8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Podłęże - Piekiełko: wybrano wariant budowy nowej linii i opcję modernizacji istniejącej

Opublikowano 28.07.2015 20:41:42 Zaktualizowano 05.09.2018 07:10:49 pan

Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu i opcji dla zadania pt.: „Budowa nowej linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Modernizacja linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz”.

Do dalszych analiz wybrano rekomendowany przez wykonawcę wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

- Proponowane przez wykonawcę warianty budowy nowych linii oraz modernizacji linii istniejącej zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem kryteriów społecznych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Wybrany przebieg okazał się być najkorzystniejszym z przeanalizowanych na podstawie tych właśnie kryteriów - informuje PKP. - Podjęta decyzja o wyborze ostatecznego przebiegu jest niezwykle ważnym krokiem zamykającym pewien etap planowania i pozwalającym na rozpoczęcie prac związanych z analizami uszczegóławiającymi oraz opracowaniem modeli finansowania i realizacji przedsięwzięcia, na podstawie których będzie mogła zostać podjęta decyzja o realizacji projektu.

Wariant 1A budowy nowych linii kolejowych nr 622 i 623 zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na przebiegu będzie zlokalizowane 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h. Trasowanie linii pozwoliło zminimalizować konflikty społeczne, wynikające z koniecznymi wyburzeniami obiektów cennych kulturowo – np. ominięcie wsi Gruszów z jej zabytkowymi zabudowaniami. Pomimo trudnych warunków ukształtowania terenu, wariant 1A ogranicza długości tuneli pozytywnie wpływając na wynik ekonomiczny budowy linii, a odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.

Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104: długość zmodernizowanego odcinka będzie wynosić 74,5 km. Na przebiegu Opcji 4 planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) i dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski). Opcja modernizacji istniejącej linii kolejowej na odcinku Chabówka – Nowy Sącz zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h. Na odcinku Tymbark – Nowy Sącz prędkość będzie wynosić do 120km/h. Na odcinku Tymbark – Chabówka prędkość będzie wynosić do 120km/h jednakże w celu optymalizacji kosztów (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60km/h). Opcja ta uwzględnią również budowę nowego szybkiego połączenia alternatywnego do 160 km/h dla przejazdu pomiędzy Mszaną Dolną, a Tymbarkiem w ramach linii 622/623 biegnącej na północ od linii 104. Głównymi założeniami modernizacji jest przybliżenie istniejącej linii do bieżących standardów podróży transportem kolejowym, aby zapewnić projektowane prędkości podróży oraz bezpieczeństwo planowane jest ograniczenie liczby przejazdów w poziomie szyn ze 139, do 70. W opcji 4 wykonawca zaprojektował 2 tunele, które w znaczący sposób „prostują” przebieg istniejącej linii w trudnym, górzystym terenie.

Jak informuje PKP PLK S.A., wybór ten jest wynikiem opracowanych dotychczas etapów studium wykonalności, tj: prognoz społeczno-gospodarczych i analizy rynku usług transportowych; analiz ruchowo-marketingowe wariantów modernizacyjnych; analizy stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru; analiz technicznych wariantów realizacji zadania wraz z oszacowaniem kosztów; analizy środowiskowej oraz przeprowadzonej na podstawie wyników w/w opracowań analizy wielokryterialnej.

Trasę przebiegu linii można sprawdzić tutaj.

***

Co ciekawe decyzja ta miała zostać podjęta na początku tego roku, termin jednak przesuwano, a ostatnio mówiło się nawet, że wybór zostanie dokonany dopiero pod koniec roku. Podczas wizyty Ewy Kopacz w Nowym Sączu premier zapowiedziała, że we wrześniu podczas posiedzenia Rady Ministrów w Krakowie, będzie gotowa na odpowiedź, czy linia ta znajdzie się na liście priorytetowej, czy rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. 'Myślę, że to będzie chyba odpowiedź która powinna w jakimkolwiek stopniu zadowolić wszystkich oczekujących' - mówiła premier.

