8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Dworce jednak dwa...

Opublikowano 02.10.2012 07:42:10 Zaktualizowano 05.09.2018 10:45:49 top

Limanowa. Nie wczoraj, a od dziś busy z ulicy Targowej przenoszą się na dworzec PKS, ale nie tylko, bo trzech przewoźników zrobiło sobie własny dworzec przy ulicy Zygmunta Augusta i z oferty Urzędu Miasta nie zamierza skorzystać.

Busy odjeżdżające z ulicy Targowej (Kraków, Nowy Sącz, Mszana Dolna) według zapowiedzi burmistrza miały od wczoraj odjeżdżać z dworca PKS, którego organizatorem jest Miasto Limanowa. Tak się jednak nie stało, bo dopiero wczoraj z przewoźnikami podpisywane były umowy na korzystanie z dworca.  Nie wszyscy jednak je podpisali.

- Nie wiem dlaczego przewoźnicy nie chcą korzystać z dworca autobusowego, proponujemy im dogodne umowy – mówi Władysław Bieda, burmistrz miasta Limanowa. – Za wjazd na dworzec opłata wynosi symboliczną złotówkę, a na dworcu przewoźnicy mają wyznaczone miejsca postojowe i stanowiska, gdzie podróżni mogą wsiadać, osobno są stanowiska dla wysiadających. Nie wiem czemu nie chcą z tego skorzystać, a w ten sposób uporządkować sytuację.

Trzech przewoźników Maxbus, Megastar i Masterpol z oferty miasta nie skorzystało i wynajęło plac na Zygmunta Augusta z którego od dziś odjeżdżają. Przystanki wyznaczono naprzeciw delikatesów na ul. Z. Augusta, pod sądem na ul. Józefa Marka i na ulicy Piłsudskiego (na wysokości byłego dworca PKP).

-    Zastanowimy się co z tym zrobić – mówi burmistrz. – Część busów będzie odjeżdżać z dworca autobusowego, w związku z tym myślę, że tutaj największe pole do popisu mają podróżni, którzy mogą w prosty sposób przekonać przewoźników, że dużo lepiej korzystać z miejsca, które udostępnia dobre warunki dla podróżujących, niż wsiadać w różnych miejscach na terenie miasta. Myślę, że właśnie decyzja podróżnych skłoni przewoźników i wszyscy przeniosą się na teren dworca.

Przewoźnicy, którzy nie przeszli na teren dworca zamierzają w tej sprawie wystosować oświadczenie.

Zobacz również:

Komentarze (42)

Elizabet131
2012-10-02 07:57:29
0 0
Czyli to jednak prawda,że busy do Krakowa firmy 'Telesfor'wyjeżdżają z dworca PKS a pozostałe z ul.Z.Augusta.
Odpowiedz
Doradca
2012-10-02 08:14:14
0 0
Nie dziwię się przewoźnikom, jeżeli byli przekonywani, że miasto będzie liczyło 18 złotych za wjazd to ich decyzja musiała być taka jaką podjęli. Pan Burmistrz jednak podtrzymuje swoją decyzję co do przysłowiowej złotówki.
Ci co wprowadzili przewoźników w błąd powinni pokryć wynajęcie placu na Z. Augusta ze swojej kieszeni.
Odpowiedz
kpiarz
2012-10-02 09:06:45
0 0
Ja myślę, ze cała sytuacja wynikła z typowego, polskiego zacietrzewienia i tego, że ktoś celowo wprowadził przewoźników w błąd odnośnie opłat. Miało być nie wiadomo ile, ktoś straszył „słonymi opłatami”, okazała się, że to faktycznie przysłowiowa złotówka od wjazdu, no ale jak się plac wynajęło, to się nie wypada wycofywać teraz. Szkoda, bo z pewnością byłoby taniej i z korzyścią dla pasażerów. Wychodzi na to, że jak ktoś chce „Maxbusem” gdziekolwiek pojechać, to musi „dybać” na Zygmunta albo liczyć na wolne miejsce gdy bus dojedzie do centrum miasta.

