8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Podatki idą w górę

Opublikowano 09.11.2011 10:19:51 Zaktualizowano 05.09.2018 11:27:59 top

Rada Miasta Limanowa przychyliła się do propozycji burmistrza w sprawie podniesienia podatków. Wzrastają one np. dla budynków mieszkalnych o 6 gr za 1 m2, a dla podmiotów takich jak np. policja z 3,65 do 7,36 zł.

Wczoraj Rada Miasta Limanowa podjęła uchwałę zaproponowaną przez burmistrza miasta dotyczącą określenia rocznych stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Limanowa.

Podatek od budynków mieszkalnych  wzrasta z 0,43 gr do 0,49 gr (wszystkie ceny za 1 m2 powierzchni). Od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z 17,71 do 18,45 zł. Od budynków w których prowadzony jest obrót kwalifikowanym materiałem siewnym z 7,12 do 7,42 zł. Od budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych z 4,11 do 4,28 zł.
Od pozostałych budynków, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego z 6,72 do 7,36 zł. Od budynków gospodarczo-inwentarskich (drewutnie, obory, stodoły, szopy) z 3,34 do 3,48 zł. Najwięcej kwotowo wzrośnie podatek od budynków zajmowanych przez podmioty realizujące zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego (np. policja) z 3,65 do 7,36 zł (burmistrz argumentuje, że na ten cel i tak przychodzą osobne pieniądze z budżetu państwa i budżetu np. limanowskiej policji wzrost podatku nie uszczupli).

Podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków wzrośnie z 0,62 do 0,65 zł. Od gruntów zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego z 0,10 do 0,43 gr. Od pozostałych gruntów z 0,13 do 0,14 zł.

- Podatki nie były podnoszone od trzech lat i co do zasady podnosimy je o wskaźnik inflacji – mówi Wacław Zoń, zastępca burmistrza miasta Limanowa. - Są przypadki, gdzie podatki są podniesione wyżej np. od mieszkań osób fizycznych o 6 gr., ale to przy mieszkaniu o powierzchni 200 m2 daje wzrost o 12 zł w roku, czyli 1 zł w miesiącu. Trzeba też pamiętać o tym, że brak podwyżek podatków lokalnych skutkuje obniżeniem subwencji wyrównawczej z budżetu państwa.

Za podniesieniem rada nie głosowała jednak jednogłośnie, przeciw był Zygmunt Liszka, a od głosu wstrzymał się Walenty Rusin.
⁃    Patrząc na to co się dzieje, ile obiektów jest pustych i czeka na ludzi, podnoszenie podatku od m2 działalności nie służy niczemu – argumentuje Zygmunt Liszka. - Niby to jest niewiele, bo 4,2% ale w stosunku do ostatnich lat podatki poszły w górę o kilkadziesiąt procent. Trzeba też mieć na uwadze czynnik społeczny, gdyż wszystkie obciążenia idą w górę: gaz, prąd, ścieki, dlatego uważam, że podnoszenie podatku destruktywnie wpływa na rozwój miasta.

⁃    Wstrzymałem się od głosu ze względu na prywatnych przedsiębiorców, by ich dodatkowo nie obciążać kosztami, które i tak są duże – mówił Walenty Rusin.


Miasto nie zmieni podatków od środków transportu. – Uważam, że były one wysokie w stosunku do innych miast, a wszyscy i tak chcą kierowców zadręczyć cenami paliwa – mówi Władysław Bieda.

(Fot. UM Limanowa)
Zobacz również:

Komentarze (27)

