2°   dziś 1°   jutro
Czwartek, 21 listopada Janusz, Konrad, Albert, Maria, Regina

Co oznacza wprowadzenie stanu wyjątkowego?

Opublikowano 02.09.2021 15:17:00 Zaktualizowano 02.09.2021 16:58:43 top

Prezydent Andrzej Duda podjął decyzję o wydaniu rozporządzenia o wprowadzeniu stanu wyjątkowego w przygranicznym pasie z Białorusią, czyli w części województw podlaskiego i lubelskiego - poinformował w czwartek rzecznik prezydenta Błażej Spychalski.

Rozporządzenie weszło w życie po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw. Stan wyjątkowy został wprowadzony na okres 30 dni w przygranicznym pasie z Białorusią, czyli na części województw podlaskiego i lubelskiego. Pas ten obejmie 183 miejscowości (115 w woj. podlaskim i 68 w woj. lubelskim) bezpośrednio przylegające do granicy.

Wniosek Rady Ministrów o wprowadzenie stanu wyjątkowego trafił do prezydenta we wtorek. Jak mówił Spychalski na czwartkowym briefingu prasowym, w ostatnich dniach wniosek był "wnikliwie analizowany" przez prezydenta, także w gronie doradców i w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego.

"Dzisiaj, dosłownie przed chwilą prezydent podjął decyzję o wydaniu rozporządzenia o wprowadzenie stanu wyjątkowego na terenie wskazanym we wniosku przez Radę Ministrów. To jest mniej więcej 3-kilometrowy pas województwa lubelskiego i województwa podlaskiego, to jest granica Polski z Białorusią" - powiedział Spychalski.

Poinformował, że rozporządzenie zostało przesyłane do publikacji w Dzienniku Ustaw, a także do marszałek Sejmu Elżbiety Witek. "Zgodnie z konstytucją to rozporządzenie prezydenta musi być poddane głosowaniu i dyskusji w polskim parlamencie" - wyjaśnił rzecznik prezydenta.

Uzasadniając decyzję Andrzeja Dudy, Spychalski wskazywał, że sytuacja na granicy jest trudna i niebezpieczna. "My jako Polska, która jest odpowiedzialna za swoje granice, ale też za wschodnie granice UE, musimy podejmować takie decyzje, żeby zapewnić bezpieczeństwo Polsce i UE" - powiedział rzecznik prezydenta.

Spychalski przypomniał, że podobne decyzje były podejmowane też przez inne państwa. Wymienił Litwę i Łotwę. "Tam te decyzje były podjęte właśnie po to, żeby maksymalnie chronić granice swoich państw i granice UE. Stąd też takie decyzje podejmujemy my, ale też nasi sąsiedzi" - powiedział rzecznik prezydenta.

Podkreślił, że ograniczenia swobód obywatelskich, jakie zostaną wprowadzone w części województw podlaskiego i lubelskiego, "są zgodne z ustawą o stanie wyjątkowym", a ich zakres jest precyzyjnie określony. Dodał, że takie przepisy w świetle prawa musiały znaleźć się w rozporządzeniu.

Spychalski zaznaczył, że "prezydent musiał wyważyć dwa rodzaje dóbr". "Z jednej strony to, co jest absolutnie fundamentalne dla naszego państwa, czyli bezpieczeństwo państw i jego granic, a z drugiej strony swobody obywatelskie" - mówił. "Te decyzje, które prezydent podjął, z jednej strony dają naszym służbom, przede wszystkim Straży Granicznej i wojsku nieco więcej kompetencji, niż to ma miejsce dotychczas, ale z drugiej strony, jeśli chodzi o swobody obywatelskie, to prezydentowi zależało ogromnie na tym, żeby te rozwiązania były jak najmniej dotkliwe dla obywateli" - podkreślił.

Rzecznik prezydenta wskazywał, że rozporządzenie musi jeszcze przejść "kontrolę parlamentarną". "Parlament musi niezwłocznie w tym zakresie się wypowiedzieć. I się wypowie" - dodał.

Pytany o możliwe odrzucenie rozporządzenia przez Sejm, Spychalski oświadczył, że jest "absolutnie pewien, że każda siła parlamentarna, każdy polski poseł przede wszystkim dba o bezpieczeństwo Polaków i z całą pewnością będzie podejmował w ramach dyskusji i podczas głosowań takie decyzję, które są decyzjami w pełni odpowiadającymi sytuacji, która dzisiaj ma miejsce".

