8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Park krajobrazowy w Beskidzie Wyspowym? Pomysł przedstawiono władzom

Opublikowano 09.10.2021 15:30:00 Zaktualizowano 10.10.2021 17:20:32 pan

Władzom na różnych szczeblach zgłoszono inicjatywę utworzenia na terenie Beskidu Wyspowego parku krajobrazowego, który miałby przyczynić się do ochrony przyrody w “jeszcze nie zadeptanym zakątku Polski”.

Mieszkający na co dzień w Warszawie turysta Wojciech Michalski, który skontaktował się z redakcją, na początku października zwrócił się do władz rządowych i samorządowych z pytaniem o utworzenie w Beskidzie Wyspowym parku narodowego lub parku krajobrazowego. Jego zdaniem, forma ochrony przyrody w tym “jeszcze nie zadeptanym zakątku Polski” nie jest wystarczająca. On sam Beskid Wyspowy odwiedza regularnie od lat i - jak przyznaje - jest jego miłośnikiem. 

- Od kilku lat odwiedzam Beskid Wyspowy i ze zdumieniem odkrywam, że są to chyba jedyne góry w kraju bez parku krajobrazowego, nie mówiąc już o parku narodowym. Są poszczególne rezerwaty, m.in. na Mogielicy, ale według mnie to nie wystarcza. Oczywiście góry te mają swoje charakterystyczne położenie, teren parku nie obejmowałby jednego zbitego obszaru. Ale czy naprawdę nie można utworzyć chociażby więcej parków/rezerwatów? Istniejący Wiśnicko-Lipnicki Park Krajobrazowy obejmuje tylko dalekie przedgórze Beskidu Wyspowego - pyta Wojciech Michalski.

Pomysł został przedstawiony do Ministerstwu Środowiska, marszałkowi województwa małopolskiego, wojewodzie, władzom powiatów limanowskiego, myślenickiego i bocheńskiego oraz parlamentarzystom - Urszuli Nowogórskiej i Wiesławowi Janczykowi. 

Zobacz również:

O inicjatywie porozmawialiśmy z Grzegorzem Biedroniem, prezesem Małopolskiej Organizacji Turystycznej i jednocześnie radnym Sejmiku Województwa Małopolskiego. 

- Parki krajobrazowe są zarządzane przez samorząd województwa, jak wiemy na terenie Małopolski jest ich kilka. Ich funkcjonowanie zdecydowanie usprawnia promocję turystyczną. Jednak jeżeli decyzja w tej sprawie ma zapaść, wcześniej musi odbyć się szeroka debata. Do tej dyskusji musi usiąść wielu partnerów, taka decyzja musi być wyważona i na pewno nie może zostać narzucona siłą. Taką propozycję rozpatrywał bym więc w kategorii rozpoczęcia rozmów, ale nie należy tego rozumieć jako początek procesu tworzenia parku krajobrazowego - mówi Grzegorz Biedroń. 

Formy ochrony przyrody zawsze budzą kontrowersje, a niekiedy wyraźny sprzeciw lokalnej społeczności. Tak było m.in. z Gorczańskim Parkiem Narodowym czy obszarem Natura 2000. - GPN zdecydowanie promuje gminę Niedźwiedź i sąsiednie, podhalańskie samorządy, ale trzeba pamiętać że tego typu działania czasem powodują zaniepokojenie mieszkańców. Lata temu takie niepokoje społeczne towarzyszyły tworzeniu Gorczańskiego Parku Narodowego czy obszaru Natura 2000 - mówi prezes MOT, dodając że w kwestii promocji Beskidu Wyspowego i Gorców wciąż jest jeszcze “mnóstwo do zrobienia”.

O komentarz poprosiliśmy także Czesława Szynalika, inicjatora cyklicznej akcji “Odkryj Beskid Wyspowy”. Jego zdaniem, pomysł jest nietrafiony. 

