8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Zobacz, jak będzie wyglądało nowe limanowskie muzeum

Opublikowano 29.09.2016 00:30:33 Zaktualizowano 04.09.2018 18:30:14 pan

Na ponad 2 mln euro opiewa szacunkowa wartość polsko-słowackiego projektu, który chcą zrealizować samorządy Limanowej i Kieżmarku. Limanowski magistrat zaprezentował wizualizację Muzeum Etnografii i Rolnictwa, które ma powstać przy ul. Polnej.

Jak już informowaliśmy, w połowie sierpnia miasto Limanowa zgłosiło swój udział do projektu transgranicznego w ramach programu współpracy zagranicznej Interreg Polska – Słowacja 2014-2020. Projekt nosi nazwę „Rekonstrukcja szlaku winnego z miasta Limanowa do miasta Kieżmark” i zakłada ożywienie wspólnej historii, w przebudowanych i zaadaptowanych obiektach w obydwu miastach.
Złożony wniosek jest podstawą do uzyskania dofinansowania na przebudowę i rozbudowę Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej wraz z zagospodarowaniem terenu i kaplicą, a także zaadaptowanie części przydworskich budynków przy ul. Polnej na Muzeum Etnografii i Rolnictwa oraz przeprowadzenie rekonstrukcji domu mieszczańskiego w Kieżmarku.
W zaadaptowanych budynkach odbywać się będą wystawy historyczne i etnograficzne, prezentujące dziedzictwo kulturowe pogranicza. Projekt zakłada również reaktywacje starego handlowego szlaku winnego, który posłuży jako trasa corocznych rajdów rowerowych, a także organizację jarmarków historycznych sprzyjających kultywowaniu wspólnej tradycji. W przyszłości planowana jest również wymiana: młodzieży i innych grup mieszkańców w celu integracji oraz wspólnej promocji obydwu miast.
Całość inwestycji opiewa na ponad 2 mln euro, z czego rekonstrukcja domu mieszczańskiego w Kieżmarku wyceniona została na prawie 760 tys., natomiast przebudowa i rozbudowa obiektów w Limanowej na ponad 1 mln 350 tys. euro. Maksymalne dofinansowanie to 85% wartości projektu.
- Mamy nadzieję, że kilkanaście tygodni rozmów, uzgodnień i wzajemnych wizyt, podczas których omawiane były warunki polsko-słowackiej współpracy, zaowocuje uzyskaniem maksymalnej kwoty dotacji - informuje Urząd Miasta Limanowa.
Na zdjęciach wizualizacja Muzeum Etnografii i Rolnictwa przy ul. Polnej w Limanowej.
(Źródło/fot.: UM Limanowa)
Zobacz również:

Komentarze (18)

berecik
2016-09-29 08:15:44
0 4
Ni to szklarnia, ni stodoła.
Następny po targowisku obiekt bez sensu.
Przykro widzieć jak w Limanowej marnowane są nasze wspólne pieniądze.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-29 08:38:30
0 3
Pomysł jak najbardziej ok, popieram ale ten projekt architektoniczny to naprawdę z poprzedniej epoki, jedźcie do Holandii, zobaczcie jak to się robi :P
Odpowiedz
emma
2016-09-29 08:38:38
0 3
Do 'berecika'-Otwieram komp,i w 1ej sekundzie mam to samo skojarzenie-TARGOWISKO !!Dokładnie identyczne-bez czytania Twojego komentarza...Popieram każde Twoje słowo.Nic dodać nic ująć.Miłego dnia :)
Odpowiedz
Technik
2016-09-29 10:25:52
0 1
szkoda że nie ma jaskółek na dachu, wtedy było by ok
Odpowiedz
marekmintal
2016-09-29 10:39:36
0 2
projektant zapomniał se narysować okapu na budynku
Odpowiedz
LuckyLuke1
2016-09-29 11:04:22
0 1
Co za bezsens! A nie można by zagospodarować terenu przy bulwarach i tam gdzie jest boisko zarastające krzakami zrobić zbiornik wodny i kąpielisko z piaszczystą plażą tak jak np w Sączu nad Kamienicą albo nad stawami w Starym Sączu? Albo w końcu zrealizować projekt na Miejskiej Górze, a nie znowu pakować pieniądze w jakąś szopę!
Odpowiedz
JAN
2016-09-29 12:08:01
0 1
Gdzie władze wyszukują takich dziwnych kreślarzy , bo to kolejny projekt zupełnie dziwny i brzydki . A może zwrócić się do prawdziwych architektów po poważny projekt ?
Odpowiedz
P36
2016-09-29 12:59:09
0 1
powinno się informować o autorze projektu lub koncepcji zawsze jak się o tym pisze... redakcja już tradycyjnie daje plamę.. widzę, że nie tylko ja jestem ciekaw ;-)
p.s.
takie muzeum jest moim zdaniem wyrzucaniem kasy w błoto... co z tego, że w większości nie naszej... są ważniejsze potrzeby a do tego typu placówek społeczność Limanowej może nie dorosła (?) ...w każdym razie mało kogo obchodzi etnografia i rolnictwo... tym bardziej, że zajmuje się tym już muzeum ziemi limanowskiej - minus ;-)

