2°   dziś 1°   jutro
Czwartek, 21 listopada Janusz, Konrad, Albert, Maria, Regina

“Zielone światło” dla budowy na Polanie Stumorgowej

Opublikowano 07.05.2023 06:30:00 Zaktualizowano 08.05.2023 10:45:28 pan

Małopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie uchylił zaskarżone przez inwestora postanowienie PINB w Limanowej o wstrzymaniu robót na Polanie Stumorgowej, które w pierwszej instancji uznano za samowolę budowlaną. Decyzja jest ostateczna.

Dziewicze miejsce straci swój charakter

Administracyjna decyzja zapadła w ostatnich dniach kwietnia, a dotarliśmy do niej w minionym tygodniu. Jest ostateczna - co prawda istnieje możliwość zaskarżenia postanowienia do sądu administracyjnego, ale jedyną stroną postępowania jest sam inwestor, będący właścicielem działki, dla którego rozstrzygnięcie jest korzystne. 

Postanowienie MWINB oznacza “zielone światło” dla zabudowy działki leżącej w otulinie rezerwatu przyrody na największej i najpiękniejszej hali w Beskidzie Wyspowym, która do tej pory była dziewiczym terenem. 

Polana Stumorgowa to jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w powiecie limanowskim. Hala, jak i znajdująca się powyżej - na szczycie Mogielicy, najwyższej góry Beskidu Wyspowego  - wieża widokowa, każdego roku stanowią cel pieszych wypraw tysięcy turystów. Z Polany Stumorgowej rozpościera się piękny widok na Beskid Sądecki, Gorce i Tatry. 

Zobacz również:

Naciski z góry i polityczna impreza

W nieoficjalnych rozmowach już wiele tygodni temu można było usłyszeć, że w kontrowersyjnej sprawie miały pojawiać się polityczne naciski, aby prywatnemu inwestorowi umożliwić zabudowę Polany Stumorgowej. O tym, że sprawa ma oparcie na “ministerialnym szczeblu” mówił nam zresztą sam inwestor już w ubiegłym roku:

Wie pan, ile ja z nadleśnictwem toczyłem o dojazd, o możliwość budowy? To się o Warszawę oparło. To nie to, że tutaj poszedłem sobie i złożyłem pismo. To ministra infrastruktury i budownictwa się oparło, bo mi nie chcieli dać dojazdu - powiedział w rozmowie z nami właściciel działki na polanie.

Co ciekawe, dwa dni po wydaniu postanowienia przez MWINB na tej samej działce, której dotyczyło postępowanie, zorganizowano imprezę oficjalne otwarcie małopolskiego sezonu turystycznego w powiecie limanowskim. W imprezie wziął udział m.in. wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy, marszałek województwa Witold Kozłowski, Grzegorz Biedroń - prezes MOT, starosta limanowski Mieczysław Uryga.

O tym, jak politycy i samorządowcy promują turystykę w regionie, rozjeżdżając szlaki samochodami, a także o incydencie - blokadzie drogi wiodącej na Polanę Stumorgową, którą oficjele w dwunastu samochodach terenowych chcieli dotrzeć na miejsce imprezy, pisaliśmy w artykule: “Blokada “politycznej” turystyki samochodowej”.  

PINB: piwnica = samowola

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Limanowej, który w ubiegłym roku przeprowadził kontrolę placu budowy na Polanie Stumorgowej, uznał iż roboty budowlane nie stanowią realizacji budynku zgłoszeniem, ale stanowią zupełnie inny obiekt budowlany, na który inwestor nie uzyskał wymaganego prawem pozwolenia na budowę. 

Limanowski nadzór ocenił, że budynek nie stanowi budynku parterowego (jak w dokonanym zgłoszeniu), ale dwukondygnacyjny - z uwagi na posiadanie podpiwniczenia (w momencie wstrzymania robót wykonano w wykopie płytę betonową, na której rozpoczęto murowanie ścian fundamentowych).  

W przewidzianym terminie na decyzję PINB w Limanowej inwestor złożył zażalenie do Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Krakowie. 

Wykonanie przez inwestora płyty fundamentowej nie wyklucza docelowego zrealizowania parterowego budynku gospodarczego. W ocenie MWINB brak jest podstaw do przyjęcia niekorzystnego dla inwestora rozumienia pojęcia „budynek parterowy", tj. rozumianego jako budynek bez podpiwniczenia. MWINB przyjmuje takie rozumienie pojęcia budynku parterowego, zgodnie z którym dany budynek nie może mieć więcej niż jednej kondygnacji naziemnej. Z uwagi na brak doprecyzowania przez ustawodawcę pojęcia budynku parterowego, MWINB wskazuje, że taka wykładnia przepisów byłaby niezasadnie zwiększająca uciążliwość dla inwestora - czytamy w uzasadnieniu kwietniowej decyzji, która zapadła w drugiej instancji.

