8°   dziś 10°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Likwidacja z końcem stycznia

Opublikowano 09.11.2012 08:56:03 Zaktualizowano 05.09.2018 10:41:51 top

Samorządy, które podjęły rezolucje w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec likwidacji dyspozytorni medycznej w Limanowej otrzymały na nie odpowiedź Wojewody Małopolskiego. Wojewoda twierdzi, iż plan zmian dyspozytorni był udostępniony do publicznej wiadomości rok temu.

Wojewoda wprowadza w życie zapisy "Wojewódzkiego planu działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego”, który zakłada na terenie województwa małopolskiego dwie skoncentrowane dyspozytornie medyczne w Krakowie i Tarnowie. Dotychczasowe dyspozytornie mieszczące się w każdym powiecie są systematycznie do nich włączane. Budzi to protesty samorządów z powiatu limanowskiego, nowosądeckiego i gorlickiego, które pomysł krytykują. Starosta limanowski we wrześniowym apelu do samorządów informował, że "Likwidacja dyspozytorni leży w gestii Wojewody i wydano ją na podstawie Ustawy o Ratownictwie Medycznym. Na podkreślenie zasługuje fakt, że z nami nikt tej decyzji nie konsultował."

Tymczasem Wojewoda w odpowiedzi na rezolucje informuje, że "tekst zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia „Wojewódzkiego planu działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego”, został udostępniony do publicznej wiadomości na stronach biuletynu informacji publicznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w marcu 2011 roku. W związku z powyższym informacja o planowanym przyłączeniu powiatu limanowskiego do Skoncentrowanej Dyspozytorni Medycznej w Tarnowie była znana już w 2011 roku."

- Ponadto informuję, iż w 3 kwartale 2011 roku przygotowując zmiany w „Wojewódzkim planie działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego”, MUW w Krakowie przekazał do zaopiniowania właściwym powiatowym i wojewódzkim jednostkom samorządu terytorialnego tekst planu, który zawierał między innymi informacje o planowanym utworzeniu skoncentrowanych dyspozytorni medycznych na terenie województwa - stwierdza wojewoda (wkrótce opublikujemy komentarz starosty Jana Puchały do tych słów).

Zobacz również:

Według zapowiedzi wojewody dyspozytornia limanowska zostanie przejęta przez Tarnów jako ostatnia województwie w dniach od 20 do 31 stycznia 2013 roku. Pracownicy dyspozytorni Szpitala Powiatowego w Limanowej otrzymali już wypowiedzenia z pracy.

- Jak już wielokrotnie podkreślano wdrożenie projektu utworzenia skoncentrowanych dyspozytorni medycznych pozwoli na centralizację zarządzania zespołami ratownictwa medycznego na terenie województwa małopolskiego, co ułatwi sprawną koordynację działań ratowniczych na całym jego terenie, pozwalając na efektywniejsze wykorzystanie zasobów Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w celu zabezpieczenia populacji Małopolski w świadczenia medyczne z zakresu Ratownictwa Medycznego - odpowiada wojewoda.

Według wojewody wprowadzane rozwiązania umożliwią między innymi: podniesienie bezpieczeństwa na obszarze Małopolski, efektywne wykorzystanie zasobów, prowadzenie na bieżąco monitoringu Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. wprowadzenie jednolitych standardów funkcjonowania ZRM w całym województwie,  bieżący dostęp do informacji o wszystkich ZRM, rozlokowanych na terenie województwa i wsparcie działań lekarza koordynatora.

- Należy zaznaczyć jeszcze jedną bardzo istotną kwestię związaną z projektem budowy skoncentrowanych dyspozytorni medycznych w Małopolsce. W związku z planowanym wdrożeniem ogólnokrajowego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM), system informatyczny działający wskoncentrowanych dyspozytorniach medycznych w Małopolsce posiada platformę integracyjną służącą do integracji z zewnętrznymi systemami, co umożliwi późniejsze działanie w ramach ogólnopolskiego SWD PRM - uważa wojewoda.

Komentarze (51)

111ksiadz
2012-11-09 09:14:53
0 0
Dobrze by było aby właściciel portalu szerzej opisał o co chodzi w tym systemie a wiem,że Pan Toporkiewicz dokładnie wie o co w tym biega.Uniknie się przez to wiele niejasności.Uważam że system jest dobry,a Pan Starosta jak zwykle(na tym portalu)wprowadza internautów w błąd,co świadczy o Jego zerowej znajomości systemu.Może wyprostuje Go Wojewoda to zacznie udzielać sensowniejszych informacji.W innych miastach dyspozytorzy dawno otrzymali zapewnienia że otrzymają inną pracę-a u nas co?-Panie Starosto.Z tego co jestem zorientowany,jedna lub najwyżej dwie osoby otrzymaja propozycję pracy w Tarnowie-co z reszta?
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 09:37:07
0 0
@111ksadz, jako doświadczony Dyspozytor nie opowiadałbys takich bzdur totalnych. Kazdy kto ma doczynieenia z ratownictwem medycznym wie doskonale że 5 stanowisk dyspozytorskich w Tarnowie który ma obsługiwać połowę Województwa to jest za mało! Nadchodzą czasy kiedy dzwoniąc pod numer 999 bedziesz słyszał w słuchawce 'Proszę czekać na połączenie'. To TY wykazujesz się całkowita nieznajomością tematu. Dlaczego? Jeesli zestawisz 5 stanowisk w Tarnowie na obszar jaki maja obsługiwać, dołożysz do tego przypadki wzywania karetek 'bez wyraźnego powodu', błędy systemu, błędy ludzkie, Dyspozytora na nowym terenie(bo w większości znać terenu nie może) to jaki wynik uzyskasz? Jeśli ten system działa tak doskonale, to polecam zasięgnąć informacji u osób pracujących w Krakowie. Konsultacje między dyspozytorami: Gdzie to jest? Którą karetkę wysłać, jaka to miejscowość? A ta ulica to w Krakowie? A może nie? Prawdziwy kocioł.
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 09:42:31
0 0
@111ksiądz, Z tego co jestem zorientowany,jedna lub najwyżej dwie osoby otrzymaja propozycję pracy w Tarnowie-co z reszta?