Rzecznik był pytany, czy na decyzję prezydenta wpłynęły wydarzenia przy granicy z Białorusią, w których brali m.in. udział posłowie opozycji.

"Te sytuacje, które miały miejsce na granicy w ostatnich dniach - także z udziałem niektórych polityków, nigdy nie powinny mieć miejsca" - podkreślił Spychalski. Według niego były one "zaprzeczeniem podstawowego uprawnienia państwa, jakim jest zabezpieczenie bezpieczeństwa obywateli".

Rzecznik zaznaczył też, że decyzje tych polityków - choć nieświadomie - stały się tym, czego oczekiwał prezydent Białorusi Alaksander Łukaszenka. "Nie ma wątpliwości, wpisują się (one) w scenariusz Łukaszenki" - ocenił.

Zgodnie z ustawą o stanie wyjątkowym rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego prezydent przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od jego podpisania. Sejm może w uchwale uchylić rozporządzenie i obowiązywanie stanu wyjątkowego.

***
Rozporządzenie wprowadza następujące rodzaje "ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela": zawieszenie prawa do organizowania i przeprowadzania, na obszarze objętym stanem wyjątkowym, zgromadzeń w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach; zawieszenie prawa do organizowania i przeprowadzania, na obszarze objętym stanem wyjątkowym, imprez masowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych oraz prowadzonych w ramach działalności kulturalnej imprez artystycznych i rozrywkowych, niebędących imprezami masowymi; obowiązek posiadania przy sobie dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość przez osoby, które ukończyły 18 lat, przebywające w miejscach publicznych na obszarze objętym stanem wyjątkowym, a w przypadku osób uczących się, które nie ukończyły 18 lat – legitymacji szkolnej.

Ponadto rozporządzenie wprowadza: zakaz przebywania w ustalonym czasie w oznaczonych miejscach, obiektach i obszarach położonych na obszarze objętym stanem wyjątkowym; zakaz utrwalania za pomocą środków technicznych wyglądu lub innych cech określonych miejsc, obiektów lub obszarów, położonych na obszarze objętym stanem wyjątkowym; ograniczenie prawa posiadania broni palnej, amunicji i materiałów wybuchowych oraz innych rodzajów broni poprzez wprowadzenie zakazu ich noszenia na obszarze objętym stanem wyjątkowym; ograniczenie dostępu do informacji publicznej dotyczącej czynności prowadzonych na obszarze objętym stanem wyjątkowym w związku z ochroną granicy państwowej oraz zapobieganiem i przeciwdziałaniem nielegalnej migracji.

W rozporządzeniu stwierdzono też, że "w zakresie obowiązku służby w jednostkach zmilitaryzowanych oraz w zakresie świadczeń na rzecz obrony nie stosuje się przepisów obowiązujących w czasie wojny". Dodano, że rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Premier Mateusz Morawiecki poinformował po wtorkowym posiedzeniu rządu, że Rada Ministrów wystąpiła do prezydenta o wprowadzenie stanu wyjątkowego na okres 30 dni w przygranicznym pasie z Białorusią, czyli na części województw podlaskiego i lubelskiego. Pas ten obejmie 183 miejscowości (115 w woj. podlaskim i 68 w woj. lubelskim) bezpośrednio przylegające do granicy. 

Komentarze (19)