MWINB uznał, iż realizacja przedmiotowego budynku gospodarczego wymagała jedynie dokonania zgłoszenia do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Inwestor takiego zgłoszenia dokonał, a właściwy organ - Starostwo Powiatowe w Limanowej - nie wniósł sprzeciwu w drodze decyzji. Dlatego oceniono, że powiatowy nadzór “niezasadnie uznał budowę przedmiotowego budynku za samowolę budowlaną i tym samym bezpodstawnie wdrożył procedurę legalizacyjną”.

Najpierw schronisko, później bacówka, a tle… “upamiętnienie papieża”

Inwestor – przedsiębiorca ze Słopnic – w ubiegłym roku w rozmowie z nami nie był w stanie jasno określić, co buduje pod szczytem Mogielicy. Za pierwszym razem usłyszeliśmy, że w jego zamierzeniach jest budowa schroniska – ma to być „na razie” jeden budynek, oferujący około 12 miejsc noclegowych. Inwestor powiedział, że zamierza uruchomić swój obiekt w 2023 roku.

Po jakimś czasie właściciel gruntu skontaktował się z nami ponownie, podając inne informacje. Jak wówczas powiedział, planowane przez niego przedsięwzięcie nie ma charakteru komercyjnego i formalnie wznosi w tym miejscu budynek gospodarczy – bacówkę o powierzchni 35 metrów kwadratowych. Ma ona służyć turystom szukającym odpoczynku lub schronienia, a przekształcenie bacówki w schronisko mogłoby nastąpić w późniejszym czasie w ramach punktowej zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 

W kontekście wieloletnich starań, obejmujących m.in. uzgodnienia na ministerialnym szczeblu, inwestor stwierdził, że jego intencją jest „upamiętnienie papieża”, który w tym miejscu miał odprawiać rekolekcje. Swoje słowa o schronisku tłumaczył natomiast tym, że jest to pewne uproszczenie, którego używa, gdy zagadują go turyści.

“Budynek gospodarczy” z drzwiami tarasowymi

Inwestor ze Słopnic kupił działkę w otulinie rezerwatu na Mogielicy w roku 2014. Kolejno w 2015 i 2016 roku zgłosił budowę w sumie czterech budynków na Polanie Stumorgowej na Mogielicy. W dokumentach wszystkie obiekty figurują jako budynki gospodarcze do przechowywania paszy i zwierząt, mimo iż posiadają na przykład jaskółki dachowe, przeszklone drzwi tarasowe i po kilka okien. Zgodnie z dokumentacją, posiadają betonowe fundamenty i dwuspadowe dachy kryte blachodachówką.

Starostwo na podstawie zgłoszeń z 2015 roku zaakceptowało budowę dwóch budynków, w tym jednego, który wygląda na obiekt z dwiema kondygnacjami. W roku 2016 w przypadku dwóch kolejnych obiektów planowanych przez inwestora urzędnicy wnieśli sprzeciw. Dopiero wówczas wskazano, że przedsiębiorca ze Słopnic (jak ustaliliśmy, działający aktualnie w branży usługowej, budowlanej i prowadzący agroturystykę) w czasie trwających w urzędzie postępowań w rzeczywistości nie prowadził żadnej gospodarki rolnej.

Z naszych ustaleń wynika ponadto, iż możliwość zabudowy działki na Polanie Stumorgowej dały rozbieżności w miejscowym planie zagospodarowania, które zostały zinterpretowane przez urzędnika z gminy, a następnie zaakceptowane przez starostwo.

Banner na ogrodzeniu

Przedsiębiorca początkowo na ogrodzeniu budowy informował, że ta ma związek z powstającą na szczycie wieżą widokową. W momencie, gdy o sprawie zrobiło się głośno, wykonał kolejny z "obecnym" opisem inwestycji i wizualizacją budynku (jak widać różni się ona od złożonych w starostwie dokumentach): 

Tu powstaje budynek gospodarczy "Bacówka", służący dobru wspólnemu, co w żaden sposób nie przyczyni się do komercjalizacji Polany Stumorgowej i utraty jej naturalnych walorów przyrodniczo-krajobrazowych. Działanie to pomoże przywrócić dawną gospodarkę Łąkowa i pasterską, tradycję kultury Wołowskiej oraz powstrzymanie dalszej sukcesji lasu.


Tak ma wyglądać budynek (według dokumentów złożonych przez inwestora w powiecie), którego budowa już się rozpoczęła. Inwestor twierdzi, że ma on służyć do "przechowywania paszy i zwierząt":


Oto wizualizacje elewacji drugiego budynku, wobec którego inwestor dokonał skutecznego zgłoszenia:


To z kolei wygląd dwóch kolejnych przewidzianych do budowy, nazywanych przez inwestora bacówkami”, wobec których w 2016 roku wniesiono jednak sprzeciw:



O sprawie pisaliśmy w artykułach:

(Zdjęcia wykonane na placu budowy w sierpniu 2022 r.)

Powstanie jeden, zbudowane zostaną kolejne?