Zapytaj o to Wojewodę i Ministra Zdrowia oraz Posłów skoro taką ustawę mamy.
To chyba właściwe adresy na takie pytania 111ksiadz.
Zresztą wiesz o tym doskonale. Udajesz laika?
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 09:43:54
0 0
Samorządy jak owieczki posłuszne poddały się woli Pana Starosty, a Pan Wojewoda wytknął samorządom brak wiedzy w temacie.


„MUW w Krakowie przekazał do zaopiniowania właściwym powiatowym i wojewódzkim jednostkom samorządu terytorialnego tekst planu, który zawierał między innymi informacje o planowanym utworzeniu skoncentrowanych dyspozytorni medycznych na terenie województwa - stwierdza wojewoda.”

Było czy nie było oto jest pytanie?.


http://www.powiat.limanowa.pl/pl/7400/91863/Apel_Starosty_do_Wojtow_Burmistrzow_oraz_Rad_Miast_i_Gmin_Powiatu_Limanowskiego.html
Odpowiedz
Janek64
2012-11-09 09:49:59
0 0
Cos za cos !!!Likwidacja dyspozytorni zwiekszy obroty spopielarni.

@Szanowny panie Doradco zapytam publicznie !
Czy cos nie ze tak ze kiedys obrocil sie pan plecami?
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 09:51:15
0 0
@Doradco manipulujesz faktami. Zajmij się lepiej cyferkami. Rozumieć mamy, że Wojewoda wytyka błędy powiatowi nowosądeckiemu, gorlickiemu, parlamentarzystom i SEJMIKOWI województwa Małopolskiego?!? Bo taka grupa postanowiła kwestionować decyzję o dwóch dysposytorniach w Małopolsce.

Spora grupka nieposłusznych owieczek się zebrała i srzeciwiła takim decyzjom Wojewody,
Niedobre owieczki, niedobre!

Sejmik Województwa kwestionuje takie decyzje a TY teraz oczywiście widzisz wine Starosty Limanowskiego.
Otrząśnij sie Chłopie bo wiek chyba powoduje uszkodzenia Twoich szarych komórek.Trwałe.
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 09:55:27
0 0
Nie denerwuj się @ bogu Ciebie to
nie dotyczy „chyba”?.

http://www.powiat.limanowa.pl/pl/7400/92928/REZOLUCJA_Rady_Powiatu_Limanowskiego.html
Odpowiedz
111ksiadz
2012-11-09 09:56:30
0 0
@bogu-spokojnie,Ty tez do końca nie jesteś w temacie a temat rzeka.Nie jestem dyspozytorem i nim nie będę.Nie do Wojewody należy szukanie pracy dla osób ewentualnie zwolnionych.Wyraźnie prosiłem Pana Toporkiewicza by szczegółowiej rozwinął temat.@bogu-wychyl trochę nos poza Województwo.
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 10:08:59
0 0
@111ksiadz wychylam i co widzę? karetka w Olsztynie nie dojechała na czas, pomylony adres w Warmińsko_mazurskim, szukać dalej?

Bardzo dobrze, że samorzady zachowały sie odpowiedzialnie i reaguja na glupie Ustawy i idące za nimi decyzje.

Zaczynam sobie zadawać pytanie, czy ta 'reforma' Ratownictwa Medycznego może ma na celu ograniczenie dostępności pomocy niesionej przez Zespoły Ratownicze?

Nadchodzą czasy kiedy w stanie zagrożenia życia będziemy oczekiwać - 'Proszę czekać na połączenie'.

Nawet po karetki musi być kolejka?

