5°   dziś 10°   jutro
Niedziela, 24 listopada Flora, Emma, Emilia, Chryzogon, Jan, Aleksander, Roman

D. Tusk: nie powinniśmy mieć religii w szkołach

Opublikowano 10.03.2023 23:09:00 Zaktualizowano 10.03.2023 23:43:28 top

Religia w szkołach stała się jednym z najskuteczniejszych narzędzi laicyzacji młodego pokolenia Polaków - powiedział w piątek szef PO Donald Tusk. Ocenił, że "to są setki, tysiące wynagrodzeń, bo przecież nie chodzi o ewangelizację". "Nie powinniśmy mieć religii w szkołach" - dodał.

Tusk podczas spotkania z mieszkańcami Rokietnicy (woj. wielkopolskie) został m.in. innymi zapytany o "zastąpienie lekcji religii lekcjami prowadzonymi przez antropologów kulturowych i etnografów".

"Nie będę udawał, że mam wyrobione zdanie na temat akurat konkretnie antropologii kulturowej, jako czegoś, co mogłoby zastąpić jako przedmiot religię w szkołach. Ale mam zdanie na temat religii w szkołach. Jak wiadomo, religia w szkołach z różnych powodów stała się jednym z najskuteczniejszych narzędzi laicyzacji młodego pokolenia Polaków" - odpowiedział przewodniczący Platformy Obywatelskiej.

Tusk zaznaczył, że jest katolikiem. "Jestem z tego pokolenia, które chodziło do salek katechetycznych przy kościołach na lekcje religii. Szczęśliwie nigdy w życiu nie spotkałem księdza, który chciałby zrobić krzywdę. Miałem okazje spotykać fajnych księży i nikomu z nich wtedy do głowy nie przychodziły takie działania, które spowodują, że Kościół stanie się gigantycznym przedsiębiorstwem nastawionym na zysk i właściwie niezainteresowanym ewangelizacją" - mówił.

Zobacz również:

"Nie chcę ujawniać danych osobowych, ale chodzi o kogoś z mojej najbliższej rodziny i ten ktoś jest jedyny dzisiaj w jego szkole, który chodzi na lekcje religii. Szkoła jest nieduża, ale mimo wszystko wyobraźcie sobie, co się stało, mimo że rodzice są tez katolikami" - zaznaczył szef PO.

Zdaniem Tuska "tak naprawdę dziś problemem są pieniądze". "Uważam, że część hierarchii, czy Episkopatu, będzie broniła religii w szkołach i będą mieli poparcie PiS i rządzących, gdyż to jest sposób finansowania". "To są setki i tysiące wynagrodzeń, wiadomo, bo przecież nie chodzi o ewangelizację" - ocenił.

"Jakby dzisiaj chodziło biskupom o ewangelizację i dobry kontakt z młodymi, to abp Marek Jędraszewski nie mówiłby o LGBT +tęczowa zaraza+, bo za takie słowa idzie się do piekła" - powiedział Tusk.

Jak zapewnił z jego strony to "nie jest tylko gra słów". "Zarówno ze względu na interes państwowy, jak i ze względu na interes Kościoła rozumianego jako zbiór ludzi wierzących, nie powinniśmy mieć religii w szkołach" - zakończył przewodniczący PO swoją odpowiedź. (PAP)

Komentarze (20)