Na innej działce na terenie Polany, pod koniec jesieni ubiegłego roku inwestor z Warszawy, rozpoczął budowę ogrodzenia - zabetonował w rogach działki stalowe pręty. Docelowo ma tam postawić kilka (prawdopodobnie cztery) budynków - sprawę wyjaśniamy i do niej powrócimy.

Komentarze (79)

34607szczawa
2023-05-07 07:42:27
3 21
Buahahaha państwo z kartonu brawo pis.
Odpowiedz
limanueva
2023-05-07 07:58:57
5 17
W zadnym cywilizowanym kraju takie coś nie miałoby miejsca. Skandal!
Za kilka lat Stumorgowa bedzie wygladała jak przeł. Rydza-Śmigłego.
Odpowiedz
egon809
2023-05-07 08:04:02
3 18
Brawo:) Za chwile nie pójdziecie na Mogielicę tylko w PIS-du
Odpowiedz
Oserwator
2023-05-07 08:24:34
3 13
Robią co chcą i nie obchodzą ich nasze opinie. Przyjdzie czas, że będą skamleć o nasze głosy.
adamsmith
2023-05-07 13:38:38
3 1
Gdybym był właścicielem tej działki to dokładnie nie obchodziłaby mnie twoja opinia.
RozowaPantera
2024-06-16 21:40:30
0 0
Ale na szczęście nie jesteś...
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
tookiloki00
2023-05-07 08:26:14
3 11
I pomogła impreza tak się sprawy załatwia .Polana Stumorgowa ,Jeżowa Woda .
tofik
2023-05-07 08:31:13
0 5
Impreza była podziękowaniem za pozytywne spojrzenie a nie załatwieniem sprawy. Tylko ci co uczestniczyli to nic nie wiedzieli o tym bo reszta cywili już wiedziała o decyzji. No i redaktor jeszcze nic nie wiedział wtedy....
Odpowiedz
tofik
2023-05-07 08:26:36
2 6
Inwestor twierdzi, że ma on służyć do "przechowywania paszy i zwierząt": A i turystkę z turystą na sianko wpuści by sobie pobrykali razem z baranami i kozami. Oczywiście za jakiś "mały datek" Bo niżej na polanie to za dobę tylko tysiaka trzeba zapłacić. Porażka i tyle
Odpowiedz
kriss1983
2023-05-07 08:32:06
3 15
Pisiorom wszystko wolno. MASAKRA
Odpowiedz
pikaap77
2023-05-07 08:40:38
3 5
Uzasadnienie MWINB brzmi logicznie i jednoznaczne, wskazuje kto pozwolenie na budowę wydał.
Myślę że nie trzeba będzie nawet śniegu a lawina ruszy ,oczywiście z dalszą zabudową polany. Przykład jak to obejść zrobiono.
Odpowiedz
aramis
2023-05-07 08:47:17
3 10
Żadnych zasad w tym tak popieramy na naszych terenach PIS-sie
Wszystko na sprzedaż
Odpowiedz
Limka28
2023-05-07 09:04:57
12 9
I bardzo dobrze. Własność prywatna święta rzecz.
AdamKnight
2023-05-07 09:45:20
2 1
Własność tak, ale nie to co z tą własnością robisz.
000k000
2023-05-07 10:47:58
4 2
Własność (łac. prioprietas) – najszersze, podstawowe prawo rzeczowe, pozwalające właścicielowi korzystać z rzeczy i rozporządzać nią z wyłączeniem innych osób. Czyli pole jest jego i niech robi sobie tam co chce bo to jego prawo a jak organizacjom eko nie pasuje to członkowie niech sięgną do kieszeni i odkupią prywatny grunt, płacom za niego podatek i wtedy decydują o nim. W obecnej sytuacji właściciel niech tam sobie postawi nawet wieżowiec jego zasrane prawo.
AdamKnight
2023-05-07 10:58:10
1 1
Mylisz się.
000k000
2023-05-07 12:39:52
1 1
Argumenty? co brak???
AdamKnight
2023-05-07 13:31:24
0 1
Jakie argumenty? Brak Ci podstawowej wiedzy, po prostu. Skoro uważasz, że na swojej działce możesz sobie wieżowiec wybudować, to w ogóle o czym mamy dyskutować?
bigi18
2023-05-07 21:02:09
0 0
Na swojej działce może robić co chce? To szyb naftowy też se może wybudować? Teren prywatny to nie znaczy samowola! Zawalili urzędnicy wydając decyzję i powinni za to odpowiedzieć karnie. Połowa dróg wiejskich biegnie po gruntach prywatnych I każdy ma sobie dom na środku postawić?
