5°   dziś 10°   jutro
Niedziela, 24 listopada Flora, Emma, Emilia, Chryzogon, Jan, Aleksander, Roman

Rygorystyczne podejście do pieszych

Opublikowano 15.07.2012 07:29:15 Zaktualizowano 05.09.2018 10:53:38 top

Limanowa. W związku z dużą zmianą organizacji ruchu w centrum Limanowej Policja zapowiada rygorystyczne podejście wobec pieszych i kierowców popełniających wykroczenia.

Na terenie powiatu limanowskiego w ubiegłym roku doszło do 24 zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, w tym roku do 9. Nie we wszystkich przypadkach winę ponosili piesi ale i tak konsekwencje tych zdarzeń były dla ich życia, zdrowia brzemienne w skutkach.

Zgodnie  artykułem 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym pieszy to osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonująca na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Pieszy jak każdy inny uczestnik ruchu ma swoje prawa na drodze, ale podlega również przepisom karnym za niestosowanie się do warunków jakie określa powyższa ustawa. - Niewłaściwe zachowanie osoby na drodze powoduje często poważne zagrożenie dla innych uczestników, ale co trzeba zauważyć osoba taka jest szczególnie narażona na konsekwencje swojego zachowania. Nie trzeba wielkiej wyobraźni, aby uzmysłowić sobie jakie szanse ma człowiek w kontakcie z pojazdem – mówi Stanisław Piegza, rzecznik KPP w Limanowej.

- W związku z wprowadzoną w minionym tygodniu bardzo dużą zmianą organizacji ruchu w Limanowej, mogą występować spore utrudnienia i sytuacje, w których piesi będą chcieli przechodzić przez jezdnię w różnych miejscach – niekoniecznie do tego przeznaczonych.
Pomimo oczywistych zagrożeń, może to powodować również blokowanie ruchu pojazdów, a dla samych pieszych sytuacje, w których popełnione wykroczenia będą skutkowały konsekwencjami finansowymi (mandaty karne) – mówi Stanisław Piegza. - Mając na uwadze kategorie zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, policjanci będą rygorystycznie podchodzić do sprawców tego typu wykroczeń. Będzie to oczywiście dotyczyć wszystkich uczestników ruchu pieszych oraz zmotoryzowanych.

Przypomnijmy najczęściej popełniane przez pieszych wykroczenia i konsekwencje prawne z nich wynikające:
- wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych (mandat 100 zł);
- wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi (mandat 100 zł);
- przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym (mandat 100 zł);

- Szczegółowe wytyczne dotyczące przepisów odnoszących się do pieszych, każdy może uzyskać w rozdziale 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, do której odsyłam nie tylko ich samych, ale i tych zmotoryzowanych – mówi rzecznik, który dodaje, że przestrzeganie przepisów drogowych i stosowanie się do sygnałów osób ruchem kierujących służy temu, aby każdy bezpiecznie mógł dotrzeć do celu. - Kultura na drodze i poszanowanie innych to właściwa sytuacja, ale to my sami musimy takie sytuacje wypracowywać – mówi rzecznik.
Zobacz również:

Komentarze (28)