konto usunięte
2021-09-02 16:18:31
3 8
Po co PiSowi stan wyjątkowy??? Otóż po to żeby władzę przedłużyć szuje podłe a nie po to że garstka afgańczyków koczuje gdzieś https://www.facebook.com/100053209523427/posts/318659399917708/
Odpowiedz
pacho
2021-09-02 16:23:30
3 4
chyba sondaże spadają, ciekawe czy rozszerza na cały kraj :)
Odpowiedz
konto usunięte
2021-09-02 18:30:49
3 3
daniell@ Skąd ty akurat wiesz, że to Afgańczycy skąd wiesz, jakie mają zamiary, włącz myślenie to naprawdę nie boli Gdyby nawet okazali dokumenty skąd wiesz ze prawdziwe, Tak sobie wyliczyłem to ci biedni emigranci bez posiłków i wody powinni już nie żyć, bo to trwa ponad dwa tygodnie
Odpowiedz
straznik5
2021-09-02 18:31:38
2 9
Prawidłowa reakcja Rządu. Granice mają być strzeżone. Łukaszenka jak sprowadził kilka tysięcy uchodźców z Iraku, aby zdestabilizować Polskę Litwę, to niech się nimi zajmie da im pracę godne warunki życia. Przecież na Białorusi jest dobrobyt jaki to problem, dla towarzysza Łukaszenki przygarnąć emigrantów. Oni są tacy chętni do pracy.
Odpowiedz
kudlon
2021-09-02 20:23:45
7 2
straznik 5....ile jest warta Polska i Litwa aby jak piszesz kilka tysiecy uchodzcow sprowadzonych z Iraku przez Lukaszenke by zestabilizowac Polske i Litwe ...przemysl czy masz racje...uzyj swych szarych komorek...znajdz odpowiedz...
Odpowiedz
Antykaczysta
2021-09-02 20:31:28
2 9
Ci uchodźcy nie chcą się osiedlić w Polsce tylko przejść dalej na zachód. U nas nie ma raju i socjal jest niski więc to drutowanie granicy to tylko chwyt propagandowy jak to niby PIS ochrania Polskę przed uchodźcami
Odpowiedz
jarek59
2021-09-02 20:32:20
2 0
ciekawe kto będzie chciał ginąć za pis w razie konfliktu na granicy ?jeżeli ich polityka zraziła wszystkich do Polaków
Odpowiedz
konto usunięte
2021-09-02 20:57:58
2 5
@old zgadzam się trzeba bronić granic Polski ale nie wprowadzając stanu wyjątkowego bo nie ma takiej potrzeby , PiS to zrobił dla własnej potrzeby niestety tak jak mówiłem już wyżej
Odpowiedz
limanowianin1980
2021-09-02 21:26:53
4 6
No dobra, a czy chociaż jedna osoba tu komentująca była na granicy i widziała co się tam dzieje?
Bo tak się składa, że ja byłem...
I wiecie co, nie ważne kto wprowadził stan wyjątkowy czy to PiS, PO, PSL, Kukiz, czy Gienek z piwem spod sklepu - ALE DORZE ZROBIŁ.
Jeśli jest ktoś chętny to niech zaprosi do swojego domu, bo ja z podatków nie mam zamiaru. Ludzie idzie taki kryzys, że każdmu da w kość. Czy nas na to stać żeby przyjmować wszystkich po kolei???
Nawet jak przyjadą będzie im ciężko się zintegrować, bo inne zwyczaje, nawet jedzenie - wiecie o chodzi...... To się nie uda.
Odpowiedz
podlesiok
2021-09-02 21:46:15
1 6
Tutaj Kudlon trafia w sedno zagadnienia,kilkadziesiąt emigrantów "mobilizuje pazdzierzowe władze" do wprowadzania stanu wyjątkowego,co będzie się działo jak na granicy pojawi się prawdziwe zagrożenie,myślę że stan najwyższej paniki,podkulenia ogonków i dramatycznej szarży na wrażą Europę zachodnią jak to już w dziejach bywało.Zresztą moja prognoza nie jest chyba aż tak oderwana od realiów bo ostatnio NBP chwalił się zakupem nowej puli złota w poręcznych do wywiezienia sztabkach.
Odpowiedz
saxon
2021-09-02 22:00:15
5 3
Dobra decyzja .
Odpowiedz
joga
2021-09-03 06:06:09
3 4
Stan wyjątkowy na granicy to tylko trening dla pissuarów przed wyborami.........
Odpowiedz
straznik5
2021-09-03 08:56:10
1 3
Kudlon Polska dla mnie i kilku milionom rodaków, jest wiele warta bo to nasza ojczyzna.
To jak jesteśmy zasobni to inna sprawa. Obecnie dobrem naszym wspólnym jest spokój to, że możemy spokojnie chodzić, po ulicach naszych miast. Kudlon ty użyj szarych komórek i zastanów się czy chcesz by Azjaci to zmienili.
Odpowiedz
Jaworina