Jaka ustawa, takie decyzje a jakie decyzje taka później sytuacja z któa radzić sobie musi szary obywatel tego kraju :(
Odpowiedz
111ksiadz
2012-11-09 10:22:48
0 0
@bogu-błędy ludzkie i zawodność rzeczy martwych były w tym systemie i będą w nowym KTÓRY ZASTANIE WPROWADZONYM!Postudiuj jeszcze trochę.Podstawą w tym systemie jest przede wszystkim by 'wzywający' podał dokładny adres,nie potrzeba żadnego dojazdu,jak do tej pory.Tym bardziej że nowy system będą obsługiwać dokładnie te same karetki i ci sami ratownicy medyczni,tylko racjonalniej zarządzani.
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 10:31:03
0 0
@111ksiadz znasz się na tym jak Zabłocki na Mydle ;) 17 stanowisk ma obsługiwac cale wowewództwo, dokładny adres, no własnie! już widzę turyste w okolicy jaworzyny lub w południowych gorcach jak dokładnie podaje adres...odczytuje go z tabliczki z nazwą ulicy na północnym stoku Mogielicy? 3 hałupa od lewej obok kapliczki przy tej starej brzozie :) Postudiuj trochę a dowiesz się jaki system i na jakiej łączności oparty ma lokalizować ADRESY oraz czy i gdzie jest zasięg a gdzie biała plama?
Odpowiedz
111ksiadz
2012-11-09 10:36:40
0 0
A jak go dokładnie Podawał Twój turysta do tej pory?
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 10:48:02
0 0
@ bogu uciekasz od tematu?.„MUW w Krakowie przekazał do zaopiniowania właściwym powiatowym jednostkom samorządu terytorialnego'
Przedstawił @ bogu czy nie przedstawił?.
Odpowiedz
JG121
2012-11-09 10:52:30
0 0
@111ksiadz Ty chyba nigdy nie byłeś 'wzywający' bo ja nie tak dawno znalazłam się w sytuacji gdy potrzeba było wezwać pomoc a ja nie znałam nazwy ulicy opisałam co dookoła się znajduje i pomoc dotarła. Wyobraż sobie jak miałabym to wytłumaczyć osobie która nie zna terenu ? Dodaj do tego jeszcze stres jaki w takiej sytuacji towarzyszy ! Myślę że do końca nie przemyślano wszystkich aspektów.
MIŁEGO DNIA !!!
Odpowiedz
znany
2012-11-09 11:04:35
0 0
Bez wdawania się w dyskusję o paranoi, lub nie, tej centralizacji, podam może przykład, taki konkretny z Miasta Limanowa:
Ulica Kochanowskiego, czyli prawie wszystkie domy na południe od ul. Berlinga, inaczej mówiąc prawie całe Działy. Jest tam 5 niezależnych, nieposiadających połączenia między sobą, wjazdów i domy o sąsiednich numerach /przy tej samej ulicy/ mają każdy, z zupełnie innej strony Miasta, dojazd. Jeden od ul Kościuszki i Berlinga a drugi z Gwizdówki obok kiosku, albo z MBB na przeciwko Polnej, albo obok tartaku Pana Kaima. Ciekawe czy jakikolwiek GPS na świecie dobrze pokieruje zespół ratowniczy? Natomiast dyspozytor limanowski ma to przećwiczone i zna od lat.
Pozostawiam to bez komentarza, bo nie jestem w stanie określić skutków tej decyzji.
Mając jednak na uwadze tragiczne wręcz skutki wprowadzania, nie przećwiczonej wcześniej, indywidualizacji kont w ZUSie, jestem pesymistą.
Pan Wojewoda, a w ogóle twórcy tego systemu, są bardzo odważni. Biorą na siebie wszystkie niedoskonałości systemu, niedoskonałości ludzi.
No ale arogancja władzy, a tym bardziej po tylu latach, nie ma granic, no bo jak można powiedzieć, że coś jest dobre, bez uprzedniego sprawdzenia tutaj na miejscu.
Ktoś napisał, że to się sprawdza w Ameryce, ciekawe czy we wszystkich stanach i ciekawe czy już w Polsce mamy Amerykę i tak łatwo możemy porównywać:)
Odpowiedz
111ksiadz
2012-11-09 11:30:21
0 0
@JG121 i@znany-oczywiście że macie rację!Myślę że twórcy systemu też wzięli to pod uwagę.Jedno nie podlega dyskusji nowy system napewno będzie efektywniejszy.Martwi mnie co innego-ten wielki konserwatyzm.Nowy system ratunkowy-nie,spopielarnia-nie,nie,nie,nie.Najlepiej wybudujmy sobie co 100m rondo(przepraszam rondko)i będziemy jeździć na rowerach,chodzić na spacery boso-będą o nas bębniły środki masowego przekazu,nie tylko polskie.
Odpowiedz
kubus
2012-11-09 12:14:48
0 0
UWAGA W TĄ SOBOTĘ W KRAKOWIE HAPPENING ZMIELENI.PL POD POMNIKIEM A. MICKIEWICZA O GODZ 13:00 KTO MOŻE NIECH PRZYJEDZIE I POWIADOMI ZNAJOMYCH. TJ AKCJA ODNOŚNIE ZBIERANIA PODPISÓW POD REFERENDUM W SPRAWIE JEDNOOKRĘGOWYCH MANDATÓW WYBORCZYCH. TAK BY PARTIE NIE RZĄDZIŁY W POLSCE TYLKO ZWYKLI LUDZIE FACHOWCY W SWOICH DZIEDZINACH. BEZ PARTII!
Odpowiedz
Janek64
2012-11-09 12:26:20
0 0
Moze nie wszystko sie sprawdzi u nas co w Ameryce ! Ale juz od dzisiaj mamy u nas 10 Marines.
Odpowiedz
bogu
2012-11-09 12:44:30
0 0
@Doradco, zapytaj się Starostwa a nie mnie. Ja wypowiadam się w temacie o którym coś wiem.
'wkrótce opublikujemy komentarz starosty Jana Puchały do tych słów' więc poczekamy i dowiemy się co Powiat na to.

@111ksiadz, zgadzam się, że nadal będą pracowały tutejsze Zespoły i Karetki chociaż plan Wojewoda chyba miał nieco inne.