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
tdt
2023-05-07 09:13:26
5 3
.....Gazdowie na polane wracają ...,,,,a tyle pokrzykiwania było...teraz jak namiocik tam się ozbijać będzie a i ognisko przy tym to dzien dobry chłopu powiedzieć trza będzie a i zapytać czy można,,, pokrzykiwaczom pewnie przez gardło nie przejdzie to i szerokim łukiem polanę omijać bedą,,,,i dobrze
Odpowiedz
januszhalinka
2023-05-07 09:19:09
2 14
Głosujcie dalej na PiS, to jeszcze obok stanie hotel.
tdt
2023-05-07 12:26:10
0 1
Jak ktoś sięgnie pamięcią lat temu troche był projekt kolejki linowej na szczyt Mogielicy,,,od strony Słopnic ,,,a na Polanie pod Mogielicą miało być schronisko ,,,proszę o to zapytać Pana Grzegorza ... bo było jego to marzenie co by Słopnice były wsią turystyczną....i ludzie zarabiali z turystyki.. bo o to chodzi w promowaniu regionu . bo na co ludzi sprowadzać ,,,na kłopot..chyba... jak u nos ani jednego dutka nie zostawią..
Odpowiedz
chlop
2023-05-07 09:51:58
0 2
To jak on dojedzie na budowę skoro na dole P. Pszczelarz ma szlaban na drodze dojazdowej??
zabawny
2023-05-07 10:38:57
1 3
Kupi na Ukrainie zdobyczny MI24 . :)
tdt
2023-05-07 12:00:35
0 0
Każda działka ma prawo dojazdu tzw drogę z konieczności.. drogi nie zablokuje bo przegra w każdym sądzie....
bigi18
2023-05-07 21:09:25
0 0
Czyli jednak teren prywatny a nie można robić wszystkiego
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
karampuk
2023-05-07 10:07:56
3 13
Jak to jest że Słowacja potrafią zadbać o swoje góry a unas taki syf gdzie się nie spojrzysz.
Odpowiedz
szaradaa
2023-05-07 10:08:45
1 3
Ja tam uważam się za stara i głupią babę, ale nic się nie pomyliłam w komentarzu sprzed tygodnia,
że to tylko 'kropka nad i ' cały ten " spęd " na Mogielicy.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, że nie ma żadnej, ale to żadnej siły żeby można było zagłosować na jakąś zmianę.
W dniu nadchodzących wyborów najlepiej spać do góry czterema literami.
luxemburg
2023-05-07 10:16:43
2 4
Śpij, tylko później nie narzekaj, że barany i capy rządzą.
szaradaa
2023-05-07 10:32:49
0 1
Trzeba jeszcze dożyć wyborów, bo w pewnym wieku to można i doleżeć, ale jak masz jaki pomysł to podpowiedz - przemyślę !!!!
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
radca
2023-05-07 10:15:43
3 11
To koniec Mogielicy, to smutna konsekwencja "zadeptaj Beskid Wyspowy", a "turyści" będą mieć nowy parking na Polanie Stumorgowej na 300 aut i będą zadowoleni tak jak na przełęczy. Więcej już w góry nie idę.
tdt
2023-05-07 12:52:45
1 2
Na polanie parkingu nie będzie,,,,na pewno.... za to może owce jest szansa wrócą i polana wróci do pierwotnego przeznaczenia ...jako pastwisko ...a nie biwakowisko ceprów co będą uczyć ludzi jak mają żyć ...
2137
2023-05-07 19:26:51
0 0
hahaha, tak owce wrócą. Chyba barany pod których ten przybytek jest budowany. Barany, które będą golone z kasy za wynajem "budynku gospodarczego" na wywczasy.
tdt
2023-05-07 20:49:37
0 0
Pożyjemy zobaczymy....czas pokaże...
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
zabawny
2023-05-07 10:27:41
11 6
Złośliwcy podpuścili powiatowego inspektora i ten dał się zmanipulować .
WINB wykazał się mądrością Salomona i ma w du3,14e naciski pismaków i awanturników .

