8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Nadzór wojewody: zarządzenie burmistrza w sprzeczności z prawem

Opublikowano 25.02.2016 09:19:13 Zaktualizowano 04.09.2018 19:15:15 pan

Limanowa/Czchów. Służby wojewody wszczynają postępowanie w celu unieważnienia zarządzenia porządkowego burmistrza Czchowa, które zakazuje zasiedlenia nieruchomości kupionej przez samorząd Limanowej z myślą o Romach. Według urzędników, zarządzenie pozbawione jest podstaw, w dodatku stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami państwa prawa.

Wydział Prawny i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wszczyna postępowanie, którego celem jest stwierdzenie nieważności zarządzenia porządkowego, wydanego przed tygodniem przez burmistrza Czchowa, Marka Chudobę.

- Jest decyzja kierunkowa, będziemy wszczynać postępowanie, formalnie jeszcze to nie nastąpiło, ale stanie się to jeszcze w tym tygodniu - zapowiada Mirosław Chrapusta, dyrektor wydziału.

Cała sprawa zmierza do stwierdzenia nieważności zarządzenia, bo w ocenie urzędników, nie ma ono dostatecznej podstawy prawnej. Nastąpi to najprawdopodobniej w ciągu dziesięciu dni.

- Jest to akt prawny o charakterze prawa miejscowego, powinna być wyraźna podstawa prawna, a jej nie ma. Okoliczności są zupełnie niewystarczające do zastosowania formuły przepisów porządkowych, bo ze względu na indywidualny charakter całej sprawy zbliża się to do rozstrzygnięcia o charakterze decyzji administracyjnej, a nie prawa miejscowego. Poza tym nie znajdujemy tu podstawy do tego by twierdzić, że tutaj doszło do bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia mieszkańców, bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie ma obiektywnych przesłanek by stwierdzić że coś takiego miało miejsce. A dodatkowo, uważamy że tego typu regulacja jest sprzeczna z podstawowymi, zasadniczymi zasadami państwa prawa, takimi jak swoboda przemieszczania się, swoboda zamieszkiwania obywateli, równość podmiotów wobec prawa – te pryncypia, kwestie związane z szeroko rozumianą niedyskryminacją, zostały naruszone - tłumaczy Mirosław Chrapusta. - Oczywiście, nie rozstrzygamy w ten sposób sporu, ale uważamy że wydawanie tego typu zarządzeń, kiedy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego istnieje konflikt, a w dodatku ta romska rodzina jest w szczególnej, mało komfortowej sytuacji, nie przyczynia się do łagodzenia konfliktu. Działania z naszej strony nie mają charakteru dyscyplinującego. Chodzi o to, że ten akt stojący w sprzeczności z porządkiem prawnym, niczemu nie służy - dodaje.

Przypomnijmy, że zarządzeniem Marek Chudoba wprowadził bezwzględny zakaz zasiedlenia nieruchomości przy ul. Sądeckiej w Czchowie. Chodzi o budynek, który zakupił samorząd miasta Limanowa z myślą o wielopokoleniowej romskiej rodzinie, która obecnie zamieszkuje zrujnowany dom przy ul. Wąskiej.

Dokument wydano w celu „zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego” na terenie Czchowa. W uzasadnieniu zarządzenia wskazano, że sprzeciw lokalnej społeczności wobec nowej sytuacji społecznej stwarza realne ryzyko wystąpienia niepokojów społecznych i skrajnych sytuacji przejawiających się agresją zarówno werbalną jak i fizyczną wobec rodzin romskich, które zamieszkają w nieruchomości.