guru21
2012-07-15 08:10:18
0 0
Wreszcie ktos się weźmie za tych pieszych w Limanowej! w żadnym innym mieście nie ma takiej samowolki na pasach co tutaj.
Odpowiedz
mari
2012-07-15 08:30:08
0 0
Ale 'wezmą' się tylko za pieszych przechodzących w miejscach innych niż pasy. Nadal nikt nie ma zamiaru rozwiązać ciągłego przechodzenia po pasach koło kościoła. Przecież tam są masakryczne korki, bo ciągle ktoś 'jest na pasach'.
Odpowiedz
seicento900
2012-07-15 08:53:48
0 0
W normalnym zachodnim kraju nikt nikogo nie straszy ,tylko wykonuje swoje zadania poprawnie i wszyscy są dla siebie mili .
Odpowiedz
cheffos
2012-07-15 09:39:17
0 0
Przechodząc nie na pasach w pierwszej kolejności należy rozglądnąć się dobrze, czy gdzieś nie czai się policja. Następnie sprawdzić czy droga jest wolna.
Odpowiedz
damian461vppl
2012-07-15 09:53:16
0 0
no to czyli władza mundurowa stanie się jeszcze bardziej upierdliwa niż była dotychczas (co sobie trudno bardziej wyobrazić) a tłum nadal będzie walił przez pasy pod kościołem (i nie tylko) jak po łące ...
Odpowiedz
edi60
2012-07-15 10:13:40
0 0
w zupelnosci sie zgadzam bo karac tez powinno sie za utrudnianie ruchu zmotoryzowanych mieszkam w rynku to widze co sie dzieje na przejsciach dla pieszych brak kultury ze strony pieszych a co dziwne to ci sie zle zachowuje co maja auta co jezdza wiec to wlasnie oni powinni byc uprzejmi dla kierowcow i zaczekac i przepuscic bo pieszemu jest lepiej zaczekac pare sekund niz kierowcy redukowac bieg i zatrzymywac sie =TROCHE UPRZEJMOSCI I GRZECZNOSCI ZE STRONY PIESZYCH =TEZ BRAK KULTURY JEST WSROD MLODYCH = zbliza sie sam do przejscia jedzie sznur aut a taki wtarga na przejscie z usmiechem na buzi i nonszaladzko przechodzi =PYTAM SIE GDZIE TU UPRZEJMOSC =POWINNIE ZMIENIC PRAWO DROGOWE =bron BOZE ja niemam auta ale jestem za kierowcami tych co poruszaja sie po miastach przejechac miasto nasze czy tez inne to hororr A W DODATKU BRAK UPRZEJMOSCI ZE STRONY PIESZYCH
Odpowiedz
Spokojny
2012-07-15 10:24:21
0 0
seicento900 w normalnym kraju nie ważne czy zachodni, wschodni, południowy czy północny policja cały czas wykonuje swoja robotę a nie tylko czasami. U nas wpinają sobie od-czadzenia w klaty i świętują no czasami dopadną kierowcę. No ale teraz uwaga będą robić za co im płacą. To w takim wypadku za miesiąc premie, nagrody i wypinać będą .... klaty.
Odpowiedz
ekbiedronka096
2012-07-15 10:57:13
0 0
Ja dam taki przykład z ostatniego tygodnia ale zaznaczam, że takie zachowanie pieszych jest na porządku dziennym, no więc jadę sobie pomalutku przez rynek i na pasach k/kościoła już wjechałam i w tym momencie dwie wymalowane i wysolariowane panienki jedzące jakieś danie z papieru wtargnęły jak burza,i pokazują jeszcze jakieś miny złe, że się autko nie zatrzymuje zaraz, ja już byłam na pasach i miały prawo zaczekać a nie wchodzić jak krowy hinduskie.Przydał by się porządek nad pieszymi oj przydał, trochę strat finansowych i byłby porządek, tak samo jak nauka wchodzenia na pasy nie jak krowa tylko jak homo sapiens, które ma jakiś rozum a nie lezie wprost na auto bo widzi pasy a co auto ma przefrunąć przez te pasy?
Odpowiedz
Julek
2012-07-15 13:15:21
0 0
Dobrze by było, zęby limanowscy policjanci znali ten artykuł, bo nie należy do rzadkości płacenie mandatu za przejście przez jezdnię w miejscu nie oznaczonym jako przejście. Nie na pasach to 50 zł się należy kary.

Otóż wolno z zachowaniem ostrożności przejść przez jezdnię na każdym skrzyżowaniu ulic, nawet jak nie ma zebry i w każdym innym miejscu, jeśli do przejścia jest więcej niż 100 metrów.

Cytat:
Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i
3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym
przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.

2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest
dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak
skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od
wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym
skrzyżowaniu.

