8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Tylko 0,74% zadłużenia samorządu

Opublikowano 23.02.2016 00:10:43 Zaktualizowano 04.09.2018 19:15:50 pan

Kontynuujemy cykl publikacji, prezentujący poziom zadłużenia poszczególnych samorządów z terenu powiatu limanowskiego. W pierwszym artykule opisaliśmy kondycję finansową najmniej zadłużonej gminy – Kamienicy. Dziś pokażemy, w jakiej sytuacji znajduje się samorząd gminy Łukowica.

Gmina Łukowica od lat uchodzi za jedną z najbiedniejszych w Polsce. Ministerstwo Finansów zakłada, że w 2016 roku wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na jednego mieszkańca gminy wynosi 418,26 zł.

Mimo niskich dochodów, samorząd co roku stara się realizować kolejne inwestycje. W 2015 roku Gmina Łukowica roku przeprowadziła 27 inwestycji na łączną kwotę ponad 6,5 mln zł, z czego 4,2 mln zł pochodziło spoza budżetu. Większość przedsięwzięć dotyczyła infrastruktury drogowej.

Mimo niskich dochodów i stosunkowo dużych nakładów na inwestycje, gmina Łukowica może pochwalić się jednym z najniższych stanów zadłużenia wśród samorządów Limanowszczyzny. Na koniec 2015 roku dług gminy wynosił 263 tys. zł. Procentowy stosunek długu do dochodów wykonanego w minionym roku budżetu wynosi zaledwie 0,74 %.

W tegorocznym budżecie gminy Łukowica nie są zaplanowane do zaciągnięcia żadne kredyty bądź pożyczki. Na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań finansowych samorząd zamierza przeznaczyć kwotę nieco ponad 94 tys. zł.

Zgodnie z zapisami Wieloletniej Prognozy Finansowej, kwota zadłużenia na koniec 2016 roku ma wynieść 169 tys. zł.

(Fot.: UG Łukowica)

Komentarze (18)