Larum Samorządów moim zdaniem uratowało obecnie istniejącą konstrukcję rozmieszczenia ratownictwa i obsługujące ten system zespoły.

Podejrzewam, że gdyby nie wielka awantura rozpętana przez starostę z gorlic limanowej i nowego sącza, to poza dwoma dyspozytorniami mielibysmy jeszcze prywatne firmy obsługujące zadania pogotowia.

dlatego pisanie o owieczkach i podważanie ideii ratowania dyspozytorni oraz pogotowani uważam za idiotyzm skończony.
tak to jest jak się patrzy na sytacje tylko politycznie oraz z chęcią dokopania Staroście.

Wystarczy spojrzeć na taką reformę szerzej i widać jakie są zamiary...:(

Dobrze, że pogotowie zostaje nie ruszone i to nasi ratownicy i kierowcy będa tutaj pracowali.
Odpowiedz
Janek64
2012-11-09 12:49:23
0 0
Ciezko i dlugo bedzie na przyszlosc szukac takiego Pana Starosty jakiego mamy teraz . Wiec szanujmy go . Pozdrawiam
Odpowiedz
niski
2012-11-09 13:06:13
0 0
ale dobrze ten @bogu gada, wódki mu dać trzeba. Szkoda tylko, że tak pięknych wystąpień nie pisał rok czy 2 lata temu, gdy wojewoda się o opinię pytał. Cóż, umiejętność odróżnienia rzeczy ważniejszych od plucia, nie każdemu wychodzi tak samo dobrze,
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 13:14:19
0 0
@ bogu 'Samorządy, które podjęły rezolucje w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec likwidacji dyspozytorni medycznej w Limanowej otrzymały na nie odpowiedź Wojewody Małopolskiego. Wojewoda twierdzi, iż plan zmian dyspozytorni był udostępniony do publicznej wiadomości rok temu'

A ja @ bogu odnoszę się do napisanego artykułu.

Rozumiem, że na łatwe pytania odpowiadasz natychmiast na trudniejsze po uzgodnieniu, a te niewygodne omijasz „spychając” dyskusję na inny tor /nie mylić z torem /.

@Janek64 szanuję Pana Starostę wszak niewątpliwie nie może odpowiadać za każdą informację, która nie została przeczytana.

Komu Janek64 mamy wierzyć?.

Przyjmijmy hipotetycznie, że Pan Starosta nie mijał się z prawdą pisząc o tym:
„Na podkreślenie zasługuje fakt, że z nami nikt tej decyzji nie konsultował”

Więc co mamy przyjąć hipotetycznie, że mija się z prawdą Pan Wojewoda odpowiadając samorządom?.
Odpowiedz
znany
2012-11-09 13:18:24
0 0
Ino patrzeć jak 'mocarze' z PO; po ZUSie, GUSie, Sanepidzie, Pogotowiu, Sądach, Szkołach, Posterunkach Policji, Straży Granicznej, dobiorą się do Dyspozytorów Państwowej Straży, Dyżurnych Policji, Pogotowia Gazowego i Energetycznego, a co?
Proszę bardzo, pożary, wypadki, awarie energetyczne, chorzy, przestępstwa, wszelakie inne zagrożenia i zdarzenia do centrali w Krakowie, lub ewentualnie w Tarnowie.

Od PO i wszelakich innych nieszczęść chroń nas Panie.

Boże, kiedy wreszcie to się skończy???
Odpowiedz
crusader
2012-11-09 13:52:02
0 0
@znany patrzycie na rece urzednikom ile zarabiaja czy nie jest ich za duzo kiedy jednak przyjdzie oplacac sluzby graniczne nikogo i niczego już nie strzegace nie liczycie się z publicznymi pieniedzmi
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 14:05:11
0 0
Panie znany Amen.
@ bogu będzie zajęty przez najbliższe godziny deszczyk siąpi, idę na grzyby.
Odpowiedz
narciarz123
2012-11-09 14:51:15
0 0
to się skończy jak około setki powiatów zniknie z mapy bo jak na razie to wszystko idzie zgodnie z planem. Jedni są od wdrażania reform a inni od udawania,że są przeciw i rozdzierają szaty. To tak jak dobry i zły policjant na przesłuchaniu a każdy patrzy jak się załapać na przyszłość bo redukcje będą
Odpowiedz
namoR
2012-11-09 15:24:58
0 0
To kto w koncu zaopiniowal tekst tego planu w 3 kwartale 2011 roku, ktore powiaty i w jaki sposob to zrobily...? Byl caly rok czasu na odwolywania i protesty, teraz to chyba juz za pozno na sprzeciwy i mam nadzieje, ze nikt nikogo nie bedzie wzywal do sadow z tego powodu ....

A ja nie bede sie powtarzal, pisalem swoje komentarze na powyzszy temat tutaj:

http://limanowa.in/wydarzenia/news;rezolucja-podjeta-twarde-stanowisko-wojewody,11275.html

Natomiast dzisiaj zastanawiam sie nad slowami ktore powiedzial prof. Zbigniew Brzeziński w ostatnich dniach:

....'Gdy obserwuje się dialog polityczny w Polsce, to właściwie trudno nie być przerażonym, do jakiego stopnia język polityczny stał się brutalny, a gra polityczna nieodpowiedzialna...'