Obecnie trwają konsultacje Krajowego Programu Kolejowego w którym linia Podłęże-Piekiełko znajduje się na liście rezerwowej. O konsultacjach i sposobach udziału w nich napiszemy już wkrótce.

W miniony piątek w TVP Kraków dyskutowaliśmy na temat sytuacji tej linii. Program 'Region, ludzie, sprawy, opinie' można zobaczyć tutaj.

***
Poniższe tabele prezentują długość planowanego odcinka nowej linii, tuneli oraz estakad z podziałem na powiaty zlokalizowane na jej przebiegu:

Poniższe tabele prezentują długość modernizowanego odcinka istniejącej linii nr 104, tuneli oraz estakad z podziałem na powiaty zlokalizowane na jej przebiegu:

(Źródło: Podłęże-Piekiełko)

Komentarze (41)

Wfra
2015-07-28 20:57:09
1 5
Oj moj duzy limanowski nos czuje, ze zblizaja sie wybory!!! :):):)
Odpowiedz
konto usunięte
2015-07-28 21:22:37
1 3
I niech powstanie ta linia, ludziom otworzy się nowy rynek pracy w Krakowie. Żeby ktoś jeszcze pomyślał i zrobił mądry rozkład jazdy dla dojeżdżających tam do pracy to byłby szczyt marzeń.
Odpowiedz
1234567
2015-07-28 21:29:00
1 3
Jest takie powiedzenie : - 'obiecanki cacanki, a głupiemu radość'.
Odpowiedz
Rys
2015-07-28 21:40:40
1 4
Takie kreski na mapie, to można kupić w każdym sklepie z kreskami – jak stwierdził nie dawno pewien znany klasyk ... Dostawa takich kresek do sklepu z kreskami na mapie, zawsze odbywa się przed wyborami.
Odpowiedz
xyz
2015-07-28 22:02:59
1 1
I znowu Mi przez ganek ma jechać pociąg :) Tylko ciekawe czy pojedzie :)
Odpowiedz
anilec
2015-07-28 22:23:25
1 3
Komitet Inwestycyjny PKP ruszył z kopyta, być może na prośbę Pana Komorowskiego dotychczasowego prezydenta, lecz to nic dziwnego po ostatnich wynikach w powiecie limanowskim. Spodziewam się jeszcze jednej linii kolejowej Limanowa-Laskowa i też za niecodzienny wynik głosowania w wyborze głowy państwa.