jedyny ale dyskusyjny plus tego zamieszania jest taki, że budynek zostanie wybudowany, jakiś czas będzie tam funkcjonowało to niepotrzebne i generujące jakieś koszty (etaty dla pociotków, utrzymanie) muzeum a potem się zmieni sposób użytkowania na jakiś bardziej sensowny i miasto będzie miało w miarę ładną nieruchomość za w miarę rozsądną kasę - może takie w domyśle jest założenie władz? i to by się jakoś tam kupy trzymało :-)
Odpowiedz
mdklio
2016-09-29 13:41:08
1 0
Szkoda, że w tekście artykułu nie pada, że budynek jest oparty na fundamentach starych podworskich stajen i nie można z punktu widzenia konserwatorskiego zrobić sobie z niego dowolnej kompozycji. Ta zaprezentowana wizualizacja zapewne musiała otrzymać zgodę od konserwatora.
Budynek jest zaplanowany pod organizację wystaw interaktywnych i to właśnie tłumaczy dlaczego ma taki kształt. Budynek ma być oddziałem Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej, a nie nowym muzeum. Ci z Państwa, którzy się orientują w zbiorach limanowskiego muzeum wiedzą zapewne, że w budynku dworu Marsów nie ma miejsca do kompleksowej ekspozycji etnografii ziemi limanowskiej.
Do do zdania P36 ... hmm nie oceniałabym tak nisko limanowskiej społeczności, chyba że ktoś woli zachęcać dalej naszych mieszkańców, żeby przekazywali swoje cenne pamiątki po przodkach świadczących o naszym dziedzictwie regionu do Nowego Sącza, czy Krakowa, bo w Limanowej nie będzie gdzie. Dzięki temu nasi mieszkańcy swoją regionalną historię i folklor będą poznawać jak zwykle u sąsiadów.
Odpowiedz
paniStasia
2016-09-29 14:11:11
1 0
Wyrzucanie pieniędzy unijnych, żeby szwagry zarobili. A może by tak dzieciom przedszkole ??? Taka jego mać.
Odpowiedz
P36
2016-09-29 14:17:38
0 2
1. potrzeb w zakresie kultury nie neguję ale muszą one przystawać do realiów i odpowiadać na potrzeby społeczeństwa a nie pracowników instytucji kultury
2. jest gdzieś informacja ile osób skorzystało ostatnimi laty z możliwości zwiedzenia ekspozycji etnograficznej w limanowskim muzeum? (jeżeli to możliwe to z wyłączeniem ewentualnych obowiązkowych wycieczek szkolnych itp) - tylko to da obraz problemu o jakim mowa
3. nie oceniam nisko społeczności naszego regionu... przytłaczająca większość sama się plasuje w takich okolicach - stąd stwierdzenie, że limanowskiemu muzeum bardziej przydał by się magazyn i miejsce na ekspozycje czasowe oraz pracę naukową (o które relatywnie łatwo w istniejących budynkach muzeum oraz innych instytucji) niż dodatkowe drogie w utrzymaniu miejsce na stałą ekspozycję - jako w sumie pokrewny przykład podam nowe targowisko... bardzo dobra architektura, kultura sprzedaży, czystość, położenie i udogodnienia komunikacyjne - winda, parking... a światłe społeczeństwo kupujących i sprzedających ma ten przybytek w ...poważaniu ;-)
4. konserwator nie zabrania tworzenia dobrej architektury... tą tworzy architekt a z konserwatorem można wiele rzeczy ustalić lub wynegocjować... nie demonizujmy tej instytucji bo niezorientowani pomyślą, że na nic nie mamy wpływu bo 'potwór - konserwator'... tak przy okazji - nie podawanie nazwiska architekta tworzącego tak ważną wizję zakrawa na kpinę... wstydzi się tego budynku? to ważne pytania bo coś tu zalatuje... kto? komu? na jakiej podstawie zlecił ten projekt? kto i jakie wytyczne dał projektantowi? - na razie to przewał na kasie... ;-)
5. nie lubię samograja pod tytułem 'wystawa interaktywna' bo najczęściej oznacza w naszych realiach sztuczne podrasowanie nieciekawych zbiorów lub ich braku, nie mówiąc o słabym temacie... poza tym ten kształt budynku jest podyktowany przystosowaniem do wystaw interaktywnych? kupy się takie stwierdzenie nie trzyma... co ma piernik do wiatraka?