'...I są niestety osoby na scenie politycznej, które świadomie, albo może podświadomie - bo są chore - dzielą społeczność i podważają wiarygodnośc państwa, rządu, sprawiedliwości i tak dalej. I to jest wstrętne....'
Odpowiedz
zabawny
2012-11-09 15:46:34
0 0
'Wojewoda twierdzi, iż plan zmian dyspozytorni był udostępniony do publicznej wiadomości rok temu.'
To był plan, CZY Z GÓRY PRZESĄDZONE DECYZJE:)))
Odpowiedz
limonka
2012-11-09 16:19:34
0 0
Dyspozytornia nr 2 w Tarnowie swoim zasięgiem obejmie 1,3 mln mieszkańców województwa. Na jednego dyspozytora przypadnie więc ok. 260 tys. Jeżeli do tej pory w powiatowej stacji pogotowia na zmianie był jeden dyspozytor, to w Limanowej miał 'pod sobą' ok.121 tys. a w Gorlicach ok.107 tys. Tarnowski dyspozytor będzie musiał natomiast obsłużyć co najmniej dwukrotnie większą ilość potencjalnych pacjentów.
Odpowiedz
Pigeon
2012-11-09 17:23:32
0 0
Fachowcy,fachowcy ,fachowcy,a czy ktoś pofatygował sie i sprawdził np.po jakim czasie od wyjscia ze stacji słynny tablet nawiązuje połaczenie z satelitą i prowadzi do celu??Czy ktos zapytał ile razy w ciagu dyżuru tablet bądż terminal stacjonarny sie całkowicie zawiesił ???Nie pisze tu tylko o powiecie limanowskim ale i o innych powiatach bo jest tak samo a nawet gorzej!!!Ale jakoś tego nikt nie sprawdza tylko jest cacy!!Tak ze moze zacznijmy od tego a potem piszmy o liczbach i o ameryce!!!Pozdrawiam wszystkich!!!
Odpowiedz
elwirka
2012-11-09 18:02:59
0 0
Gdy czytam to mądrzenie się doradcy i kilku jemu podobnych, to zbiera mi sie na wymioty. Nie macie zielonego pojęcia o czym mówicie! Pigeon, dodaj jeszcze temat jak ten genialny system rejestruje czasy wyjazdu i dojazdu. Może dodam, że gdy wejdzie to nowe cudo które nie jest z niczym kompatybilne, to czas wyjazdu i pozostałe dane trzeba wklepywac ręcznie! Jeśli dojdzie do sytuacji w której PROKURATOR będzie chciał takich danych, to kto odpowie za fakt wprowadzania ich ręcznie? Bo system nie dziala. Kto za parę set złotych zechce ryzykować sprawą? Wysiłkiem było testowanie i sprawdzenie tego systemu? Jakiś mądry pisał, ze to tylko zarządzanie? To jest zabawa ludzkim zyciem i chyba czas o tym przypomnieć! Musi byc trup aby ktoś racjonalnym okiem to ocenił?
Odpowiedz
Janek64
2012-11-09 19:42:02
0 0
Pan Wojewoda minal sie z decyzja A juz z cala reszta to my mieszkancy powiatu bedziemy sie mijac Szkoda ze szkoda !!!
Odpowiedz
blizniak
2012-11-09 19:47:42
0 0
W połowie lat osiemdziesiątych babcia zachorowała. Była jesień, noc z piątku na sobotę.Lało od kilku dni i drogi między osiedlami w górach nie istniały. Ojciec dzwonił na pogotowie i ustalał z pielęgniarką miejsce spotkania karetki z wozem konnym którym zwoliżmy babcie na dół. Miejsce spotkania warunkowała pogoda. Aby go wyznaczyc potrzebna była rozmowa dwojga ludzi, którzy wiedzieli o czym rozmawiaja. Babcie zwoziliśmy furą w pierzynie. Pamiętam to ze szczegółami.Tak było. To były piękne czasy.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-11-09 20:32:36
0 0
jakby samorządy z taką samą gorliwością broniły pogotowia jak sądów to zapewne ostało by sie pogotowie...ale to inny ....świat inni ludzie chociaż ze szpitala i pogotowia wszyscy w ciągu życia muszą korzystając , a z sadów tylko niektórzy ....?
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 20:53:00
0 0
@ bogu 'To jest zabawa ludzkim zyciem i chyba czas o tym przypomnieć!'


Czas był, by o tym myśleć 2 lata wstecz. Natomiast warto zapytać, dlaczego 2 lata wstecz nikt tak dobitnie nie widział zagrożenia?.
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 21:55:46
0 0
@Doradca:

'Niszczenie działającego sprawnie systemu ratownictwa to katastrofa dla mieszkańców! – ostrzegał Rainer Stratmann, szef niemieckiego powiatu Unna, który odwiedził w ostatni piątek (7 września) Sądecczyznę.'

'W apelu skierowanym m.in. do wojewody, radni Sejmiku napisali, że sztuczne wyodrębnienie dwóch dyspozytorni podważa zasady subregionalnego rozwoju województwa, a taki kierunek zmian zawarty jest w każdym strategicznym dokumencie uchwalonym przez Sejmik.'

' Podczas wizyty w Nowym Sączu wojewoda przyznał, że rozważał także sądecką lokalizację w nowej komendzie straży pożarnej, ale...

- Strażacy chcieli mieć salę gimnastyczną, więc na dyspozytornię już miejsca nie wystarczy. Takie słowa wojewody padły podczas spotkania i to wszystko wyjaśnia - mówi sądecki poseł PO Andrzej Czerwiński.'