Do wyborów jesiennych to zacznie być realizowane ? po wyborach będzie realizowany wariant X, czyli palcem nikt nie kiwnie, zabraknie i woli politycznej i pieniążków.
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-28 22:42:06
5 0
Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Po jaki walczyk jesteśmy zmuszeni czytać taki chłam? W każdej chałupie przynajmniej jeden samochód,pieprzonych busów od groma-i nie ma czym dojechać do stolycy małopolski.Nawet gdybyśmy byli Kuwejtem nikt nie odważyłby się opowiadać takich pierdół.
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-28 22:50:13
4 0
@Logon-ja spełnię Twoje marzenie-nie będę spał całą noc i stworzę piękny rozkład jazdy-gwarantuję że Ci będzie pasował i na pewno wszystkim.Albo nie,od Nowego Roku będzie stałe połączenie Limanowa-Kraków.helikopterem.Lot z pod szpitala do Prokocimia następnie metro do Rynku Głównego.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 07:55:44
4 3
Drodzy malkontenci. Czy Wy kompletnie nie rozumiecie, że właśnie WYBORY oraz nowa perspektywa unijna są IDEALNYM czasem, aby w końcu zrealizować budowę tej linii? Jak pokażemy jak nam na nas zależy, to obecny rząd zrobi wszystko, aby popchnąć tą inwestycję do przodu, tak samo ewentualny przyszły. Wystarczy kilka minut, aby wziąć udział w konsultacjach społecznych i wysłać formularz do ministerstwa. Zapraszam na stronę i fanpage Pociąg Autobus Góry.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 08:00:17
4 3
Nie słuchajcie kompletnych ignorantów typu @111ksiadz. Nowoczesny transport kolejowy jest PODSTAWĄ transportu publicznego w cywilizowanych krajach, tym bardziej w górach! Naprawdę niektórzy myślą, że te 1,5h autem do Krakowa czy 2h busem (w gigantycznych korkach w Wieliczce 2,5-3h) to jest cywilizowany transport? To jest WSCHÓD, marszrutki jak w Ukrainie czy Rosji. Kraków dusi się smogiem, stare graty i busy i tak niedługo nie będą mogły wjechać na Aleje, więc i tak będzie trzeba się przesiadać na P+R w Wieliczce czy w Bochni.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 08:09:00
4 4
Ta wielka inwestycja ma w założeniu służyć przede wszystkim skróceniu czasu jazdy do Zakopanego i do Nowego Sącza, ale najbardziej właśnie skorzysta na tym powiat limanowski. Studium Wykonalności zakłada godzinny takt pociągów osobowych z Krakowa zarówno w stronę Nowego Sącza/Krynicy jak i Zakopanego. Do tego dojdą pociągi pośpieszne, oraz po 1-2 parze pociągów ekspresowych. Z Limanowej będzie można pojechać nie tylko nowoczesnym newagowskim Impulsem w 45 min do Krakowa czy 20 min do Nowego Sącza, ale i Flirtem do Poznania czy Pendolino do Warszawy.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 08:14:55
4 4
Wystarczy spojrzeć jak funkcjonuje pierwsze pół linii Kolei Małopolskich Wieliczka-Kraków-(od września do Balic). Nowoczesne pociągi co pół godziny, tanie bilety, parkingi P+R. Parkingi są pełne, kursują skomunikowane z pociągiem busy (szansa dla busiarzy z limanowszczyzny), bilety tanie, pociąg jedzie do centrum Krakowa 2x szybciej niż autobus i dużo szybciej niż samochód, jak są korki to jeszcze szybciej. Niedługo będą kolejne linie do Tarnowa, Skawiny, Trzebinii czy Miechowa, a Limanowa ma na zawsze tłuc się krętymi drogami przez Rybie?
Odpowiedz
gosia71
2015-07-29 08:39:43
3 3
Czegoś nie rozumiem.... p.Premier powiedziała ze projekt budowy spadł na dalszy plan, to po co dalej o tym marzyc...jak kasy nie bedzie.... po raz kolejny ktoś kase wezmie za 'niby ' projekt... na to PKP ma kase ale po co projekty jak sa nieralne? a mi nikt nie płaci za marzenia!!!!!!
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-29 09:42:15
3 3
@ED250-oczywiście masz rację,a ja jestem kompletnym ignorantem.Tylko nie rób wody z mózgu ostatnim zdrowo myślącym.Limanowa,góry-jakie góry?-w Zakopanem miała być olimpiada i co zrobili?Nie porównuj Krakowa i okolic bo to jest konieczność.Żaden nawet najgłupszy urzędnik unijny nie podpisze tego.Nam brak szybkich połączeń i tu unia dzięki Niemcom dołoży,bo będą z tego korzystać.Pociąg Kraków-Przemyśl jedzie około 5godz. więc NIEMCY pilili o szybkie połączenie z Ukrainą i je mają.Piękna autostrada od granicy zachodniej do wschodniej.Nie bez przyczyny pomału przytulają Ukrainę,będzie następny kraj zbytu i kręcenia własnych interesów.Ponoć wiara czyni cuda-życzę sukcesów.
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-29 10:00:18
2 2
Dzwonią do mnie znajomi z Polski i zagranicy z zapytaniem czy dobrze widzą,twierdząc że to nie 1kwietnia.Południe matecznik PIS-u,więc obecnie rządzący(chyba już nie długo)rzucili lichą kiełbasę wyborczą,ale to padlina.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 10:01:02
3 3
@gosia71 Linia aktualnie jest na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Problem jest taki, że na liście podstawowej jest pełno 'projektów worków' czyli bardzo ogólnie opisanych inwestycji bez konkretnych tras, są też projekty wzajemnie się wykluczające, np. budowy łącznic w dwóch wariantach. Nawet jeżeli nie uda się przenieść PP na listę podstawową, to jest jeszcze nowy fundusz UE: tzw. plan Junckera. Rząd chce wpisać w ten plan dwie wielkie inwestycje kolejowe: Kolej Dużych Prędkości, tzw. linię Y, oraz właśnie linię Podłęże-Piekiełko. Ale musi być społeczne poparcie dla tych inwestycji, dlatego zachęcam do wysyłania formularzy, to zajmuje kilka minut!