Zupełnie inną sprawą jest fakt, iż umowy z przewoźnikami były podpisywane wczoraj. Panowie z miasta tu nieco „skrewili”. Takie rzeczy robi się wcześniej, a nie dzień przed. No i mam nadzieję, o czym pisał ktoś wczoraj, że na Dworcu wiszą już ładnie tabliczki z rozkładami jazdy przewoźników, którzy tam mają przystanek początkowy. Jak nie będzie rzetelnej informacji, to nikt tam nie przyjdzie Panowie;)
Odpowiedz
Elizabet131
2012-10-02 09:16:26
0 0
Będąc na PKS-ie zauważyłam,że te firmy które nie skorzystały z oferty Miasta na odjazd z dworca dalej zajeżdżają na ul.Targową i robią'podchody' na pasażerów.
Odpowiedz
LMP
2012-10-02 09:24:38
0 0
A no właśnie, to podróżni zweryfikują te wszystkie pomysły.
Odpowiedz
KaKropka
2012-10-02 09:25:13
0 0
@Elizabet131 Nikt się nie domyśla, że masz coś wspólnego z Telesforem, więc może już daj sobie spokój z kryptoreklamą. Miasto zawaliło sprawę z tymi terminami, takie rzeczy jak podpisywanie umów itp powinny być zrobione wcześniej. Zobaczymy jak Maxbus i inni wyjdą na tym 'dworcu' na ZA. Maxbusy mają na szybach naklejki umożliwiające wjazd na dworzec w Nowym Sączu. To w Nowym Sączu nie jest to dla nich problem, a w Limanowej już tak?
Odpowiedz
Mateo
2012-10-02 09:29:08
0 0
jeżdżąc do Krakowa od trzech lat korzystałem tylko z Maxbusa, a jeżdżę prawie co tydzień, ale teraz zastanawiam się czy w takiej sytuacji nie zakończyć z nimi 'współpracy'. jeśli wiecej ludzi by tak zrobiło to może rzeczywiście by to coś dało. ale znając ludzi, to obojętne czym, byle dojechać do krk. czekam na oświadczenie.

a jak zbojkotować pozostałe dwie firmy? jak dojechać do Mszany niekorzystając z ich usług? PKS jedzie 3 razy dziennie?
Odpowiedz
Elizabet131
2012-10-02 09:59:14
0 0
@KaKropka myśl sobie co chcesz-to są tylko spostrzeżenia.
Odpowiedz
kpiarz
2012-10-02 10:55:27
0 0
Jak ja lubię takich „złych proroków” co to zawsze zaczynają zdanie od „A co będzie, jak…”. A co będzie jak podrożeją parkingi i nie będzie 2 zł tylko 20? A co będzie jak wulkan wybuchnie w Liamnowej? Ludzie to nie jest myślenie przyszłościowe tylko defetystyczne. Dzierżawcą Dworca jest Miasto i wg ustawy górna granica to 1 zł. Koniec. Głównym argumentem przeciw przeniesieniu się na dworzec były rzekomo „słone opłaty”. Okazało się, że to bzdura na patyku i teraz szukacie wytłumaczenia swojego durnego postępowania ze szkodą dla pasażera – powodzenia. Wiadomo że chodzi o to, by nie być zobligowanym do terminowego przyjeżdżania i odjeżdżania, bo dzięki temu można „podbierać” pasażerów konkurencji, co zauważyła Pani @Elizabet131. I od razu uprzedzając ewentualne sugestie zaznaczam – tak jak nie mam nic wspólnego z Radą Miasta, tak samo z żadnym przewoźnikiem operującym na naszym rynku.

A tak na marginesie był ktoś na tym nowym „Dworcu Alternatywnym” na Z.A.? Mają tam toaletę dla pasażerów? A jakieś chociaż zadaszenie, czy tak jak na Targowej stoi się pod przysłowiową chmurką? Może chociaż jakieś płyty betonowe są lub kostka, to przynajmniej nie stoi się w błocie podczas słoty…
Odpowiedz
Doradca
2012-10-02 11:14:41
0 0
Pan Burmistrz powinien osobiście sprawdzić na dworcu jak to funkcjonuje.
Gdyby wysłał pracownika mogłoby się okazać, że się nie da dotrzeć na dworzec bo np. mostu nie ma, Kopernika jest w remoncie powietrze jest niezdrowe, droga wyboista i bociany już odleciały.