'Obawy mają też tarnowscy ratownicy i dyspozytorzy, którzy mówią, że będzie więcej zgłoszeń i wydłuży się czas dojazdu do chorych z powodu błądzenia w terenie, a system może nie działać, skoro tak często komórki i radiostacja nie działają.'

'Odmienne zdanie w tej sprawie ma poseł Arkadiusz Mularczyk, przewodniczący klubu parlamentarnego Solidarna Polska:

- Uważamy że ta decyzja może mieć dramatyczny wpływ na poziom bezpieczeństwa mieszkańców Sądecczyzny, z uwagi na fakt, że przeniesienie obsługi karetek pogotowia może spowodować w wielu sytuacjach opóźnienie w świadczeniu pomocy i obsługi medycznej mieszkańcom naszego regionu. Wszystko zależy od reakcji dyspozytora, który wysyła pomoc do osób w wypadkach lub tych, które miały zawał. Pracownicy, którzy będą obsługiwali tę dystrybutornie w Tarnowie, mogą nie znać tak dokładnie topografii terenu Sądecczyzny: miejscowości czy przysiółków, które mają swoje zwyczajowe nazwy, a które sądeccy pracownicy pogotowia doskonale znają.'

'Najczęściej głos w sprawie zabierali radni związani z Sądecczyzną: Zygmunt Berdychowski, Grzegorz Biedroń, Paweł Śliwa, Marta Mordarska, Leszek Zegzda oraz Andrzej Bulzak.
Przedstawiciele regionu pytali przede wszystkim o ograniczenie etatów, wybór lokalizacji dyspozytorni, komunikacji sieci komórkowej, ostateczny kształt ratownictwa medycznego. '

Doradco, Doradco, Doradco...
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 22:08:45
0 0
No tak, wszyscy byli zwodzeni przez Wojewodę.
W 2011 roku dal do podpisania Plan w którym wymienił Kraków i Tarnów jako miejsca na Dyspozytornie.
Potem opowiadano nam, że będzie ich więcej, że nie będzie na razie takich zmian.

Później temat ożył.
Szkoda, że Wojewoda w 2011 roku zanim pojechał z pomysłem do Ministra Zdrowia tak ochoczo nie pisał o konsultacjach z samorządami.

Wojewoda w każdej chwili może zdanie zmienić.
Tylko Doradca doczyta sobie Ustawę właściwą i potwierdzi ten fakt.

Dyspozytorni może być nawet 10!
Wszytko zależy od nastroju Pana Millera.

Doradco, Sejmik Województwa też się mylił i olewał według Ciebie temat przez dwa lata?

'„Sejmik Województwa Małopolskiego [...] zwraca się z apelem do Wojewody Małopolskiego o powtórne dokonanie analizy zasadności centralizowania systemu zarządzania zasobami ratownictwa medycznego i rezygnację z realizacji tego projektu” - można przeczytać w rezolucji przyjętej we wrześniu przez Sejmik. Jej treść trafiła również do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Sejmowej Komisji Zdrowia i Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
„Sejmik Województwa Małopolskiego – w związku ze sztucznym wyodrębnieniem dwóch dyspozytorni centralnych: krakowskiej i tarnowskiej - zwraca także uwagę na podważenie zasady subregionalnego rozwoju naszego województwa zawartej w każdym strategicznym dokumencie uchwalanym przez Sejmik i nie podważanym w trybie nadzoru przez Wojewodę Małopolskiego” – czytamy dalej w rezolucji.'

Odważnymi argumentami grasz Doradco.
Odpowiedz
znany
2012-11-09 22:13:32
0 0
Doradco! Czy samorządy są w ogóle od tego, by walczyć z idiotyzmami?
Sprawa dotyczy całej Polski, to co wszyscy przespali?

Dwa lata temu były wybory i wtedy należało postawić krzyżyk tam, gdzie należało, bo teraz to możemy najwyżej wyjść na ulice.

Jeżeli ludzkie życie, a wiem o czym piszę, stawia się na jednej szali, a na drugiej w sumie bardzo niewielkie oszczędności, to jest to nie tylko głupota, ale i szaleństwo.

Pan Wojewoda broni, bo musi, bo przecież sam nie może z całej Polski wyłączyć Małopolski, a nie ma odwagi podać się do dymisji. A dziwię się, bo bierze na siebie wszystkie nieszczęścia jakie będą.
W tej sytuacji pisanie, że wysyłał cokolwiek do zaopiniowania, podważa wiarygodność całej wypowiedzi, bo to przecież pic na wodę, skoro system wdrażany jest w całej Polsce i nazywa się systemem zintegrowanym:))
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 22:21:36
0 0
Ktoś już zadał dzisiaj to pytanie. O jakim konsultowaniu mówi Wojewoda i na jakiej podstawie chce coś konsultować. To jest jednoosobowa decyzja Wojewody Millera zaakceptowana przez Ministra Zdrowia. Tak mówi Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Zachęcam do lektury, bubel jakich mało!

W tej Ustawie nie znalazłem jednego słowa o tym żeby Wojewoda musiał lub nawet miał potrzebę konsultować.

Na początku 2011 roku Plan dla Małopolski był już podpisany przez Ministra a wszystkim mydlono oczy 'opiniami' na temat Planu?

Ale po co, na jakiej podstawie prawnej?
I co miała ta opinia zmienić?