kyniu
2023-03-10 23:34:53
10 7
Popieram. Ja miałem religię w salce katechetycznej i uważam, że tak powinno być. Religia i nauka nie powinny być nauczane w tym samym budynku. Po prostu się wykluczają. Religia to taki trochę mit, a nauka to nauka. Za pomocą nauki można wyjaśnić wiele kwestii związanych z tym co nas otacza. Chemia i fizyka wyjaśnia wiele wątpliwości. Religia wręcz odwrotnie,tworzy wiele wątpliwości, co widać na codzień.
Odpowiedz
saxon
2023-03-11 06:32:33
7 3
Z kibla na dworcu zerżnąłeś tę "filozofię " ?
Odpowiedz
peres
2023-03-11 08:17:26
3 12
To prawda, że dawniej religia była w salkach katechetycznych i to miało sens. Skoro wiara związana jest nierozerwalnie z religią i wiara jest wyborem indywidualnym człowieka, to dlaczego państwo tworzy taki przedmiot nauczania jak religia, włączając go do nauki w szkole? Przecież ten przedmiot jest bezpośrednio nakierowany tylko na katolików. A przecież wiele osób wyznaje inną wiarę lub jest ateistami.
Tuska można nie cierpieć, ale tutaj obnażył smutną prawdę na temat nauki religii w szkołach i interesu księży w wykonaniu zawodu nauczyciela w szkole. To jest czysty biznes.
Odpowiedz
Poludnie
2023-03-11 16:09:26
4 2
Odezwał się judasz antypolski !!!!!
Odpowiedz
minor
2023-03-11 17:19:13
3 3
FILOZOFIE TUSKA SA TYLE WARTE CO ZESZŁOROCZNY ŚNIEG. Chłopina łapie się czego może bo nić im nie wychodzi. Bez złośliwości ale to podobne kropka w kropkę do kampanii prezydenckiej Kidawy-Błońskiej. Jeszcze w sferze wiary próbuje mieszać. Nie wygląda to obiecująco ale koń jaki jest to każdy widzi !!
Odpowiedz
minor
2023-03-11 17:33:00
1 1
@peres
sorry ale nie można pojmować tej sprawy tak jak Tusk. Trudno się spierać z prostolinijnością wypowiedzi gdy istota problemu dotyczy narastającej brutalności w zachowaniu dzieci a później młodzieży. Nie widzisz problemu w tej tak poważnej kwestii.Są nagminnie podawane w środkach masowego przekazu informacje niektóre mrożące krew. Potem płacz i rozpacz a wszystko na skutek wypaczeń wychowawczych.Na religii ksiądz nie namawia do zła wręcz przeciwnie i o to chodzi. Pod rozwagę !!!!!
Odpowiedz
powrotdzedaja
2023-03-11 17:41:13
0 2
Tusk odkrył Amerykę. A może ktoś podsunął badania?

Nawet sami katolicy coraz częściej tego chcą. Terlikowski bodaj?

siuresinka, jestem krok za tobą.
Odpowiedz
peres
2023-03-11 20:37:30
0 5
@minor co do istoty problemu wychowania dzieci i młodzieży masz rację. Jednakże co ma wspólnego nauka religii w szkole, gdzie kapłan pełni funkcję nauczyciela? Nauka religii wiąże się nierozerwalnie z wiarą. Nie każdy wiarę w Boga ma. Dlatego nie jestem przeciwny nauczaniu religii, ale niech to się odbywa w salkach katechetycznych i dla tych, którzy tego chcą, bo wierzą albo chcą się przekonać, że wierzą bądź nie.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2023-03-11 20:44:56
1 0
siuresinka, mam cię znowu w garści, złapałem cię w mniej niż 10 minut.