Jutro limanowa.in napisze, że nikt tam nie dotarł, bo były zbyt nieprzychylne warunki atmosferyczne. Czas na spacer Panie Burmistrzu.

Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma.

@ IDI sprawdziłeś na ile lat umowa jest podpisana?.

Piszesz bzdury wprowadzając zamęt.

Moje informacje ze źródła uchodzącego za dobrze poinformowane są takie iż umowa będzie na 20 lat a opłaty pozostaną utrzymane na tym poziomie tak długo jak ustawodawca na to pozwoli.

Co będzie jak zabraknie Wam argumentów?.

Opracowujcie już teraz kolejne teorie spiskowe.
Może czas by Panowie przewoźnicy wrócili do rozmowy na temat jednego dworca i nie pozwolili sobą manipulować.
Jak widać Pan Burmistrz chce zapewnić warunki na jak najwyższym poziomie dbając o pasażerów jak i o przewoźników .

Jaki jest kolejny argument na NIE ?.
Odpowiedz
terorist
2012-10-02 11:44:19
0 0
To skoro MAXBUS płaci 10 zł w Sączu, to czemu nie może 1 zł (jeden złoty) zapłacić w Limanowej?
Odpowiedz
znany
2012-10-02 11:45:55
0 0
Pożyjemy, zobaczymy. Na razie 'dworce są dwa' i jest gorzej niż było, czyli namotali, tak jak wczoraj napisałem, tyle, że już dzisiaj cytowane przez niektórych przepisy poszły sobie do szuflady, bo nie tyczą tej sprawy, a ciupaski, którymi straszono przewoźników też głęboko schowali. Coś ostatnio z tym straszeniem nie bardzo wychodzi, bo np. Jackówka też ma się jak dawniej i bardzo dobrze:), natomiast z tego co mówią pracownicy MZGKiM nietęgo(:
Odpowiedz
terorist
2012-10-02 11:56:09
0 0
@znany tylko, że zamieszanie powstało z winy przewoźników, a nie miasta. Tak prawdę mówiąc to nawet jeśli mieszkańcy Limanowej zbojkotują Maxbusa to on będzie się miał dobrze bo mieszkańcom wszystkich miejscowości okolicznych w sumie obojętnym jest gdzie się busy ich przewoźnika dworcują. Szkoda, że Maxbus nie rozumie potrzeby jednego dworca.
Odpowiedz
lukasz90
2012-10-02 12:07:12
0 0
Trzy lata jeździłem Maxbusem. Teraz przesiądę się w telesfor. Moim zdaniem pachnie tu machlojkami ze strony części przewoźników, tylko ciężko zrozumieć o co może im biegać. Ciekawe ile płacą za wynajęty dworzec na ZA.
Odpowiedz
zabawny
2012-10-02 12:22:13
0 0
@IDI, 'tylko niechcieli go sprzedac bo bedabudowac galerie to dworzec czy galeria.'
Galerie zazwyczaj mają piękne ruchome schody, w tym przypadku musiałyby się zaczynać na dnie potoku:))) Jest jednak rozwiązanie - dworzec na dolę, galeria wyżej, piętrowo:)