Odpowiedz
Krzychu7
2015-07-29 10:02:15
2 1
Wszyscy w Limanowej powinni wysłać petycję do rządu, którą można znaleźć na stronie: http://pociagautobusgory.pl/krajowy-program-kolejowy
Odpowiedz
Krzychu7
2015-07-29 10:05:50
2 1
Choć pewnie w Limanowej nikt się tym nie zainteresuje bo jeszcze by dało się jechać do pracy po za Limanową, a po co jak można siedzieć na zasiłku w domu i mówić, że w Limanowej duże bezrobocie.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 10:11:57
3 3
@111ksiadz Ciąg Kraków-Przemyśl to jest element międzynarodowego ciągu kolejowego E30 oraz międzynarodowej drogi E40, to są jedne z głównych tras w Europie, więc nie jest dziwne, że jest tam zmodernizowana DK94, kończy się budować A4 oraz linia kolejowa jest podnoszona od kilku lat do standardu 120-160 km/h.
O linii P-P pisałem powyżej w kontekście wielkich zalet dla powiatu limanowskiego. Ale ta linia będzie też stanowiła międzynarodową linię kolejową w kierunku południowym, na Słowację, Węgry, Rumunię, z polskich portów w Trójmieście. Liniami przez Tarnów, NS, przejście w Muszynie jeździ masa pociągów towarowych, mogło by jeździć jeszcze więcej, gdyby P-P skróciła czas jazdy o ponad 2h i była krótsza o kilkadziesiąt km. To skutecznie mogłoby odciążyć drogi z części tirów tranzytowych. A jeżeli chodzi o ruch lokalny, szybka linia kolejowa mogła by skłonić do wybudowania terminalu kontenerowego, jaki powstaje np. przy modernizowanej linii kolejowej Kraków-Rzeszów w Dębicy. Taki terminal mógłby powstać w Nowym Sączu i Nowym Targu i mógłby służyć lokalnym dostawcom do wysyłania towarów.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 10:38:23
3 2
Limanowszczyzna to jak najbardziej są GÓRY. Góry to nie ma np. na linii Warszawa-Białystok, linia kolejowa prosta jak strzała, która jest przebudowywana z myślą o 200 km/h jako element ciągu Rail Baltica. O tym, że w okolicach Limanowej są góry świadczy orientacyjny koszt obwodnicy tego miasta szacowany na 500 mln zł, podczas gdy obwodnice często kosztują w niegórzystym terenie po 50-100 mln zł. Obecna stara linia Chabówka - Nowy Sącz z powodu bardzo trudnego terenu ma geometrię na 50 km/h, przebudowa jej na 120 km/h będzie się wiązała de facto z budową nowej, z dwoma tunelami i kilkoma estakadami. Limanowa i okolice jak nikt inny powinny walczyć o budowę linii P-P, bo prawda jest taka, że krajówki w stronę Krakowa nie będzie nigdy, a na DK28 zawsze będą tiry wspinające się na strome podjazdy, dwupasmówek nikt tutaj nie wybuduje.
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-29 10:48:02
1 2
ED250-szanuję Cię i cenię bo widzę że temat masz'obrypany',ale jakbyś przez moment zapomniał o ekonomii. Dla porównania-100 lat temu Rakieta z Warszawy do Łodzi jeździła 70min,dzisiaj nowoczesny tabor i jeździ 120min.Te wewnętrzne połączenia nie rokujące interesów po prostu'smyrają'urzędasów unijnych,zwłaszcza Niemców.Ale mimo wszystko,wszystkiego najlepszego.
Odpowiedz
gosia71
2015-07-29 10:48:44
2 3
zeby nie było ..jestem za tym projektem całym sercem... tylko napisałąm co usłyszałam z ust p.premier w Ns
...to jak to jest?....oni swoje a my swoje?
Odpowiedz
gosia71
2015-07-29 10:50:31
1 2
ale i tak sie wszystko rozbija o pieniadze
Odpowiedz
gosia71
2015-07-29 10:59:18
1 2
ed250..moim zdaniem gdyby to była inwestycja traktowana powaznie to by była na liscie już!!!!!! a nie od kilu lat plany..plany.plany..
Odpowiedz
gosia71
2015-07-29 11:00:34
1 2
ED250...projekujesz to?
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 11:12:57
1 2
@111ksiadz Mylisz się. Przed wojną najszybsze pociągi (a właściwie ciasne szynobusy) jechały 1:26, najszybciej w historii było minutę krócej w 1909, obecnie trwa modernizacja tej linii i pociągi z wieloma postojami po drodze mają w planach jeździć ok. 1:15. Co do dofinansowań unijnych, to przecież na tym one polegają, że dostajemy dofinansowanie na jakieś inwestycje, przy okazji część technologii będzie pochodziła np. z Niemiec. Teraz do tego samego potrzeba nam i Unii jest np. Ukraina. Rynek zbytu.
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-29 12:43:43
1 0
@ED250-wyżej wspomniałem że jesteś specjalistą w tym temacie,ja jestem specjalistą w innej dziedzinie.Bez zbędnych pierdół....w styczniu jechałem z Łodzi do Warszawy tylko 1g55min-modernizacja trwa ponad 100lat.W kwietniu jechałem z Krakowa do Przemyśla tylko 4g20min.Więc realia są zupełnie inne niż Twoje mrzonki.
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 13:25:28
2 1
Jakie realia? Że są MODERNIZACJE obu linii? Skończą się modernizacje, będzie się jeździć dużo szybciej. Tyle.
Odpowiedz
Duud
2015-07-29 13:43:20
4 3
@111ksiądz
Z Twoim podejściem to połóż się i poczekaj aż ktoś przyjdzie i zacznie po Tobie skakać.
Nie wierzysz że można wywrzeć skuteczny nacisk w tej sprawie to już Twoja sprawa ale po co organizujesz swoją prywatna akcję zniechęcania to nie rozumiem