obeznany
2011-11-09 10:37:36
0 0
Popieram Pana Burmistrza, to jak zadręczają cenami paliw to się w głowie nie mieści. Słuszna decyzja aby nie podnosić podatków od transportu. Kolejny przykład, Burmistrz stanął na wysokości zadania.
Odpowiedz
juzek
2011-11-09 10:42:18
0 0
Tak, jak władza nie wie jak zaradzić, to najlepiej podnieść podatki - A co - Kowalski zapłaci bo nie ma innego wyjścia. Jak będzie trzeba więcej - to podniesiemy więcej. Tak jak podniesiono VAT, później wiek emerytalny podniesiemy do 80 lat - nie ważne, że dożyje go 5% obywateli - ze wszystkich równo będziemy całe ich życie pobierali ZUSY - A co! niech płacą obywatele.
Odpowiedz
dzendzey
2011-11-09 10:42:41
0 0
'Wstrzymałem się od głosu ze względu na prywatnych przedsiębiorców, by ich dodatkowo nie obciążać kosztami, które i tak są duże – mówił Walenty Rusin' - jeżeli jest przeciwny podnoszeniu podatków to powinien zagłosować przeciw, a tak to tak jakby w ogóle nie głosował i go na sali nie było - wstrzymanie się od głosu to nic innego jak prosta dyplomacja - według mnie powinna obowiązywać prosta zasada - albo jesteś za, albo przeciw inaczej jesteś zbędny na sali. Po co płacić diety radnym, którzy się wstrzymują od głosowania. Albo się ma swoje zdanie w danym temacie albo nie i w tym przypadku wyszło, że jednak nie ma zdania. Pytanie - jak można się wypowiadać i po co pytać w ogóle kogoś na dany temat, jeżeli ten ktoś nie głosował. Jakiś absurd...
Odpowiedz
obeznany
2011-11-09 10:51:59
0 0
Czy wy chce aby przepadły subwencje? Zastanówcie się co piszecie i przypomnę wypowiedź Pana Zastępcy Burmistrza: „Trzeba też pamiętać o tym, że brak podwyżek podatków lokalnych skutkuje obniżeniem subwencji wyrównawczej z budżetu państwa” Przypominam to nie jest żadna podwyżka tylko wskaźnik inflacji. Koniec kropka.
Odpowiedz
znany
2011-11-09 12:08:50
0 0
Pan Rusin miał prawo wstrzymać się od głosu. Po pierwsze jest to zgodne z ustawą o SG i regulaminem Rady. Po drugie jest to wyrażenie określonego stanowiska i to bardzo jednoznaczne. Można tego nie rozumieć, no ale jeśli ktoś czegoś nie rozumie, to powinien siedzieć cicho, bo się kompromituje. Po trzecie wreszcie, każdy radny głosuje wyłącznie wg własnego rozeznania i sumienia i nikt nie ma prawa mu czegokolwiek narzucać i nie jest, w tym z nikim i niczym związany. Takie jest prawo i akurat tego nikt nigdzie w demokracji nie kwestionuje, chyba ze jakiś niedowarzony 'filozof'.
Odpowiedz
znany
2011-11-09 12:19:38
0 0
Obzezany, wysokość podatków musi być bardzo wyważona, bo po drugiej stronie stoją mieszkańcy i firmy, które mogą nie wydolić, a oni utrzymują Burmistrza i Urząd, płacąc na to utrzymanie niebagatelną kwotę, blisko 4 mln zł rocznie. Narzekamy na wysokie bezrobocie, a z drugiej strony chcecie ponad miarę obciążać firmy. Miało tak nie być, obiecywano obniżki. Widzisz przez poprzednie 3 lata, jak mówi zastępca podatków nie podnoszono.
Odpowiedz
znany
2011-11-09 12:23:20
0 0
Przepraszam, Zastępca miał być z dużego Z, nie zdążyłem zmienić.
Odpowiedz
1958
2011-11-09 12:48:43
0 0
Podatki w Polsce to jest naprawdę nic w porównaniu z innymi krajami .Ja mieszkam we Francji i ostatni podatek od nieruchomości zapłaciłem tydzień temu i wynosił 2185 euro. 2 miesiące temu płaciłem podatek Foncieres nie wiem jak to przetłumaczyć na polski 1723 euro a wiosną płaciłem podatek od wynagrodzenia ponad 2400euro.
Odpowiedz
crusader
2011-11-09 12:55:43
0 0
1723 euro - w translatorze wyrzuca 1723 euro
Odpowiedz
dzendzey
2011-11-09 13:05:02
0 0
Dziekuję Znany, że poinformowałeś mnie o mojej własnej kompromitacji. Ja jednak uważam, że możliwość głosu - za lub przeciw daje całkowitą (i jedyną) możliwość wyrażenia stanowiska, wstrzymanie od głosu informuje, że ktoś albo nie rozumie nad czym jest głosowanie, albo nie ma swojego stanowiska, albo obawia się, albo nie wie, które stanowisko jest właściwe, albo jest mu to obojętne, albo Radny ma zły dzień, ma wszystkiego dość i wolałby być nieobecny na sali itd.
Mnie interesuje czy ktoś jest za czy przeciw, a czy uchwała przejdzie czy nie decyduje większa ilość za lub przeciw, a nie wstrzymania się od głosu.
Mówisz Znany, że jest to jasne stanowisko w sprawie - mam pytanie - gdyby wszyscy się wstrzymywali to jakie to stanowisko i czy wtedy istnienie rady lub możliwość głosowania ma sens? Takie jest moje zdanie, a w Twoich oczach mogę kompromitować się na potęgę - nie zależy mi - lepiej jednak, żeby radni nie kompromitowali się przed nami i głosowali, a nie wstrzymywali się od głosu.
Odpowiedz
1958
2011-11-09 13:14:18
0 0
Przepraszam podatek FONCIERES we Francji to jest podatek gruntowy w Polsce
Odpowiedz
czuszkaszwurnik
2011-11-09 15:48:52
0 0
cyt. 'burmistrz argumentuje, że na ten cel i tak przychodzą osobne pieniądze z budżetu państwa i budżetu np. limanowskiej policji wzrost podatku nie uszczupli'