KTO POKRYJE STRATY INWESTORA ? DONOSICIEL-SZUMOWINA CZY URZĘDNIK OPÓŹNIAJĄCY INWESTYCJĘ ,
bigi18
2023-05-07 21:25:15
0 0
Straty niech pokryje urzędnik który manipulował przy wydaniu pozwolenia! Na miejscu nadzoru byłbym tam codziennie z kontrola. Chcę zobaczyć te barany i siano w tych budynkach!
Odpowiedz
dzinio
2023-05-07 10:36:44
2 9
Pisowski barany na stumorgowej polanie będą się długo paść a swoją drogą nasz inspektor nadzoru nie ma nic do powiedzenia w Krakowie a w Limanowej karze swoich za byle gowno.
Odpowiedz
Jaworina
2023-05-07 10:37:47
4 6
No i drodzy ziomale i ziomalki widzicie na czym polega Prawo i Sprawiedliwość za nierządów Prawa i Sprawiedliwości. Ale wam nawet to nie pomorze w głosowaniu na Prawo i sprawiedliwość bo tak pasuje proboszczom, bo biskupom już podobno nie bardzo.. Dobry Bóg ma jednak niesamowite pokłady cierpliwości i miłosierdzia.
Odpowiedz
2137
2023-05-07 10:57:25
2 8
Ten skandal trzeba nagłośnić w mediach ogólnokrajowych. Trzeba też dobrze zapamiętać te mordy, które bawiły się wraz z tym hochsztaplerem na tzw. "otwarciu sezonu turystycznego"
tdt
2023-05-07 12:07:58
1 0
Najpierw trzeba znaleźć prawo zabraniające urzednikom wjazd samochodem a nakazujące chodzenie na nogach,,
Odpowiedz
Ratownik
2023-05-07 11:03:08
0 4
Siarka jest pierwiastkiem chemicznym, który ma kilka odmian alotropowych. Najczęściej występuje w postaci siarki rombowej lub jednoskośnej, które mają żółty kolor i krystaliczną strukturę. Siarka jest mało aktywna chemicznie w zwykłej temperaturze, ale łatwo łączy się z fluorem i trudniej z chlorem. Z innymi pierwiastkami, np. z wodorem, reaguje dopiero w podwyższonej temperaturze, tworząc siarczki lub siarczany. Siarka jest niezbędna do życia, ponieważ wchodzi w skład niektórych aminokwasów i witamin. Ponadto Siarka lubi kasę i za kasę łączy się z wszystkim i wszystkimi, pozwala też zabudować (zasiarczyć) każdą przestrzeń byle była kasa :)
szaradaa
2023-05-07 11:12:21
0 1
Czyli siarka wchodzi w związki i reakcje z kasą ?
Odpowiedz
byle_nie
2023-05-07 11:20:23
2 9
Zapamiętajcie te nazwiska.
Nie chodzi nawet o wybory, tak poprostu gdzie tu prawo i sprawiedliwość...