@znany, Co Pan proponuje, gdy zabraknie miejsca dla tak wielu przewoźników:)))
Odpowiedz
zabawny
2012-10-02 12:25:24
0 0
@znany, Zgadnij w jakim mieście i za jakich radnych najpierw remontowano drogę, a potem ją dopiero budowano:))))))))))
Odpowiedz
znany
2012-10-02 12:30:27
0 0
Terrorysto, zamieszanie nie jest z winy przewoźników, ale z winy tych co straszyli. Przeczytaj sobie wczorajszy artykuł i zobaczysz, kto straszył karami i postępowaniem administracyjnym.
Zrozumcie wreszcie Państwo, że 'Przewoźnicy' do nie jest żaden dopust Boży. Oni rozwiązują i zastępują w tym czym nam służą, obowiązki samorządów. Pan Wojewoda sprzedał PKS nie troszcząc się o to kto będzie woził pasażerów, a przecież samorząd wojewódzki odpowiada bezpośrednio za organizację transportu zbiorowego osób na regionalnych liniach komunikacyjnych. Działania i obowiązki samorządu, to nie tylko 'łupienie' tych co te samorządy wyręczają. Korzyści muszą być dla wszystkich. Konkurencję jaka się wytworzyła należy pielęgnować dla dobra pasażerów, a nie niszczyć. Sprawa jest bardziej złożona niż się Miastowym wydawało. Wystarczyło popytać. Oczywiście należy komunikację we wszystkich zakresach działania starać się uregulować i ucywilizować, ale nic na siłę!!!
Odpowiedz
znany
2012-10-02 12:34:05
0 0
Zabawny, to co źle, że ta droga jest??? Jesteś żałosny:))
Odpowiedz
Kaczmarek
2012-10-02 12:37:31
0 0
Co prawda nie korzystam już od dłuższego czasu z busów, ale nasuwają mi się pewne argumenty. Jako pasażer byłbym oczywiście za jednym dworcem. Jednak nie do końca dziwię się buntownikom. Kpiarz robisz groteskę z 'co by było', jednak 'busiarze' nie mają gwarancji w postaci długoterminowej umowy podpisanej przez nasze władze o dzierżawę - więc może sobie obiecywać jak nasz Tusk. Busy wybierają zwykle ci biedniejsi, dla których podwyżka na bilecie o głupie 50gr jest sporą różnicą w miesięcznym budżecie. Po 2 samo podpisanie umowy dzień przed jest nieprofesjonalne - czy zostały ustalone godziny odjazdów żeby nie było problemu? No i kto będzie zarządzał generalnym rozkładem, czyli decydował, który ma pojechać 5min przed żeby zgarnąć pierwszą turę? W sprawie po prostu każdy walczy o swoje pieniądze. Myśle, że pierwsze trzeba wysłuchać drugiej strony, bo dotąd nie znamy ich argumentacji? Można snuć tylko domysły.
Odpowiedz
KaKropka
2012-10-02 13:37:39
0 0
Nowy Sącz i Kraków to troszkę większe miasta niż Limanowa i przypuszczam, że przekłada się to na ilość busów/autobusów - stąd większa ilość dworców.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-10-02 14:17:21
0 0
zabawny@ Jeśli idzie o potok, to jesteś bystry jak woda w nim.
Odpowiedz
kpiarz
2012-10-02 14:34:57
0 0
Panie @Kaczmarek, rzeczywiście napisałem swój komentarz prześmiewczo, gdyż nie cierpię takich „smecących” person, które wszędzie spodziewają się najgorszego. Jeśli to, co pisze @Doradca jest zgodne z prawda, a zazwyczaj jest, to przez najbliższe 20 lat opłaty od wjazdu na dworzec pozostaną na poziomie dyktowanym przez ustawę, czyli 1 zł, a za 5 lat może podskoczy o 100% do 2 zł. Skoro da się w Nowym Sączu płacić 10 czy 20 zł, to o co do cholery chodzi ja się pytam? Zamiast biadolić na zapas nie lepiej przystać na korzystne warunki a w razie rzeczywistego, horrendalnego skoku wysokości opłat za wjazd szukać nowego placu? Bo z tego co ja wnoszę z wpisów Panów „bursiarzy” to gdyby były opłaty na poziomie 10 zł, to byłoby źle bo drogo, a jak są na poziomie 1 zł, to też źle bo „mogą być kiedyś wyższe”. No nie rozumiem tych ludzi zaprawdę;)

Co do tego, że jest gorzej niż było, to również się nie zgodzę. Na dworcu oferta przejazdowa się powiększyła i już można stamtąd częściej wyruszyć np. do Krakowa, a Maxbus jak odjeżdżał z innego miejsca, tak nadal odjeżdża, tyle że swoim pasażerom w prezencie dołożył drogi z rynku.

W jednym ma Pan rację , Panie @Kaczmarek – organizacja tego całego przedsięwzięcia jest nieprofesjonalna. Umowy podpisywane w przeddzień i brak jasności kto się przeniósł na dworzec, a kto nie, jak wyczytałem, brak rozkładów – to rzutuje negatywnie na Miasto i faktycznie nie spisali się w tej kwestii.