Później gdy medialnie temat nagłośniono to opowiadano nam Wszystkim, że przecież nic nie postanowiono w sprawie Dyspozytorni!

Na koniec NIBY decyzje podjęto a zapadła na początku 2011 roku bez słowa rozmowy z Samorządami i mieszkańcami.

Wreszcie gdy zareagowały władze lokalne - to dostały po USZACH, że przecież OPINIOWALI i konsultowali.
ALE co i po co!?!
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 22:36:19
0 0
Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

2007-01-22
3) dysponuje środkami łączności niezbędnymi do zapewnienia gotowości, o
której mowa w pkt 1.
3. Rejestr obejmuje następujące dane:
1) nazwę, siedzibę i adres jednostki współpracującej z systemem;
2) obszar działania jednostki współpracującej z systemem;
3) liczbę ratowników posiadających ważne zaświadczenia o ukończeniu kursu
i uzyskaniu tytułu ratownika;
4) wykaz wyposażenia, jakim dysponuje jednostka współpracująca z systemem;
5) maksymalny czas dotarcia ratowników tej jednostki na miejsce zdarzenia;
6) numery telefonów kontaktowych.
4. Jednostka współpracująca z systemem jest obowiązana niezwłocznie informować
wojewodę o wszelkich zmianach dotyczących danych, o których mowa w ust. 3.
5. Wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, wykreśla z rejestru jednostkę
współpracującą z systemem, która przestała spełniać wymagania określone w
ust. 2.
6. Dane, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje, nie później niż do dnia
10 każdego miesiąca, do wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego.
Rozdział 3
Planowanie i organizacja systemu
Art. 18.
Organami administracji rządowej właściwymi w zakresie wykonywania zadań systemu
są:
1) minister właściwy do spraw zdrowia;
2) wojewoda.

---------------

Art. 19.
1. Nadzór nad systemem na terenie kraju sprawuje minister właściwy do spraw
zdrowia.
2. Planowanie, organizowanie, koordynowanie systemu oraz nadzór nad systemem
na terenie województwa jest zadaniem wojewody.
------------------
art.20
W ramach nadzoru, o którym mowa w art. 19 ust. 1, minister właściwy do spraw
zdrowia:
1) zatwierdza wojewódzki plan działania systemu i jego aktualizacje;
2) może żądać od wojewody wszelkich informacji dotyczących funkcjonowania
systemu na terenie województwa;
---------------
Art. 21.
1. Wojewoda sporządza wojewódzki plan działania systemu, zwany dalej „planem”,
na okres trzech lat, z możliwością corocznej aktualizacji.
--------------
3. Wojewoda, w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego wojewódzkiego oddziału
Narodowego Funduszu Zdrowia, umieszcza w planie:
1) odpowiednią do potrzeb liczbę szpitalnych oddziałów ratunkowych i określa
ich rozmieszczenie, kierując się kryterium zapewnienia odpowiedniego czasu
dotarcia z miejsca zdarzenia do szpitalnego oddziału ratunkowego oraz
liczbą zdarzeń;
2) wykaz jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie
udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego.
---------------
4. Elementy planu dotyczące sposobu współpracy jednostek systemu, o których
mowa w art. 32 ust. 1, z jednostkami współpracującymi z systemem, o których
mowa w art. 15 ust. 1, wojewoda uzgadnia z właściwym:
1) Szefem Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego;
2) Komendantem Wojskowego Obwodu Profilaktyczno-Leczniczego;
3) komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej;
4) komendantem wojewódzkim Policji;
5) komendantem oddziału Straży Granicznej, którego zakres działania obejmuje
strefę nadgraniczną.
-------------
5. Organy jednostek samorządu terytorialnego i inne podmioty są obowiązane dostarczyć,
na pisemne żądanie wojewody, wszelkich informacji niezbędnych do
sporządzenia planu.
6. Wojewoda przekazuje projekt planu, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego
pierwszy rok, którego dotyczy ten plan, ministrowi właściwemu do
spraw zdrowia, celem zatwierdzenia.
-----------------
Nie znajduje tutaj żadnego słowa o KONSULTOWANIU PLANU z żadnym Samorządem, Wójtem Burmistrzem, Sejmikiem. To jednoosobowa decyzja WOJEWODY i tam szukać trzeba winnych takiej a nie innej sytuacji. Amen.
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 23:29:44
0 0
@ petfingers pogubiłeś się w swoich oświadczeniach, zauważ, że napisałeś powyżej:

'No tak, wszyscy byli zwodzeni przez Wojewodę.
W 2011 roku dal do podpisania Plan, w którym wymienił Kraków i Tarnów, jako miejsca na Dyspozytornie'

A jednak dał do podpisania plan, więc coś ktoś wiedział.

Następnie napisałeś: 'Na koniec NIBY decyzje podjęto a zapadła na początku 2011 roku bez słowa rozmowy z Samorządami i mieszkańcami'

To wiedział ktoś coś czy nikt nic nie wiedział?.

W efekcie dodałeś: 'To jednoosobowa decyzja WOJEWODY i tam szukać trzeba winnych takiej a nie innej sytuacji. Amen”

Gdybyś raczył doczytać dostępne informacje na BIP byłbyś o wiele szczęśliwszym człowiekiem.
Jak się okazuje po tym planie który jak to Ty przedstawiłeś jednak ktoś podpisał, trzeba było sporządzić wyliczenia na podstawie sprawozdań przekazanych przez Powiaty. Przygotowywano wyliczenia co do ilości stanowisk planowano ilości zespołów ustalano czy pozostanie zespół w Mszanie Dolnej i Kamienicy.