(Fot. Materiały prasowe)

Komentarze (30)

konto usunięte
2016-02-25 10:18:37
4 10
Panie Burmistrzu Chudoba jest pan długoletni samorządowiec a nie znasz swojego podstawowego zakresu prawa, przynosisz pan wstyd na zewnątrz. Miasto Czchów nie jest pańskim prywatnym folwarkiem na Białorusi.
Odpowiedz
Cooba000
2016-02-25 10:25:32
5 8
Już dawno pisałem, że burmistrz Czchowa się ośmiesza i robi z siebie wiochę. Potwierdziło się. Nie chodzi o obrażanie kogoś, aby celowo ubliżyć, ale to jakiś pacan jest. Jakbym był mieszkańcem Czchowa, to bym zapadał się pod ziemię, że taki patałach rządzi moim miastem.
Odpowiedz
dyskryminator
2016-02-25 11:25:33
8 3
alfa01 tym bardziej miasto Czchów nie jest prywatnym folwarkiem samorządowców z Limanowej więc nie powinni przesiedlać mniejszości bez wcześniejszego uzgodnienia, tak że nie rób z siebie wiochy. Pan Burmistrz bardzo dobrze postępuje słuchając głosu swoich wyborców, prawo jak wiemy można naginać w obydwie strony to zależy, z której powieje korzystniejszy wiatr. Na terenie powiatu limanowskiego jest mnóstwo nieruchomości do sprzedania tylko jak wiadomo włodarze chcą się pozbyć problemu jaki stwarzają Romowie na 'ich' terenie. Wiecznie im coś przysługuje i należy się a do pracy ni ma komu, bo i po co jak sie należy bez pracy?!
Odpowiedz
kubus
2016-02-25 11:30:43
7 3
Chory kraj! To samorząd Limanowa powinien być podany do sądu za dyskryminację na tle narodowościowym. Polskiej wielodzietnej biednej rodzinie nie kupicie nowego domu, tylko odbierzecie dzieci!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a pytam się dlaczego? tj dyskryminacja czystej postaci, tylko nikt nie chce z tym zrobić porządku. proponuje panu burmistrzowi z Czchowa zaskarżyć ta sprawę na tle dyskryminacji narodowościowej. Burmistrz Czchowa ma 100% racji że ich tam nie chce.
Odpowiedz
Afrokomentator
2016-02-25 12:12:40
1 7
Chłopisko chciało jakoś uchronić się przed nowymi mieszkańcami.. ale niestety się nie udało i wszystko na to wskazuje że Czchów będzie miał nowych lokatorów..

pozdrawiam
Odpowiedz
Cooba000
2016-02-25 12:24:27
2 5
Żadne przesiedlenie. Przesiedlenie to była akcja Wisła.

Romowie nie mieli, gdzie mieszkać. Samorząd limanowski postanowił kupić im posiadłość za nasze pieniądze. Nigdzie nie jest napisane, że kupił w Czchowie, bo chciał się ich pozbyć. Przecież nikt ich z Limanowej nie wyrzuca. Kto im bronił chodzić do pracy, zarabiać i wybudować dom, który będzie spełniał normy? No nikt. To dlaczego, tak nie zrobili? To właśnie poprzednie władze na siłę ich trzymali i jeszcze wydawali tysiące złotych na legalizację samowoli budowlanej. Traktowano ich ulgowo. Teraz potraktowano ich na równi z innym (no prawie - w końcu dom dostali za darmo) i jest wielki płacz.

Dyskryminacja samorządu limanowskiego, bo przestali ich bronić przed nadzorem budowlanym i komornikami? No to ciekawe pojęcie. Prawda jest taka, że już dawno powinno się ich eksmitować z tej rudery, więc to jest jedyny zarzut do władz, ale poprzednich.

A odbieranie dzieci popieram, jak najbardziej. Ten przykład matki, co była w Wiadomościach. Kobieta schudła, znalazła pracę, a tak to dzieci by gniły z grubą, leniwą matką. Skoro ktoś sam nie potrafi się ogarnąć, to jak może wychowywać drugiego człowieka.