konto usunięte
2016-02-23 07:25:08
0 0
Po pierwszych artykułach stawiam tezę że zadłużenia gmin jest odwrotnie proporcjonalne do wieku wójta.
Odpowiedz
trybunal
2016-02-23 09:11:55
0 2
Niech Gmina Jodłownik dobrze czyta,na czele z królem zadłużenia,zacofania i chamstwa.
Odpowiedz
trybunal
2016-02-23 09:26:21
0 0
Ciekawe,na jak daje sobie rady Rzdkosz-owa bez długów z takimi dobrymi efektami a w Gminie Jodłownik,jest tragedia finansowa w wójt powiada że jest w 'KORCIE FINANSOWYM'-Co się w tej gminie od lat dzieje?
Odpowiedz
lobo
2016-02-23 09:29:28
0 1
Czyli może samorząd normalnie funkcjonować bez większego zadłużenia.....i są inwestycje i drogi asfaltowe....? Ależ to niesamowite....?:) A może oszczędniej wydają kasę...?
Odpowiedz
lobo
2016-02-23 09:37:01
0 0
'KORCIE FINANSOWYM'.....ciekawe pojęcie a może w ' KORYCIE FINANSOWYM' miało być....?:)
Odpowiedz
gorol
2016-02-23 09:59:08
0 0
Dobrze że portal przedstawia taką analizę zadłużenia bo ludzie mogą zauważyć że zadłużenie ich samorządów jest wysokie, mogą też zauważyć że zaciąganie długów to nie bohaterstwo rządzących ale często pójście na łatwiznę i populizm a w dodatku najczęściej jest skutkiem kiepskiej gospodarności w poprzednich latach. A w gminie Jodłownik zadłużenie zawsze było tematem o który nie wolno było zapytać bo odpowiedzi bywały bardzo chamskie niestety.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-23 11:31:00
0 3
Inwestycje na 6,5 mln to się nazywa rozmach buhahaha ,,,, jak się nie robi w zasadzie nic, nie pozyskuje środków na inwestycje, wszędzie powtarza, że Łukowica biedną gminą jest to nie ma sie co dziwić, że zadłużenie niewielkie ,,,, spójrzmy jednak prawdzie w oczy w Gminie naprawdę niewiele się dzieje, a inwestycje jeżeli już się pojawiają to w Łukowicy, a pozostałe wioski naprawdę daleko w tyle ....
Odpowiedz
widok1
2016-02-23 12:11:39
0 2
do trybunal i innych na początku popieram normalny. Widać w Łukowicy, że coś się robi, inne wsie rzuca się ochłapy ho hohoho no nie w BP jest informacja że jest przetarg na budowę remizy w Młynczyskach, a czyż to nie jest ochłap dla Młyńczysk, od sali sportowej w tej miejscowości nic nie powstało, wody brakuje, szamba w rzece i w rowach, bo najlepiej budować obiekty bo nie trzeba użerać się z ludźmi ,a co tam teren ważne że ja mam czysto i posprzątane w rynku (no no przedszkole kończy firma z Podegrodzia Cz.. to będzie budować remizę a później przyjdzie do Łukowicy weźmie się za kolejną halę w szkole. Tak wygląda rzeczywistość w gminie rządzonej od poprzedniego wieku. Obudzimy się w takiej rzeczywistości ze będą sale, remizy tylko kto do nich będzie chodził powiemy 'pomnik martwej natury' . Popatrzcie np. na Słopnice budują to co najważniejsze wodociągi i kanalizacje ostatni dzwonek na dotacje z uni a u nas ładne domy a gów... płyną do sąsiada lub potoka ,wodociągi z lat 70 przeciekają i brakuje w nich wody ,ewentualnie woda z potoka do którego wpłynęły ścieki, zbadajcie wodę indywidualnie z wodociągu to zobaczycie jaki zasób 'witamin' pijemy. Tak patrzę na Szczawę która robi wrzawę w Kamienicy. I u nas jest potrzebne pospolite ruszenie , ludzie coraz więcej o tym mówią ,by potrząsnąć tymi którzy rządzą ,u nas w kraju wielkie zmiany a u nas mają się dobrze ,bo to wszystko co robią to prowadzi do przetrwania bo trudno powiedzieć do emerytury bo emerytury maja i to wysokie 'do przetrwania do następnych odsuwających ich od koryta czasów.
Odpowiedz
fuxio2013
2016-02-23 13:09:31
0 0
Sytuacja powtarza się jak mantra.Udaje się wielce jak takie gminy jak Jodłownik czy Kamienica dobrze sobie radzą, a prawda jest taka ,że nie inwestują w okoliczne miejscowości tylko w miejscowość w której jest gmina.Rzuci sie czasami jakiś kawałek asfaltu , aby ludzie nie pyskowali .Cieszą się ,że nie korzystają z pożyczek w banku ,ale przecież są też srodki unijne, które można wykorzystać .Dobrze ktoś napisał, że trzeba też mądrze wydawać publiczne pieniądze,sęk w tym ,że trzeba też piętnować złe inwestycję, tak aby wydawane pieniądze nie były marnotrawione,a i miejscowości nie podupadały w rozwoju jak np. Szczawa .
Odpowiedz
winetu1991
2016-02-23 15:16:41
0 0
Brawo dla wójta i radnych :) Rozsądne podejście do finansów bardzo mnie cieszy. Liczę, że do waszej gminy napłynie z czasem inwestorów i zaczniecie się prężnie rozwijać. Zadłużenie na inwestycje kosztem przyszłych pokoleń jest niewybaczalne. W Hiszpanii jest miasteczko, które zaciągnęło dług, który będzie spłacać o zgrozo 7000 LAT!!!. (link https://www.facebook.com/NajzerPiotr/?fref=nf) Zero rozsądku. Grunt byście robili najlepsze warunki dla rozwoju przedsiębiorczości bez angażowania własnych środków. Na pewno macie w gminie jakąś osobę bądź znajomego kogoś wpływowego. Życzę powodzenia :)
Odpowiedz
Frann
2016-02-23 17:42:05
0 2
Zapamiętajcie sobie jedno: ŻADNA SKRAJNOŚĆ NIE JEST DOBRA! Popieram @Normalny oraz @widok1. Nie ma inwestycji=nie ma wydatków. Za przykład wszyscy powinni brać gminę CHEŁMIEC! Tam naprawdę się da! Od inwestycji drogowych poprzez kanalizację i wodociągi, nowoczesny basen, obniżenie podatków dla przedsiębiorców i wiele wiele innych. Tam się da-bo tam jest prawdziwy gospodarz! Jakoś do tej pory super-inwestorzy nie zawitali w łukowickie progi..Dlaczego? Ano dlatego, że najlepiej jest jak nic się nie dzieje. Wówczas jest spokój i cisza. Kawa smakuje lepiej. Z pracy można się wcześniej urwać. Luz blues..
Odpowiedz
trybunal
2016-02-23 18:13:56
0 0
Przepraszam,za niedomówienia,na tym portalu ,wójt a Jodłownika oświadczył że przy tym olbrzymim 14-15 mln zadłużeniu,a zarazem braku podstawowych dla ludności inwestycji(jak gospodarował przez 15 lat ? )ma sytuację :'KOMFORTOWĄ'
To jest dopiero buta-ia zarazem klęska dla mieszkańców.
Odpowiedz
gad
2016-02-23 18:17:43
0 0
zgadzam się z widok1 buduje się hale przedszkola że nie wspomnę o stołówce przy gimnazjum która nie jest w użyciu tylko nikt myśli jaki koszt będzie utrzymania tych budynków,a ludziom wody brakuje to jakoś nikogo to nie szczyka wystarczy że w centrum jest wodociąg a reszta niech kombinuje przecież zawsze można wziąść kredyt na głebinówkę albo całe lato wozić wodę w beczce (jak jest jeszcze z kąd)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-23 19:12:52
0 0
Masz @Frann rację ale tylko w 1 zdaniu. Można wziąć kredyt na jakieś duże zadanie i spłacać go przez parę lat. Nie da się jednak porównać Chełmca do Łukowicy. Gminy podmiejskie rozwijają się w tempie 30% rocznie to daje sukces. Gminy peryferyjne zwyczajnie klepią biedę i żyją z roku na rok. Dlatego kombinują robiąc TYLKO inwestycje dofinansowane przez co mimowolnie realizują politykę krajową i europejską nie wprowadzając nic od siebie. W samorządzie jedno pokolenie to 4 lata dlatego niskie zadłużenie świadczy o odpowiedzialności i trosce o przyszłe pokolenia.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-23 21:08:21
0 0
west nie chodzi, by od razu skalą inwestycji dorównać Chełmcowi, bo masz rację to gmina podmiejska, niemniej jednak w XXI wieku nie wystarczy tylko wylanie asfaltu, wypadłoby pomyśleć o wodociągach, bo wszyscy wiemy jaki problem w gminie z wodą, kanalizacji poza centrami wsi jak nie było tak nie ma, chodniki to jakiś luksus, w gminie nawet latarnie świecą tylko do 23 ,,, a znak rozpoznawczy gminy czyli asfalt - to po prostu zwykły bubel
Odpowiedz
Frann
2016-02-23 21:46:01
0 0
@west najpierw należy zacząć od CHĘCI by czegoś dokonać. A tych nigdy nie było nie ma i nie będzie. Lepiej jest się nie wybijać w niczym a zwalać wszystko na złą lokalizację oraz biedę. Chcesz jeszcze jednego przykładu gospodarności? Proszę: Gmina Słopnice. Jeszcze jedno- wcale nie uważam, że zadłużanie się jest czymś dobrym. Dostrzegam jednak masę zmarnowanych szans choćby na pozyskiwanie środków z UE. Były okazje by korzystać tylko nie było komu. A wiesz dlaczego? Bo tak jak jest jest po prostu wygodniej. Praca jest a roboty nie ma. Kasa jest za pracę i wszystko pozostałe się zgadza. Jak za PRL-u.
Odpowiedz
elf1
2016-02-23 21:56:20
0 0
Przypowieść z Ewangelii Mateusza opowiada o panu, który wyrusza w podróż i zostawia swą własność sługom. Jeden otrzymuje 5 talentów, drugi 2, a trzeci jeden talent, według ich zdolności.