2021-09-03 09:21:55
2 1
PISiorkom jak z nieba spadł problem na granicy z uchodźcami. Jak wszem i wobec wiadomo arcychrześcijańska Najjaśniejsza która miała dawać przykład wiary tej przebrzydłej Europie - nie cierpi uchodźców i emigrantów. I na tym koniku PIS doszedł do władzy, po za kupieniem KK za srebrniki, władzę i bezkarność dla pedofili w sutannach No i notowania w górę. A te kilkadziesiąt biedaków ktorzy uciekli przed okrutną śmiercią to naprawdę poważne zagrożenie militarne dla Polski jak prawił minister i pan na urzędzie prezydenta.
Odpowiedz
RAGTIME
2021-09-03 10:16:42
3 2
Słuszna decyzja, większość rozsądnych Polaków popiera wprowadzenie stanu wyjątkowego, zawsze się znajdzie jakąś garstka nieudaczników życiowych, którzy by swoich bliskich sprzedali nie mówiąc o Ojczyźnie.
Odpowiedz
Jaworina
2021-09-03 10:42:10
2 1
RAGTIME @ pytam tak z czystej ciekawości - jak według Ciebie pomoże ten stan wyjątkowy Polsce w problemach na granicy ??? . Myślę że wiesz że on oznacza ograniczenie konmstytucyjnych praw obywateli polskich
Odpowiedz
kajzer
2021-09-03 12:13:35
1 3
Instytucje Europejskie a także ONZ, itp. wspierają Polskę w działaniach na granicy - opozycja (a przynajmniej jej większość) tego nie widzi i jako jedyna opozycja w kraju UE przy granicy z Białorusią atakuje rząd za podejmowane działania i zachęca takie osoby jak Kramek do działań, które są najbardziej na rękę Łukaszence. Z kolei gdy chodzi np. o reformy sądownictwa lub LGBT to to co powiedzą m.in. Instytucje UE jest święte, niezaprzeczalne i rząd MUSI się dostosować do każdego pomysłu unijnych urzędników. I to ma być normalne? Mamy 2021 rok a nie 2015, teraz na zachodzie (nieco) zmądrzeli i wiedzą to o czym w 2015 przestrzegał obecny rząd w Polsce że najpierw będzie 30 "migrantów" za tydzień 300 a za miesiąc nawet i 30 000 i już nie chcą doprowadzić do takiej sytuacji jak przed laty. Jeżeli "migranci" będą widzieć że nie ma przeszkód w pokonaniu naszej granicy to będą tu walić wszyscy. "Nie chcą zostawać w Polsce i pójdą do zachodniej Europy"? A jeżeli Niemcy zrobią na granicy ogrodzenie i nie będą wpuszczać z Polski to ciekawe co powie ta nasza opozycja? "Przepraszamy"? W bajeczki typu "to biedni ludzie z Afganistanu, którzy pokonali ponad 5tys. km na piechotę" (w tym ta babka ze spasionym kotem na licznych zdjęciach) wierzą tylko zmanipulowani przez media typu GW czy TVN. Strefa specjalna to wąski pas przy granicy z Białorusią i wątpię żeby go powiększyli bo pociągnie to straty finansowe firm działających w tych strefach, które to straty musiałby pokryć skarb państwa. PRZYPOMINAM - przez ponad rok w czasie największego rozwoju pandemii opozycja a konkretnie PO cały czas wołała o wprowadzenie stanu wyjątkowego na terenie CAŁEGO kraju. Jakoś w tedy nikt nie wył o " ograniczenie konstytucyjnych praw obywateli polskich" czy propagandę czy też próby "rugowania" jakichkolwiek osób. Rząd nie wprowadził tego stanu tłumacząc to ogromnymi stratami finansowymi Polski, a na całej sytuacji najbardziej zyskałyby zagraniczne firmy.
Odpowiedz
limanowianin1980
2021-09-03 12:21:47
1 2
@kajzer "w punkt" bardzo wartościowy wpis
BRAWO
Odpowiedz
Jaworina
2021-09-03 14:44:35
2 1
kajzer @ abstrachując od wszystkich bredni które raczyłeś napisać mam do Ciebie jedno pytanie - dlaczego migranci maja sie dowiedzieć że nie ma przeszkód w przekraczeniu granicy Polski ??????? To jak nie było tego stanu wyjątkowego to każdy przechodził przez naszą granicę jak chciał i kiedy chciał. ??? I tylko stan wyjątkowy temu ma zapobiegać. ????
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Co oznacza wprowadzenie stanu wyjątkowego? "
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]