A co do wysłuchania obu stron – my już poznaliśmy ich zdania i argumenty, Panie @Kaczmarek. Takie nick’i jak np. @glober, które pojawiły się znikąd wczoraj jasno nam wyłuszczają zdanie „Panów Busiarzy”;)
Odpowiedz
konto usunięte
2012-10-02 14:56:48
0 0
Maxbus to nie jest firma zbytnio dbająca o klienta, nawet na swojej stronie nie raczyli zamieścić informacji o miejscu odjazdu w Limanowej.
Odpowiedz
namoR
2012-10-02 14:57:49
0 0
Czy moze ktos w moim imieniu zapytac przedstawicieli Maxbus, Megastar i Materpol o np. trzy glowne powody i napisac nam tutaj odpowiedz, dlaczego z oferty miasta nie skorzystali i wynajeli plac na Zygmunta Augusta z ktorego od dzis odjezdzaja?
Odpowiedz
terorist
2012-10-02 15:03:35
0 0
Niestety ale kierowcy busów zachowują się tak jakby robili łaskę pasażerom, że ich w ogóle zabierają. Ja nie jestem w stanie pojąć dlaczego MAXBUS odjeżdża z ZA zamiast z dworca. Chyba trzeba będzie napisać do SZWAGROPOLU prośbę błagalną aby obsługiwali linię Limanowa - Kraków.
Odpowiedz
M44
2012-10-02 15:10:29
0 0
oplata nie moze byc nizsza niz 1zl tak mowi ustawa i odnosnie tego parkingu na z. augusta to z tego co wiem to parking powinien miec jakies standardy więc do dzieła
Odpowiedz
terorist
2012-10-02 15:14:56
0 0
No ok, ale na prywatnym parkingu jego właściciel też może sobie zażyczyć 40 zł za minutę postoju i co wtedy zrobicie drodzy busiarze? Czemu tego argumentu używacie tylko w stosunku do dworca, a innych parkowisk nie?
Odpowiedz
Doradca
2012-10-02 16:32:35
0 0
@ IDI- 'DO 40 lat a nie NA 40 lat', mamy sprzeczne informacje, ja twierdzę, że umowa będzie podpisana na 20 lat ty twierdzisz, że do 40 lat.