3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym
mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje
zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy
jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej
krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-07-15 13:52:35
0 0
Osoby krytycznie wypowiadające się odsyłam do archiwalnych odcinków programu 'Jedź Bezpiecznie'. Proszę sobie wpisać w wyszukiwarce nazwę programu i zobaczyć jak powinno się zachowywać przy zbliżaniu oraz na przejściach dla pieszych.
Odpowiedz
marlehill
2012-07-15 15:05:05
0 0
Policja nie jest od;
1.ścigania gospodyń ,które wyjechały na zakupy a nie są zbyt dobrymi kierowcami
2.ścigania niezdecydowanych pieszych
3.Scigania rowerzystów korzy zawsze łamią przepisy i szkoda na nich czasu dobrego policjanta
Są służby którym płacimy za myślenie i organizacje ruchu ;no ale ci przeważnie pracują ze związanymi rękami, a szkoda.
Odpowiedz
ciastolina
2012-07-15 15:07:52
0 0
Ja już od kilku dobrych lat nie mieszkam w Limanowej. Ostatnio odwiedziłem rodzinne strony i jadąc samochodem byłem pewien, że coś złego się stanie. Ja nie wiem jak to się dzieje, ale prawie wszyscy jeżdżą jakby nie wiedzieli co robią. Tak niepewnego prowadzenia pojazdów i poruszania się pieszych dawno nie widziałem. W ogóle to się dziwię, że jest tak mało kolizji i wypadków. Totalna porażka.
Odpowiedz
bearchen
2012-07-15 16:37:45
0 0
Ja tam wychodze z zalozenia, ze w Limanowej jak sie nie wepchasz na przejscie to nie przejdziesz. A i nie na przejsciach zdarza mi sie przebiegac ulice i poki co jeszcze zyje i mam sie dobrze. Dodam jeszcze, ze wowczas nigdy nie zmusilam zadnego kierujacego pojazdem do gwaltownego hamowania.
Natomiast gdy poruszam sie samochodem, dla mnie nie ma problemu zatrzymac sie przed pasami. Robie to prawie na kazdym przejsciu, czy to sie podoba kierowcom za mna czy tez nie.
Piesi musza przechodzic, kierowcy musza jezdzic, wiec trzeba sie nauczyc wzajemnie tolerowac i bedzie git!
Odpowiedz
jan122
2012-07-15 17:01:59
0 0
Najlepiej na rynku w miejscach przejść dla pieszych zrobić kładki nad ulicą i będzie spokój albo przejście podziemne.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-07-15 17:14:42
0 0
masakra dokladnie na zachodzie przechodzisz na czerwonym w dodatku policja widzi wszystko i jest ok a u nas 50 zeta i wstydu ci narobia przy spisywaniu danych zacofanie polskiej p******
Odpowiedz
konto usunięte
2012-07-15 23:44:50
0 0
bearchen : masz świętą rację ! pieszy przed pasami jest najważniejszy ale nie u nas w Polsce . Smutna to prawda ponieważ nasze społeczeństwo do tego jeszcze i kierowcy nie dorośli :) pozdrawiam dobrej nocy.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2012-07-16 00:06:06
0 0
A ja chyba mam niesamowite szczęście do kierowców, bo zawsze mi się zatrzymują na przejściu dla pieszych, chociaż bynajmniej tego nie wymuszam, w dodatku jeszcze się uśmiechają. :)