'Burmistrz Czchowa ma 100% racji że ich tam nie chce.' - no i kto kogo dyskryminuje?
Odpowiedz
sstan
2016-02-25 12:45:53
6 2
@alfa i coobo ja Wam zycze zebyscie sie obudzili w swoim domu a za oknem dom biednych dyskryminowanych lokatorow , czajacy to tam masz w garazu
Odpowiedz
czarek511
2016-02-25 13:07:35
0 6
skoro burmistrz czchowa taki rezykant to z moresami sobie nie poradzi....ha,ha,ha.... na to czekałem!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
zabawny
2016-02-25 13:35:40
1 3
Szacunek dla Pana burmistrza Biedy, za konsekwentne dążenie do poprawy bezpieczeństwa publicznego w mieście Limanowa - rozproszona patologia po okolicznych gminach, ma mniej szkodliwy wpływ na spokojnych mieszkańców Limanowej. :)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-25 14:14:40
1 5
O! jak się rozszalało towarzystwo rasistów z Czchowa, hej filozofowie! a która ustawa RP mówi że cygani zamieszkujący na terenie danej gminy, nie posiadają konstytucyjnych praw swobody zmieniać miejsce zamieszkania na teren innej gminie w całego kraju ?
Zapraszam to całe towarzystwo zapoznania się z konstytucją RP, no chyba że Burmistrz Czchowa ma wyjątek ze względu na 'inny' poziom wykształcenia i stosują prawo Kargula i Pawlaka cyt. 'Sąd Sądem, a prawo musi być po mojej stronie'.
Panie Chudoba do sprzedawania kiszki propagandowo-medialnej jest pan dobry, ale z wykładnią prawa nie ma wiele wspólnego.
Odpowiedz
trybunal
2016-02-25 14:57:51
1 2
Oczywiście,że nasi burmistrzowie-Bieda i Zoń mieli rację.Gratulacje tak trzymać.
I nie dać się wyrilować Wiekim Bossom z powiatu !
Jesteśmy z Miastem Limanowa.
Odpowiedz
trybunal
2016-02-25 15:00:40
1 2
Wiadomo,że Burmistz Czchowa działał pod swoją publikę,musiał pokazać ,że jest z mieszkańcami a nie z Romami.Wiedział co i dlaczego to robi.
Odpowiedz
dyskryminator
2016-02-25 16:02:07
4 1
pat777 taka wyszczekana jesteś w ustawach to poproszę o konkretny artykuł na podstawie, którego samorząd limanowski przesiedla mniejszości narodowe na teren innej gminy bez wcześniejszej konsultacji z jej władzami, dysponując jednocześnie nieruchomościami we własnej gminie? Owszem gdyby to był dom zakupiony za pieniądze Romów to mogą zmieniać miejsce zamieszkania ale to jest ewidentnie nieczysta gra limanowskich władz, które sponsorują Romom zakup domu czyli to nie Romowie przeprowadzają się dobrowolnie, tylko przesiedlają ich zatem ta swoboda gwarantowana w konstytucji jest kwestią sporną w tym przypadku ponieważ pisano już o tym wcześniej, że ich zastraszano i właściwie to oni nie chcą zmieniać miejsca zamieszkania.
Odpowiedz
Arwen
2016-02-25 16:03:58
2 3
Czyli jednak moje podejrzenia się potwierdzają i wydane zarzadzenie burmistrza Czchowa ma przesłanki rasistowskie dyskryminujące narodowość Cygańską, panie Burmistrzu Bieda niech Pan realizuje swoje działania dotyczące Cygańskiej rodziny zgodnie z tym co Pan zamierza, mieszkańcy Limanowej popierają Pana.
Odpowiedz
Cooba000
2016-02-25 16:23:20
0 1
sstan, nie musisz nam niczego życzyć, bo my takich lokatorów w mieście mieliśmy dużo i nadal mamy dużo. Teraz ty poznasz też jak to jest, więc twoje życzenia okazały się dla ciebie niekorzystne.
Odpowiedz
sstan
2016-02-25 17:16:05
2 1
cobo, napisalem tak ,bo atakujecie burmistrza i bojacycyh sie mieszkancow Czchowa ,dobry Bieda wyrzucil ich z limanowej my mamy spokuj niech inni sie boja . przypomina mi to czasy okupacji ( dane z almanachu ziemi limanoskiej) jak likwidowano getto zydowskie i pedzono ich na tymbark i do obozow smierci ,co nam do tego my mamy swiety spokoj i dorobek .TERAZ chca wszystcy podrzucic jajo do Czchowa byle tez miec swiety spokój