panie biedny burmistrzu Biedo pieniądze na ten cel idą z naszych podatków, a budżet to nie fabryka pieniędzy i jak się jest burmistrzem to trzeba to wiedzieć. Poza tym oby przez takie posunięcia na przykład nie zabrakło paliwa do radiowozów i samochodów Państwowej Straży pożarnej. Te instytucje - śpieszę donieść - mają w państwie również własny, uchwalany ustawą budżetową, budżet - i to rokrocznie mniejszy.
Odpowiedz
kingkong
2011-11-09 16:13:31
0 0
podatki o wskaźnik inflacji w górę, a moja pensja jakoś stoi w miejscu...
Odpowiedz
juzek
2011-11-09 16:15:17
0 0
@kingkong: Nie martw się, emerytura rośnie w dół ;p
Odpowiedz
clemenza
2011-11-09 16:58:44
0 0
Az mnie szlak jasny trafia.... Cytuje:

'burmistrz argumentuje, że na ten cel i tak przychodzą osobne pieniądze z budżetu państwa i budżetu np. limanowskiej policji wzrost podatku nie uszczupli)'

No i co z tego ze przychodza z budzetu panstwa ! On jest na tyle niespelna rozumu ze nie wie skad jest budzet panstwa ?! kto go tworzy ? Przeciez to my, obywatele !
Jak wiecej wezna od panstwa, to i panstwo wiecej od nas 'wycycka'. No masakra jakas noramlnie... Glupie tlumaczenie sie i tyle.
Odpowiedz
seicento900
2011-11-09 19:01:05
0 0
moze oderwac od koryta kilku kombatantow,zasluzonych czy niezastapionych a bedzie taniej
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2011-11-09 19:19:00
0 0
1958- Ty sobie lepiej siedź w tej franci, chyba ze nasze podatki tak Ci się podobają to zjedź do polski a wtedy porównasz je z zarobkami. pozdrawiam
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2011-11-09 19:23:51
0 0
dzendzey- wszystko na temat, wstrzymany głos wstrzymana dieta, poco nam taki radny skoro nie wie poco przyszedł na sesję.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-11-09 19:23:57
0 0
Niestety wszyscy musimy płacić podatki na utrzymanie bandy darmozjadów z warszawki i tych lokalnych,dlatego komu się uda cokolwiek 'zaoszczędzić' temu należy się uznanie.
Odpowiedz
1958
2011-11-09 19:51:56
0 0
abdulwisimulał masz całkowitą rację jestem we Francji od 20 lat zostanę tu drugie 20 lat.
Odpowiedz
Janek64
2011-11-09 19:57:13
0 0
1958 smutne ale prawdziwe a co na to nasza młodziez.
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2011-11-09 20:19:11
0 0
1958-nie abdulwisimulał lecz abdulwisimulaha :) gdy klikniesz na mój nick wtedy wyświetli się pełna jego nazwa.pozdrawiam francie .
Odpowiedz
konto usunięte
2011-11-09 23:47:57
0 0
a może zaczeli by radni od cięć swoich zawysokich diet a burmistrz mógłby oddać bez straty pół swojej olbrzymiej pensji!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2011-11-09 23:49:07
0 0
to samo dotyczy trunków i wyszynku od których uginają sie stoły za pieniądze podatników!!!!
Odpowiedz
xxx83
2011-11-10 06:38:27
0 0
A czy radny Mieczysław Sukiennik były policjant też głosował za tak wysokim podniesieniem podatków dla policji? Jeżeli tak to powinni go przegonić jak następnym razem przyjdzie do kolegów na komendę.
Odpowiedz
xxx83
2011-11-10 06:41:37
0 0
I jeszcze jedno - brak mi tu komentarza wszystko wiedzącego Doradcy. Czyżby nie chciał komentować swoich niezbyt chlubnych poczynań?
Odpowiedz
karol27
2011-11-12 17:56:31
0 0
xxx83 od Pana Doradcy się odwal w delikatny sposób,bo masz w głowie plewy a wiedza twoja jest taka jak u kur na podwórku
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Podatki idą w górę"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]