Po powrocie, pan pyta sługi o ich zarząd nad powierzoną własnością. Pierwsi dwaj podwoili stan posiadania i otrzymali odpowiednią nagrodę:


Dobrze, sługo dobry i wierny! Byłeś wierny w rzeczach niewielu, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana!


— Mt 25,21
Trzeci człowiek zmarnował swój talent i otrzymał karę:


Przyszedł i ten, który otrzymał jeden talent, i rzekł: 'Panie, wiedziałem, żeś jest człowiek twardy: chcesz żąć tam, gdzie nie posiałeś, i zbierać tam, gdzieś nie rozsypał. Bojąc się więc, poszedłem i ukryłem twój talent w ziemi. Oto masz swoją własność!'

Odrzekł mu pan jego: 'Sługo zły i gnuśny! Wiedziałeś, że chcę żąć tam, gdzie nie posiałem, i zbierać tam, gdziem nie rozsypał. Powinieneś więc był oddać moje pieniądze bankierom, a ja po powrocie byłbym z zyskiem odebrał swoją własność. Dlatego odbierzcie mu ten talent, a dajcie temu, który ma dziesięć talentów. Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz - w ciemności! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów'. ŻYJMY W SYFIE NIE RÓBMY NIC NIE BĘDZIE NIC.SWOJĄ DROGĄ TO TA BIDA W ŁUKOWICY BIERZE SIĘ Z CWANIACTWA I KOMBINACJI-ROBIĄ WSZYSTKO BY UNIKNĄĆ PŁACENIA PODATKÓW, MYŚLĄ ŻE MANNA SAMA Z NIEBA SPADNIE.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-02-24 07:59:29
0 0
Zainwestowane 6,5 mln to nie jest takie nic. Dawno nie byłem w Łukowicy i nie wiem jak to wygląda w realu jednak księgowo nie źle. Fajnie się robi jak ma kto zapłacić a skoro nie ma kto płacić to trzeba zwyczajnie czekać na jeszcze lepsze czasy.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Tylko 0,74% zadłużenia samorządu"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]