Kierowcy z przechodniami (i vice versa) powinni żyć w symbiozie.
Odpowiedz
saleen22
2012-07-16 00:21:11
0 0
@ habibi44,,,,nie szukam zaczepki ,,mozesz mi wierzyca ale tam gdzie ja jestem trzeba wcisnac guzik i poczeka na bialego ludzika aby przejsc,,,,,,ja nigdy tego nie robilem) ale znam i widzialem,,,u was czesto patrz na wasza kamere na rynku,,,i troche sie nie zgadza co piszesz bo widze ze duzo pojazdow sie odrazu zatrzymuje przed pasami(nie wszyscy ,,ale wiekszosc,,,tak ze sie troche mylisz),,,jedyna roznica z moim miejscem gdzie jestem nikt nie dziekuje za to u was a u nas tak ( ale tez nie wszyscy ale 90%).....pozdr :)
Odpowiedz
konto usunięte
2012-07-16 00:36:59
0 0
saleen22 : człowieku jak jesteś zmęczony po połóż się spać do łóżka dobrze Ci to zrobi OK :)
Odpowiedz
bearchen
2012-07-16 00:39:24
0 0
@habibi44 Tobie rowniez dobrej nocy zycze i pozdrawiam Cie... goraco:))))
Odpowiedz
Janek64
2012-07-16 03:24:33
0 0
@ABS0LLUT Ty to masz szczescie zyc w tym momecie .Swoja osobowoscia sprawiasz ze ludzie odczytuja Ciebie jako zyczliwego czlowieka wiec usmiechaja sie do Ciebie przepuszczaja na przejsciu.I to sie wszyskim opolaca!
Pozdrawiam z upalnego Chicago .
Odpowiedz
saleen22
2012-07-16 07:23:53
0 0
@habibi 44,,,ichcialem cos sprostowac,,,,patrzac na wasza kamere na rynku w Limanowej,,,nie masz racji bo bardzo duzo ludzi sei zatrzymuje,,i przepuszcza ludzi,,,ale chodzilo mi ze nikt nie podziekuje za to bo uwaza to ze piesi maja peirwszenstwo( i taka jest prawda) ake u nas nawet za to jest gest grzecznosci i podziekowanie,,,a u was w limanowej tego brakuje :) ale z czsem sie zmieni(mam nadzieje).. a na koniec,,,zmeczony bede za 2-3 godziny...skad klikam ale dzieki za porade...pozdr..u mnie teraz jest 1:22 :)
Odpowiedz
konto usunięte
2012-07-16 09:08:12
0 0
Wyjazd z ronda na rynku stanowi skręcanie w drogę poprzeczną więc kierujący bezwzględnie musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu, jeszcze jest przejście dla pieszych więc podchodzi to pod dwa paragrafy. Jakby kierunkowskazu nie dał, pasa nie zapiął, wymusił pierwszeństwo na pieszym i przez komórkę przy uchu zagadał to od razu może zarobić 29 punktów.
Odpowiedz
saleen22
2012-07-16 09:09:09
0 0
@habibi44,,,nawte w tej chwili u was na rynku mimo deszczu sie ludzie zatrzymuja dla pieszych,,,,tak ze twoje posty sa zupelnie nie prawdziwe,,,,toche wyluzuj i pisz parwde a nie jakies bzdety nieprawdziwe,,,,bo widac golym okiem ze sie auta zatrzymaja u was na rynku,,,a Ty siejesz panike nie potrzebnie,,,,prosze cie,,,jak chcesz porozmawiac zapraszam do mnie na Pv,...wytlumacze Ci co znaczy malu bialy czlowieczek,,,na swiatlach w innym panstwie,,,___to znaczy ze mozesz przchodzic a czerwony ze nie,,,,,ale mysle ze jestes jak wiekszosc tutaj starej daty.......rozumiem :)
Odpowiedz
Frann
2012-07-16 09:53:09
0 0
A ja popieram ABSOLLUTA. Czasem trochę życzliwości obustronnej wystarczy. Trzeba tylko chcieć i potrafić uśmiechać się do obcych. Choć z drugiej strony w tamtym roku starsza babcia na Józefa Marka władowała się nie omalże wprost pod moje koła (jakieś 15m od pasów) i nawet nie raczyła spojrzeć czy coś nie jedzie. Na szczęście prędkość miałam niewielką i w odpowiednim momencie zauważyłam co się święci, bo mogłoby się to skończyć nieciekawie. Przez babciną GŁUPOTĘ mogłam ją mieć na sumieniu. W Lim. jadąc autem oczy należy mieć dookoła głowy to raz, a dwa- jak się jest pieszym należy przechodzić na pasach i umieć poczekać przed nimi a nie ładować się niczym święta krowa w Indiach. I więcej życzliwości:) Pozdrawiam wszystkich kierowców i pieszych którzy są tacy właśnie:)
Odpowiedz
saleen22
2012-07-16 23:59:56
0 0
@ frann... dokladnie,,,masz swieta racje,,,juz pomijac grzecznosc ktorej nie,,,ludzie wskakuja prosto pod kola i mysla ze auto nagle wyhamuje,,,trzeba miec troche kultury i wyczekac,,,az auto przjedzie,,,,i wtedy poczekac na pasy i widzialem na kamerze i caly czas jest zywy dowod(na kamerze) ze przejezdni ustepuja pieszym.....a nie wpieprzac sie jak ,,,dobrze to ujales 'krowa w Indiach: :)),,,,i jeszcze nawet nie ma szans aby podziekowac,,,,bo mysli ze to jej przejscie,,,,zal :(
Odpowiedz
bearchen
2012-07-17 00:35:50
0 0
Ale sie rozczulacie nad tym tematem panowie:)) Dobrej nocy!
Odpowiedz
saleen22
2012-07-17 00:48:14
0 0
@Bearchen,,,,taka jest prawda,,,Tobie tez dobrej nocy :)
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Rygorystyczne podejście do pieszych"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]