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-25 18:08:37
0 0
dyskryminator - jak normalnie nie możesz pojąć, to wytłumaczę ci po chłopsku. Jak sobie kupisz dom/ lokal na terenie innego miasta i będąc właścicielem, pójdziesz do magistratu miejscowego zameldować lokatorów mniejszości/większości narodowej bez różnicy, to nie potrzebujesz żadnych wcześniejszych konsultacji społecznej, a żaden Burmistrz ci łaski nie robi jedynie może cię w d.pę pocałować, ponieważ posiadasz ustawowe prawa do swojej nabytej własności na terenie danej gminy. Panimajesz?
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-25 18:21:01
0 0
dyskryminator - piszesz że cygani byli zastraszani i zmuszeni bo tak wam i mediom zeznali , zarazem dobrowolnie wyrazili zgodę w Kancelarii Notarialnej na przesiedlenie . Zatem zadam ci pytania.
Kto to są cygani?
Kto to jest Notariusz?
Kto mówi prawdę, czy cygan cygani, czy Notariusz kłamie, który jest z nich wiarygodny?
Odpowiedz
dyskryminator
2016-02-25 19:34:54
0 0
alfa01 panimajesz? Widzę, że stare czasy Ci się przypominają towarzyszu. Wszystko się zgadza tylko, że powinieneś doinformować albo douczyć właściciela posesji w Czchowie o procedurach meldowania bo z tego co wiem to posłał do magistratu lokatorów zamiast samemu, jako właściciel, ich zameldować. Romowie mogli być zastraszani i pod wpływem takich działań wyrazili dobrowolną zgodę na przesiedlenie u notariusza. W takim wypadku i Notariusz i Romowie mówią prawdę. Skoro masz problem z definicją cygana albo notariusza to użyj googli.
W takim razie gdy Romowie zostaną przesiedleni to burmistrz Czchowa może kupić dom w Limanowej i tą procedurę podrzucania zgniłego jajka powtórzyć. Zgadza się?
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-25 20:22:43
0 0
Dyskryminator towarzysżem nigdy nie byłem a niedouczonym to ty jesteś w każdym calu. Widzę że nawet z googli dobrze nie umiesz czytać a już nie wspomnę o ustawach Rady Ministrów. Gdzie to napisane że właściciel musi osobiście meldować a pełnomocnictwo to już definicja dla ciebie nie zrozumiała. Jedno jest dla ciebie pocieszające. Ci przyszli lokarzy nauczą tam szybko takich jak ty dobrze interpretacja prawa. W tym romom nie dorastacie nawet do pięt.
Odpowiedz
Ares1
2016-02-25 20:37:34
0 1
Witam
Ja proponuję aby samorządowcy obu gmin sie dogadali i wspólnie zakupili w bieszczadach dzialkę 10 arową oraz kilkanascie namiotów w sklepie sportowym ,wreczyli te namioty cyganom i przesiedlili ich własnie tam Niech tam w lasach sobie zyja jak przystalo na naród koczowniczy W ten sposób spór zostanie zarzegnany a my nie bedziemy musieli sie spotykac z czarnymi w naszych miejscach zamieszkania
Pozdrawiam
Odpowiedz
dyskryminator
2016-02-25 20:45:42
2 0
Jasne, Bolek też tak mówi- nigdy nie byłem towarzyszem, hehe. Sam tak napisałeś towarzyszu, że będąc właścicielem pójdziesz do magistratu i meldujesz lokatorów, coś kiepsko Ci idzie to chłopskie tłumaczenie, po prostu bądź sobą nie udawaj jakiegoś inteligenta bo i tak z daleka jedziesz głupotą. Zwyczajnie nie zgadzam się z tym w jaki sposób postąpili limanowioki, to nie mieści się w granicach dobrych obyczajów ale w czasach kulturowego marksizmu takie pojęcia mocno się zacierają.
Odpowiedz
Cooba000
2016-02-25 22:00:35
0 3
sstan
No atakujemy burmistrza, bo chłopina się ośmiesza i robi widły z igły. On jest burmistrzem, a nie bogiem i nie może wydawać jakichś wydumanych rozporządzeń i robić z siebie dyktatora. Burmistrz Limanowej działa zgodnie z prawem, a burmistrz Czchowa nie. Boli go, że nie ma władzy absolutnej w swoim mieście.