- Nie trzeba tworzyć parków krajobrazowych, jako sztucznych tworów, które będą nosiły jedynie biurokratyczne ograniczenia. Prawda jest taka, że wystarczy dbać o przyrodę i edukować, zwłaszcza młodzież - mówi. - O takich rzeczach można było myśleć lata temu, dziś większość terenów jest zagospodarowana. Za parkiem krajobrazowym nie idą żadne konkretne środki, a przynosi to utrudnienia dla mieszkańców - dodaje. 

Komentarze (20)

heavenshallburn
2021-10-09 16:50:59
3 5
Tak ten pomysl jest nietrafiony.
Odpowiedz
limanueva
2021-10-09 16:53:36
4 2
Tak, bardzo dobry pomysl:)
Odpowiedz
AdamKnight
2021-10-09 17:31:56
1 1
Powstałby jedyny na świecie wyspowy park narodowy. Mógłby się nawet tak nazywać: Wyspowy Park Narodowy. Przyciągnęłoby to rzeszę turystów, którzy myśleliby, że może nad jakieś morze jadą.
Odpowiedz
CzystaSkarpetka
2021-10-09 17:51:31
2 0
Jak najbardziej
Odpowiedz
powrotdzedaja
2021-10-09 18:17:49
0 1
Ale zabawneeeeeeeeeeee............!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
zorro2
2021-10-09 19:14:03
0 1
Jak może być to dobry pomysł ?. Jak rozmawiali z Wojciechem Biedroniem a mówił Grzegorz Biedroń...
Odpowiedz
przyjaciel_2012
2021-10-09 19:28:27
2 1
Jestem za
Odpowiedz
mnimitz
2021-10-09 19:58:37
0 2
ustawa o ochronie przyrody art. 17 zawiera ewentualne zakazy jakie mogą być wprowadzone na terenie parku krajobrazowego...
jeżeli ktoś nie ma gruntów na takim terenie ... to OK
pomysł super


