Emerytury i renty wzrosną o o 2,86%
Od 1 marca emerytury i renty wzrosną. Świadczenia zostaną podwyższone o wskaźnik waloryzacji. W Małopolsce podwyżka dotyczy niemal 701 tys. osób, które pobierają świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wyniesie w tym roku 102,86%. Jego wysokość zależy od wzrostu cen towarów i usług w gospodarstwach emeryckich oraz częściowo od wzrostu przeciętnych wynagrodzeń osób pracujących. Waloryzacja to pomnożenie świadczenia (brutto) z końca lutego przez ten wskaźnik. Oznacza to, że emerytury i renty wzrosną o 2,86%.
- W tym roku, wyjątkowo, obowiązują również kwoty minimalnych podwyżek. Emerytury wzrosną co najmniej o 70 zł brutto, pod warunkiem że emeryt ma odpowiedni staż (kobieta – 20 lat, mężczyzna – 25 lat). Wyższe o co najmniej 70 zł brutto będą także renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy i renty rodzinne. Renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy wzrosną o minimum 52,50 zł brutto, a emerytury częściowe – o co najmniej 35 zł brutto - mówi Anna Szaniawska, regionalny rzecznik ZUS w Małopolsce.
Które świadczenia podlegają waloryzacji
Waloryzowane są: emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, a także dodatki do tych świadczeń, np. dodatek pielęgnacyjny czy dodatek dla sierot zupełnych, świadczenia i zasiłki przedemerytalne oraz renty socjalne. Waloryzacja dotyczy świadczeń przyznanych do końca lutego tego roku. Wszelkie dodatki do świadczeń obejmuje tylko waloryzacja procentowa. Od marca dodatek pielęgnacyjny będzie więc wynosił 222,01 złotych.
Ponadto nie trzeba składać wniosku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych waloryzuje świadczenia z urzędu i każdy emeryt oraz rencista otrzyma pocztą informację o nowej wysokości.
Minimalne emerytury i renty też wzrosną
Od marca minimalna emerytura wyniesie 1100 złotych. Otrzymują ją osoby, które nie zgromadziły wiele składek, ale mają wystarczająco długi staż ubezpieczeniowy (kobieta – co najmniej 20 lat, mężczyzna – co najmniej 25 lat). Najniższa renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy i najniższa renta rodzinna od marca także będą wynosić 1100 złotych. Renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy będzie stanowić minimum 825 złotych. Nowa kwota renty socjalnej to 1100 zł, a 1140,99 zł – świadczenia przedemerytalnego. Wszystkie te wartości są podawane brutto.

Może Cię zaciekawić
Fala fałszywych alarmów i żartów po tragedii. Ponad 10 tysięcy skontrolowanych szkół, 10 osób zatrzymanych
O kontrolach i zatrzymaniach Policja poinformowała na platformie X. We wpisie zwróciła uwagę, że tragiczne zdarzenia z ostatnich dni wy...
Czytaj więcejPolicjanci będą kontrolowali tereny wokół szkół i wchodzili do placówek
Po atakach w szkołach i informacji o tym, że jeden z napastników miał na sobie kask z kamerką do transmisji nagrania, pojawiły się informa...
Czytaj więcejHalny przekracza 100 km/h; TPN odradza wyjścia w góry
Halny przyniósł również wyraźne ocieplenie. Rano w Zakopanem temperatura wynosiła 16 stopni Celsjusza. Według TPN warunki do uprawiania turyst...
Czytaj więcejBakteriolog: nie ma powodu do obaw, że dżuma dotrze do Polski
W związku z doniesieniami medialnymi na temat niepotwierdzonego przypadku dżumy płucnej na terenie Federacji Rosyjskiej PAP zapytała prof. Aleksan...
Czytaj więcejSport
Słońce, emocje i triumf Mariusza Doktora
Po ostatnich zmaganiach w niemal zimowej aurze, niedzielny turniej był prawdziwą nagrodą dla lokalnych graczy. 10 zawodników stanęło do walki o ...
Czytaj więcejMichał Probierz zrezygnował z funkcji selekcjonera piłkarskiej reprezentacji Polski
"Doszedłem do wniosku, że w obecnej sytuacji najlepszą decyzją dla dobra drużyny narodowej będzie moja rezygnacja ze stanowiska selekcjonera" - ...
Czytaj więcejSukces Limanowskiej Grupy Rowerowej na L’Étape Poland by Tour de France 2025
Mateusz Dyrek na podium – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Największy sukces podczas tegorocznej edycji odniósł Mateusz Dyrek, któ...
Czytaj więcejKlaudia Zwolińska z brązowym medalem Mistrzostw Świata!
Pochodząca z Kłodnego (gmina Limanowa) Klaudia Zwolińska zdobyła przed chwilą brązowy w Mistrzostwach Świata w kajakarstwie górskim (K1) ...
Czytaj więcejPozostałe
IMGW ostrzega przed gęstą mgłą
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I stopnia przed gęstą mgłą dla południowej części woj. lubelskiego, mazowieckiego...
Czytaj więcejSyreny, alerty na telefon i dostępność schronów – systemy ostrzegania kryzysowego w Europie i Azji
W Polsce syreny są uruchamiane w przypadku wystąpienia zagrożeń, w celu ostrzeżenia ludności o atakach wojskowych, klęskach żywiołowych oraz ...
Czytaj więcejRuch z Zakopianki będzie skierowany przez Mszanę Dolną
W nocy z 7 na 8 września od godz. 22 do 6 zamknięty będzie przejazd w kierunku Nowego Targu, a od godz. 1.30 do 2 w kierunku Krakowa. Z kolei w noc...
Czytaj więcejWZ-ki na nowy wniosek można już dostać tylko w gminie z planem ogólnym
Zgodnie z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, wydanie decyzji o warunkach zabudowy na wni...
Czytaj więcej-
Fala fałszywych alarmów i żartów po tragedii. Ponad 10 tysięcy skontrolowanych szkół, 10 osób zatrzymanych
-
Policjanci będą kontrolowali tereny wokół szkół i wchodzili do placówek
-
Halny przekracza 100 km/h; TPN odradza wyjścia w góry
- Bakteriolog: nie ma powodu do obaw, że dżuma dotrze do Polski
- Raport: smartfon bywa sposobem na uspokojenie malucha



Komentarze (11)
Teraz zobaczcie ile rzad polski płaci swoim przyjacielom z polskich podatków:
" Dr Zbigniew Kękuś (PPP 70) Ile Polacy płacą żydom ofiarom nazistów i bolszewików, w tym... żydów? "
https://www.youtube.com/watch?v=L9gGVcoDCnw&t=51s
Tutaj jest chyba odpowiedź zawarta .
no zaraz, Polskę mamy chyba dopiero po 1989, a może nawet od 2016...., przedtem była komuna i republika sowiecka, a jej budowanie było naganne, przynajmniej takie głosy często czytam-:)