Każdy mieszkaniec Czchowa może być panem na swojej posesji, a cyganie dostają domu w Czchowie i oni są sobie panami w tym domu. Nic innym do tego. Strach mieszkańców Czchowa, to ich sprawa.

A co z bojącymi się mieszkańcami Limanowej? Czy uważasz, że cyganie limanowscy są przypisani do Limanowej do śmierci i nie mogę zamieszkać w Czchowie? Na jakiej podstawie?

Co do ataków, to mamy prawo krytykować, a ty zachowujesz się jak jakaś płaczka, która chciałaby od każdego słyszeć same miłe słowa.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-25 22:02:59
0 3
alfa01@ , nie wdaj się w dyskusje z prostakiem-dyskryminatorem bo nie ma sensu, prawnicy przy wojewodzie wybiją im bezprawie z głowy, a w dodatku Sąd są już robi swoje. Najwyraźniej w Czchowie nie zmienił się ustrój i dlatego prawa własności nie rozumieją. Nie chcą zameldować i nie chcą dzieci romskie do szkoły przyjąć . Ten burmistrz Czchowa zachowuje się jakby był Naczelnikiem Czchowa w PRL-u który ma absolutną władzę w tym mieście razem ze swoimi przydupasami. Zostanie mu się odwołać do KCPZPR-u. Cha,chacha.
Odpowiedz
zwykly7
2016-02-25 22:10:53
0 1
@dyskryminator, chłopie nie parzy cię jeszcze w oczy ta strona internetowa, no chyby że na starość Limanowa cię tylko podnieca to powiedz to dorzucimy ci więcej mieszkańców Limanowej.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2016-02-25 22:16:45
0 2
Cooba000 tu ma trochę racji, bo nasza Konstytucja mówi:
'Art. 52. 1. Każdemu zapewnia się wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu'.
Odpowiedz
zwykly7
2016-02-25 22:39:24
0 2
@Absollut, proponuję aby Burmistrz Bieda zakupił kilkadziesiąt egzemplarzy Konstytucji RP i udał się na najbliższą sesję Rady Miasta Czchowa i wręczył to Burmistrzowi Czchowa i jego mieszkańcom.
Odpowiedz
Rotmistrz
2016-02-25 22:45:55
0 0
Straszni rasiści ci z ludzie z Czchowa fuj ;) ;) tacy nie tolerancyjni , nie amerykańscy ;) . Wszyscy Limanową dookoła by uczyli tolerancji a jak już do nich trafia problem to uciekają od tego na wszelkie sposoby .. nie ładnie :)
Odpowiedz
maestro1
2016-02-25 23:19:09
0 0
Nic z tego panie Bieda, źle sobie trafiłeś z tym Czchowem, Burmistrz Czchowa wam nie odpuści, przypuszczam że teraz będzie Amnesty International a na końcu będzie wojna na kamienie.
Odpowiedz
dyskryminator
2016-02-26 06:22:45
0 0
Alfa01 pat777 ma racje. Wracaj pod pantofel a nie udzielaj sie tutaj bo za cienki Bolek jesteś.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Nadzór wojewody: zarządzenie burmistrza w sprzeczności z prawem"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]