Odpowiedz
royal30
2021-10-09 21:12:25
1 8
niech sobie Warszawka u siebie parki tworzy
Odpowiedz
Jaworina
2021-10-09 21:38:53
5 1
podpisuję się pod tym obiema rękami, to wspaniała inicjatywa
Odpowiedz
tezet
2021-10-09 21:53:24
2 0
Czy do dobrego pomysłu trzeba gościa z Wawy? Oczywiście ze kupa fajnych miejsc wymaga wsparcia. Walczmy o swoje bo mieszkamy w mega pięknym miejscu ale reklamuj y to polecajmy i ściagajmy ludzi. . Bo nie wiele jest takich miejsc. Ten pomyśl jest nie trafiony…chłopinie puknij się w mózg ty tez jesteś nie trafiony
Odpowiedz
michalekk
2021-10-09 22:34:59
0 3
Niech zajmie się lepiej problemami w swojej małej ojczyźnie.
Odpowiedz
nieufny
2021-10-09 22:40:02
0 4
Zgadzam się całkowicie z Panem Szynalikiem, a warszawiak niech decyduje w Warszawie, niech np. utworzy skansen narodowy na Żoliborzu, wara od rządzenia u górali. Wystarczy nam już tych rządzących warszawiaków, bokiem nam wychodzą! Zamiast tworzyć kolejny park narodowy, niech nauczy swoich współmieszkańców warszawiaków zbierania po sobie śmieci w już istniejących parkach narodowych np. w Tatrzańskim! Pewnie warszawiak chce startować do sejmu lub senatu z terenu Małopolski i czymś chce zabłysnąć.
Odpowiedz
konto usunięte
2021-10-10 11:01:51
2 2
Jestem za . Niektórym włodarzom trzeba łopatą do głowy kłaść na czym polega ochrona przyrody i jej lokalności. Mam nadzieję ,że w przypadku objęcia ochroną nie dojdzie do sytuacji jak w przypadku obsadzenia terenu wokół potoku Jabłonieckiego liliami i jałowcami płożącymi które nigdy w tym miejscu nie rosły. Wydarto z korzeniami lepiężniki , sitowie , kaczeńce i inne rośliny typowe posiano trawę , żeby wreszcie można ja było kosić kosiarką. Przecież to takie światowe i zgodne z najnowszymi trendami.
Odpowiedz
lopien
2021-10-10 13:19:49
0 2
Popieram Pana Szynalika!
Odpowiedz
nieufny
2021-10-10 14:02:26
0 1
@coco, a może byś tak wytłumaczył władzom centralnym w Warszawie, że nie wolno prowadzić rabunkowej trzebieży w Puszczy Białowieskiej przy użyciu harwesterów, bo ta unikatowa ostoja natury znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO i z tego tytułu powinna podlegać ochronie. Gdyby nie międzynarodowy hałas, pewnie dziś byłoby po puszczy. Tyle dla niektórych rządów znaczy ochrona przyrody i status parku narodowego. Zapewne za tym pomysłem parku krajobrazowego czy też narodowego w Beskidzie Wyspowym też czai się jakiś biznes warszawskich " elyt". Za chwilę pojawią się hotele, SPA i Bóg wie co jeszcze, a chłopu, który ma tam grunty, nie wolno będzie wybudować domu, zaś turysta. np. coco Ty albo ja będzie kupował bilet uprawniający do wejścia na teren parku. Tak już jest od niedawna w Gorczańskim Parku Narodowym. Zwróć uwagę, jak szybko ten pan Michalski obleciał urzędy na wszystkich szczeblach, w tym - na najwyższym. Ciekawe, kto też stoi za turystą Michalskim i o co mu chodzi?
Odpowiedz
Manitou
2021-10-10 15:03:36
0 0
Tak tak Świetny kurna pomysł, a pomyślał jeden półgłówek z drugim co będzie z ludźmi zamieszkujące te tereny? Co z ich majątkiem i jego wartością? w przypadku takich parków automatycznie wchodzą przepisy o zakazie lub dużym ograniczeniu budów i inwestycji, zakazy pewnych hodowli i upraw , ci wszyscy którzy chcą wcielać w życie takie pomysły powinni od razu wskazać źródło finansowania które wynagrodzi straty wszystkim tym którzy je poniosą!!
Odpowiedz
konto usunięte
2021-10-10 15:23:44
0 0
@nieufny - skoro poważne kwestie państwowe są głosowane w oparciu o projekty poselskie np. posła Suskiego czemuż jakiś Michalski nie miałby mieć takiego prawa jak szaleć to szaleć . Najgorsze w tym wszystkim jest brak przewidywalności , brak wyczucia i brak kompetencji. Ktoś musi malować szlaki , chronić przed dewastacją , w razie czego zadziałać w ramach GOPR , stać na straży tego , żeby komuś nie przyszło do głowy np. sadzić jakieś inwazyjne gatunki drzew. czy krzewów. W tej chwili w Polsce płaci się za wszystko za państwową służbę zdrowia , która niczego nie oferuje , za możliwość nauki- brak stypendiów konieczność korepetycji , za możliwość pracy koszty największe dla najmniej zarabiających. Ale suweren sobie chwali.
Odpowiedz
34607szczawa
2021-10-10 17:12:15
1 0
Rząd chce uchodzić za obrońcę lasów i przyrody tak naprawdę wycina lasy na potęgę, podobnie jak PO chcieli sprzedać polskie lasy, wysypiska za rządów PiS palą się jak zapałki a oczyszczalnie zanieczyszczają rzeki większość bez wujątku i wiele innych spraw...
Takie mamy rządy PiS
Odpowiedz
chuck
2021-10-11 10:48:32
0 0
Najlepiej Zrobić całą Polskę parkiem, a ludzi przesiedlić np do Iranu....
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Park krajobrazowy w Beskidzie Wyspowym? Pomysł przedstawiono władzom"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]