Co taki spokojny? Kaftanik i leki?
Poprawa widoczna, nie powiem.
Odpowiedz
minor
2023-03-11 23:40:15
3 1
@peres
jest w Twojej teorii jeden problem, to są dzieci i z całym szacunkiem do Ciebie ale nie można im dać w kształtowaniu i realizacji procesu wychowawczego wolnej ręki. To my rodzice odpowiadamy za to jakich Polaków wychowamy, jak będą się sprawdzać w dorosłym życiu. Przestrzeganie zasad wiary katolickiej eliminuje zło co pozwala uniknąć wiele tragedii tak ofiar jak i sprawców, którzy stają oko w oko później z ciężkimi wyrokami. Niestety już za późno wtedy na analizę i pozostaje tylko rozpacz. Dlatego religia powinna stanowić element wychowania szkolnego a nie to że uczeń będzie zmuszany do chodzenia na religię do sali katechetycznej np. na plebanii. Chyba wszystkim rodzicom zależy na dobrym wychowaniu swych dzieci a religia jest jednym ze składników tego procesu.Takie jest moje zdanie w tej materii drogi Kolego.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2023-03-12 00:16:53
1 4
@minor,
takie bzdury wypisujesz, że ciężko to czytać naprawdę.
Przestrzeganie zasad wiary katolickiej eliminuje zło? Co ty, do ciężkiej cholery, pierd...lisz? Za głupoty. Może, nie wiem, nie masz dostępu do internetu, ..., ale zupełnie niedawno w Sosnowcu 40-letni ksiądz zabił 26-letniego księdza i popełnił samobójstwo.
Czy uważasz, że poziom przestępczości w Chinach czy Japonii jest wyższy niż w Polsce? Jeśli tak, to czy uważasz, że winę ponosi za to brak religii katolickiej?
Czy nie słyszałeś nigdy może o wyprawach krzyżowych? I tak można mnożyć. Po prostu pleciesz takie dyrdymały, że głowa mała.
Twoim dzieciom żadna wiara nie pomoże, jeśli mają takiego ekhm ojca.
Ateiści w Polsce wcale nie popełniają więcej przestępstw niż katolicy. Po co się kompromitować?
Odpowiedz
minor
2023-03-12 00:38:15
3 0
@powrotdzedaja
Twoje jednostkowe przykłady są niewiele warte w omawianej skali problemu. Z całym szacunkiem ale nie mam zwyczaju dyskutować z prostactwem. Pozdrawiam
Odpowiedz
junak83
2023-03-12 09:43:36
2 1
Toć karzdy wie że RELIGJA TO OPJUM DLA LUDU i oczywiscie krzyrze musza zniknac z przestrzeni publicznej TO SA OBECNIE I BYLY GLOWNE PROBLEMY POLSKI I POLAKOW
Odpowiedz
alepoco
2023-03-12 09:49:36
0 2
@minor
"Przestrzeganie zasad wiary katolickiej eliminuje zło co pozwala uniknąć wiele tragedii tak ofiar jak i sprawców, którzy stają oko w oko później z ciężkimi wyrokami"
Ty tak serio?
Odpowiedz
powrotdzedaja
2023-03-12 10:10:17
0 1
On tak serio. Najgorszy przykład choroby psychicznej i niedorozwoju. Inaczej się tego nie da nazwać. Człowiek który ma tak pusty łeb, że całkowicie da się zindoktrynować, bo inaczej chodziłby ulicą w milczeniu.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2023-03-12 10:19:37
0 1
@minor,
prostakiem jesteś tutaj ty.
Zadałem ci proste pytania, na które nie potrafisz odpowiedzieć, obrażając jednocześnie i to jest właśnie prostactwo.
Sam posłużyłeś się jedynie figurami retorycznymi, to znaczy niczym. Zerem faktów. Ty śmiesz kogoś od prostaków wyzywać? A kysz, siło nieczysta! Szatanie!
Niewiele warte są twoje wypowiedzi i twoja osoba, bo jedynie jątrzysz i pierzesz mózgi swoją indoktrynacją. I to są fakty.
Piszesz jak wielce wiara katolicka pomaga na dobrej drodze, a potem stwierdzasz, że morderstwo i samobójstwo księdza jest niewiele warte w skali problemu. Leczenie!
Odpowiedz
TSilver
2023-03-12 10:59:01
0 3
zamiast religii , religioznawstwo- etyka, z poszanowaniem inny kultur wyznań, tak by młody człowiek mógł poznać i szanować inne poglądy, a jeżeli chodzi o religię (nie ważne czy rzymsko-katolicka, żydowska, protestanci , islam itp) to po zajęciach w szkole lub salkach wyznaniowych.
Odpowiedz
TSilver
2023-03-12 11:11:17
0 3
nie wiem jak teraz, ale jak ja chodziłem do szkoły gimnazjum czy trochę później to lekcje religii jakość czy poziom prowadzących przez księży wiele do życzenia , fakt uczyli byli księża co naprawdę potrafili przekazać nauczyć zaciekawić i okiełznać młodą hołotę, lecz to bardzo mało takich było..
Odpowiedz
TSilver
2023-03-12 11:16:20
0 3
tylko jak by odeszła religia ze szkół niech też nie będzie lgbt kukuryku...
Odpowiedz
bigi18
2023-03-12 12:06:32
0 0
Szkoła nie powinna narzucać żadnej ideologi czy wiary. Mogą być symbole religijne bo i inne obrazki wiszą. Czego te dzieci się uczą na tych lekcjach? Oglądania filmom? Zabawy? Napewno nie religii. Czy ktoś na lekcjach religii poznał życiorysy Świętych, historie Jezusa Chrystusa? Czy ktoś poznał Pismo Święte? Czego się nauczyliście na tych lekcjach? A twierdzenie że lekcje Religi mają wpływ na przestępczość jest beznadziejnie głupie! Sam Kościół Katolicki najlepiej to obrazuje.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"D. Tusk: nie powinniśmy mieć religii w szkołach"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]