, jest to że naprawdę turysci zostawiaja pieniadze jeśli zostana minimum dwie noce na miejscu, czyli np koncert , rekonstrukcja, jeden dzien na objazd rowerem trasy Mogielica jest ok, ale przed / po coś muszą ze sobą zrobić i to im trzeba podpowiedzieć i moim zdaniem to jest rola i gminy i nawet bardziej powiatu. Naprawdę nie każdy marzy o korku do zatłoczonego i drogiego Zakopanego czy Szczawnicy by tam w tłoku w dolinie iść prawie gęsiego parę godzin. Jeśli powstanie parę takich miejsc jak trasa Mogielica, do tego świetnie oznakowane rodzinne szlaki rowerowe i piesze (tylko nie po głównych drogach asfaltowych) to przynajmniej na początek zainteresowani aktywnym wypoczynkiem tu na parę dni zostaną.
Odpowiedz
mdklio
2019-07-04 17:15:17
0 2
@czwata
@Wfra
@pacho
Wasze komentarze jak dla mnie jedyne konstruktywne w tej dyskusji. Zgadzam się z tym, że organizowane imprezy według jednego dawno już nieatrakcyjnego schematu, który sprzedawał się może jeszcze w latach 90-tych i to tylko głownie wśród mieszkańców regionu, nic aktualnie nie wnoszą w rozwój naszej turystyki. Stare pomysły na infrastrukturę górską były popularne chyba w czasach zorganizowanych wycieczek szkolnych z PTTK. Brakuje pomysłów lub woli na organizację innych form aktywnego wypoczynku w naszym terenie. Basen kryty .... spoko.... ale to tylko jest dodatek do tego po co ludzie mają tu przyjechać, a nie cel dla którego przyjadą. Centrum informacji turystycznej mogłby by być dobrym miejscem informacyjny, ale pod warunkiem że będzie czynne wtedy, kiedy jakcykolwiek zainteresowani z tego korzystają, czyli w weekendy. Raczej nic z tego nie będzie jeśli obsługa takiego punktu będzie w godzinach urzędniczych 7.30 - 15.30 pn - pt. Wtedy ludzie nie zwiedzają, tylko są w pracy lub w szkole. Sama obsługa takiego punktu powinna być też kompetentna, a nie informować jak do tej pory o tym, że w Limanowej jest tylko Krzyż na Miejskiej Górze i Bazylika MBB. 1//10 turysta wychodzi wychodzi z tego punktu z wiedzą, że jest jeszcze cmentarz wojenny na Jabłońcu, a po drodze na ten cmentarz sam się orientuje, że na trasie w odległości 150 m od Centrum Informacji Turystycznej ma jeszcze Muzeum Regionalne, gdzie komunikuje pracownikom, że nic mu o tym miejscu w PCIT nawet nie wspomniano..

Podejście takie, że jesteśmy mniej atrakcyjni niż Zakopane, Szczawnica czy Żywiec też wynika z nieznajomości dzisiejszego zapotrzebowania na atrakcje turystyczne. Wielu ludzi mieszkających w dużych miastach nie interesują zatłoczone i zakorkowane Zakopane czy Tatry., bo raczej tam nie odpoczniesz w ciszy od zgiełku miejskiego na łonie natury.

Atrakcję turystyczną można tu spokojnie zorganizować, może być kulturalna jak festiwal niszowej muzyki czy rekonstrukcja historyczna. Na to jednak trzeba pieniędzy. Dobrze jeśli gminy dokładają się do tego, ale brakuje też konkretnego sponsora. Jeśli sponsor prywatny w coś tam inwestuje to dlatego, że widzi tego opłacalność, a więc ludzi którzy będą w tym uczestniczyć, choćby mieli tu przyjechać, zapłacić za nocleg, jedzenie, bilety itp. Warto w tym wypadku popatrzeć na współpracę Browaru Żywiec z Miastem Żywiec. Miasto nie wiele większe od Limanowej, ale tam się da zorganizować Festiwal Górali Polskich, Święto Kwaśnicy czy Męskie Granie ..... i ludzi na tym jest masa - turystów i miejscowych.

Jeśli urzędy gmin są głównymi sponsorami to dyktują zapotrzebowanie na to co według nich chciałaby większość mieszkańców, a to patrząc na modalną kieruje nas w stronę "przaśności" z dmuchańcami a nie niszowości, która przyciągnie turystów. Po co ktoś z Krakowa, Warszawy, czy Śląska miałby po to właśnie do Limanowej jechać, skoro po drodze serwują mu to samo setki innych bliżej położonych miejscowości?

No i oczywiście pozostaje kwestia promocji miasta, gminy czy powiatu ... a przede wszystkim tej atrakcji, która się chce zainteresować innych.
Odpowiedz
czwarta
2019-07-04 20:21:22
0 1
Zapomniałam jeszcze o jednym: organizowane obecnie imprezy to typowe konsumpcyjne "spędy" (przepraszam uczestników, ale chodzi o szersze pojęcie). Wszystko trwa jeden dzień, a właściwie kilka godzin, żeby przyciągnąć uczestników wszystko jest za darmo, chociażby Odkryj Beskid Wyspowy: przewodnik, poczęstunek, znaczki, nagrody w byle jakich konkursach, pokazy, organizator robi zdjęcie i ogłasza sukces: 2000 uczestników na jakiejś górze i dla niego to sukces, bo się wykaże w rozliczeniu projektu. Jak to się ma do zarabiania na turystyce, na rozwoju turystyki? Ano nijak. Uczestnicy po paru godzinach schodzą do samochodów, zostawiając śmieci, rozjechane góry i nic więcej. Naprawdę nic więcej...
Odpowiedz
sstan
2019-07-05 14:53:40
0 1
niema nic oprocz mszy na naszych szczytach i znaczkach ,czy nie mozna to pociagnac do szerszego spektrum ,a bieg na Miejska Gore ,dlaczego pocichu ,gdzie bogaci sponsorzy to darmowa reklama ,ale jak sie ogólnopolski KIERAT który sprzedaje sie na wies to o czym mowa , wiecej atracji nie pamietam
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Burmistrz o turystyce i bazie noclegowej. Czy powróci tradycja pokojów gościnnych?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]