wydawać kasę trzeba z sensem - dla społeczeństwa a nie dla społeczności urzędników i pracowników pewnych instytucji... wtedy będą same pochwały ze strony nie tylko 'skromnego tutaj komentującego' :-)
Odpowiedz
mdklio
2016-09-29 16:31:08
1 1
Rzeczywiście widać, że nigdy nie widziałeś statystyki osób korzystających z limanowskiego muzeum. Tego typu informacje są publiczne i można o to zapytać w samym muzeum. Myślę, że po zapoznaniu się z nimi zrewidowałbyś diametralnie poglądy odnoszące się do realnych potrzeb społeczeństwa względem muzeum, a nie prezentował tylko swój własny indywidualny pogląd na temat i zakładał, że każdy myśli podobnie.

Możesz nie lubić folkloru, co nie zmienia faktu, że 80% osób korzystających z muzeum ma w tym temacie zgoła odmienne zdanie. Fajne wystawy czasowe hmm.. tak myśli ok. 7- 10 %. Co do pracy naukowej popieram jak najbardziej, to jest bardzo ważne zadanie muzeum, ale jeśli chodzi o statystykę jest podobnie.
A frekwencja największa jest w wakacje, kiedy nie ma przymusu szkolnego (77% rocznej frekwencji).
Czy to znaczy, że społeczeństwo w Limanowej nie dorosło do czegoś tam?

W całej Polsce osób korzystających z muzeów jest rocznie 27 milionów, to więcej niż z kin, teatrów, archiwów, bibliotek. Statystyka procentowa zainteresowań klientów muzeów jest podobna wszędzie. Ludzie lubią folklor, bo lubią wracać do swoich korzeni i oglądać jak dawniej żyli ich przodkowie. I to się dotyczy ludzi w każdym wieku i bez względu na wykształcenie itp.

Dlaczego też zainteresowanie społeczeństwa własną kulturą ludową jest dla kogoś przejawem 'nie dorośnięcia'? Sorki, ale przypomina mi to myślenie rodem z minionej epoki. 'Odrzućmy nasze przywiązanie do tradycji i jako społeczeństwo zróbmy krok na przód ku rozwojowi' - wiesz kto tak mówił kiedyś i jakiej ideologii jest przejawem to myślenie?
Odpowiedz
pikador
2016-09-29 16:59:58
0 2
Ciekawe kto jest autorem tej koncepcji architektonicznej ;)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-29 17:16:32
0 0
@mdklio może lepiej nie mieszać do tego ideologii :) niemniej wartościowy komentarz, tak naprawdę nasz lokalny folklor jest niezwykle ciekawy, bogaty, wartościowy i moim zdaniem dość specyficznie powiązany z górami, na pewno warto znaleźć sposób by go reaktywować w ciekawej i interesującej formie. Wtedy chętnych na wizytę w muzeum nie będzie brakowało :)
Odpowiedz
bearchen
2016-09-29 17:56:31
0 1
Przeszklona stodola.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-29 18:56:23
0 0
Gdyby nauczyciele nie zmuszali biednych dzieci do odwiedzania muzeum to nikt by już tam nie chodził....
Odpowiedz
TuronGorski
2016-09-29 20:41:40
0 0
ani chybi Bieda oszalał.......
Odpowiedz
P36
2016-09-30 09:27:22
0 0
@mdklio, masz duży problem z czytaniem ze zrozumieniem... albo tak Ci ciśnienie podniosłem... na prawdę rozumiesz odwrotnie to co napisałem..? oby się nie okazało, że jesteś pracownikiem muzeum albo urzędnikiem bo to marna rekomendacja dla tych instytucji :-)

może podaj chociaż te przybliżone statystyki a nie tokuj bez konkretów (chyba, że liczby są tak mizerne, że wstyd podawać... wyszło by, że muzeum służy tylko swoim pracownikom?)... własnie to mnie wkurza, że kompletnie bez podparcia się faktami, w dodatku przy pomocy jakiegoś nieprecyzyjnego niby cytatu (i to jeszcze z pretensjonalnym pytaniem 'czy wiesz kto tak mówił?') ktoś próbuje przekonać mnie o potrzebie wydania dużych pieniędzy między innymi z mojej kieszeni na urzędnicze fanaberie i wodotryski

p.s.
jak mimo próśb nie podano do tej pory autora koncepcji to dla mnie jest jednoznaczne - to przekręt i tyle
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Zobacz, jak będzie wyglądało nowe limanowskie muzeum"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]