JENDREK GUT-MOSTOWY, WITUŚ KOZŁOWSKI
GEŚIU BIEDROŃ I MIECIO URUGA.
Odpowiedz
znaffca
2023-05-07 11:42:24
0 0
Hahahaha
Odpowiedz
toro
2023-05-07 11:50:31
0 3
Czyli Powiatowy Inspektor jest po to aby gnębić tylko nas obywateli i drobnych przedsiębiorców zasilając mandatami budżet powiatu. Biznesmeni i tak mają wszystko poukładane na wyższym szczeblu. Jaka partia by nie rządziła to zawsze będą równiejsi wobec prawa.
Odpowiedz
Manitou
2023-05-07 11:59:15
5 4
albo mamy wolność albo nie, albo mamy własność prywatną albo nie, dobrze się rządzi cudzym kosztem ale potem jak budują w pobliżu drogę, kolej, czy inne takie to płacz ! Fajnie się jedzie po właścicielu ziemi że buduje, że ogrodził, no to może ci wszyscy "mądrzy cudzym kosztem" zrobią zrzutkę i wykupią te tereny a potem oddadzą je honorowo ! NIe ciekawi was taka opcja?
Odpowiedz
Rotmistrz
2023-05-07 12:11:31
2 5
La kabaret...teraz wszyscy " ruszą" na Polanie Stumorgowej, bo będzie precedens, właśnie przez zgodę na tą po żal się Boże budowę...Można powoli pożegnać wizytówkę Beskidu Wyspowego, bo będzie wyglądać teraz jak niejedna piękna kiedyś polana w Beskidzie Śląskim ...Brawo..Brawo, a " przedsiębiorcy ", który wpadł na ten prometejski pomysł, życzę nawiązania łączności z mózgiem...
Odpowiedz
adi
2023-05-07 12:27:51
1 5
To w godnych warunkach będą zwierzęta się miały gdzie schować łazienka z prysznicem i do tego tv i okna tarasowe normalnie jak na wczasach na Krecie jeszcze basenu brakuje koło tego kompleksu. Lepiej zaprzestańcie z tą budową bo ludzie się zbuntują napiszą pismo do Brukselli i zobaczycie urzędasy co to znaczy bronić przyrode
Odpowiedz
Kolo74
2023-05-07 12:56:36
0 2
Miecio uruga i reszta, to godności urąga !
nie mogę patrzeć na Twój ryj z dradziecki !
Ale P
prawo ponad prawem i sprawiedliwość dla wybranych...
Top dlaczego tego nie nagłośnisz w ogólnopolskich mediach ???!
Odpowiedz
nieufny
2023-05-07 13:11:15
6 2
Grecy mają schronisko nawet na górze bogów - Olimpie , w Alpach austriackich, francuskich, włoskich roi się od schronisk/hoteli, pięknie wkomponowanych w krajobraz. Przyjeżdża mnóstwo turystów, którzy zostawiają mnóstwo kasy, z której miejscowi doskonale żyją. Alpy przetrwały i trwać będą, Mogielica też przetrwa, a ludzie z czegoś muszą żyć. W naszym regionie jest to turystyka, trzeba się jej pozwolić rozwijać i na niej zarabiać, Skomponowany z krajobrazem obiekt schroniska czy hotelu w niczym Polanie Stumorgowej nie przeszkodzi, więc jednak skończcie niektórzy z tymi histerycznymi wrzaskami, bo daliście się ponieść narzuconej narracji
i za nic macie prawo do własności prywatnej.
Rotmistrz
2023-05-07 13:47:16
1 7
Na Olimpie i w Alpach obowiązują dragońskie przepisy jeśli chodzi o rodzaj, wielkość i specyfikację zabudowy, jak równie surowe kary za śmiecenie, i " szaleństwa motoryzacyjne. Natomiast u nas jest baaaardzo ogólnikowe prawo, liberalne i wolna amerykanka jak widać po tej decyzji. Po drugie : tam jest tzw. kultura turystyczna czyli poszanowanie środowiska u nas niestety nie. Po trzecie : poza pazernością i chęcią zysku kosztem przyrody i perły Beskidu Wyspowego nie widzę tu żadnego uzasadnienia, bo czy jedyne w Beskidzie Wyspowym, bardzo dobrze położone schronisko na Luboniu Wielkim cierpi na gigantyczne oblężenie i obłożenie ?! Do najbliższych agroturystyk w dolinie jest około godziny drogi, czemu tam nie zainwestuje ten " biznesmen " ?!
Odpowiedz
Kolo74
2023-05-07 13:24:10
1 6
@ nieufny , czy ty się z głupim na rozum pozamieniałes ???
Czy w taki ala- korupcyjny sposób załatwia się czyjeś prywatne interesy ??? !!! Czy w tak szemrany sposób powinno wykonywać się mandat urzędniczy ???
toro
2023-05-07 13:39:45
0 1
Dokładni. We Włoszech nie porobili parków narodowych czy obszarów Natura 2000 i wszędzie w górach jest posprzątane. Aż miło tam przyjechać i spędzać czas. Większość obiektów jest budowana z pozyskanego drewna i kamienia co pięknie współgra z krajobrazem. A u Nas wejdziesz do parku i leżą połamane drzewa bo podobno za sto lat zgniją i będzie pięknie. Ta sama Unia Europejska a inne prawa i polityka. Tak jak z tym Nadzorem Budowlanym Powiatowym a Wojewódzkim. Jeden i drugi opiera się na tym samym prawie a inaczej interpretuje.
Odpowiedz
d6nonac
2023-05-07 13:34:08
9 2
Brawo dla inwestora za wytrwałość. Robić swoje na swoimi i nie słuchać skomlenia zawistnych stulejarzy.
bigi18
2023-05-07 21:33:36
0 0
Dobrze ze takich idiotow jak Ty jest jak narazie mniejszosc.
Odpowiedz
totu
2023-05-07 13:51:26
4 1
@byle_nie jak wzorowy czekista ujawnia wrogów ludu, @dzinio i paru innych wyzywa "pisowców" (to ich argumenty), a L.in grzeje temat cały miesiąc, jak kiedyś z ks.katechetą - nic nowego, dzień jak co dzień . I te lamenty o rozjeżdżanie szlaków -naprawdę nie widzicie swojej żenady? Swoją drogą ciekawe dlaczego niegdysiejsi zwolennicy inwestycji turystycznych na Mogielicy, siedzący teraz w PO nie zabierają głosu? A miłośników pięknych panoram pytam gdzie byli jak zarastał Lubogoszcz?