Bardzo zachęcam do wysyłania tych formularzy. Jeśli głos mieszkańców będzie wystarczająco donośny to kto wie? Region którego dotyczy inwestycja jest zbyt duży żeby koszty polityczne rezygnacji z tej inwestycji nie miały żadnego znaczenia
Odpowiedz
111ksiadz
2015-07-29 14:02:32
1 1
Żadnej prywatnej akcji zniechęcającej nie organizuję,jedynie stąpam mocno w realiach.Oczywiście życzę powodzenia,szczególnie nowym nickom na tym portalu.
Odpowiedz
JAN
2015-07-29 15:42:53
0 2
Za Franciszka Józefa podczas Zaboru austriackiego linię kolejową Chabówka - Nowy Sącz od zera przy wykorzystaniu wołów wybudowano w 2 słownie dwa lata. A tu dyskusja już trwa parędziesiąt lat, a do realizacji jeszcze parędziesiąt minie o ile w ogóle do niej dojdzie.
Odpowiedz
sweetfocia
2015-07-29 15:49:58
0 2
Wygląda jak ta kreska obwodnicy Mszany Dolnej i wizualizacje pewnego mistrza.
Odpowiedz
krk
2015-07-29 16:36:15
1 0
Pożyjemy, zobaczymy. Jak ruszy wykup ziemi to uwierzę.
A swoją drogą ciekawe gdzie konkretnie planują stację w Szczyrzycu, bo na mapce jej nie ma. Podejrzewam że nad szkołą, bo to by było najbliżej do centrum, ale i tak pół kilometra pod górę spod szkoły.
Czyje tam są pola?
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 16:36:34
1 1
Jestem nowy na tym portalu, bo jestem nowy na limanowszczyźnie. Może część z Was tego nie dostrzega, ale można doznać komunikacyjnego szoku jak się przenosi z miasta ze sprawnym transportem publicznym i gdzie z dworca kolejowego ma się połączenia w całą Polskę, do Limanowej gdzie trzeba tłuc się i ponad 2h busem z Krakowa.
@JAN Za zaborcy zbudowano linię kolejową na 50 km/h dla lekkich parowozów, a tutaj mamy zeletryfikowaną linię kolejową na 120-160 km/h z dopuszczalnym naciskiem 22,5 t/oś, z nowoczesnymi systemami sterowania ruchem. Do tego mamy ochronę środowiska, wywłaszczenia itp itd.
Odpowiedz
krdk
2015-07-29 17:57:15
1 0
Żeby uzbierać 6mld zł każdy pracujący Polak musiał zapłacić w podatkach ok 500zł.
A ta linia będzie służyła niewielkiej liczbie ludności w skali całego kraju.
Odpowiedz
Duud
2015-07-29 18:09:09
0 0
Tak dla porównania - 6 kilometrowy centralny odcinek drugiej linii warszawskiego metra tyle kosztował.
Ale zawsze można myśleć że dla jakiejś tam zaściankowej małopolski to wystarczy żeby wóz drabiniasty od wsi do wsi z chlebem dojechał
Odpowiedz
ED250
2015-07-29 19:58:48
0 1
Modernizacja warszawskiego węzła kolejowego będzie kosztowała 25 mld zł. Ilu Polaków się zrzuci na to w podatkach? Oczywiście to jest stolica naszego kraju, liczba mieszkańców to 1,7 mln. Obszar oddziaływania linii P-P to ok. 0,8 mln ludzi. Do tego kilka mln turystów rocznie np. w samym Zakopanem, a gdzie jeszcze Beskid Wyspowy i Sądecki.
Odpowiedz
inkaa
2015-07-29 20:26:39
0 0
@Krzychu7