@ IDI kto widział tąką umowę?.
Odpowiedz
LMP
2012-10-02 16:53:45
0 0
@terorist, co się tak tego Szwagropolu uczepiłeś? ;-)
Odpowiedz
terorist
2012-10-02 17:44:44
0 0
Ano uczepiłem się bo świadczą usługi komunikacyjne na wysokim poziomie. Przede wszystkim mają wysoki komfort podróży czego u naszych przewoźników kompletnie brak.
Odpowiedz
LMP
2012-10-02 18:18:43
0 0
Masz rację, ale skoro otworzyli nowe linie łączące Krk z Grybowem, czy Piwniczną, a na Limanową nawet nie spojrzą, to może świadczy o tym, że nie chce im się pchać do tego limanowskiego grajdołka. Pasażerowie w każdym bądź razie do tego nie zachęcają wybierając busy. Przecież PKS P&G wysyła duże autobusy do Krk, a z Limanowej i tak wyjeżdżają puste. Inne linie PKS przebiegające przez Limanową też są likwidowane. Widać ludzie nie mają potrzeby jeździć w komfortowych warunkach o ile w ogóle mają potrzebę gdziekolwiek się stąd ruszyć.
Odpowiedz
exkalibur
2012-10-02 18:41:47
0 0
ja okreslil bym to tak ;niewszyscy tancza jak nasza wladza im zagra haha
Odpowiedz
cheffos
2012-10-02 18:51:30
0 0
No cóż, nie samym Maxbusem człowiek jeździ do Krakowa. Jeśli nie zaczną jeździć z dworca PKS, to i ja nie będę z nimi jeździł.
Odpowiedz
4x4
2012-10-02 20:37:29
0 0
kpiarz A ja wiem że SZwagropol rozmawia o wjazdy do Limy.
A ja ich poprę terorist , telefon do Jurka P i są w limie pozdrawiam pasażera lini M.kpiarz A wiesz A ha ha.
Odpowiedz
M44
2012-10-02 21:07:55
0 0
do szwagropolu mozna :D przynajmniej ceny beda inne i standard na poziomie . a włascicielem owego parkingu na dworcu jest własciciel maxbusa więc xD moze bez komentarza
Odpowiedz
lolobolo
2012-10-02 21:14:22
0 0
Tak SZWAGROPOL rozmawia o wjazdy do Limanowej i w najbliższym czasie firma ta zawita na drogach Limanowej,a panie Władziu symboliczna złotówka? Jak każdy ma z tych przewoźników kilka busów które po kilkanaście razy dziennie wjeżdżają na dworzec to robi to sumę w miesiącu !!!
Odpowiedz
konto usunięte
2012-10-02 21:15:50
0 0
Maxbus nie wjeżdża na dworzec pks w Nowym Sączu. Przystanek końcowy (i zarazem początkowy) znajduje się na tzw Dworcu MPK na przeciwko Dworca PKP.
Jeśli miasto nie poinformowało wcześniej o cenach i nie zadecydowało kto będzie administrował dworcem, to jest sobie samo winne, że niektórzy przewoźnicy się wyłamali.
'Patrzący inaczej' chce dobrze, ale robi wszystko za szybko.
Odpowiedz
zabawny
2012-10-02 21:26:27
0 0
@Kasiniak 'zabawny@ Jeśli idzie o potok, to jesteś bystry jak woda w nim.'
Ty jasnowidz, czy co??:)))
Odpowiedz
4x4
2012-10-02 21:36:50
0 0
lolobolo jest ryzyko jest impreza nie prawdasz a na 1 ciaka za wjazd go stać nie pitol.
Odpowiedz
john1505
2012-10-02 21:40:52
0 0
Niektórych jak tutaj czytam to piszą jak opętani. wszyscy na razie 'gdybają' Burmistrz chciał takiego ładu jak zaprezentował, a przewoźnicy wydaje mi się opierają się na doświadczeniu. Niech każdy kieruje interesem tak jak uważa to za stosowne. Wiele lat jeżdżę busami, widziałem wiele zmian i nie koniecznie wszystkie wychodziły na dobre. Kpiarz obeznany w rozporządzeniach niemal jak urzędnik neguje każdą wypowiedź zadowolonego klienta do tego stopnia że jeśli ktoś czyta to aż nie chce się pisać kolejnej wypowiedzi. Wiele lat dojżdżam na Targową a teraz będę dojeżdżał na Z. Augusta jakoś większej różnicy nie widzę. Tak czy siak nawet bliżej z rynku na J. MArka z rynku jak na PKS który i tak wygląda jak zapyziała dziura obsypana hołdami ziemi. Popieram tych co poszli na swój plac, w końcu nikt mie może nam w wolnym kraju niczego narzucać, a z tego cowidzę to ktoś tu chce rządzić nie demokratycznie.
Odpowiedz
M44
2012-10-02 22:09:46
0 0
qq30 ustawa mowi ze kwota nie moze byc mniejsza niz 1zł.

a poza tym dyskusja odnosnie miejsca dla przewozników toczy się pomiędzy przewoznikami a starostwem. to przewoznicy beda płacic starostwie ! więc nie wiem czemu wszyscy tak jada na ten PKS . gdy starostwo zlikwiowało obecne miejsce co ponoc było tylko 'przystankami' to musi wyznaczyc cos innego . a w limanowej jest tylko jedno .

nie lepiej aby w jednym miejscu mozna bylo wyjechac gdzie pasuje ?? a nie ganiac po całej limanowej ??
Odpowiedz
konto usunięte
2012-10-02 22:33:01
0 0
Jeśli mam być szczery - mi to jest całkiem obojętne. Idę sobie pod sąd, wsiadam w busa i jadę do Krakowa. Dla mnie droga odległościowo taka sama jak do dworca, więc mi jest bez różnicy. W związku z tym nie mam zamiaru bojkotować Maxbusów.
Poza tym co ten bojkot da? Raczej nic... ba - nawet na pewno nic. Do busów pełno ludzi wsiada po drodze do Krakowa i to głównie z okolicznych miejscowości Maxbus ma klientów (jak i inne busy).
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Dworce jednak dwa..."
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]