Odpowiedz
nieufny
2023-05-07 14:01:25
5 1
@kolo74, nigdzie nie wspominam "o sposobie załatwiania czyichś prywatnych interesów", bo ja , w przeciwieństwie do ciebie, nic nie wiem o "sposobie załatwiania tych interesów", więc się na ten temat nie wypowiadam. Proszę czytać ze zrozumieniem! Piszę o prawie do zarabiana na swoim prywatnym terenie przez właściciela/ właścicieli tych terenów, tak, jak ma to miejsce w Europie . A z kim Ty się na mózgi pozamieniałeś, że czujesz się uprawniony do dysponowania cudzą własnością, w tym wypadku częścią Polany Stumorgowej? Z komuchem?
Kolo74
2023-05-07 14:32:03
1 2
" ...w przeciwieństwie do mnie nic nie wiesz o sposobie załatwiania tych interesów..." -
- czytaj wcześniejsze artykuły i chciej zauważać :
1 - wywożenie urzędników różnego szczebla za nasze podatki pojazdem Straży Pożarnej służącym do innych celów !! - czy to nie karygodne ?
2. Rozjeżdżanie dziewiczych terenów wokół Mogielicy ( patrz zdjęcia wcześniejszych artykułów w limanowa.in )
taką ilością pojazdów - tylko po to żeby zorganizować polityczną imprezkę, I co by urzędas brzuchów nie musieli dźwigać jak większość ogół społeczeństwa w takim miejscu !
3. Zresztą nie chce mi się tobie tłumaczyć Jak ktoś chce to to widzi...
Rotmistrz
2023-05-07 14:39:52
1 2
W punkt... Dodać do tego należy przedziwne postępowania administracyjne o zgodę na zabudowę, w toku którego " budynkom na paszę" " wyrosły " okna, piwnice, ba jeszcze jedno piętro. Ot, widać jak dziurawe mamy prawo budowlane i nie tylko, które wykorzystują takie " biznesmeny " . Ukoronowaniem tej ogólnie rzecz ujmując jest otarcie sezonu turystycznego w środku sezonu na działce tegoż pana, którą " przypadkiem" zaszczycił marszałek województwa, wiceminister turystyki. Pal sześć lat przyroda i że jest te miejsce jedyne w swoim rodzaju. Przecież liczą się " dutki," i że biedny pan chce sobie jakieś grosze dorobić...
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
pacho
2023-05-07 14:15:21
0 7
sezon turystyczny zaczęto od dewastacji krajobrazu będącego w zasadzie symbolem okolicy , całkiem rozsądnie, ciekawe jaki program ma LOT na ten sezon (oczywiście poza wydawaniem idiotycznych bajeczek w postaci kolorowych broszur chwalących zapewne krajobraz regionu:)
Odpowiedz
nieufny
2023-05-07 14:48:42
2 1
@Rotmistrzu szanowny, powiedz mi zatem, co stoi na przeszkodzie, aby i w Polsce stworzyć drakońskie prawo w dziedzinie architektury wszelakiej, w tym górskiej, sensowne plany zagospodarowania przestrzennego, surowa karać za szaleństwa motoryzacyjne i śmiecenie? A z kulturą turystyczną i poszanowaniem środowiska na Zachodzie tez różnie bywa, hołota jest wszędzie i różnie się zachowuje, również wobec środowiska, czyli ani na Zachodzie nie jest z tą kultura tak dobrze, ani u nas tak źle. Popularne szlaki górskie w Alpach są systematycznie oczyszczane ze śmieci przez służby komunalne, stąd ta wzorcowa czystość. Czy inwestycja na Mogielicy jest potrzebna czy nie, trudno wnioskować po schronisku na Luboniu. Czy właściciel jest pazerny czy nie, jego sprawa, bo to jego własność
Rotmistrz
2023-05-07 15:19:03
1 2
Zarówno prawo własności i wolności ma swoje granice , jeśli nie szkodzi prawom zdecydowanej większości wspólnoty, bo nie jesteśmy Gosia samosia na tym świecie a " Ja " to w wojsku d.... . Jeśli by budował gdziekolwiek indziej, to się zgodzę, ale nie tu !
otulinie przyrody, symbolu Beskidu Wyspowego!Poo prostu wyczuł, że dzięki rozbudowanej infrastrukturze turystycznej ( nartostrady ) i nowo wybudowanej wieży, psim swedem przejdzie i to. Wiesz jak będzie teraz ? " Skoro on mógł coś takiego wybudować to czemu jak nie mogę sobie postawić tutaj domu weselnego ?!..kurde no i droga by się do niego przydała .." więc dodaj dwa do dwóch i zobacz sobie oczami wyobraźni do czego to doprowadzi i nie gadaj tutaj hipokrytycznych, obłudnych i rozmytych głupot o prawach i że gdzieś indziej jest podobnie hmm tylko spróbuj wyrzucić śmieci czy przejechać quadem na Słowacji...
Odpowiedz
nieufny
2023-05-07 15:33:08
5 3
@kolo74, wszystkie zdarzenia, które opisujesz jako zaistniałe na Mogielicy są oburzające, ale nie zmieniają faktu, że działka na której ma powstać schronisko (?) jest własnością prywatną, a własność prywatna to rzecz święta w każdym cywilizowanym kraju.
bigi18
2023-05-07 21:42:28
1 0
Gdzie tak jest ze rzecz święta? Dlaczego kopalni nie możesz otworzyć skoro rzecz święta? Skoro rzecz święta to dlaczego drzewa wyciąć beż pozwolenia nie możesz? Dlaczego rzeka płynąca przez Twoja własność prywatna nie jest Twoja? I owszem powinno być tak jak mówisz, ale nie może być tak że biznes jednego człowieka jest ważniejszy od interesu milionów obywateli! Chce postawić szope dla baranów, to niech stawia. Ale niech nie niszczy dobra ogółu hotelami i schroniskami
Odpowiedz
nieufny