'Choć pewnie w Limanowej nikt się tym nie zainteresuje bo jeszcze by dało się jechać do pracy po za Limanową, a po co jak można siedzieć na zasiłku w domu i mówić, że w Limanowej duże bezrobocie'.
To było obraźliwe. Bezrobocie w tym mieście również jest sztucznie zawyżane... (praca na czarno).
W Limanowej jest sporo osób, które codziennie dojeżdżają do Krakowa busami, bo nie mają innego wyjścia.
Wielu moich znajomych wysłało mailem formularz, od dawna śledzą losy projektu.

@ED250
Sądzisz, że mieszkańcy nie dostrzegają tego jak wygląda u nas komunikacja? Proszę Cię... Nie da się tu żyć i tego nie widzieć. Mogę też odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak jest i dlaczego się nie poprawia, ale chyba każdy zainteresowany tematem mieszkaniec zna historię miasta sprzed 10 lat.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-07-29 20:59:24
0 0
@krk narazie są gminne ale już jest rozpisany przetarg. Czyje będą to się okaże wkrótce.
Odpowiedz
bearchen
2015-07-29 22:42:37
0 1
I z czego tak się cieszcie. Spójrzcie prawdzie w oczy. A prawda jest taka, że ani palcem nie kiwna po wyborach. A nawet gdyby było inaczej to szybciej jak za 10 lat nie pojedziecie. A ilu się przy tym urzędasow musi nakarmić a ilu nowych nierobów zostanie powołanych do opieki i nadzorowania budowy tego cuda.
3mam kciuki żeby słowa przeszły w czyny. Ale słowa w ustach kłamcow brzmią mało wiarygodnie.
Odpowiedz
ebi
2015-07-30 08:24:41
0 0
Oczywiście, pożyjemy zobaczymy - nie ulega jednak wątpliwości, że inwestycja ogromnie ważna dla limanowszczyzny. Nie lejmy więc żalów i piszmy, niech każdy z nas zrobi choć tyle dla poparcia tej linii.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Podłęże - Piekiełko: wybrano wariant budowy nowej linii i opcję modernizacji istniejącej"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]