Nie wiem czy potrzebny będzie komentarz Pana Starosty, na który czekamy, ja z twoich komentarzy, które zamieszczasz od rana mógłbym napisać już dzisiaj to, co przeczytamy jak to zaznaczył Pan Redaktor ( za jakiś czas).

I to co nie budzi żadnych wątpliwości .
„ Nikt nic nie wiedział „
Odpowiedz
Doradca
2012-11-09 23:32:45
0 0
Nie dodałem - Amen!!!
Odpowiedz
blizniak
2012-11-09 23:38:48
0 0
Rozzmakowani w temacie. Coraz większa wprawa. A co nasi dziadkowie,rodzice z tych zmian beda miec?
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 23:40:48
0 0
@Doradco:

ad.a
Art. 18.
Organami administracji rządowej właściwymi w zakresie wykonywania zadań systemu
są:
1) minister właściwy do spraw zdrowia;
2) wojewoda.

ad.b

Art. 19.
1. Nadzór nad systemem na terenie kraju sprawuje minister właściwy do spraw
zdrowia.
2. Planowanie, organizowanie, koordynowanie systemu oraz nadzór nad systemem
na terenie województwa jest zadaniem wojewody.

i ad. c jako odpowiedź na Twoje ODKRYCIE w BIP-e

art. 21

5. Organy jednostek samorządu terytorialnego i inne podmioty są obowiązane dostarczyć,
na pisemne żądanie wojewody, wszelkich informacji niezbędnych do
sporządzenia planu.

Takim 'innym podmiotem' może być szpital powiatowy.
Cały czas nie rozumiem co TY masz z tym 'wiedział' czy nie wiedział.

A kto i gdzie powiedział, że ktoś czegoś nie wiedział?
Pisz Doradco oświadczenia, całe życie się uczymy:)

Aaaa...i przestań kombinować z moją tożsamością.

Bo Twoje 'równanie' zawsze będzie spełnione niezależnie od wartości podstawianych pod zmienne.

Więc, czy masz rację , czy nie - zawsze będziesz twierdził JEDNO :) Obsesja?
Odpowiedz
petfingers
2012-11-09 23:48:34
0 0
P(A) = P(A|B1) · P(B1) + P(A|B2) · P(B2) + ... + P(A|Bn) · P(Bn)

może to Doradco pomoże ;)

Wzór czy twierdzenie Bayesa?
Odpowiedz
Doradca
2012-11-10 00:14:26
0 0
@ petfingers prawdopodobieństwo całkowite potwierdzone nie jest obsesją.
Odpowiedz
petfingers
2012-11-10 00:24:46
0 0
zastosowanie wzoru lub twierdzenia zmienia punkt widzenia ;)
Odpowiedz
ABS0LLUT
2012-11-10 00:31:25
0 0
@bogu, a Ty dalej do sznura gadasz?

Zaraz wam wyjdzie całka Lebesgue'a :P
Odpowiedz
konto usunięte
2012-11-10 07:54:47
0 0
możesz tu @bogu i @petcośtam jeszcze tu nawet Biblię i Koran przekleić ale faktów nie zmienisz - o zamiarze likwidacji dyspozytorni w Limanowej Powiat wiedział w roku 2011, a powinien wiedzieć dużo wcześniej. W całej tej sprawie najbardziej podoba mi się postawa władz w Tarnowie. Oni nie zajmowali się walką z internautami, komentarzami, redaktorami i doradcami tylko obserwowali sytuację i wciągali wnioski. Wg pierwotnej wersji planu miała być TYLKO JEDNA dyspozytornia - w Krakowie. Ale Tarnów SIĘ ZAWZIĄŁ i za 4 mln złotych zrobił piękny budynek pod dyspozytornię i WOJEWODA NIE MIAŁ WYJŚCIA. Zrobił dwie dyspozytornie. Eeeech marzą mi się takie władze, które zamiast błyszczeć w świetle kamer i odbierać kolejne coraz bardziej wydumane nagrody po prostu przyciągną do nas jakąś inwestycję rządową kosztem innych samorządów dookoła. Ale zaraz mi tu 'władający nickami' zetnie głowę, więc są to 'marzenia ściętej głowy'
Odpowiedz
Janek64
2012-11-10 12:28:56
0 0
Marzenia sie spelniaja.Nie zazdroszcze dyspozytorni wladzom Tarnowa i inwestycji innym samorzadom bo zyje w jedym pieknym kraju na imie mu Polska A jutrzejszy dzien jest szczegolny dla mnie.Pozdrawiam
Odpowiedz
melania50
2012-11-11 10:32:49
0 0
Dla oponentów-miał być problem szczególnie z włączeniem Nowego Targu pod Kraków i co?-jak na razie extra,a teren znacznie trudniejszy od Limanowej czy Gorlic lub N.Sącza.Nikt w N.Targu nie został bez pracy.Jestem ciekaw co u nas,chociaż ludzie będący do tej pory dyspozytorami moim zdaniem w wiekszości to fachowcy,więc nie powinni mieć problemu z pracą,a jak to Pan Starosta im pomoże.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Likwidacja z końcem stycznia"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]