2023-05-07 15:52:23
3 1
@Rotmistrz, tak się składa, że twoja zgoda jest tu niepotrzebna i dobrze, bo gdyby każdy, kto ma na to ochotę, zaczął rządzić w cudzym domu, to byłoby bardzo .źle. Takie prawo odbierania ludziom ziemi i decydowania o jej przeznaczeniu już było i oby nigdy nie powróciło. Oczywiście, że wolność ma swoje granice, i ty właśnie prawem kaduka usiłujesz wkraczać w granice wolności właściciela i decydować za niego. Nie idź Rotmistrzu tą drogą!
Trzeba tez dodać, że kodeks cywilny bardzo precyzyjnie reguluje prawa i wolności właścicieli działek i w kontekście tych przepisów przedsiębiorca prawa nie łamie a więc i niczyjej wolności.
szaradaa
2023-05-07 16:56:06
0 0
Widzisz tak się składa, że prawo odbierania ludziom ziemi i decydowania o jej przeznaczeniu trwa nadal i ma się bardzo dobrze, wszystko można byle jest się w układach.
Wiedzą o tym dobrze Wójt Limanowej i szanowny Starosta i nawet nie mogłam wyjść z szoku jak odsłuchałam wypowiedz Starosty pod artykułem o Mogielicy, że własność prywatna to rzecz święta - Panie Starosto na pewno ?????
Odpowiedz
dawidw49
2023-05-07 18:05:31
10 4
Brawo dla inwestora! Utarł nosa redaktorkowi i całej reszcie nieudaczników którzy sami nigdy nic nie zrobili i nie osiągnęli w swoim życiu.
2137
2023-05-07 19:22:11
2 1
Brawo dla inwestora za cwaniactwo i kombinatorstwo! Dla zysku sprzedałby własną matkę pewnie.
dawidw49
2023-05-07 19:55:44
0 0
Znając Ciebie Ty również. Problem polega tylko na tym że Ty już nie Masz czego sprzedać:)
konto usunięte
2023-05-07 21:41:08
0 0
a)…..To płot i prywatny szlaban podzielił i zeszpecił polanę, co zaskutkuje narastającą fragmentacją środowiska i ograniczy możliwości przemieszania się wielu gatunków, a istnienie małych fragmentów nie zapewni trwałości tutejszych populacji. Płot i przyległa infrastruktura już szpeci wyraźnie krajobraz i jest wątpliwym elementem służącym dobru pszczół i bezpieczeństwu turystów – i nikomu to nie przeszkadza. Takich prywatnych szlabanów w naszych górach trzeba szukać „ze świeczką”. Obecny tu płot, masy betonu i wystające niebezpieczne pręty przy szlaku itp. maję odwrotną negatywna funkcję.
konto usunięte
2023-05-07 21:41:34
0 1
) Na Stumorgowej nigdy nie stawiano takich płotów i nikt nikomu nic nie zagradzał, a określanie terminem „rozjeżdżanie” jest bardzo przesadzone, gdyż w okresie przedwojennym i tuż po II światowej wojnie polana była intensywnie użytkowana. Istniało na polanie wiele bacówek, a gospodarka łąkarska i pasterska, uprawy owsa i ziemniaków obejmowały niemal całą polanę i „polana oddychała pełna piersią”.
konto usunięte
2023-05-07 21:41:59
0 1
c) Istniało bardzo dużo dróg dojazdowych do polany Stumorgowej i okolicznych źródeł, które obecnie zarosły, a te które pozostały są tacy co blokują. Podobne zeszpecenie krajobrazu powoduje chaotyczna nowa zabudowa na Wyrębiskach, a szczególnie przy wąskiej drodze asfaltowej do szlabanu. Nikomu również jakoś nie przeszkadzało zeszpecenie obszaru przyległego do historycznego miejsca i pomnika na Chyszówkach, gdzie bardzo zaingerowano w krajobraz naruszając ciągłość ważnych korytarzy: zniwelowano mocno i wyrównano teren, postawiono wiele domków, wiele transformatorów i przekaźnik, który nie służy wszystkim.
konto usunięte
2023-05-07 21:42:44
0 1
d) Widać po kilku artykułach atakujących i szkalujących inwestora, że ich autorem chyba jest ta sama sfrustrowana osoba, z jakimiś kompleksami i żalem, że to ona nie jest „panem, władcą i wyrocznią” całej polany i decyzji w naszym kraju. Współczuje inwestorowi, który musi znosić ten hejt i kalumnie... A pan dziennikarz jakim prawem wrzuca sobie zdjęcia z prywatnej działki na Instagrama, skoro tak wszystko wie jak wyrocznia: jak, co i komu co wolno. Wszyscy pragnący przywrócić pasterski rytm na Stumorgowej trzymają kciuki aby rozpoczęta budowa budynku gospodarczego - bacówki została ukończona.
konto usunięte
2023-05-07 21:43:12
0 0
من حفر حفرة لأخيه وقع فيها
Pokaż wiecej (6)
Odpowiedz
szaradaa
2023-05-07 23:32:42
0 1
Muay [email protected] to pewnie z jakiegoś Bananowego Ministerstwa ,bo i końcówka zrobiona pod firmową pocztę.
Tak nieśmiało zapytam co też jest napisane tymi "robaczkami' w podpunkcie bez oznaczenia kolejną literką, bo jak przypuszczam - to " pocałujcie się albo mnie w d..e"
Odpowiedz
matt
2023-05-08 07:25:48
0 2
Jak widać dobrze że w tym kraju i w szczególności w naszym regionie mamy Prawo i Sprawiedliwość społeczną :)
Odpowiedz
scholastyka
2023-05-15 13:31:06
0 0
Ilu turystów przyjeżdza do Limanowej i okolic????? znikome liczby albo wogóle, bo tu żadnej infrastruktury, żadnego schroniska nie ma. Budujcie schroniska, bacówki itp , jestem Za!!!
Odpowiedz
scholastyka
2023-05-15 14:33:09
0 0
lewactwo limanowskie
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"“Zielone światło” dla budowy na Polanie Stumorgowej"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]